Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wegvallende (internet) verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gielpeeters
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11 21:04
Mijn vraag
Af en toe hapert mijn internet verbinding. Het gaat dagenlang goed en dan ineens is er geen verbinding meer. Kan mijn netwerk opstelling problemen veroorzaken of ligt het probleem ergens anders?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Modem/router: Technicolor TC7210
- NAS: Synology DS214play
- Switch: TP-Link TL-SG1008D én TP-Link TL-SG1005D
- Access Point: 3x TP-Link TL-WA801ND

De opstelling is: internet (Ziggo) komt binnen op de meegeleverde modem/router. Hierop zijn aangesloten de NAS en de 8p switch. Vanuit de 8p switch is aangesloten: 1x de 5p switch in de kelder, 2x naar de woonkamer, 3x naar overige ruimtes op de bovenverdiepingen. Kelder, begane grond en 1e verdieping hebben elk hun eigen Access Point (AP van de Ziggo modem is uitgeschakeld).

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/d35whz44h/network.png

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alles (zoveel mogelijk) bekabeld, CAT5e & CAT6
- Windows 10 ziet op zo'n moment wel dat er een kabel is aangesloten, maar het is dan een onbekend netwerk geworden, zonder internettoegang. Verder heb ik geconstateerd dat de internetverbinding direct op de router dan vaak nog goed is (direct kabel in router naar laptop geeft gewoon internet). Achter de 8p switch is er dan echter geen internet mogelijk (soms echter nog wel verbinding met de NAS (!). Dan helpt het om de switch te resetten. In enkele gevallen was ook een reset van Ziggo router de oplossing.

De Ziggo router is niet fantastisch lees ik op diverse plekken, maar dat zou met name ook om de AP functie gaan, en die heb ik daarom ook uitgeschakeld. Is er iemand die deze problemen herkent?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zie even 2 mogelijkheden om de "betrouwbaarheid" van de router te testen: zet de NAS op de TP-Link 8-poort (hiermee ontlast je de doorvoer op de router) en/of zet tussen de Ziggo router en de 8-poort een goede (leen-)router.

Ik denk, maar dat valt altijd lastig te bewijzen, dat de Ziggo router mogelijk last heeft van een "connection leak" waarbij de doorvoer van data en tegelijkertijd internet-verkeer routeren niet lekker gaat. Door de NAS en extra router te (ver)plaatsen, zal het Ziggo-modem alleen nog modem spelen.

Let wel goed op dat je de (leen-)router en de huidige router correct configureert want anders ga je enorm gedoe krijgen met DHCP-leases, gateways etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gielpeeters
Dank voor de snelle reactie! Ik zal de komende dagen eens kijken of het beter werkt met de NAS op de switch.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

gielpeeters schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:18:
Dank voor de snelle reactie! Ik zal de komende dagen eens kijken of het beter werkt met de NAS op de switch.
Geen probleem; wat je ook nog even kan doen: heel veel data van/naar NAS in de huidige opstelling en later herhalen in de nieuwe opstelling. Misschien zie je dan sowieso een snelheidsverschil (wat mogelijk al een reden kan zijn om de NAS niet direct aan het modem te koppelen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gielpeeters
In die nieuwe opstelling lijkt de snelheid inderdaad veel stabieler. Downloaden van NAS gaat met constante 112 MB/s terwijl de oude opstelling best wat dipjes had tot 75 MB/s. Uploaden naar NAS iets minder grote impact (90 vs 88 MB/s), maar het lijkt me sowieso de betere optie. Thx!

Update: tot nu toe geen meer last gehad van een wegvallende internetverbinding, buiten een "normale" Ziggo storing op 19/3 rond de middag van een paar uur. De nieuwe opstelling bevalt prima. Hopelijk blijft dit zo en is het niet nodig om een andere router te kopen.

[ Voor 35% gewijzigd door gielpeeters op 23-03-2016 18:51 ]

• gielpeeters
Tot gisteren ging het eigenlijk allemaal goed. Gisteren rond 18:15u lag de internetverbinding er weer uit. Direct op de router was er wel internet*. "Achter" de 8p-switch niet (meer). Het IP adres van de PC (een van de apparaten achter de switch) was op dat moment ook 169.254.70.227 terwijl het in de range van 198.168.178.21 - 99 moet zitten. Ik kon toen eenmalig wel ipconfig /renew doen, en toen kreeg ik 198.168.178.31 toebedeeld (voor korte tijd). In die tijd kon ik ook de NAS (vast IP) benaderen, maar had nog steeds geen internet verbinding.

Het IP-adres verviel echter redelijk snel en daarna kreeg ik met ipconfig /renew de melding: "An error occurred while renewing interface Ethernet : unable to contact your DHCP server. Request has timed out.".

Ik heb toen de modem/router maar weer een paar keer herstart maar toen dat niet hielp heb ik het maar weer opgegeven. Rond 22:00u was er opeens weer een internetverbinding mogelijk achter de switch...

Update 10 april 2016:
Het probleem lijkt toch iets genuanceerder. Gisteren en vandaag had ik gewoon internet via wifi (dus achter de switch). Direct nadat ik de game-PC had gestart werkte internet op geen enkel apparaat achter de switch meer. De game-PC lijkt dus een verstorende factor**. Deze PC krijgt altijd ip-adres 192.168.178.31, terwijl deze niet is ingesteld als vast IP-adres op de PC zelf en ook niet als gereserveerd IP-adres op de router. Ik heb vandaag dus de PC maar eens uitgezet en daarna (na een reset van de switch) werkte alle apparaten gewoon goed. Geen enkele van die apparaten had overigens ip-adres 31 gekregen. Daarna de game-PC aangezet en direct daarna werkte wifi niet meer. Toen op de game-pc de ethernet verbinding verbroken en hersteld; pas toen werkte zowel game-PC (ethernet) én de overige apparaten (o.a. wifi).

Update 14 augustus 2016 (de oplossing):
Aanhoudende problemen hebben ertoe geleid dat ik de ziggo router maar heb laten vervangen. Dit werkte voor korte tijd ook wel iets beter, maar soms had ik nog last van wegvallend internet. Na diverse tests bleek dat de router, gateway en dhcp server 192.168.178.1 niet meer benaderbaar was vanuit het thuisnetwerk bij zo'n verstoring (dus ook niet direct met de kabel op de router!). De APs waren altijd geconfigureerd met hetzelfde SSID, maar dit bleek uiteindelijk een grote verstorende factor! Zonder APs actief was er geen probleem. Ik heb ze nu alledrie een eigen SSID gegeven, laten we zeggen AP (-1), AP (0) en AP (1) en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

* zodra je een nieuwe verbinding maakt, direct met de router gaat het wel goed, maar een reeds verbonden apparaat heeft ook geen internet meer
** pc blijkt geen boosdoener

[ Voor 49% gewijzigd door gielpeeters op 14-08-2016 12:19 ]

Pagina: 1