Welke moederbord voor i5 2500

Pagina: 1
Acties:

• mhpwolf
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-11 13:49
Ik zoek een?
Ik zoek dus een moederbord voor een intel i5 2500 non k, ik ben een pc aan het samenstellen met de meeste onderdelen tweedehands, hooguit het behuizing en voeding nieuw, ik koop eerst een processor en dat word de i5 2500, wil dus rond deze processor een pc samenstellen.

Ben van plan om een 8 Gb werkgeheugen kit te kopen, 2x4 Gb, zag al een leuke corsair dominator 1600 mhz staan, dus de moederbord zou dat wel moeten kunnen ondersteunen

Wat is je budget?
ongeveer €50, tweedehands

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur voor merk, maar misschien optie voor een sli opstelling

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het word dus een gamesysteem en wou graag weten welk moederbord ik het beste kan kopen voor deze processor.

[ Voor 14% gewijzigd door mhpwolf op 18-03-2016 18:47 ]

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-12 16:36
valt weinig spanneds over te zeggen, het aanbod is er wel maar de vraag is net zo groot dus je moet erg alert zijn op wat er wordt aangeboden. Ik zou vooral focussen op de prijs en de minimale features die je zoekt, neem wel een minimum aantal fases van 5 en bijbehorende koeling. 2e hands Asrock borden ben ik zelf geen fan van, ik had een goedkoop H67 OF H77 aangehouden als bijpassend, maar als de prijs goed is kun je natuurlijk ook voor p67/z68 of z77 gaan.

EDIT
allicht iets als dit;

V&A aangeboden: Intel Core i5 2500

V&A aangeboden: Asus P8Z68-V/GEN3

[ Voor 21% gewijzigd door aminam op 18-03-2016 18:58 ]

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• mhpwolf
De asus p8z68 die je laat zien is die goed geschikt voor een gamesysteem? Zou een corsair dominator 1600 mhz hierop passen? waar kan je bijvoorbeeld zien hoeveel mhz een moederbord steunt voor werkgeheugen?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-12 17:56
Je kan op de website van de fabrikant een lijstje vinden met geheugen die ze hebben getest.

http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68VGEN3/specifications/

1600 moet ondersteunt worden.

[ Voor 34% gewijzigd door loki504 op 18-03-2016 20:33 ]

• mhpwolf
aminam schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:54:
valt weinig spanneds over te zeggen, het aanbod is er wel maar de vraag is net zo groot dus je moet erg alert zijn op wat er wordt aangeboden. Ik zou vooral focussen op de prijs en de minimale features die je zoekt, neem wel een minimum aantal fases van 5 en bijbehorende koeling. 2e hands Asrock borden ben ik zelf geen fan van, ik had een goedkoop H67 OF H77 aangehouden als bijpassend, maar als de prijs goed is kun je natuurlijk ook voor p67/z68 of z77 gaan.

EDIT
allicht iets als dit;

V&A aangeboden: Intel Core i5 2500

V&A aangeboden: Asus P8Z68-V/GEN3
Wat bedoel je eigenlijk minimum aantal fases van 5? Die i5 wat jij bedoel heb ik al gekocht 😆.

• mhpwolf
loki504 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:29:
Je kan op de website van de fabrikant een lijstje vinden met geheugen die ze hebben getest.

http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68VGEN3/specifications/

1600 moet ondersteunt worden.
Dankjewel Loki, is 1600 mhz goed genoeg om te gamen of kan ik nog hoger mhz nemen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mhpwolf schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:55:
[...]

Dankjewel Loki, is 1600 mhz goed genoeg om te gamen of kan ik nog hoger mhz nemen?
1600MHz is meer dan snel genoeg, zeker op een Intel.
mhpwolf schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:54:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk minimum aantal fases van 5? Die i5 wat jij bedoel heb ik al gekocht 😆.
Fases op je moederbord voor de stroomtoevoer. Je wilt geen bord dat heel karig uitgerust is, omdat je dan veel te veel stroom trekt door slechts een paar fases. Maar met een i5 2500 die je niet gaat OCen is dat niet zo heel spannend, als je een Z68/Z77/P67 pakt dan heb je daar geen last van.

Waar ik wel even op zou letten bij het zoeken van je moederbord is dat je in geval van een P67 gaat voor een B3 revisie, en niet een B2.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-12 16:36
mhpwolf schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:54:
[...]

Daarmee bedoel ik de voeding op het moederbord naar de proccessor toe. Het verschilt namelijk per moederbord hoeveel er op zitten, nu heb je er in dit geval niet veel nodig omdat het geen overclockbare cpu is. Door een moederbord te nemen die voldoende heeft voor de proccessor voorkom je dat hij gaat throttelen of uitvallen onder maximale belasting. Maar je moet wel een aardig slecht mobo kopen om het zo ver te laten komen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• mhpwolf
TERW_DAN schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:00:
[...]

1600MHz is meer dan snel genoeg, zeker op een Intel.

[...]

Fases op je moederbord voor de stroomtoevoer. Je wilt geen bord dat heel karig uitgerust is, omdat je dan veel te veel stroom trekt door slechts een paar fases. Maar met een i5 2500 die je niet gaat OCen is dat niet zo heel spannend, als je een Z68/Z77/P67 pakt dan heb je daar geen last van.

Waar ik wel even op zou letten bij het zoeken van je moederbord is dat je in geval van een P67 gaat voor een B3 revisie, en niet een B2.
Ok, nu snap ik het, bedankt dat je het even heb uitgelegd, ik ga even op jacht op een van die moederborden die je voorstelt.

• mhpwolf
aminam schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:01:
[...]

Daarmee bedoel ik de voeding op het moederbord naar de proccessor toe. Het verschilt namelijk per moederbord hoeveel er op zitten, nu heb je er in dit geval niet veel nodig omdat het geen overclockbare cpu is. Door een moederbord te nemen die voldoende heeft voor de proccessor voorkom je dat hij gaat throttelen of uitvallen onder maximale belasting. Maar je moet wel een aardig slecht mobo kopen om het zo ver te laten komen.
Ook bedankt voor de uitleg. Zodra ik wat heb gevonden laat ik het jullie weten. Heb trouwens mijn pc vandaag verkocht en heb op moment geen pc meer 😅. Vandaar dat ik op onderdelen jacht ben haha.

• mhpwolf
Wat denken jullie van de volgende moederbord: gigabyte ga z77 up5 th. Ik las wel dat deze mobo soms opstartproblemen heeft met bepaalde voedingen.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:43
Misschien een ideeom een compleet tweedehands systeem te kopen? Is vaak ook heel voordelig en zo voorkom je ook dat je heel nederland door moet rijden voor onderdelen.

don't mind me

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
JeroenF schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:46:
Misschien een ideeom een compleet tweedehands systeem te kopen? Is vaak ook heel voordelig en zo voorkom je ook dat je heel nederland door moet rijden voor onderdelen.
Ja, daaraan zat ik ook te denken. Een 2e hands systeem zal pakweg 150 euro kosten, en je weet dan ook dat je een werkend geheel hebt.

En voor het moederbord alleen, daarvan zijn er honderden verschillende. En aangezien het om 2e hands gaat, kan je moeilijk zeggen : dat bord is goed en dat bord is niet goed, want dat weet je niet. Als een computer in onderdelen verkocht wordt heeft dat een reden. Een moederbord upgraden doet eigenlijk niemand, dus ja, waar komen die borden vandaan.

Waar je wel naar kan kijken: welke aansluitingen wil je op het bord en welke functies moet de chipset bieden. en eigenlijk ook wat terw_dan hierboven al zegt.

• mhpwolf
Ik ben van plan om een paar onderdelen nieuw te kopen zoals de voeding en behuizing, maar de rest tweedehands als het kan, heb geen haast dus kan rustig op zoek gaan naar de rest van de onderdelen. Voor mij is op het moment het belangrijkste dat ik in de toekomst kan upgraden naar een snellere processor, bijvoorbeeld een: i5 2500k, i7 3770-3770k, i7 2600-2600k, als dat mogelijk is natuurlijk.

Ik ga me even meer verdiepen in de featureset van zo een moederbord.

Enig idee welk moederbord ik dan kan nemen als ik in de toekomst een andere processor erin wil doen zoals een i5 3570k of hoger?

[ Voor 12% gewijzigd door mhpwolf op 20-03-2016 14:37 ]

• mhpwolf
Een dag verder en heb toch even rondgekeken en besloten wat ik verwacht van het moederbord.
Het eerste wat ik zou willen doen in de toekomst is dat als de snellere processoren zoals een i5 2500k of een i5 3570k of misschien wel een i7 2600 goedkoper worden deze omwisselen met de i5 2500 die ik als eerst ga gebruiken.

Waarschijnlijk ga ik dan voor een 3570k, de k versie om eventueel te overklokken dus zou het ideaal zijn als deze moederbord ook goede overklok mogelijkheden heeft.
Voor zover ik weet vallen de H68 en de H77 af omdat je met deze niet kan overklokken.

Wat overblijft zoals aminam en terw_dan al zeggen zijn de p67/z68 of een z77. Persoonlijk vind ik de z77 nog te duur omdat ik toch met een budget zit dus valt deze af.

Wat is de beste keuze, p67 of z68?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
3570 is geen upgrade tov 2500, iig niet iets om je geld aan uit te geven. 3770k is dan het enige wat er over is. En dat is een i7.

• mhpwolf
legendareN schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:48:
3570 is geen upgrade tov 2500, iig niet iets om je geld aan uit te geven. 3770k is dan het enige wat er over is. En dat is een i7.
Een 3570 K niet? Na goede overclock heb je beter performance toch, vergeleken met een 2500 non k?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met overclock scheelt dat sowieso, en een non K kun je idd niet lekker OCen. Maar als je nu een 2500 hebt, waarom dan nog denken over een upgrade? Het platform is gedateerd, we zijn inmiddels al weer 4 generaties verder, bouw nu gewoon wat leuks, en koop tegen de tijd dat je het te traag vindt een compleet nieuw iets.

• mhpwolf
TERW_DAN schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:19:
Met overclock scheelt dat sowieso, en een non K kun je idd niet lekker OCen. Maar als je nu een 2500 hebt, waarom dan nog denken over een upgrade? Het platform is gedateerd, we zijn inmiddels al weer 4 generaties verder, bouw nu gewoon wat leuks, en koop tegen de tijd dat je het te traag vindt een compleet nieuw iets.
Wat dat betreft heb je gelijk, gewoon nu een leuk pctje bouwen, en later iets anders weer.
Ik heb misschien al een moederbord gevonden voor een leuk prijsje, het is een asrock z77 extreme 3, kan ik later misschien een tweede kaart bij inprikken.

Alleen zei aminam in zijn eerste post tweedehandse asrock moederborden geen fan van te zijn, zijn deze niet te vertrouwen dan? Deze moederbord is 2 jaar oud.

[ Voor 10% gewijzigd door mhpwolf op 20-03-2016 19:32 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb zelf een ASRock Z77M Extreme 4 in m'n systeem zitten naar volle tevredenheid. ASRock maakte bagger ten tijde van de SoA en So478 systemen, maar die tijd hebben ze ver achter zich gelaten en ik zie zelf geen reden om geen ASRock te nemen.

• Reepje
  • Niet online
Eigenlijk weet ik niet wat het idee achter die 2500 bak is die je nu samenstelt. Maar het is in ieder geval wel een lekker cputje. Zelf heb ik een 2500k op een z68 Asrock bordje, maar nog steeds niet overgeklokt. Want niet nodig. Maar upgraden ga ik die bak niet meer. 5 jaar oud alweer.

Wat betreft 2e hands, het is goedkoper, maar: geen garantie en je weet niet of je goed spul koopt. Het enige wat 2e hands zeer goed te koop is, zijn grafische kaarten. Er zijn namelijk veel mensen die de snelst mogelijke graphics willen, en dus steeds het meest actuele kopen. Hun oude graka gaat er dan voor een leuk prijsje uit.
Voor een moederbord gaat zoiets niet op. Een MB ga je eenvoudigweg niet upgraden. Dus dan mag je jezelf afvragen, waarom iemand een moederbord van 2 jaar te koop aanbied (als het een setje is, dus cpu en mb en geheugen, dan zou ik het eerder vertrouwen: dan heeft betreffende persoon een upgrade naar een nieuwe generatie gedaan).

• mhpwolf
Reepje schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:47:
Eigenlijk weet ik niet wat het idee achter die 2500 bak is die je nu samenstelt. Maar het is in ieder geval wel een lekker cputje. Zelf heb ik een 2500k op een z68 Asrock bordje, maar nog steeds niet overgeklokt. Want niet nodig. Maar upgraden ga ik die bak niet meer. 5 jaar oud alweer.

Wat betreft 2e hands, het is goedkoper, maar: geen garantie en je weet niet of je goed spul koopt. Het enige wat 2e hands zeer goed te koop is, zijn grafische kaarten. Er zijn namelijk veel mensen die de snelst mogelijke graphics willen, en dus steeds het meest actuele kopen. Hun oude graka gaat er dan voor een leuk prijsje uit.
Voor een moederbord gaat zoiets niet op. Een MB ga je eenvoudigweg niet upgraden. Dus dan mag je jezelf afvragen, waarom iemand een moederbord van 2 jaar te koop aanbied (als het een setje is, dus cpu en mb en geheugen, dan zou ik het eerder vertrouwen: dan heeft betreffende persoon een upgrade naar een nieuwe generatie gedaan).
Hmm, ok. Wat raad je dan aan? Een nieuw moederbord kopen? Deze moederbord was eigenlijk gecombineerd met een i3 2100, maar hij was bereid om de mobo los te verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door mhpwolf op 20-03-2016 19:54 ]

• Reepje
  • Niet online
Ze zeggen wel eens, goede raad is duur.....
Ik heb niets tegen een i5-2500, maar dan wel als je een goede deal sluit.
Als je de hele boel voor een prikkie kan kopen (zeg een hele computer inclusief windows voor onder de 200 euro) en de boel werkt goed, dat is dan een goede deal.

Maar ik weet niet wat je betaald, en niemand weet of het allemaal perfect zal werken.

Voor een dergelijk instapsysteem zou mijn voorkeur zijn, alles nieuw behalve de grafische kaart.

• mhpwolf
Het is een MSI P67A-C45 B3 geworden, tweedehands ☺. Bedankt allemaal voor tips.
Wat mij betreft mag er dan een slotje op tenzij iemand nog wat wil zeggen.
Pagina: 1