Waarom een nieuw systeem?
De oude is iets meer dan vijf jaar oud en een van de harde schijven is aan vervanging toe. Dat was voor mij het perfecte excuus om weer eens naar een update te kijken
Bovendien denk ik dat Kaby Lake weinig gaat toevoegen bovenop Skylake, terwijl Skylake wel een duidelijke upgrade is vanaf mijn 2600K.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 3440x1440, inclusief games als The Witcher III en Cities: Skylines.
Hobbymatig Photoshoppen (eens per maand een keer).
Statistische berekeningen zo nu en dan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€800,- volgens de laagste Pricewatch-prijzen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X (wordt dan ergens volgend jaar vervangen door nieuwe serie van AMD of nVidia).
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB (paar maanden oud, dus ga ik voorlopig nog niet vervangen).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een voldoende krachtige processor, maar HT geen must (want voor berekeningen en gamen weinig relevant, voor Photoshop de investering niet waard).
16GB RAM is vooral toekomstbestendig en budget is er voor.
Voor de rest 'gewoon goed', kortom:
Optische drive ontbreekt bewust. Neem ik wellicht mee uit oude systeem.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tips of het stiller of zuiniger kan zijn welkom, maar niet noodzakelijk.
Ga je overklokken?
Neuh.
Wat verwacht je van ons?
Even een check-dubbel-check. Ik heb de recente BBGs doorgekeken en eigen research gedaan, maar omdat het toch een mix van vanalles is geworden is het altijd handig om een fris paar ogen erbij te hebben. Ik heb hieronder per component nog e.e.a. toegelicht en mijn huidige systeem ingevoegd. Heb ik iets gemist?
Processor:
Er is ruimte in mijn budget dus maak ik de reëele overweging om niet voor een i7 te gaan, maar dan in de categorie i5 voor de krachtigste processor te gaan. Ik begrijp dat de praktische winst minimaal is.
Moederbord:
Ik heb eerst deze overwogen: pricewatch: Gigabyte GA-H170-D3HP maar het enige concrete verschil blijkt de audiochip. Daar hoef ik geen €30,- meer voor te betalen, dus volg ik hier de BBG.
HDD:
Op dit moment begint 1,5TB vol te raken dus een verdubbeling lijkt mij voldoende. Merk en serie lijken betrouwbaar genoeg.
Kast:
BBG, tevreden met mijn huidge Fractal Design, goede combi van stil en koel. Geen window omdat, als de kast ooit in de woonkamer komt, ik geen zin heb in een discotheek.
Processorkoeler:
Relatief still (maar zo hard gaat 'ie niet werken), relatief goedkoop en komt goed uit de tests.
RAM:
Tja. In de recente BBG wordt op kleur geselecteerd... ik heb in de Pricewatch gekeken naar bars met goede reviews, goede true latency en een goede prijs. Dit lijkt me dus reëel.
PSU:
Eigenwijsheid. Ik had ook de BBG kunnen volgen maar ergens tijdens mijn zoektocht deze geselecteerd. Ik vermoed vanwege Gold i.p.v. Bronze. Ik sta open voor suggesties.
Het te vervangen systeem:
De oude is iets meer dan vijf jaar oud en een van de harde schijven is aan vervanging toe. Dat was voor mij het perfecte excuus om weer eens naar een update te kijken
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 3440x1440, inclusief games als The Witcher III en Cities: Skylines.
Hobbymatig Photoshoppen (eens per maand een keer).
Statistische berekeningen zo nu en dan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€800,- volgens de laagste Pricewatch-prijzen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X (wordt dan ergens volgend jaar vervangen door nieuwe serie van AMD of nVidia).
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB (paar maanden oud, dus ga ik voorlopig nog niet vervangen).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een voldoende krachtige processor, maar HT geen must (want voor berekeningen en gamen weinig relevant, voor Photoshop de investering niet waard).
16GB RAM is vooral toekomstbestendig en budget is er voor.
Voor de rest 'gewoon goed', kortom:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600 Boxed | € 227,95 | € 227,95 |
| 1 | Gigabyte GA-B150M-D3H | € 79,95 | € 79,95 |
| 1 | WD Red WD30EFRX, 3TB | € 110,- | € 110,- |
| 1 | Fractal Design Define S | € 77,95 | € 77,95 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 42,95 | € 42,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 91,95 | € 91,95 |
| 1 | Seasonic G-series 550 watt | € 89,95 | € 89,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 720,70 | |
Optische drive ontbreekt bewust. Neem ik wellicht mee uit oude systeem.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tips of het stiller of zuiniger kan zijn welkom, maar niet noodzakelijk.
Ga je overklokken?
Neuh.
Wat verwacht je van ons?
Even een check-dubbel-check. Ik heb de recente BBGs doorgekeken en eigen research gedaan, maar omdat het toch een mix van vanalles is geworden is het altijd handig om een fris paar ogen erbij te hebben. Ik heb hieronder per component nog e.e.a. toegelicht en mijn huidige systeem ingevoegd. Heb ik iets gemist?
Processor:
Er is ruimte in mijn budget dus maak ik de reëele overweging om niet voor een i7 te gaan, maar dan in de categorie i5 voor de krachtigste processor te gaan. Ik begrijp dat de praktische winst minimaal is.
Moederbord:
Ik heb eerst deze overwogen: pricewatch: Gigabyte GA-H170-D3HP maar het enige concrete verschil blijkt de audiochip. Daar hoef ik geen €30,- meer voor te betalen, dus volg ik hier de BBG.
HDD:
Op dit moment begint 1,5TB vol te raken dus een verdubbeling lijkt mij voldoende. Merk en serie lijken betrouwbaar genoeg.
Kast:
BBG, tevreden met mijn huidge Fractal Design, goede combi van stil en koel. Geen window omdat, als de kast ooit in de woonkamer komt, ik geen zin heb in een discotheek.
Processorkoeler:
Relatief still (maar zo hard gaat 'ie niet werken), relatief goedkoop en komt goed uit de tests.
RAM:
Tja. In de recente BBG wordt op kleur geselecteerd... ik heb in de Pricewatch gekeken naar bars met goede reviews, goede true latency en een goede prijs. Dit lijkt me dus reëel.
PSU:
Eigenwijsheid. Ik had ook de BBG kunnen volgen maar ergens tijdens mijn zoektocht deze geselecteerd. Ik vermoed vanwege Gold i.p.v. Bronze. Ik sta open voor suggesties.
Het te vervangen systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | MSI P67A-GD55 (B3) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Fractal Design Define XL (Zwart) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 | € 27,99 | € 55,98 |
| 1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair HX850W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 154,50 | € 154,50 |