Moederbord beschadigd, of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• FooYoungHi
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-08-2025
Ik heb sinds een week of wat een zeer irritant probleem met mijn pc.
Het is begonnen toen ik ineens merkte dat mijn USB toetsenbord niet meer reageerde. De LED verlichting werkte nog en het display deed het ook nog gewoon (Logitech G15 gen1). De draadloze muis die aangesloten zat in het toetsenbord werkte nog even, maar viel snel daarna uit. Alle USB apparaten op alle poorten werken toen niet meer. Ik kon ze er uit halen en er weer in doen, maar de PC reageerde er helemaal niet op. Na een reset van de pc werkte alles weer gewoon (behalve de Xbox 360 receiver, die had een gesprongen F1-fuse). Sindsdien heb ik vooral problemen met mijn netwerksnelheid. Als ik m'n pc reboot, heb ik ongeveer 90mb/sec overdracht naar mn server via een SSD naar een 5400RPM disc, maar als mn pc een paar uur aanstaat (al doe ik na het rebooten een paar uur niets) dan keldert de netwerksnelheid aanzienlijk. File transfers naar mn server zijn maximaal 3mb/sec en dat legt dan mn hele netwerk lam op mn pc.
Het is niet alleen de file transfer, want als ik iets stream (muziek, youtube, twitch) en een gemiddelde website open, dan hapert het geluid even, met een soort metaalachtige klank. Het internet op zichzelf is na verloop van tijd ook merkbaar langzamer. Een 1080p stream is niet meer af te spelen, beeld blijft vaak een paar seconden hangen.
Ook heb ik het idee dat mijn pc langzamer is op dat moment, maar dat kan idee zijn.
Meteen na een reboot is het weer even normaal.

Ik heb met Harddisk Sentinel mijn schijven getest (2x SSD en 1 HDD) en die zijn allemaal in orde.
Heeft iemand enig idee of mijn mobo is beschadigd, of dat er iets anders aan de hand is?
Visueel kan ik aan het mobo niets zien in de vorm van kapotte of bolle condensatoren.

Mobo: Gigabyte 970A-UD3P rev 1.0
CPU: AMD FX-8320 Vishera
8GB RAM
Windows 10 draait op een SSD (Crucial M500 230GB)
Als meer info nodig is, dan hoor ik dat wel.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoe performed je PC zonder netwerk kabel ingestoken?

https://discord.com/invite/tweakers

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 08:17

FlyEragon

Alien Monkeys

Zonder een clean install geprobeerd te hebben zou ik niet meteen aan de hardware twijfelen. Je kan er zo met een uurtje een andere Windows installatie ernaast installeren om even te proberen. Met de 30 dagen trial heb je ook geen licentie nodig.

Is de fuse van de xbox controller tijdens de wazigheid gepsrongen? Dat zou iets met de voeding te maken kunnen hebben en inderdaad ook het moederbord.

[ Voor 23% gewijzigd door FlyEragon op 18-03-2016 16:15 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Heb je ook GPU load als het netwerk vertraagt?
Kan misschien zo'n miner zijn die op de achtergrond bezig is en een groot deel van je bandbreedte opslokt.

• FooYoungHi
Ik zal een clean install proberen en kijken wat er gebeurt.
Ik heb niet het idee dat mijn hele bandbreedte wordt opgesnoept, want als ik in de taskmanager kijk, dan zie ik hooguit 30-40mbit aan data transfer gaan.
Ik ga wel kijken wat mn gpu doet voor de zekerheid. Al zou ik het denk ik wel merken als mijn radeon hd 6870 gebruikt wordt als miner.

Is er een manier om je psu te benchmarken? Ik weet alleen dat je in de bios kan kijken naar de voltages, en volgens mijn boerenfluitenverstand van PSUs ziet dat er normaal uit.
Mijn PSU is een seasonic 520W

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

FooYoungHi schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:55:
Ik zal een clean install proberen en kijken wat er gebeurt.
Ik heb niet het idee dat mijn hele bandbreedte wordt opgesnoept, want als ik in de taskmanager kijk, dan zie ik hooguit 30-40mbit aan data transfer gaan.
Ik ga wel kijken wat mn gpu doet voor de zekerheid. Al zou ik het denk ik wel merken als mijn radeon hd 6870 gebruikt wordt als miner.

Is er een manier om je psu te benchmarken? Ik weet alleen dat je in de bios kan kijken naar de voltages, en volgens mijn boerenfluitenverstand van PSUs ziet dat er normaal uit.
Mijn PSU is een seasonic 520W
Als er wat mis zou zijn met de PSU zou de PC vastlopen of finaal crashen. Gaat performance niet van achteruit.

Verwijderd

Firmware van de ssd up to date?

• FooYoungHi
Firmware is up to date.

Verwijderd

Probeer eens: http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

Win10 Auto Installation Program

• FooYoungHi
De netwerksnelheid lijkt te verholpen door de officiele drivers. M'n PC kan gewoon weer snel bestanden op mn server gooien. De install duurde wel opvallend lang.
Ik merk nog wel de audio glitch bij netwerk activiteit. Ik ga de audiodrivers er ook even opnieuw opzetten, kijken of dat werkt.

• FooYoungHi
Sorry voor de dubbele post.
Ik had nogsteeds problemen (ook netwerk bleek niet verholpen), en ik heb Win10 opnieuw geinstalleerd op een andere schijf. (500Gb 5400rpm disk)
Een probleem dat ik had en nu nogsteeds heb, is dat de bestandsoverdracht naar een andere schijf (ook niet over het netwerk) vreselijk traag is (van of naar SSD van HDD max 40MB/sec). Ik heb met crystaldiskmark de schijven gecontroleerd, en mn HDD (WD green 1.5TB 5400rpm) geeft een read van 52MB/sec en een write van 58MB/sec. De SSD is beter, maar volgens mij nogsteeds bagger voor een SSD (OCZ Vertex II 60gb SATA II); Read 218MB/Sec en Write van 72MB/sec. Ik heb alle drives in andere SATA poorten geprobeerd met andere (nieuwe) kabels, maar dat helpt totaal niet.
Ik ga een SSD disk (die ik heb getest) leegmaken en daar windows opgooien, zodat ik beter kan vergelijken, omdat ik merk dat de 500gb HDD een bottleneck is.
Hebben jullie so far nog dingen waar ik naar kan kijken of het hardware- of softwarematig is? (heeft het bijvoorbeeld nut om te kijken in Win7 of het daar ook is?)

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als het met usb apparaten begon, kan je eens proberen om alle usb apparaten te verwijderen en de pc weer te testen via bijvoorbeeld TeamViewer vanaf een ander apparaat

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-01 01:57
Zeker eens na te kijken : Heb je de meest recente chipset en andere drivers van het mainboard geplaatst ?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Harde schijven en ssd aansluiten op de hoofd controller van je moederbord.
De extra controller kan langzamer zijn. Of het sata 600 of 300 maakt niks uit, vaak is de goede controller met sata 300 sneller, dit alles kan per moederbord verschillend zijn.

Dan in bios de harde schijf controller op AHCI zetten.

Dan ga je windows installeren, windows ziet nu dat je AHCI hebt gebruikt, en installeert een andere driver voor je harde schijven, en deze is sneller.
Een geinstalleerde windows zonder AHCI, kun je ook omzetten, zoek daar een handleiding voor.

Na windows de chipset drivers installeren, videokaart drivers, en andere drivers installeren.
Normaal vind je de drivers via je moederbord firma.

En dan gaan testen waar het mis gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 28-03-2016 08:07 ]

• FooYoungHi
Alle drivers zijn up to date.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk in de verwoording in mijn vorige post: Ik heb de schijven op verschillende poorten geprobeerd op het mainboard, ik heb geen aparte controller.
De schijven staan al op AHCI, dus dat is het ook niet :(
Pagina: 1