Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming bij een matig geïsoleerde vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 14:43
We hebben een nieuwe woning gekocht en mogen er vanaf 22 Mei in. En 1 van mijn lang gekoesterde wensen is vloerverwarming.

Daar ik relatief snel na de overdracht er wil gaan wonen wil ik van te voren alles geregeld hebben zodat de mensen meteen op 22 Mei aan de slag kunnen.

Ik wil de benedenverdieping helemaal gaan doen met vloerverwarming. Dit gaat ongeveer om ongeveer 60m2 er is geen kruipruimte en wat ik kan zien is er denk ik een cementdekvloer van +-5cm. (Maar kan alleen zien bij de watermeter)

Ik heb de bouwtekening van 1970 opgevraagd en daar staat dat het volgende:
Stampbeton dik 8cm
tempex 2cm
p.v.c. folie
puin beton 5cm

Keuzes waar ik aangedacht heb:
1. Infrezen in bestaande cementdekvloer
Isolatie is dan 2cm tempex maar verder geen verhoging en of kostbare verbouwing.

2. Cementdekvloer weg halen en noppensysteem/tackersysteem met 3cm extra isolatie en 5cm dekvloer er overheen zetten. Verhoging van 4cm denk ik.

3. Complete beton vloer verwijderen en opbouwen naar wens.
Wat die wens dan zou moeten zijn weet ik niet en of het überhaupt mogelijk is ook niet.

Zijn er nog meer oplossingen en of wat is de beste oplossing financieel gezien over 15 jaar tijd. Een besparing van 100 euro per jaar op de energie rekening is op een investering van 10k mijn inziens niet waard.

Alle reacties

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Het is niet leuk om te horen maar....
Isoleren, isoleren isoleren had ik al isoleren gezegd :+

Beste oplossing is alles eruit 40 cm (of meer) afgraven en opnieuw beginnen met opbouwen.
En ik spreek uit persoonlijke ervaring, bij ons (huis '72) ook alles eruit 36M3 (of zo iets) afgevoerd en opnieuw begonnen met 30 cm EPS, 10 cm beton vloer, matten erop voor vloerverwarming en 5 cm afdekvloer.

Als je het op een andere manier doet, kom je er over een paar jaar op terug.

Geschetste eerste oplossingen leveren een warm zandbed onder je vloer op >:)

Kan de foto's niet meer laten zien in de kroeg, moet ze nog eens opnieuw uploaden

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een rijtjes huis uit 1986 en ook geen toegang tot de kruipruimte.

Nu heb ik toch een kijkje onder de vloer kunnen nemen. Daar waar een gasleiding omhoog komt, heb ik het rondom weg geboord in de vloer (heb toch geen gas meer)
Vaak zitten er grotere openingen in de vloer. (ik heb wel een betonnen liggers vloer)
Daar kun je dan een camera doorheen steken en foto's nemen.

Nadat ik de foto's genomen heb, heb ik besloten om onder de fundering door te graven (bij een deur in de buurt, ivm draagvlak. Dit is natuurlijk je eigen risico. ;-)

Ik ben onder mijn betonvloer gekomen.
Enige minpunt was, dat ik niet verder kon kruipen, het was nog te laag. Weggraven van zand was ook geen optie.
Heb wel overal mantelbuizen kunnen leggen ivm leidingen trekken, wat de bedoeing was ( ivm l/w warmtepomp)
Maar de isolatie was prima (eps 4cm). Ik ga mijn cementdekvloer eruit halen, zwevende vloer leggen met noppenplaten en (3 cm) isolatie eronder.

Infrezen heeft het risico dat er nog ergens waterleidingen (of elektro) liggen in je cementdekvloer.
Maar dat is weer op te sporen met een goede leidingzoeker.
https://www.bol.com/nl/p/...t-50-mm/9200000020991885/
Deze is erg gevoelig... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2016 17:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:23
Stomme vraag, maar ga je met de VV de warmteverliezen van die ruimte kunnen afdekken ?
Gewoon infrezen met die 2cm eronder zou ik zeker ni doen, de oplossing met de noppensysteem is mischien nog net acceptabel en alvast minder werk dan echt alles afschrapen...

Maar inderdaad de regel is : isoleren, isoleren, isoleren zeker bij gebruikt VV

[ Voor 13% gewijzigd door jvanhambelgium op 18-03-2016 17:25 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Kijk hier maar even gallery: ollie1965

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom