streaming device voor hifi

Pagina: 1
Acties:

• yavel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09-2024
Hallo iedereen,

Recentelijk heb ik mij een set optikon 6 speakers aangeschaft in combinatie met een nad356Bee + CambridgeAudio DACmagic 100.
Meestal stream ik muziek via mn laptop over een usb kabel naar de dac.
Mijn vriendin gebruikt graag spotify en dat gebeurt ook over de laptop (en spotify connect op haar iphone).
Gezien ik mijn laptop regelmatig meeneem en zij er geen heeft zou ik graag een streaming device willen aansluiten. Ik heb al gekeken naar sonos connect, maar dat vind ik wat te duur voor enkel spotify connect.
Ik heb gramofon al voorbij zien komen. Al zend die geen muziek over usb, waardoor ik mn dac niet kan gebruiken.
Wat zijn de alternatieven?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gewoon een chromecast van een paart tientjes halen... :)

Spotify gebruiken op je Chromecast of Chromecast Audio

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• yavel
Bedankt voor het snelle antwoord!
Wat vind je van de geluidskwaliteit van de chromecast audio?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:01
De chomecast audio heeft:
1. een goeie dac, dus goeie analoge output
2. een optische uitgang. Dus dan moet je je DAC kunnen gebruiken lijkt me.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
borft schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:27:
De chomecast audio heeft:
1. een goeie dac, dus goeie analoge output
2. een optische uitgang. Dus dan moet je je DAC kunnen gebruiken lijkt me.
analoge audiokwaliteit van de AKM AK4430 DAC is goed. Geen hoogstaande DAC verder.

• yavel
Ok, bedankt!
De optische uitgang had ik inderdaad al gezien. Lijkt me het ideale toestel dus om gewoon wat spotify te streamen. Zeker voor dat geld!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
In je NAD C356BEE past ook een externe module voor streaming:

http://nadelectronics.com...s/MT-1-Media-Tuner-Module

De bluesound module kan er niet in volgens de beschrijving, dus die hoef je niet te bestellen.

Ik heb bovenstaande module besteld en wacht nog tot ie binnen is.

• yavel
Beste PageFault,

Die had ik inderdaad ook gezien. Kwalitatief gezien vermoed ik dat die externe module stukken hoger ligt dan de chromecast.
Maar ik gebruik steeds m’n DAC steeds icm een usb kabel naar m’n computer. Die chromecast audio is bedoeld voor mijn vriendin.
Haar vereisten op vlak van geluidskwaliteit liggen iets lager dan die van mij. Die externe module zou (gezien de prijs die bijna 10x zo veel is) een beetje overkill zijn denk ik…

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
yavel schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:46:
Beste PageFault,

Die had ik inderdaad ook gezien. Kwalitatief gezien vermoed ik dat die externe module stukken hoger ligt dan de chromecast.
Maar ik gebruik steeds m’n DAC steeds icm een usb kabel naar m’n computer. Die chromecast audio is bedoeld voor mijn vriendin.
Haar vereisten op vlak van geluidskwaliteit liggen iets lager dan die van mij. Die externe module zou (gezien de prijs die bijna 10x zo veel is) een beetje overkill zijn denk ik…
Heel veel hoger dan een digitaal signaal ga je niet krijgen hoor :P En aangezien de Chromecast of HDMI of SPDIF doet zit dat wel goed!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• yavel
@DennusB: Ik probeerde het enorme verschil in prijs een beetje goed te praten :-)

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:01
Die DAC van je heeft gewoon een optical in. Dus je kunt de Chromecast digitaal aansluiten met toslink. Betere kwaliteit ga je niet krijgen denk ik, en je bent ook nog eens niet duur uit :)

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik heb zelf geen ervaringen met de chromecast audio. Ik heb de gewone (wel de nieuwe versie). Ik vind het echt heerlijk werken. Heb hem gewoon op een hdmi poort zitten van m'n receiver. Aangezien je toch alles met je telefoon bestuurd hoef je geen tv aan of iets.

En muziek starten en nummers doorzappen enzo gaat gewoon direct. Vind het een geniaal ding voor die 4 tientjes.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

borft schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:00:
Die DAC van je heeft gewoon een optical in. Dus je kunt de Chromecast digitaal aansluiten met toslink. Betere kwaliteit ga je niet krijgen denk ik, en je bent ook nog eens niet duur uit :)
Ergens klopt de definitie van een DAC dan niet meer :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

heuveltje schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:08:
[...]

Ergens klopt de definitie van een DAC dan niet meer :P
Waarom niet? Hij zet toch nog steeds het Digitale signaal om naar een Analoog signaal? Alleen de input komt van de Chromecast.

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:18
Heb een aantal devices gehad die volgens mij moeten kunnen wat jij nu wilt:

Sonos connect, deze is qua bediening verreweg het fijnste. Eigen app, werkt altijd, geluidskwaliteit is gewoonweg goed.

Teufel Raumfeld connect oid (8 weken gehad), spotify connect, nooit verbinding kwijt, werkt als een zonnetje en de beste geluidskwaliteit. Uiteindelijk teruggestuurd omdat de

Chromecast audio uit kwam voor 4 tientjes. Werkt oke, verliest af en toe de verbinding, geluidskwaliteit is ook okay, niet denderend. Op analoog en op digitaal niet. Dit verbleekt behoorlijk bij de raumfeld.

De keuze zou voor mij zijn:
Cheap en simpel maar niet denderend, de chromecast
Beste geluidskwaliteit raumfeld
Beste bediening Sonos

Dit alles getest met Dali Ikon5 mk2 speakers, Nad t757 en Sony receiver (die is er ook uit geknikkert, versterker gedeelte kon de speakers niet voldoende strak aansturen)

[ Voor 10% gewijzigd door Snuitebolletje op 19-03-2016 08:06 ]

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-10-2025
Snuitebolletje schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 08:03:

Chromecast audio uit kwam voor 4 tientjes. Werkt oke, verliest af en toe de verbinding, geluidskwaliteit is ook okay, niet denderend. Op analoog en op digitaal niet. Dit verbleekt behoorlijk bij de raumfeld.
Wat bedoel je met "Op analoog en op digitaal niet"? Ik heb zelf ook 2 Option 6 speakers in combinatie met een Rotel RA-12. Ik ben ook van plan de Chromecast audio aan te schaffen en deze via de optische ingang direct op mijn versterker aan te sluiten, waar vervolgens een prima DAC in zit. Zal dit niet voor wat betere geluidskwaliteit zorgen?

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-01 20:27
Ik gebruik Volumio. Ik heb een raspberry pi met een DAC en versterker. Volumio is eigenlijk een server die lokaal op je netwerk draait en waar je met een webinterface liedjes kan selecteren. Ik kan dus vanaf mijn smartphone, tablet of laptop mijn audio spelen. Volumio ondersteunt ook DLNA en Airplay.

volumio.org voor de geïntresseerden

• yavel
Bedankt voor de reacties.
Ik heb ondertussen een chromecast audio besteld om eens te testen (met optische kabel).
Heb ook nog een raspberry pi liggen, daar zal ik ook nog eens mee gaan prutsen zodat ik m'n nas ook kan aansluiten.
@snuitebolletje: ivm die teufel, wat klonk er daar dan zo veel beter mee?
Indien ik de cc audio met een iptische kabel aansluit op een dac kan er toch ook.niet veel fout gaan denk ik dan?

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Sonos, Raumfeld en de Chromecast gebruiken dezelfde spotify bron, ik kan me niet voorstellen dat hier verschil in zit met optische aansluiting.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Irminsul schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 12:39:
Sonos, Raumfeld en de Chromecast gebruiken dezelfde spotify bron, ik kan me niet voorstellen dat hier verschil in zit met optische aansluiting.
Waarom ga je ervan uit dat er alleen spotify gestreamd wordt? Je kunt met bovengenoemde apparaten ook prima je eigen muziek (flac e.d.) streamen.

Edit: wellicht bedoelde je in het licht van de TS zijn vraag. In dat geval maakt het waarschijnlijk weinig uit welk apparaat je neemt. Helemaal als je het digitaal aansluit op je bestaande systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door EddoH op 19-03-2016 14:08 ]

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-10-2025
Als je enkel muziek via Spotify wilt streamen dan is de Chromecast audio toch gewoon de beste optie? Al helemaal als je het optisch aan gaat sluiten. De CC hoeft dan enkel een digitaal signaal door te geven en de kwaliteit zou dan hetzelfde moeten zijn als bijvoorbeeld de Sonos connect.

• Snuitebolletje
Irminsul schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 12:39:
Ze hebben dezelfde bron ja, maar om er een optisch signaal van te maken zal er wat mee gedaan moeten worden.

Bij de chromecast hoor je het duidelijkst dat er een gecomprimeerde bron gebruikt wordt. De teufel klonk helderder.

Dit zijn wel mijn eigen observaties, ik kan er naast zitten, de sonos is naast de teufel getest, en de teufel daarna weer op zijn beurt naast de chromecast.

• Zahariac
Snuitebolletje schreef op zondag 20 maart 2016 @ 08:24:
[...]

Ze hebben dezelfde bron ja, maar om er een optisch signaal van te maken zal er wat mee gedaan moeten worden.

Bij de chromecast hoor je het duidelijkst dat er een gecomprimeerde bron gebruikt wordt. De teufel klonk helderder.

Dit zijn wel mijn eigen observaties, ik kan er naast zitten, de sonos is naast de teufel getest, en de teufel daarna weer op zijn beurt naast de chromecast.
Hoe moet er volgens jou dan iets veranderen aan die bit die uitgezonden wordt?

• Snuitebolletje
Zahariac schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:12:
[...]

Hoe moet er volgens jou dan iets veranderen aan die bit die uitgezonden wordt?
Er wordt zeker wel iets mee gedaan, daar je het volume kan aanpassen over de digitale output van de chromecast.

• Zahariac
Snuitebolletje schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:22:
[...]

Er wordt zeker wel iets mee gedaan, daar je het volume kan aanpassen over de digitale output van de chromecast.
Een bitstream heeft per definitie geen volumeregeling. Dit gebeurt bij het bronmateriaal, in dit geval dus de spotify app.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Zahariac schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:59:
[...]

Een bitstream heeft per definitie geen volumeregeling. Dit gebeurt bij het bronmateriaal, in dit geval dus de spotify app.
De spotify stream wordt uiteindelijk omgezet in PCM (pulse code modulation) om vervolgens over spdif te worden gezonden. Dit betekent dat het apparaat naar willekeur deze stream kan wijzigen. PCM is niets anders dan amplitude informatie, en het wijzigen van volume is simpelweg de samplewaardes vermenigvuldigen of delen. Dit zou theoretisch prima door de Chromecast gedaan kunnen worden.

Daarnaast heeft de Chromecast in het verleden alle audio geresampled naar 48KHz, ook als het bronmateriaal anders was, dit zou eventueel het verschil in kwaliteit ten opzichte van de andere streamers wat Snuitebolletje ervaarde kunnen verklaren. Sinds kort is dit met een sw update verholpen (voor zover ik weet).

[ Voor 19% gewijzigd door EddoH op 20-03-2016 22:29 ]

• Zahariac
EddoH schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:19:
[...]

De spotify stream wordt uiteindelijk omgezet in PCM (pulse code modulation) om vervolgens over spdif te worden gezonden. Dit betekent dat het apparaat naar willekeur deze stream kan wijzigen. PCM is niets anders dan amplitude informatie, en het wijzigen van volume is simpelweg de samplewaardes vermenigvuldigen of delen. Dit zou theoretisch prima door de Chromecast gedaan kunnen worden.

Daarnaast heeft de Chromecast in het verleden alle audio geresampled naar 48KHz, ook als het bronmateriaal anders was, dit zou eventueel het verschil in kwaliteit ten opzichte van de andere streamers wat Snuitebolletje ervaarde kunnen verklaren. Sinds kort is dit met een sw update verholpen (voor zover ik weet).
Dank voor de uitleg. Maar dat spotify er een PCM signaal van maakt lijkt mij gelijk voor alle apparaten dan? Dan kan het inderdaad met met die resample te maken hebben.

• Snuitebolletje
Helaas is het niet zo dat het volume op de bron wordt aangepast, maar de Chromecast zelf doet het. Hierdoor is hij continue bezig met audio te manipuleren.

zie:
https://support.spotify.c...hromecast-steps-and-setup
Bij stap 7 staat dat je op hetzelfde wifi netwerk moet zitten om audio te regelen. Als het bij Spotify zelf geregeld zou worden werkt het hetzelfde als het doorzappen van nummers.

Maar om alle twijfel uit de lucht te nemen, neem zo een teufel raumfeld connect op proef, zet hem naast een chromecast audio, en test zelf hoe het werkt.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Zahariac schreef op maandag 21 maart 2016 @ 06:40:
[...]

Dank voor de uitleg. Maar dat spotify er een PCM signaal van maakt lijkt mij gelijk voor alle apparaten dan? Dan kan het inderdaad met met die resample te maken hebben.
Ja, alle apparaten die de stream over spdif sturen doen dit. Nu is dit een redelijk simpele 'bewerking' en kan daar weinig mis mee gaan, maar als er ook nog geresampled en wellicht gedeeld wordt om het volume omlaag te brengen kunnen er weldegelijk verschillen ontstaan.
Pagina: 1