Achtergrond Ruis bij muziek door power supply.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf9852
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-06-2024
Hoi,

Ik heb sinds een tijdje twee nieuwe speakers gekocht, KRK Rokit 6.
Nu doen deze het prima samen met een USB geluidskaart, ESIO MARA22XTU, aangesloten op mijn laptop (gevoed via usb aan laptop). Het probleem zit hem echter in een zeer irritant geruis op de achtergrond. Wanneer ik mijn laptop van de powersupply af haal is het geluid helemaal weg, dus ik neem aan na het lezen van wat forums dat het aan de powersupply ligt. Overigens is geen van de apparatuur aangesloten op een geaarde bron, omdat mijn huis alleen geaarde stopcontacten heeft op onhandige plekken 8)7 , maar ik neem aan dat dit geen verschil maakt.

Anyways, ik dacht dat als ik de geluidskaart zou aansluiten via een aparte netvoeding op het stekkerblok i.p.v op de laptop via usb, het probleem misschien verholpen zou zijn. Daarom dacht ik aan een usbkastje als deze met een aparte netvoeding voor de stroomvoorziening om daarop de geluidskaart aan te sluiten:http://tweakers.net/price...-hub-zwart/specificaties/

Mijn vraag; Zou het probleem hiermee verholpen zijn?
Bedankt!

Groetjes,
Smurf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:28

BasilFX

BasilFX

Omdat je aangeeft dat het probleem opgelost is als je de laptop van de voeding haalt, vermoed ik dat het om een aardlus gaat. De randaarde van de verschillende apparaten vormen dan een lus, ook via de audiokabel. Je hoort dan een duidelijke brom.

Ik denk dat een externe voeding niet gaat helpen. Je verschuift alleen het probleem naar een andere lus. Een aardlusisolator zal wellicht wel helpen.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:53
Heeft jouw laptop een voeding met twee pennen, of met randaarde? Als het er een met randaarde is, is het wel nodig om en geaard stopcontact te gebruiken zodat alle ingestraalde HF rommel vanuit de buik van je laptop niet via de afscherming van de kabels je andere apparatuur bereikt. Want dat is wat je hoort (waarschijnlijk hoor je ook de toon veranderen als je je muis of touchpad bedient).

Enige oplossing die ik kan geven is om een kabel van één van de geaarde stopcontacten naar je bureau te brengen en daar alle apparatuur op aansluiten.

Ik neem aan dat je wel 3-polige kabels gebruikt om het signaal van je USB-kaart naar je speakers te brengen? Mocht het nu zo zijn dat het juist harder gaat brommen als je de randaarde gebruikt (kan zijn!), dan heb je alsnog een aardlus.

In dat geval kan je dat verhelpen door aan ÉÉN KANT van de signaalkabel de aarde los te knippen. Maar alleen als je 3-polige kabels hebt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor een aardlus moet je aarde hebben, die hebben laptops vrijwel nooit. OP heeft gewoon een ruisende voeding, toevallig een aftermarket replacement? Kun je die audio interface aan een andere machine hangen om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf9852
Bedankt voor jullie reacties!

het is een bakbeest van een powersupply van een merkloze fabricant die kwam bij mijn BTO laptop, 3 pins heeft ie.

Inderdaad als ik mn muiswiel/muis beweeg wordt de ruis erger. Geprobeerd met een verlengsnoer naar de keuken daar zijn ze geaard ( 8)7 ) , maar nogsteeds ruis van hetzelfde niveau.
Een interessant detail is dat ik altijd ruis hoor uit mijn linker speakers, op een goeie dag minder/niks uit de rechter...
Als ik de twee netsnoeren van de twee speakers wissel op het stekkerblok is het nogsteeds links :P

[/quote]
In dat geval kan je dat verhelpen door aan ÉÉN KANT van de signaalkabel de aarde los te knippen.
[quote]
Dit begrijp ik niet helemaal, wat is de signaalkabel?

[ Voor 3% gewijzigd door Smurf9852 op 18-03-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inderdaad als ik mn muiswiel/muis beweeg wordt de ruis erger.
Heb je ook al je mic en line inputs gedempt of op mute gezet?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
Smurf9852 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:50:
...
Dit begrijp ik niet helemaal, wat is de signaalkabel?
Dat is de kabel tussen je geluidskaart en speakers. Maar dat geldt alleen als je een harde lage brom hebt als je de boel geaard hebt aangesloten.

Eerst zorgen dat je dit probleem oplost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Toevallig 2 weken terug zo'n speaker gerepareerd waarbij ik een deel van het schema heb moeten uittekenen van de print af.

Deze speakers hebben een balanced input dus als je achter je laptop een balanced driver zet kan het ook weg zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
Die kaart is gebalanceerd volgens de specs. Aangezien hij het links wel heeft en rechts niet vermoed ik twee verschillende dropveters als signaalkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf9852
Merk nu dat als ik ga draaien aan de TRS kabels op de input van het geluid kastje de ruis veel erger wordt met een kleine verandering van kabel/kastje, zowel links als rechts. Betekent dit dat het inderdaad HF ruis is via het bureaublad?
memphis schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:18:
[...]

Heb je ook al je mic en line inputs gedempt of op mute gezet?
Gedaan, geen verschil.

Is de oplossing nu het kopen van een of ander filtertje? Of een andere voeding (9V 9.47A hebben allemaal 3 pinnen)?

Ik zal kijken of een andere computer ook dit probleem heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Smurf9852 op 20-03-2016 13:27 ]

Pagina: 1