Toon posts:

Updaten driver nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje.

Mijn vriendin heeft een nieuwe Asus laptop gekocht met een ssd schijf en videokaart. Nu is mijn / onze vraag wat we nu moeten doen om de laptop gebruiksklaar te maken.

Als eerste windows installeren en windows update uitvoeren, maar daarna komen denken wij de drivers aan de beurt maar daarover gaat mijn vraag:

Welke drivers moeten we installeren. We hebben gezien dat er een Asus Driver utility te downloaden is en die zoekt volgens mij automatisch op welke drivers er geupdaten moeten worden, maar moeten ook drivers voor chipsets en bios geupdate worden? . Wat is het advies om deze driver updates wel of niet te doen?

Dan nog een vraagje over de SSD. Hoe kunnen we vinden welk merk of type dit is zodat we kunnen kijken of ook hier een update voor beschikbaar is?

Jullie worden vriendelijk bedankt,

Ja 2 blonde vrouwen van in de 40 stellen misschien hele makkelijke vragen maar voor ons zijn het grote vraagtekens hihi

Marieke

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Download de software van de Asus site alsjeblieft niet. Ik neem aan dat het hier om Windows 10 gaat, deze kan via Windows update alle benodigde driver binnen hengelen.

Als Windows update geen drivers meer kan vinden en klaar is met updaten dan kan je via Device Manager verifieren dat alle drivers succesvol geinstalleerd zijn. Er staan dan geen gele waarschuwingsschildjes meer bij de icoontjes.

Het type SSD kan je uit de BIOS halen of via Disk Management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 14:44
Als je een nieuwe laptop koopt dan is deze al voorzien van een speciale 'factory image' wat simpelweg inhoudt dat de laptop vanuit de doos voorzien is van Windows en de drivers voor deze laptop. Wel zullen er ook extra programma's meegeïnstalleerd worden, deze kun je handmatig verwijderen of laten staan. Sommige mensen, zoals ik, kiezen bij aankoop van een nieuwe laptop ervoor om direct Windows schoon te installeren omdat wij de meegeleverde programma's niet hoeven te hebben en gewoon een 'schone start' willen hebben.

Windows Update is wel aan te raden, ook deze bevatten overigens deels driver updates. Out of the box hoef je niets te doen betreft drivers. Wat je wel zou kunnen doen is in apparaatbeheer de versies van de drivers vergelijken met die op de ASUS site om te garanderen dat je up-to-date bent, dit kan bijv. ook met een programma als DUMo. Maar de laptop zal, als het goed is, zonder problemen uit de doos werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okey dank zeg voor de hele snelle reacties. Ik wist niet dat windows update ook zoekt naar drivers dacht dat het alleen maar ging om updates voor windows zelf en niet voor updates van moederborden enz.

Brilsmurffje : Jij zegt wel heel stellig download de drivers aub niet van de vanaf de Asus site !! Slechte ervaringen mee dan?

Videokaart drivers vind windows update dan ook of moeten deze wel via nvidia?

Die extra asus programma's kan je niet handmatig verwijderen?

Maar goed dan moeten we het weekend maar eens even beginnen met alleen de windows updates te gaan doen ipv de drivers op asus site te downloaden

Bedankt !!! Knuffel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:35:

Brilsmurffje : Jij zegt wel heel stellig download de drivers aub niet van de vanaf de Asus site !! Slechte ervaringen mee dan?
De Asus programma's proberen functies van windows in een nieuw jasje te stoppen, bijvoorbeeld powermanagement wat ook al aanwezig is in windows, dan ga je dus bepaalde zaken redundant uitvoeren, dat hoeft niet altijd tot problemen te leiden. Zelfs als het geen problemen veroorzaakt is het alsnog zonde om 2 services te hebben draaien die in essentie hetzelfde doen. Des te minder services je hebt draaien op een PC des te sneller hij opstart en des te langer hij op de accu draait.
Videokaart drivers vind windows update dan ook of moeten deze wel via nvidia?
Komen met Windows update, zolang je niet gamed zijn die meer dan prima up to date.
Die extra asus programma's kan je niet handmatig verwijderen?
Via "add or remove software" zijn die te verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okey dat is duidelijk !!!!

Maar nog even voor de volledige duidelijkheid, drivers voor bijv de LAN verbinding of Audio , Draadloos of Utilities worden dus allemaal al via Windows update gedownload normaal gesproken.

Was dit ook al het geval bij Windows 7? Hihi want dat heb en het is me nooit opgevallen namelijk maar dat is meer misschien omdat ik er niet op het heb gelet en bij mijn mijn computer kreeg ik ook nog een cd van het moederbord om van alles te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 16:57
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:44:
Okey dat is duidelijk !!!!

Maar nog even voor de volledige duidelijkheid, drivers voor bijv de LAN verbinding of Audio , Draadloos of Utilities worden dus allemaal al via Windows update gedownload normaal gesproken.

Was dit ook al het geval bij Windows 7? Hihi want dat heb en het is me nooit opgevallen namelijk maar dat is meer misschien omdat ik er niet op het heb gelet en bij mijn mijn computer kreeg ik ook nog een cd van het moederbord om van alles te installeren.
Bij windows 10 is het lekker makkelijk, zo ging laatst een 4 jaar oude laptop volledig opnieuw installeren. maar windows 10 deed alles al voor mij. ik hoefde helemaal niks te doen. Alle drivers werden automatisch gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:44:

Was dit ook al het geval bij Windows 7?
Sommige drivers gaan wel aardig. Windows 7 op een recente Asus laptop gaat wat moeizaam zo zonder netwerkkaart driver. Op de site staan ze voor win8.1 die doen het ook wel.
Maar Windows Update blijft een sloom geval.
Pagina: 1