Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb tot 1 maart 2015 in België gewoond, werk in Nederland en altijd belastingplichtig gebleven in Nederland. Ik had een huis in België met daarop een hypotheek. Om de hypotheek te krijgen heb ik in 2009 een onderpand moeten verstrekken. Dit is gebeurd middels storting van € 100.000 op een rekening bij KBC. Hypotheek ten bedrage van € 335.000 goedgekeurd en gekregen. Het gestorte bedrag ad € 100.000 is omgezet naar een life capital plan met een looptijd van 7 jaar en een rentepercentage van 3.5% Noodgedwongen (echtscheiding) is woning op 30-03-2015 verkocht. Opbrengst woning veel lager dan hypotheek bedrag. Hierdoor genoodzaakt om gekoppelde polis te laten vrijvallen. Ondanks een verklaring van Belastingdienst Nederland dat ik in Nederland belastingplichtig ben heeft KBC bijna € 10.000 aan Roerende voorheffing ingehouden. Deze zou ik volgens hun via de Nederlandse belastingdienst kunnen terugvorderen. Helaas is mij niet duidelijk waar ik dit kan invullen bij de aangifte 2015. Kan iemand mij helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 10:22
Je zou eerst zekerheid moeten hebben dat de roerende voorheffing onterecht ingehouden is. In de FAQ van het ministerie van financiën vind ik het niet meteen terug, maar ik heb de indruk dat je er al vrij zeker van bent, en dat je de nodige bewijsstukken hebt.

Dat zou willen zeggen dat KBC de heffing onterecht heeft ingehouden. Die wordt overigens automatisch ingehouden, ik ben niet zeker of ze dat niet moeten doen voor een niet-belastingplichtige. Ik zou dus eens bij KBC vragen hoe je dit kan terugvorderen. Als ze het niet weten kan je eens bij het ministerie van financiën proberen, maar daar zeggen ze zelf al dat ze enkel het antwoord op eenvoudige vragen kennen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het grote probleem was dat KBC een verklaring wilde hebben van de Nederlandse belastingdienst dat ik belastingplichtig ben in Nederland. Deze verklaring heb ik hun overhandigd. Toen kwamen ze met het argument dat ze de bedragen van de polis niet op zo'n heel korte termijn konden uit betalen. Wel konden ze dit regelen indien de roerende voorheffing ingehouden werd. Gelet op het feit dat de datum verkoop huis vast lag is maar gekozen voor inhouding. Heb dit altijd gezien als chantage van KBC.