Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-01-2024
Ik ga een dual cpu Mac Pro 4.1 Upgraden. Tot nu toe alleen nog maar enkele 4.1 single cpu systemen gedaan waarbij de cpu gewoon een IHS heeft. De dual cpu heeft geen IHS op de cpu's.

Nu zie ik verschillende methodes waarbij gebruik gemaakt wordt van cpu's zonder en met IHS.
Bij cpu's met IHS moet er rekening gehouden worden met het niet te strak aandraaien van de coolers anders verbuig je de socket pinnetjes, ook moet je de stekkerverbinding voor de cpu fans loshalen omdat de cooler niet ver genoeg zakt om goed contact te maken met de plug op het mainboard. Ook moet er nog een extra thermal pad toegevoegd worden vanwege het verschil in hoogte met de cpu's met IHS. Het klinkt voor mij allemaal een beetje houtje touwtje. :/

Ik wil de cpu's eigenlijk gaan delidden omdat dit zorgt dat alles gewoon goed past. Zo hoort het eigenlijk ook. Ik heb ook hier verschillende methodes gezien. Met scheermesjes, verhitting (vanwege de soldeerverbinding), bankschroef met en zonder hamer en blok hout, enz...

Wat zijn de ervaringen? Welke delid methode is de beste voor de Xeon X5670?

Beste antwoord (via RaceRookie op 18-03-2016 22:02)

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Oh wauw Ik zie het ja. Eerste hit op google: YouTube: Intel Xeon X5670 ( Sixcore ) IHS / Heatspreader entfernen 1/2. Makkelijker dan dit ga je het niet krijgen. Ik zou wel eerst even de juiste mesjes aanschaffen. Deze scheermesjes zijn erg dun en superscherp. Erg gevaarlijk dus, maar toch vrij eenvoudig als je het juiste gereedschap hebt en weet hoe je je kunt beschermen met dit soort mesjes.

Ik had niet verwacht dat er een strijkijzer de juiste temperaturen kon behalen. Valt weer mee dus. De bankschroef manier zou ik al niet eens overwegen. Dit gaat nog wel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je hoeft niet perse the IHS eraf te halen dit is niet nodig. Voorderest geld hetzelfde, oude eruit nieuwe er in en gaan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Hoeft niet perse, maar het handvast maken van de cpu cooler en het losmaken van de stekkerverbinding en de extra thermal pad voelt een beetje knutselklasje aan. :)

Volgens mij blijven de cpu's ook koeler zonder IHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Dat ligt er aan. Als die Xeons een IHS hebben met gewoon thermal compound als TIM dan is er niets aan de hand. Issie gesoldeerd dan heb je een probleem. Ik zou even op youtube kijken of je een how-to kan vinden voor die bepaalde serie (X56xx of X5xxx). Dan kan je het vaak direct zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
supersnathan94 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:20:
Dat ligt er aan. Als die Xeons een IHS hebben met gewoon thermal compound als TIM dan is er niets aan de hand. Issie gesoldeerd dan heb je een probleem. Ik zou even op youtube kijken of je een how-to kan vinden voor die bepaalde serie (X56xx of X5xxx). Dan kan je het vaak direct zien.
De X5670 is gesoldeerd, zoals de meeste socket 1366 cpu's. Met een bankschroef zou het moeten werken, maar ja. Als het misgaat wordt het een dure grap. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Absolute no go dan. Die x5600 chips zijn vrij duur voor in een mac pro dus ik zou lekker voor de houwtje touwtje manier gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Hmmm, jammer. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja sorry daar is heleaas niets aan te doen. Gesoldeerde TIM is niet verwijderen zonder schade aan te brengen.

Kan je mijn reactie dan als antwoord markeren voor future reference?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Not yet, ik heb net een stuk gezien dat het kinderlijk eenvoudig is om toch de IHS te verwijderen op de X5670. Misschien ga ik het gewoon toch maar proberen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Oh wauw Ik zie het ja. Eerste hit op google: YouTube: Intel Xeon X5670 ( Sixcore ) IHS / Heatspreader entfernen 1/2. Makkelijker dan dit ga je het niet krijgen. Ik zou wel eerst even de juiste mesjes aanschaffen. Deze scheermesjes zijn erg dun en superscherp. Erg gevaarlijk dus, maar toch vrij eenvoudig als je het juiste gereedschap hebt en weet hoe je je kunt beschermen met dit soort mesjes.

Ik had niet verwacht dat er een strijkijzer de juiste temperaturen kon behalen. Valt weer mee dus. De bankschroef manier zou ik al niet eens overwegen. Dit gaat nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Bankschroef manier schijnt toch nog beter te zijn (zonder hamer). Gaat kinderlijk eenvoudig.
Zie: YouTube: Delid Haswell 4790K 'Vice Only' Method - No Razor / No Hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
De 4790k heeft alleen wel normale TIM en is niet gesoldeerd als het ik het zo zie. Ik zou een gesoldeerde IHS never nooit niet met een bankschroef verwijderen. De kans is groot dat je de volledige chip er dan afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Pffff, ik weet het even niet meer of ik dit wel moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Als je niet weet of het lukt, probeer het dan eerste met een goedkopere variant die eenzelfde TIM gebruikt. De strijkijzer methode lijkt mij vrij eenvoudig uit te voeren, maar je moet dan wel een goed ijzer hebben wat de temperatuur goed kan krijgen. Het zit em vooral in de opstelling. In het filmpje hierboven gebruiken ze de scheermesjes als "springloaded ejection mechanisme" zodat de cpu naar beneden geforceerd wordt als de TIM solder op de juiste temperatuur is. Uiteraard moet je hem daarna wel helemaal schoon zien te krijgen zodat het chipoppervlak netjes egaal is. Dat is wel nog een tricky geheel.

Als je het niet aandurft zou ik het absoluut niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Ik heb nog een paar Xeon W3520's liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Done... Met de strijkbout methode. Straks even kijken of hij nog werkt...

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/jEO77vETLBqwxTEDv0xE8vGg/medium.jpg

Zijkanten met scheermesjes losgesneden, zorgen dat je niet verder van 4mm naar binnen snijdt onder de IHS anders heb je kans dat je wat kapot maakt. Scheermesjes (4 stuks) onder de IHS geplaats zodat er enige druk ontstaat (hierdoor plopt de cpu los van de IHS als de gesoldeerde verbinding loslaat). Oude rol plakband gepakt om de cpu met de scheermesjes er op te leggen. Nu de strijkbout erop.

Na ongeveer een halve minuut laat de IHS plotseling los met een duidelijke "plop" en valt de cpu in de rol waar hij op lag. Nu komt het moeilijkste werk. De DIE van de cpu met een scheermes ontdoen van de soldeer resten. Dit moet je echt met engelen geduld doen anders beschadig je de DIE. Zenuwenwerkje dus.
Als laatste de lijmresten aan de zijkant verwijderd met een oude creditcard.

[ Voor 65% gewijzigd door RaceRookie op 19-03-2016 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Ha! Eerste cpu zit erin, wachten op de chime......

....en hij doet het... _/-\o_
Next! :)

[ Voor 29% gewijzigd door RaceRookie op 19-03-2016 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaceRookie
Tweede cpu is gedelid. Cleanen, monteren. Met trillende vinger de mac aanzetten. Geen chime. Niets...
Nogmaals demonteren en de cpu goed cleanen, weer monteren. No go. :?
Na een aantal keren proberen conclusie getrokken dat de cpu waarschijnlijk de delid niet heeft overleefd.

Derde cpu delid. Gaat schijnbaar goed. Erin.... ...en weer niets. :(
Wat strakker aandraaien misschien? Nog niets. Pffff.

Na verschillende malen demonteren en weer monteren gekozen om wat minder coolingpasta te gebruiken en om de cpu microscopisch te cleanen. Daarna monteren en.....
CHIME!! _/-\o_

Drie gedelidded cpu's later werkt hij eindelijk. Pffff wat een zenuwenwerk. 8)7
Waarschijnlijk is cpu nummer twee ook nog wel goed. Die test ik later nog wel een keer in een andere mac.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/NV6mYxkru8wAgJKL9B6PJlj5/medium.jpg

Victory at last! 8)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZZIqdD1ZAotBXnRkGkA7rKuV/medium.jpg

Mac Pro 2x Xeon x5670 12 cores en 24 threads. 8)

Na een geheugen upgrade met 48GB 1333Mhz ECC REG en een pram zap om het geheugen op 1333Mhz te krijgen na de cpu upgrade is dit de score:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ffbzIWoz9MNYNIoefdW3ykMN/medium.png

8) _/-\o_ :9~

[ Voor 139% gewijzigd door RaceRookie op 19-03-2016 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:58
ziet er goed uit !
je kan je GPU ook nog flink upgraden btw.

En indien gewenst een PCI-E SSD, of 2 SSD's in RAID0 USB3.0 pci express kaartje etc.
nog genoeg upgrades mogelijk.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
GPU upgrade ligt hier al. Een geflashte GTX 680.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:42
Netjes hoor, ik zie dat je een pm had gestuurd, sorry, was erg druk afgelopen week. Super resultaat, en ik zou inderdaad ook voor delidden gaan, de andere methode is te foutgevoelig met het aandraaien van de heatsinks. Beest van een machine uit 2009!

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Welke CPU's zaten hier oorspronkelijk in eigenlijk? Ik zie dat de multicore geekbench score ruim verdubbeld is, maar als ik kijk naar de mid 2010 Dual X5670 2,94GHz dan zit die op 21630 punten. Waar heb je ze nu op draaien dat er zon verschil is? 7000 punten is toch een rappe i5 dualcore extra.

Het is overigens wel belachelijk dat deze machine nu ruim dubbel zo goed presteert als mijn huidige i7 MBP met 4870HQ. Had ik toch beter de MP kunnen kopen, met een losse air ofzo XD.

Zelfs de 12-core MP 2013 zit op "maar" 25159 punten. Die kost alleen wel €8249 en met 48gb (64GB) ram €9689. Dit is dus echt wel een goedkoop beest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Oorspronkelijk zaten er twee E5520's in op 2,26Ghz. Ik heb triple channel 1333mhz geheugen bijgeprikt. That's it. Geen idee waarom de score through the roof is. Wel zie ik bij geekbench meerdere dual X5670 met ongeveer dezelfde score. Ben er wel blij mee, ook al heeft een X5670 zijn leven gegeven. ;)

Ik heb nu nog twee 2009 Mac Pro's staan met single cpu, daar gaan beiden ook nog een six core X5670 in. Score is dan rond de 14626, tenminste, dat was bij de vorige die ik heb gedaan. Ook niet misselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:42
Een gedeelte van het verschil in Geekbench kan verklaard worden met het verschil tussen 32Bit en 64Bit variant van deze test. 32Bit is gratis en zie je dus de meeste resultaten in, 64Bit scores vallen hoger uit maar zijn dus niet een op een te vergelijken...

Mijn Mac Pro 5,1 met X5680 en 32GB 1333MHz geheugen geeft een 32Bit score van 14000 terwijl in directe vergelijking binnen dezelfde CPU architectuur en dezelfde aantal cores (6 x 3.33GHz) deze dus sneller is dan een X5670 logischerwijs ;)

Verder heb ik hier in samenwerking met een ander forumlid een lijst opgesteld (tabellen en uitzoekwerk) met alle mogelijke CPU's voor de verschillende Mac Pro generaties, voor degene die hier interesse in heeft :)

http://forums.macrumors.c...mpatibility-list.1954766/

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaceRookie
Nog bedankt voor het verwijzen naar de Xeon X5670 bokkow. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Dit doet de single cpu Mac Pro met de Xeon X5670

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/jqWMBrCcQEN1NjAuTMzuK6ey/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
De derde cpu is toch echt overleden. Vanmiddag geprobeerd in een Mac Pro 5.1. Helemaal niets meer. Tja, niets meer aan te doen.
Pagina: 1