Momentele werk ik aan een nieuw project, een esxi server voor in de kelder. Als case maak ik gebruik van een 24 bay rack server van XCase. Deze komt met 5 voor geïnstalleerde fans: 2x 80mm en 3x 120mm:
Rear
ADDA AD0812UX-A7
12V DC 0.33A each (0.66A total)
80x80mm. PWM, 2 stuks
Fan wall
Delta AFC1212DE Y457A
12V DC 1.60A
120x120mm. PWM, 3 stuks
Mijn moederbord, SuperMicro X9SRL-F, heeft 4 PWM fan headers waarvan er 1 in gebruik is door de CPU cooler. Het moederbord ondersteund 1.1A per header, volgens de FAQ en support van SuperMicro, meer durven ze niet aan te bevelen.
Nu zijn er een aantal dingen aan de hand:
1. Er zijn meer fans dan fan headers.
2. De fans hebben meer current nodig dan het moederbord ondersteund.
Een aantal oplossingen heb ik in gedachten:
Optie A:
80mm fans beide op een header. 120mm fans middels een PWM splitter aansluiten op 1 header en op de voeding (i.v.m. hoge ampere). Bijvoorbeeld met de Akasa AK-CB002

+ Gebruikt Molex connector voor de 12V voorziening. Splitst ook daar dus geen probleem met de ampères.
+ Eenvoudig en goedkoop
- Detectie van fan failures werkt niet en bij uitvallen verkeerde fan werken de anderen mogelijk niet goed meer. Fan failure is best reëel bij 24/7 server.
Optie B:
12V direct van de voeding halen, en PWM+RPM signaal terugrapporteren naar het moederbord voor de 120mm fans. 80mm fans zonder PWM features aansluiten op de voeding alsof het non-PWM fans zijn.

(Klik voor vergroting)
+ Gebruikt Molex connector voor de 12V voorziening. Splitst ook daar dus geen probleem met de ampères.
~ Kabel nog niet gevonden, dus wordt Tweaken
Optie C:
Fans vervangen door andere fans met mindere koelprestaties.
- Duurste optie en huidige fans passen mooi in de swap brackets
Momenteel neig ik naar optie B, omdat de 120mm fans dan via het moederbord (en IPMI) gemonitored kunnen worden. De 80m fans niet, maar ik verwacht dat de 120mm fans het ook wel even af kunnen zonder de 80mm fans.
Wellicht heeft er iemand een beter/ander idee, of een reden om het anders te doen voor ik aan het tweaken sla.
Specs van het systeem in aanbouw voor de liefhebbers:
Rear
ADDA AD0812UX-A7
12V DC 0.33A each (0.66A total)
80x80mm. PWM, 2 stuks
Fan wall
Delta AFC1212DE Y457A
12V DC 1.60A
120x120mm. PWM, 3 stuks
Mijn moederbord, SuperMicro X9SRL-F, heeft 4 PWM fan headers waarvan er 1 in gebruik is door de CPU cooler. Het moederbord ondersteund 1.1A per header, volgens de FAQ en support van SuperMicro, meer durven ze niet aan te bevelen.
Nu zijn er een aantal dingen aan de hand:
1. Er zijn meer fans dan fan headers.
2. De fans hebben meer current nodig dan het moederbord ondersteund.
Een aantal oplossingen heb ik in gedachten:
Optie A:
80mm fans beide op een header. 120mm fans middels een PWM splitter aansluiten op 1 header en op de voeding (i.v.m. hoge ampere). Bijvoorbeeld met de Akasa AK-CB002

+ Eenvoudig en goedkoop
- Detectie van fan failures werkt niet en bij uitvallen verkeerde fan werken de anderen mogelijk niet goed meer. Fan failure is best reëel bij 24/7 server.
Optie B:
12V direct van de voeding halen, en PWM+RPM signaal terugrapporteren naar het moederbord voor de 120mm fans. 80mm fans zonder PWM features aansluiten op de voeding alsof het non-PWM fans zijn.

(Klik voor vergroting)
~ Kabel nog niet gevonden, dus wordt Tweaken
Optie C:
Fans vervangen door andere fans met mindere koelprestaties.
- Duurste optie en huidige fans passen mooi in de swap brackets
Momenteel neig ik naar optie B, omdat de 120mm fans dan via het moederbord (en IPMI) gemonitored kunnen worden. De 80m fans niet, maar ik verwacht dat de 120mm fans het ook wel even af kunnen zonder de 80mm fans.
Wellicht heeft er iemand een beter/ander idee, of een reden om het anders te doen voor ik aan het tweaken sla.
Specs van het systeem in aanbouw voor de liefhebbers:
# | Product |
1 | Intel Xeon E5-2670 Boxed |
1 | Supermicro X9SRL-F |
4 | WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB |
1 | X-Case Extra Value 424 - 24 Hotswap Bays |
6 | SFF-8087 Mini SAS 36Pin to Mini SAS 36P Data Transfer Cable (50 a 60 cm) |
1 | Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB Zilver |
1 | HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter |
1 | Supermicro SNK-P0050AP4 |
8 | Samsung M393B2G70DB0-YK0 |
2 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x |
1 | Seasonic G-series 550 watt |
2 | Samsung 840 series Pro 512GB |
1 | APC Smart-UPS 3000VA USB & Serial RM 2U 230V |
2 | SAS 8087 Reverse Breakout Cable |
Bekijk collectie Importeer producten |
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]