Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn 4.5 jaar oude Precision M4500 (8GB, dual-core Core i7, 160GB SSD). Indertijd bewust voor een dual-core gekozen, omdat ik voornamelijk in Visual Studio werk en die is grotendeels single-threaded en dan heb je meer aan kloksnelheid, dan veel cores.

Afbeeldingslocatie: http://17c4dcd7f91259d8cc66-f5932f6db0039e8c02f89a70c334ff0e.r2.cf1.rackcdn.com/wp-content/uploads/sites/2/52229-752x499.jpg

Op zich voldoet de laptop nog prima, maar de SSD wordt een beetje te klein en ik denk dat als ik op een nieuwe laptop ga werken ik pas besef dat dit toch een oud beestje begint te worden. Ik wil wel weer voor een top-spec laptop gaan. Deze heeft het 4.5 jaar lang 40 uur/week volgehouden, zonder ooit problemen te geven of te traag te worden.

Ik ben wel gehecht aan Dell. De kwaliteit bevalt mij en ook zien ze er prima uit. Ik twijfel dan ook tussen de volgende twee modellen (alle prijzen zijn excl. BTW):
  • XPS 15 (i7 6700HQ, 2x16GB, 1TB PCIe SSD, UHD scherm, GTX 960M) voor €2319.
  • Precision M5510 (i7 6820HQ, 2x8GB, 1TB M.2 PCIe SSD, UHD scherm, Quadro M1000M) voor €2469.
De Precision is €150 duurder, maar heeft een iets snellere processor (+2MB extra cache) en de optie om er nog een harde schijf bij te plaatsen. Daar staat tegenover dat die minder geheugen heeft 16GB ipv 32GB en een iets mindere WIFI kaart.

Ik verdeel mijn werk nu over mijn Precision (Windows development) en mijn MacBook (webontwikkeling en fotobewerking). Voor web ontwikkeling vind ik OS X fijner dan Windows, maar OS X is geen optie op deze Dells en ik heb geen trek aan Hackintosh. Het zal dus dual-boot met Windows/Linux worden. Daarom wil ik ook een grote en snelle SSD hebben.

Privé heb ik een redelijke foto collectie (veel raw bestanden) die ik graag lokaal wil hebben. Cloud storage heb ik naar gekeken, maar vind ik meestal erg onhandig in het gebruik. Het voordeel van de Precision is dat ik er een 1TB schijf naast bij kan plaatsen voor de foto's, zonder dat ik daar kostbare SSD storage voor inlever. Vandaar de lichte voorkeur voor de Precision.

Verder had ik nog wat andere vragen, waar ik nog niet echt een antwoord op kan vinden:
  • Kun je gelijktijdig via HDMI en DP (via TB3) een monitor aansluiten? Liefst met behoud van beeld op de laptop.
  • Werken mijn bestaande voedingen van de Precision M4500 (18V, 130W) ook op deze laptops? Ik heb bij elke klant een voeding liggen, zodat ik nooit zonder zit :)
  • Gaat een 5K monitor straks werken via Thunderbolt 3 en kan die ook de laptop laden en van ethernet voorzien?
Een ander nadeel aan beide laptops vind ik het gemis aan Page up/down en Home/End toetsen. Ik ben wel blij dat we eindelijk af zijn van die numeriek pads, waardoor je scheef achter je laptop moet zitten. Maar tijdens het programmeren vind ik deze toetsen eigenlijk een must. Ik snap dan ook niet dat ze er niet op zitten.

Om toch bij OS X te kunnen blijven zou een top-spec MBP15 ook een optie zijn. Maar dan zit je met verouderde hardware, beperkte aansluitpoorten (geen dual display dat ik altijd gebruik) en een whopping €2800. De prijs vind ik niet het grootste struikelblok, maar de beperkte uitbreidbaarheid en geen fatsoenlijke optie om dual-display te kunnen gebruiken vind ik een no-go (ik werk vaak met monitoren van klanten, dus daisy chaining van Thunderbolt displays hoef ik meestal niet op te rekenen). Voordeel van een MBP is dat die over 3 jaar nog weer wat oplevert en de Dell niet, dus de meerprijs vind ik niet zo erg.

Graag zou ik wat feedback hebben op deze opties (of weet je betere varianten)? Het gaat me niet zozeer om de esthetische kant, maar vooral op de praktische kant (robuustheid, brede inzetbaarheid, ...)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.