Toon posts:

CPU Temparatuur te laag of niet??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Beste mensen ik heb een paar dagen terug mijn allereerste game pc gebouwd met Intel Core i5 6600T maar als ik speccy opstart geeft cpu temparatuur naar mijn mening wel een hele lage koeling aan is dit normaal of is er iets mis???
Ik krijg gemiddeld tussen de 16 en 20 graden te zien

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI H170M PRO-VDH (MS-7982)
CPU koeler is van Coolermaster V8 GTS
5 Case fans van Corsair.(2x voorkant,2x bovenkant en 1x achterkant.)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-03-2016 21:41)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is natuurlijk dat deze cpu iets koeler is omdat het een onder-geklokte versie is van de i5 -6600 (zal nooit snappen waarom mensen daarvoor gaan, maar dat is een ander verhaal).

Maar de bios leest de temp meestal het nauwkeurigst uit. Of de sensor nu stuk is of niet, als alles verder naar behoren werkt, zou ik me er niet per se druk om maken.

Alle reacties

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Wat is de kamertemp? Een v8 is een bakbeest namelijk voor die processor, heeft namelijk maar een tdp van 30-40 :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Onder de kamertemperatuur is onmogelijk. Probeer eens een ander programma als CoreTemp of RealTemp.

Verwijderd

Topicstarter
Kamertemparatuur is gemiddeld 18graden, heb net realtemp gedownload als ik die opstart gaat de temp richting de 42 graden maar wanneer ik het afsluit gaat weer naar beneden,sensoren zijn in orde niks mis mee dus denk ik dat het idd met de cooler te maken heeft zoals robogeeka al zei :) is echt een bakbeest.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:48:
Kamertemparatuur is gemiddeld 18graden, heb net realtemp gedownload als ik die opstart gaat de temp richting de 42 graden maar wanneer ik het afsluit gaat weer naar beneden,sensoren zijn in orde niks mis mee dus denk ik dat het idd met de cooler te maken heeft zoals robogeeka al zei :) is echt een bakbeest.
Hoe groot je koeler ook is, het is thermodynamisch onmogelijk dat ie je CPU tot onder de kamertemperatuur koelt.

Als het 18 °C in je kamer is, is het mogelijk dat je CPU daar dicht bij zit in idle, maar eronder kan niet.

Hoe weet je zo zeker dat er niets mis is met de sensoren?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja zeker weten is natuurlijk een groot woord, maar speedfan geeft dat aan en heb bij mijn moederbord een cd gekregen waar een programma op zit waarmee je een stresstest en dergelijke kan uitvoeren daar staat voor de rest ook niets over een defecte sensor, wat me wel opviel is dat op bios de temperatuur 4 a 5 graden meer aangeeft dus rond de 24/25.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het punt van een defecte sensor is juist dat de temperaturen die je uitleest in programma's zoals Speedfan of CoreTemp onjuist zijn.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat is duidelijk, hoe kom ik erachter of er daadwerkelijk een sensor stuk is?
En kan het zijn dat het tijdens het bouwen stuk is gegaan? En is het op te lossen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2016 20:25 ]

Verwijderd

Kijk eens in het UEFI welke temperatuur daar wordt aangegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag maar hoe kom ik in het UEFI 😳

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 20:39:
Misschien een domme vraag maar hoe kom ik in het UEFI 😳
afhankelijk van je bord, maar meestal met delete tijdens de post.
maargoed, dat heb je al gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 17-03-2016 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die geeft 23 graden aan

Acties:
  • Beste antwoord

• Reepje
  • Niet online
Het is natuurlijk dat deze cpu iets koeler is omdat het een onder-geklokte versie is van de i5 -6600 (zal nooit snappen waarom mensen daarvoor gaan, maar dat is een ander verhaal).

Maar de bios leest de temp meestal het nauwkeurigst uit. Of de sensor nu stuk is of niet, als alles verder naar behoren werkt, zou ik me er niet per se druk om maken.

Verwijderd

Topicstarter
Zei het in eerdere topic al ben echt een leek hierin maar word er steeds gedrevener in en heb een nieuwe hobby welke processor zou je mij aanraden dan reepje, want had natuurlijk een budget gemaakt en wou daar niet overheen gaan vandaar de keuze voor deze processor.
maar goed pc werkt voor de rest echt perfect niks te klagen hierover

• Reepje
  • Niet online
Nou ja, het is geen ramp. De cpu is namelijk zelden de beperkende factor.
Maar de cpu die je nu gekocht hebt (2,7-3,5 GHz), presteerd ongeveer als de i5-6400 (2,7-3,3 GHz) terwijl de laatste 4 tientjes goedkoper is. Een plus is dan dat jouw cpu iets zuiniger is en dus niet zo heel warm wordt
Ik zou zeggen, geen man overboord.
Pagina: 1