Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router voor 2.4 ghz en 5ghz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-11 15:39
De volgende situatie: ik heb deze Ziggo modem (Technicolor TC7200 wifi-modem), oftwel kan hij 2.4 ghz of 5ghz en niet allebei. Zelf game ik veel via wifi (ik weet het, via een kabel zou het beter zijn, maar dat is geen optie ;) ), daarvoor gebruik ik 5ghz. Nu heeft m'n vriendin net een telefoon die alleen 2.4ghz ondersteunt van haar werk gekregen, waarmee ze natuurlijk op het wifi netwerk wil. Ik zou er dan dus een router tussen moeten zetten die allebei ondersteunt.

De vraag is, verlies ik veel snelheid door een router (in bridge modus denk ik?) op de modem aan te sluiten? Heb ik dan aan een simpele router genoeg:
http://www.laptopshop.nl/...y-45723/asus-rt-ac51.html

Of moet ik flink investeren:
http://www.laptopshop.nl/...ghthawk-ac1900-r7000.html

of

http://www.laptopshop.nl/...tp-link-archer-c7-v2.html

Ik kan me niet voorstellen dat de goedkoopste (de asus) veel slechter is dan zo'n Technicolor modem toch?

Beste antwoord (via Hoof op 18-03-2016 10:30)

Verwijderd

Wat jij moet hebben is een access point (AP). Geen router!

Ja, een router kan wel als een AP werken, maar is niet ideaal, en niet daarvoor gemaakt.

De meest simpele en goedkope access point (2,4 GHZ) kan je erop zetten. Het is toch alleen maar voor een telefoon, en die heeft het niet zo op snelheid (wel op latency).

En jij blijft gewoon op die 5 GHz.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2016 20:31 ]

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Maar, waarom geen Ziggo "WiFi Punt" of Telfort/KPN WiFi "Versterker". Dan houd je Modem/router gewoon de modem en router functies

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Je verliest geen snelheid, als je er zelf een router achter je modem in bridge mode laat zetten.

Ik heb al jaren lang goede ervaringen met asus routers, ik heb zelf de pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart achter mijn ziggo modem hangen (die in brdige mode staat) en nog nooit problemen mee gehad, een is zeer stabiel. Dezelfde routers heb ik op meer plekken weggezet, ook zonder problemen.

• Hoof
RobinF schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:36:
Maar, waarom geen Ziggo "WiFi Punt" of Telfort/KPN WiFi "Versterker". Dan houd je Modem/router gewoon de modem en router functies
Dan kan ik niet van single band naar dual band toch?
Basement schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:45:
Je verliest geen snelheid, als je er zelf een router achter je modem in bridge mode laat zetten.

Ik heb al jaren lang goede ervaringen met asus routers, ik heb zelf de pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart achter mijn ziggo modem hangen (die in brdige mode staat) en nog nooit problemen mee gehad, een is zeer stabiel. Dezelfde routers heb ik op meer plekken weggezet, ook zonder problemen.
Zou ik hem in bridge modus moeten zetten? Of is de router als Access Point goed genoeg?

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Die keuze is aan jou, als je je modem in bridge laat zetten, kun je geen gebruik maken va wifi-spots. je geeft dan niks meer, dus mag je ook niet mee doen. Dat kan een afweging zijn.

Anders zou ik hem persoonlijk in bridge laten zetten dat heb je op je eigen router zelf alles in de hand hebt en kunt configureren.

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-11 22:11
Gebruik zelf sinds paar weken de Nighthawk icm de Ziggo EPC3925. Heb in bridge mode gezet, en heb via 5ghz nu 12mb/s ipv max 6mb/s. Ook hebben mijn huisgenoten geen problemen meer met het netwerk en QoS is stukken beter met de Nighthawk :)

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Ho0f schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:51:
[...]

Dan kan ik niet van single band naar dual band toch?
Wel als je deze bedraad aansluit. En als je dan vervolgens ook nog het Accesspoint iets verder van het modem/router zet creëer je ook nog meer dekking

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Wat jij moet hebben is een access point (AP). Geen router!

Ja, een router kan wel als een AP werken, maar is niet ideaal, en niet daarvoor gemaakt.

De meest simpele en goedkope access point (2,4 GHZ) kan je erop zetten. Het is toch alleen maar voor een telefoon, en die heeft het niet zo op snelheid (wel op latency).

En jij blijft gewoon op die 5 GHz.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2016 20:31 ]

• Hoof
Dat zou dan zo iets zijn? http://www.routercenter.n...3/tp-link-tl-wa801nd.html. Dan heb ik dus 5ghz via modem en 2.4ghz via access point?

Of eventueel een iets duurdere, dan is het access point ook dual band toch (zoals RobinF zegt)?
http://www.routercenter.n...1443/linksys-wap300n.html

[ Voor 35% gewijzigd door Hoof op 17-03-2016 20:49 ]

Verwijderd

Ja, kan beide.

Maar als je dan de duurdere neemt, zet dan WiFi helemaal uit op de modem.

• Hoof
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 22:17:
Ja, kan beide.

Maar als je dan de duurdere neemt, zet dan WiFi helemaal uit op de modem.
Met die duurdere zou de modem dus wel in bridge modus moeten? Doe je dan niet een beetje het idee van een Access Point teniet, aangezien je dan toch maar weer één punt hebt waar de wifi vandaan komt?

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb een Unifi AP AC lite en ben daar erg tevreden over.

Die doet zowel 2.4Ghz als 5Ghz, en heeft een shitload aan opties.
Check de webpagina van de fabrikant anders even.

Setup is belachelijk makkelijk. Smartphone app downloaden, AP aansluiten, de app detecteert het AP en je kunt hem voorzien van configuratie.

Uitgebreider configureren dien je op een computer (Windows of Linux bak) te doen met de Unifi controller software (gratis).

[ Voor 5% gewijzigd door Gravit0n op 18-03-2016 08:44 ]

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10 15:04

Jean Paul

Reservebelg

Wat haik01 vooral zegt, een router is overbodig (want die functionaliteit ga je niet gebruiken).

Voor een gelijkaardige situatie voor vrienden ben ik aan het kijken naar de volgende twee oplossingen:
Netgear Range Extender AC1200
Netgear Range Extender AC1900

Wellicht is dit voor jouw situatie zelfs nog te duur en te uigebreid. Een AP is al voldoende, kijk eens rond in de pricewatch en speel met wat filters a.d.h.v. wat jij verder nodig hebt :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Hoof
Ok, dus dan wordt het in ieder geval een access point en geen router. Nog even voor de zekerheid: als ik een access point koop die 5ghz en 2.4ghz aankan en mijn modem zendt alleen 5ghz, kan ik dan via de access point ook bij 2.4ghz?

• Gravit0n
  • Niet online
Ho0f schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:23:
Ok, dus dan wordt het in ieder geval een access point en geen router. Nog even voor de zekerheid: als ik een access point koop die 5ghz en 2.4ghz aankan en mijn modem zendt alleen 5ghz, kan ik dan via de access point ook bij 2.4ghz?
Zodra je een dualband AP gebruikt, kun je de wifi van je router net zo goed uitschakelen.
Het AP kan namelijk op beide frequenties tegelijkertijd werken. :)

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Gravit0n schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:39:
[...]

Zodra je een dualband AP gebruikt, kun je de wifi van je router net zo goed uitschakelen.
Het AP kan namelijk op beide frequenties tegelijkertijd werken. :)
Ik weet niet hoe het met Ziggo zit, maar wanneer je de WiFi uitzet van de modem bij Telenet is het niet langer mogelijk om de hotspots te gebruiken. Als dat geen probleem is, zou ik dat inderdaad doen.

Anders wellicht een 2.4GHz only of 5GHz only AP kopen.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Hoof
Jean Paul schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:42:
[...]

Ik weet niet hoe het met Ziggo zit, maar wanneer je de WiFi uitzet van de modem bij Telenet is het niet langer mogelijk om de hotspots te gebruiken. Als dat geen probleem is, zou ik dat inderdaad doen.

Anders wellicht een 2.4GHz only of 5GHz only AP kopen.
Ik vindt hotspots uitzetten geen punt, die gebruik ik toch niet. Maar als ik wifi op de modem uitzet, moet ik met een kabel naar de AP lijkt me. Leek me juist wel een mooie oplossing om zonder kabel een AP te gebruiken en die dan op allebei te laten zenden.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:14

swv

Gewoon WiFi op het Ziggo modem uitzetten zodat ie alleen routert en dan deze jongen het draadloze verkeer af laten handelen https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

Edit: Ik heb zelf deze pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) (familie van de AP AC Lite zoals hier al voorgesteld) Is eenvoudig in te stellen via een app en dan heb je er geen werk aan. Wil je de AP beheren via een computer dan moet je de Controller software installeren en koppelen aan de AP en dat is dan heel wat geavanceerder bij het instellen en kan je de smartphone app niet gebruiken. Het is dus of of. In de Controller moet je wel weten wat je doet omdat je dan naar bepaalde instellingen moet gaan zoeken voor alles werkt zoals je het hebben wil. Geen consument vriendelijke UI zegmaar ;)

[ Voor 68% gewijzigd door swv op 18-03-2016 10:06 ]

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Gaan bridgen over WiFi is niet te adviseren als snelheid uitmaakt. Dan moet je sowieso al naar een dual band kijken, anders zit je met halve snelheden en extra latency.

Het beste is gewoon een UTP kabel tussen modem en AP en klaar.

• Gravit0n
  • Niet online
Ho0f schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:57:
[...]

Ik vindt hotspots uitzetten geen punt, die gebruik ik toch niet. Maar als ik wifi op de modem uitzet, moet ik met een kabel naar de AP lijkt me. Leek me juist wel een mooie oplossing om zonder kabel een AP te gebruiken en die dan op allebei te laten zenden.
Dat is een repeater, iets wat je ten alle tijde wilt ontwijken.
AP moet altijd bekabeld, dan werkt het altijd goed.

• Hoof
Gravit0n schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:21:
[...]

Dat is een repeater, iets wat je ten alle tijde wilt ontwijken.
AP moet altijd bekabeld, dan werkt het altijd goed.
Ah ok, duidelijk :) Dan wordt het deze
http://www.routercenter.n...3/tp-link-tl-wa801nd.html
niet duur, prima recenties en geen extra stopcontact nodig en gebruik ik 5ghz via de ziggo modem.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoof op 18-03-2016 10:26 ]

• Gravit0n
  • Niet online
Ho0f schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:25:
[...]

Ah ok, duidelijk :) Dan wordt het deze
http://www.routercenter.n...3/tp-link-tl-wa801nd.html
niet duur, prima recenties en geen extra stopcontact nodig en gebruik ik 5ghz via de ziggo modem.
Dat moet inderdaad prima gaan werken. :)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 22:02
De Technicolor modem/router doet 2,4GHz en 5GHz tegelijk, naast elkaar. Wat het duidelijker maakt is om de naam verschillend te houden, dan zie je twee netwerken verschijnen.

• Hoof
Shaggy_NL schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:47:
De Technicolor modem/router doet 2,4GHz en 5GHz tegelijk, naast elkaar. Wat het duidelijker maakt is om de naam verschillend te houden, dan zie je twee netwerken verschijnen.
Was het maar zo'n feest: Ziggo heeft twee Technicolors, de TC7210 die inderdaad dual band is en de TC7200 (die ik heb), die geen dual band is. Heb Ziggo natuurlijk gevraagd of ze hem om wilden ruilen, maar dat willen ze niet (en snap ik ook wel).

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 22:02
Ah, jammer van die TC7200. Ik heb de TC7210 thuis staan, denk ik :)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:55

MsG

Forumzwerver

Ik heb de EPC3925 ook staan en helaas ook alleen 2.4 OF 5Ghz. Je kan er officieel over klagen bij Ziggo, dan zijn ze soms tot wat meer bereid.

Anders raad ik je dit aan: https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

Soms kan je die dus voor 30 euro krijgen, als je flink klaagt over de WiFi.

Je kan er zelfs een reguliere Archer C7 van maken, zie: Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

[ Voor 4% gewijzigd door MsG op 18-03-2016 14:02 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Raar dat het beste antwoord een accespoint is, het beste antwoord is inloggen op Ziggo, je hotspot activeren indien nog niet gedaan en jouw vriendin op de hotspot in laten loggen. Zo kost het je geen geld en het werkt perfect.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:42:
Raar dat het beste antwoord een accespoint is, het beste antwoord is inloggen op Ziggo, je hotspot activeren indien nog niet gedaan en jouw vriendin op de hotspot in laten loggen. Zo kost het je geen geld en het werkt perfect.
Waarbij je snelheid gelimiteerd wordt tot 2Mbit en je geen gebruik kan maken die waarschijnlijk in het netwerk actief zijn.

Hacktheplanet / PVOutput

Verwijderd

Midas.e schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:50:
[...]

Waarbij je snelheid gelimiteerd wordt tot 2Mbit en je geen gebruik kan maken die waarschijnlijk in het netwerk actief zijn.
En dat heb je ook nodig met de mobiele telefoon van de zaak? 8)7

• Hoof
Op zich ook geen gek idee inderdaad, maar te laat :) Heb de access point gekocht en geïnstalleerd, werkt prima. Voordeel is dat we ook een oude tablet hebben met alleen 2.4Ghz, dus die kunnen we ook weer gebruiken nu. Alleen geen Chromecast jammer genoeg, want die zit op het 5Ghz netwerk :(

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:55

MsG

Forumzwerver

De chromecast kan toch gewoon op het andere WiFi-signaal die al 5Ghz was?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1