Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steve2507
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-07 22:13
Ik heb een Paradigm Ultracube 10 thuis, waar ik al jaren zeer tevreden over ben. Belangrijk om te weten is dat deze subwoofer automatisch aangaat op het moment dat er een audio signaal binnenkomt; er is dus geen aan/uit switch.

Recentelijk hadden de eierkoker en de aardlek wat onenigheid waardoor de stroom in het huis uitviel. Die eierkoker heeft inmiddels zijn weg naar de prullenbak gevonden.

Zodra ik de aardlek weer om had gezet, begon de subwoofer direct 'ploppende' geluiden te maken. Ik heb vervolgens zsm de stekker uit de subwoofer getrokken. Dit alles gebeurde rond 07:00 in de ochtend, dus de buren zullen wel niet blij zijn geweest.

Nadat ik later de subwoofer weer op het net aansloot, viel mij in de eerste instantie niks op. Dit veranderde op het moment dat ik een film startte waar de subwoofer wakker van zou moeten worden. Aan de voorkant van de subwoofer zit een lampje die aangeeft of deze aanstaat, en deze knipperde aan/uit met een frequentie van ongeveer 1 herz. Eigenlijk was het niet echt knipperen, maar meer fade-in/fade-out. De woofer zelf doet niks meer.

Ik heb vervolgens de versterker geopend, en daar bleek dat het binnenwerk een geluid maakt wat het fade-in/fade-out van dat lampje volgt. Echter is dit geluid ook te horen zonder audio input signaal (als het lampje dus gewoon helemaal uit is).

Hier enkele plaatjes van het binnenwerk (ik kon niet direct een onderdeel vinden welke er niet lekker uit zag);
Overview
De zwart & rode draden bovenop deze print gaan naar de woofer. 230v komt aan de rechterzijde binnen. De witte 8-pins connector linksonder gaat naar de audio input print (laatste screenshot).
Het geluid lijkt zich rond de overgang van het primaire voedingsgedeelte naar secundaire te manifesteren, maar dit is zeer lastig te achterhalen. Pin me hier niet op vast.
Afbeeldingslocatie: https://yourboard.nl/tmp/sub/overview.jpg

Enkele detail shots
Afbeeldingslocatie: https://yourboard.nl/tmp/sub/detail_1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://yourboard.nl/tmp/sub/detail_2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://yourboard.nl/tmp/sub/detail_3.jpg

Audio input gedeelte met potmeters voor sub level ed
Het lampje is normaliter op deze print aangesloten aan de witte connector bovenaan. Er loopt dus ergens wel iets van stroom door deze hele unit heen, alleen niet bepaald stabiel.
Afbeeldingslocatie: https://yourboard.nl/tmp/sub/audio_in.jpg

Tevens heb ik het geluid opgenomen. Om het goed te horen zul je wellicht je geluid wat harder moeten zetten.
[Audio: https://yourboard.nl/tmp/sub/sub_inside.mp3]

Mijn vraag is of iemand adhv de informatie hier een gok durft te wagen waar dit aan zou kunnen liggen. Of wellicht weet iemand een zoekrichting voor me.

[ Voor 10% gewijzigd door steve2507 op 17-03-2016 18:25 . Reden: Informatie over bekabeling toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:15
Dit klinkt inderdaad als de (flyback?) voeding die niet goed wilt starten. Dit kan diverse oorzaken hebben, zoals kortsluiting aan de secundaire kant of een defect component. Ruik je ergens een verbrande lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steve2507
Nope, ik ruik absoluut geen verbrande lucht of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:43

XallaX

Meow

Geluid lijkt idd op een voeding met problemen.

Beetje googlen en je komt diverse topics tegen over de Paradigm Ultracube 10. Er zitten in het voedende gedeelte een aantal weerstanden die van mindere kwaliteit zijn. Deze willen nogal eens de geest geven na een piekspanning of verstoring van de power.

Even kijken of er iemand één en ander voor je kan doormeten in dat gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik kan je niks met zekerheid zeggen.
wat je zou kunnen proberen, is de triac's doormeten.
het kwetsbaarste in je subwoofer zijn je triac's . door een piekspanning willen deze nog wel eens naar de klote gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:24
klinkt als 1 of meer elco's die niet meer de capaciteit zijn die ze zouden moeten zijn. Vaak worden niet al te beste condensatoren gebruikt die door warmte en trillingen gewoon kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steve2507
@XallaX; van die doorgebrande weerstanden heb ik gelezen. Echter, mijn print heeft niet de symptomen die daar worden genoemd. Tevens gaat het daar niet over de Ultracube voor zover ik kan lezen. Mocht je een voorbeeld hebben waar het hier wel over gaat dan hoor ik het graag.

@Iedereen; doormeten zal het maar moeten worden denk ik. Nu heb ik daar geen ervaring mee, maar ik zoek wel even rond. Ik houd jullie up2date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:43

XallaX

Meow

Even in de history gebladerd, wat ik heb gelezen gaat over de PS1000 dus idd niet over de Ultracube 10 zit een totaal andere print in maar ik zou het zeker in de voedende kant van de print zoeken zoals de anderen ook aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steve2507
M'n schoonvader heeft het eea doorgemeten en heeft een verschil gevonden in de interne weerstand tussen 2 irfp350 mosfets. Het betreft 2 mosfet's op de 3e foto van de originele post aan de linker kant onder het zwarte plastic blok.
Ik heb 2 nieuwe besteld en deze zijn onderweg.

[ Voor 0% gewijzigd door steve2507 op 23-03-2016 09:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

steve2507 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:14:
M'n schoonvader heeft het eea doorgemeten en heeft een verschil gevonden in de interne weerstand tussen 2 irfp350 mosfets. Het betreft 2 mosfet's op de 3e foto van de originele post aan de linker kant onder het zwarte plastic blok.
Ik heb 2 nieuwe besteld en deze zijn onderweg.
Interessant, laat nog even weten of dit je geschetste probleem heeft opgelost.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-09 12:12
Zekering, de zekering die in de sub zit, is die nog heel?

Mischien wil die ook worden vervangen net als de eierkoker

[ Voor 37% gewijzigd door Ayyylias op 23-03-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMess
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10-2018
ik denk dat je subwoofer misschien nog prima is :D

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn paradigm utra 12. Dat was in woning waar ik wel meer problemen heb gehad met stroomvoorziening alleen kon ik daar niets aan wijzigen. Hier en op andere plaatsen in diverse stopcontacten (met en zonder randaarde) werkt hij prima. Hij staat nu bij een vriend omdat ik hem nu niet kwijt kan en ook daar zonder problemen.

Alleen het is een beest van een subwoofer en iets te veel voor zijn appartement, dus voor wie er wel de ruimte of de luxe heeft van dove of lieve buren, ik heb hem te koop staan :P.

Zou de sub even bij iemand anders uit te proberen voor je verder gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steve2507
Inmiddels de irfp350's vervangen, maar het probleem is niet opgelost en de symptomen zijn nog immer hetzelfde. Ik ga weer verder kijken. Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het uiteraard graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:19
Zo te lezen, kan het zijn dat je voeding in "hick-up" staat. De voeding probeert op te starten maar wordt aan de secundaire kant dusdanig hard leegetrokken qua stroom dat ie geen spanning kan opbouwen.

De MOSfets heb je al nagekeken, kun je eens de uitgang van de voeding meten om te kijken of daar een stabiele spanning uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Mosfets vervangen is symptoom bestrijding, en niet de enige oplossing. Zij schakelen alleen maar bepalen niet de frequentie. Ze kunnen kapot zijn, maar dat heeft een externe oorzaak. Dus vervangen is een risico dat ze weer kapot zijn.

Wat je kan doen, is met een multimeter meten waar je nog een correcte spanning vindt. Begin aan de 230v zijde, daarna zul je aan de andere kant een onbekende spanning vinden ivm windingen. Daarna zoek wat datasheets op van de d20 tm d24, die zullen waarschijnlijk 4 verschillende output voltages geven. Of plaats de onderdeel nummers hier zodat wij je kunnen helpen ( niet duidelijk genoeg op de fotos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joram.agten
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-01 11:07
meestal wordt er van de 230V ook een hulpspanning gemaakt voor het schakelende voedings sturings IC.
daar zouden C70 en C72 wel eens een rol in kunnen spelen.
Meet eens de voedings spanning van het stuur IC van de schakelende voeding na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:49
Ik heb nu hetzelfde probleem met een set van logitech
Ook na stroom uitval.
Ik ga van het weekend ding repareren.
Ben van beroep pcb designer. Dus ik laat je weten wat het was

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steve2507
Iemand wil voor mij de subwoofer doormeten onder spanning. Ik zou het zelf ook kunnen proberen, maar laat het liever over aan iemand met verstand. Als ik meer weet dan geef ik het ook door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:49
steve2507 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:28:
Iemand wil voor mij de subwoofer doormeten onder spanning. Ik zou het zelf ook kunnen proberen, maar laat het liever over aan iemand met verstand. Als ik meer weet dan geef ik het ook door.
bij mij was er een zener diode kapot bij het hoge voltage gedeelte.
er staan geen waardes op zo'n smd zener diode, dus ik ga ff uitmeten wat de waarde zou moeten zijn

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Steve.
Meet eens smd weerstand R87 eens door ,en die andere 2 die er naast zitten .
staan deze 3 weerstanden in serie? zo ja alle 3 goed doormeten en kijken of er geen grote afwijking in zit .

1j400 grijze condensator naast trafo ook effe goed na kijken .

veel sucess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steve2507
Het heeft even geduurd maar dit probleem is opgelost. Uiteindelijk zijn de elco's C72 & R90 vervangen waarna er weer leven in het geheel zit!
Pagina: 1