Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthys70
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 18:12
Ik zoek een stille betrouwbare 3,5 inch harddisk, als die nog bestaan.

Voorheen had ik Samsung HDU, maar die gaan nu langzaam kapot en moeten vervangen worden.
Heb ervaring met defecte HGST, wat tegenwoordig WD is, en kon onder garantie de 1TB disk laten vervangen zonder enige kosten. Ik heb ook een aantal WD Red HDU's, maar die zitten in een systeem die 24/7 aan staat. De harddisk die ik nu zoek is voor een desktop computer. Opstarten gaat via SSD, maar voor de rest zoek ik nog een 2TB disk ofzo voor erbij.

Waar ik vooral bang voor ben ik het geluidsniveau, daar lees je zo veel verschillende verhalen (wat voor de ene stil is, is voor de ander luid).

Zijn de 2TB Green of Blue HDU van WD wat, want ik neig toch richting WD te gaan?
En maken de 5400 toeren HDU nu een stuk minder lawaai dan de 7200 toeren HDU?

Al vast bedankt.

Matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 15:01
Ga eens kijken op silentpcreview.com voor de geluidsproductie zou ik zeggen. Niet alles is daar up-to-date ( kleine site) maar het klopt wel.

Voor de betrouwbaarheid; sommige series doen het beter dan andere, ongeacht de fabrikant. Elke fabrikant heeft maandagmorgen exemplaren. Statistieken kun je wel vinden, maar meestal over 24/7 inzet. Ook niet onbelangrijk is wat je onder betrouwbaarheid verstaat. Staat je PC op een subwoofer die de hele dag stuitert en schop je je PC er regelmatig af en moet de disk daar tegen kunnen? Of staat 'ie in een stille ruimte en ga je er voorzichtig mee om? En hoe lang moet een disk het uithouden? Eén jaar, 5 jaar, 10 jaar?

Pak gewoon een stille, nadat je dat uitgezocht hebt, schijf voor desktop gebruik bedoeld en zorg voor zeer regelmatige back-ups. Dan ben je niet zo afhankelijk van de kwaliteit van je enkele exemplaar.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik denk dat de manier van monteren meer uitmaakt voor het geluid dan welke HDD je neemt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

5400 rpm disks maken inderdaad minder herrie dan 7200 rpm schijven, pricewatch: WD Blue WD20EZRZ, 2TB

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 21:36

Nemesizz

Untouchable

NLBUURMAN schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:25:
5400 rpm disks maken inderdaad minder herrie dan 7200 rpm schijven, pricewatch: WD Blue WD20EZRZ, 2TB
Wil nog wel eens verschillen hoor, heb zat 7200RPM schijven die toch echt stiller zijn (motortje, even buiten het geratel van de lees/schrijfkop) dan 5400RPM schijven.

Daarnaast, net wat Compizfox zegt maakt de manier van monteren veel uit.
Had zelf een Seagate schijf waar ik me ergerde aan het geluid (en dan moet je echt gek doen, ik maak me nooit zo snel druk om ventilator of HDD geluid), en uiteindelijk de PC een keer van kast verwisseld, waar de hardeschijf in een rackje kwam met mooie rubbertjes, en plots was dat ding hartstikke stil.

Qua betrouwbaarheid, tja, de een heeft goede ervaring met merk X, de ander alleen problemen.
Zelf zou ik de Green en Blue serie (blue is nu gewoon eigenlijk de green serie) vermijden, ivm vrij hoge uitval (door een te fanatiek powermanagement), en de 3TB schijven (heel specifiek de 3TB schijnbaar) van Seagate blijken een erg hoog uitval percentage te hebben.

Zelf gebruik ik vanalles door elkaar, welke schijf op het moment maar het goedkoopste is (op de 2 bovengenoemde modellen na), dus heb zelf een mix van Seagate en WD in m'n PC hangen en tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
(is ook wel geluk/pech hebben soms hoor, soms is er gewoon een slechte batch, of een maandagmorgen model kun je ook weinig aan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthys70
silentpcreview.com had ik al bekeken, maar inderdaad verouderd. En nee, ik zet mijn PC niet op of in de buurt van subwoofer of zoiets. En ik vind dat een harddisk zeker 3 jaar of langer mee moet gaan. Tja, qua monteren .. wat kan ik daar over zeggen? HDU komt in metalen slee met rubberen houders.

Is WD Blue beter dan Green?

PS ... ik ervaar (misschien onterecht) Seagate als lawaai HDU's....

[ Voor 9% gewijzigd door matthys70 op 17-03-2016 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-05 21:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
WD Green bestaat niet meer; die serie is opgenomen in WD Blue. Typenummers komen nog wel (vrijwel) overeen. Zie ook http://techreport.com/new...drives-blue-in-rebranding

Ik heb van alle grote fabrikanten al defecte schrijven gehad... Ik zou in jouw geval een pricewatch: WD Blue WD20EZRZ, 2TB halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Inderdaad, als je op een forum gaat vragen naar de betrouwbaarheid van HDDs dan komt iedereen met zijn anecdotes ("Ik had een HDD van merk X en die ging kapot!") en daar heb je natuurlijk vrij weinig aan. Er zit minder verschil tussen merken qua betrouwbaarheid dan sommige mensen je willen doen geloven.

offtopic:
Wat is een HDU trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthys70
HDU = Hard Disk Unit

Goh, dat Green is over gegaan in Blue wist ik nog niet. Maar zijn deze HDU's een beetje geluidsarm? Ik begreep bijvoorbeeld dat de WD Black behoorlijk wat geluid kan produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

offtopic:
Dat heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen :P Je dacht "je hebt een PSU, een CPU, een GPU, dus ook maar een HDU"? :+

Pagina: 1