Arrahant schreef op zondag 17 april 2016 @ 12:18:
Ik kan je gerust stellen: er zijn wel degelijk goede exemplaren van de pg279q in omloop! Kleuruniformiteit is hier in orde, de glow is netjes zilver achtig en ook op 100% brightness zie ik in donkere scenes geen backlight bleed (zal vanavond ff een foto maken van het laatste obv. een zwart scherm). Dus je kunt ervoor kiezen om op zo'n exemplaar te wachten.
Als ik dinsdag nog hetzelfde over deze monitor denk ga ik de Acer denk ik niet eens uitpakken om iedereen moeite te besparen! Ik ben zeer tevreden. :[]
Het meest verbaasd ben ik nog wel over het effect van G-Sync. Man, man, man, wat voelen games ineens een stuk lekkerder aan. Ik ga nooit meer pc games op m'n tv spelen...
Bedankt voor je reactie. Fijn om te weten dat er nog goede exemplaren van de PG279Q in de omloop zijn. Maar het blijft absurd dat je als het ware een dure loterij moet spelen om een goed werkend variant te bemachtigen. Ik ben dan ook jaloers op jou dat jij in één keer een goede variant hebt gekregen! Echt nice!
Ik heb de monitor gekocht bij Alternate. En ik heb niet echt een specifieke test uitgevoerd om het beeldscherm op onvolkomenheden te testen. Want als ik dat doe zal ik waarschijnlijk "psychologisch" veel defecten vinden en zal ik mij er nog meer aan storen. Dus wat ik heb gedaan is gewoon de monitor gebruiken (gamen, films kijken etc), en kijken of er dingen zijn waar ik mij aan ga storen. En ik had niet eens goed hoeven op te letten, want de uniformiteit en BLB problemen vielen mij al erg snel op. Vooral de BLB schreeuwt het uit gezien te worden.
Hier een foto van mijn beeldscherm:
Wel moet ik zeggen dat het er veel minder erg uitziet dan op de foto. Toch is de BLB rechtsonderin onacceptabel. Ik vermijd het spelen van donkere games omdat ik mij er enorm aan irriteer.
Ik gebruik trouwens de aanbevolen instellingen van tftfcentral, en de calibratieprofiel die zij aanbieden.
Ik moet wel zeggen dat het gamen op deze monitor een genot is (op hoge fps). Echter weet ik niet of ik overtuigd ben van G-sync. Het is namelijk zo dat ik van een oude 60hz monitor ben overgestapt. En geen eerlijke vergelijkinsmateriaal heb. Deze monitor vergelijken met een non G-sync 144 Hz monitor zou eerlijker zijn geweest. In mijn geval is de hogere refreshrate van de monitor alleen al een verbetering op zich. Ik weet dan ook niet of G-sync een invloed heeft op de vloeiendheid die ik ervaar tijdens het gamen op 120fps+. Either way het is supervloeiend. Wel zijn alle tearing en stuttering weg bij games, dat is sowieso een pluspunt.
Wat mij echter wel is opgevallen is dat ik alle games tijdens scene's waar de fps dropped naar 45-55fps (The division, een enorm zwaar game op ultra) totaal niet vloeiend ervaar. Terwijl ik juist overal had gelezen dat G-Sync een enorme verbetering zou brengen m.b.t. de vloeiendheid. Het lijkt wel alsof het slechter draait dan op mijn oude non-G-sync monitor van 60Hz. Mijn vraag is dan ook, ervaar ik het laggy omdat ik de hogere fps op mijn Asus gewend ben (gemiddeld game ik met 120Hz, met deze monitor) of is er toch echt iets anders met mijn monitor?
Nog een vraag aan jou. Gebruik je wel eens de Turbo modus van je monitor, dus dat je de monitor op verschillende Hz kan cappen? Zo ja, wat gebeurd er bij jou als een game capped op 60Fps middels de turbo modus? Bij mij gaat de game best erg laggen en lijkt het een stuk langzamer te draaien dan 60Hz. Om dit op de proef te stellen heb ik vervolgens diezelfde game softwarematig gecapped (msi afterburner) op 60Hz, en de turbo-modus van mijn monitor uitgeschakeld, en ja hoor het voelde 2x zo snel aan. Oftewel een game draaien op 60Hz door het via de turbomodus van deze monitor in te schakelen, voelt laggy aan en introduceert input-lag. Diezelfde game softwarematig (via afterburner) cappen op 60Hz voelt een stuk vloeiender aan en heeft geen input-lag. Is toch raar?
Ik twijfel dus of mijn G-sync goed werkt. Want sinds ik deze monitor heb lijken alle games die af en toe droppen richting de 60fps enorm traag aan, terwijl ik 60Hz op mijn oude monitor altijd als redelijk vloeiend heb beschouwd. Komt dit door het feit omdat ik snel ben gaan wennen aan dat 165Hz of is er echt iets mis met deze monitor.
Al met al, jammer dat ik mij bezig moet houden met deze problemen en vragen, terwijl ik nu een game hoor te spelen en te genieten van mijn monitor ter waarde van €850,-.
Morgen stuur ik mijn monitor retour naar Alternate, en hoop ik deze week nog een andere exemplaar te krijgen. Dit is al de tweede keer, en ik haat het om weer tijdelijk terug te moeten naar mijn oude 60Hz monitor.
Bedankt voor je je reacties en tips @Arrahant, hopelijk kan je ook de bovenstaande vragen beantwoorden.