ASUS PG279Q of de Acer XB271HU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11-2023
Beste mede tweakers,

Ik zoek een goede gaming monitor

Ik twijfel tussen de ASUS PG279Q en de XB271HU. Voor mij zijn G-SYNC, 144Hz+, 1440p en IPS een pre. En deze twee zijn zowat de enige mogelijkheden. Echter heb ik veel klachten gehoord over backlight bleed en IPS glow bij deze monitoren. Zijn deze echt zo erg?

Ik heb momenteel zelf een IPS monitor van HP en heb eigenlijk nooit last gehad van backlight bleed en IPS glow. Maar omdat ik dus meer informatie ben gaan zoeken over deze twee monitor heb ik kennis gemaakt met deze termen IPS glow en Backlight bleed, en wat blijkt? Mijn huidige monitor heeft er ook last van, maar het was mij letterlijk nooit opgevallen. Dus ik denk dat het bij deze twee monitoren mij ook nooit zal opvallen tenzij het echt heel erg is. Daarom zou ik graag wat ervaringen willen horen van mede tweakers.

Of denken jullie dat ik moet wachten op de volgende generatie gaming monitoren?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 22:31
toevallig vanmiddag bij een vriend gegamed, die heeft de nieuwste ASUS ROG Swift, hij zei dat hij backlighbleeding heeft maar dat zag ik niet, ik zag vooral een mooi beeld :) Zal allemaal wel meevallen met die bleeding,a ls 't echt zo erg was zou je 't in de reviews zien en dan werden ze niet verkocht voor 800+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
MetalSonic schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:48:
toevallig vanmiddag bij een vriend gegamed, die heeft de nieuwste ASUS ROG Swift, hij zei dat hij backlighbleeding heeft maar dat zag ik niet, ik zag vooral een mooi beeld :) Zal allemaal wel meevallen met die bleeding,a ls 't echt zo erg was zou je 't in de reviews zien en dan werden ze niet verkocht voor 800+ euro.
Volgens mij heb jij gelijk! Bedankt voor je reactie. Ik zal even wachten en kijken of er meerdere tweakers zijn die er wat over kunnen zeggen. Maar ik denk dat ik volgende week er één zal bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 22:31
Gewoon niet gek laten maken door negatieve artikelen, als het positief is wordt 't minder snel gemeld omdat er dan wordt genoten van het beeld... Als je 't via internet besteld kan je indien je niet tevreden bent ook makkelijk 't product terugsturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
En voor welke zouden jullie gaan, de PG279Q of de XB271HU? En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrahant
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-08 10:53
samety schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:22:
De Asus ivm. bouwkwaliteit. Bij de Acer gaat het scherm makkelijk wiebelen, bijv. tijdens tikken.

Daarnaast hier een interessant filmpje over blb bij de pg279q: YouTube: The Definitive Asus ROG PG279Q Backlight Bleed Test - 20 Monitors Unboxed and Tested
20 examplaren getest; link naar foto's van de panelen onder het filmpje.

Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Asus inderdaad, met name als je een AMD kaart hebt ivm Freesync. De Acer heeft G-Sync wat leuk is voor Nvidia kaarten maar ook 100 euro duurder door de licentie kosten, waardoor het beeldscherm wellicht net wat minder van kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrahant
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:21:
Asus inderdaad, met name als je een AMD kaart hebt ivm Freesync. De Acer heeft G-Sync wat leuk is voor Nvidia kaarten maar ook 100 euro duurder door de licentie kosten, waardoor het beeldscherm wellicht net wat minder van kwaliteit is.
De pg279q is ook G-Sync, geen freesync!

Ik ben er overigens ook nog steeds niet uit... Ik zit er eerlijk gezegd aan te denken om de beiden monitoren te bestellen zodat ik ze hier op mijn bureau kan vergelijken en een van de twee daarna retourneer (of beide ingeval van overmatig blb).

Aan de ene kant wordt her en der wel gesuggereerd dat Asus z'n quality control wat betreft blb niet op orde heeft (en Acer het beter doet wat dit betreft), maar als de pg279q 10 keer vaker verkocht is krijg je natuurlijk een onwijs vertekend beeld. Volgens Asus is de pg279q de meest verkochte gaming monitor op dit moment.

Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Was even in de war met de Asus MG279Q, vergelijkbaar scherm (iets lagere refreshrate met "maar" 144) maar dan Freesync en 200 euro goedkoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrahant
samety schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:22:
Ik kon niet kiezen en ik kon geen goed beeld verkrijgen op basis van de reviews en gebruikerservaringen. Daarom heb ik ze zojuist beiden besteld... Moge de beste winnen, en hopelijk een beetje leuke prijs voor mij in deze high refresh rate IPS loterij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Onderhand heb ik de PG279Q besteld. En heb het 2 keer teruggestuurd. Nu wacht ik op mijn replacement en hopelijk zal deze wel goed werken. Beide hadden last van ips glow en backlight bleed. De tweede had hier extreem last van rechtsonderin. Het was zo erg afleiden dat ik het niet kon weerstaan.

Wat nog erger was dan de backlight bleed, zijn de uniformity problemen. Eerste had een gele gloed tot aan het midden, maar de tweede had een ergere variant helemaal rechts op het scherm. Tijdens gamen geen probleem, maar ik ben een student en schrijf regelmatig verslagen, en dit valt zo erg op. Soms lijkt het alsof ik iets heb aan mijn ogen, maar het is het scherm.

Echt jammer, en de winkel waar ik het van heb lijkt wel smoesjes te verzinnen km de schuld op mij af te schuiven. Ik ben het nu onderhand wel zat, heb het product 4 weken geleden gekocht en heb het maar 1 week kunnen gebruiken. De overige 3 weken heb ik moeten wachten op een vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schrijf een review van monitor en leverancier zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrahant
samety schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:38:
Onderhand heb ik de PG279Q besteld. En heb het 2 keer teruggestuurd. Nu wacht ik op mijn replacement en hopelijk zal deze wel goed werken. Beide hadden last van ips glow en backlight bleed. De tweede had hier extreem last van rechtsonderin. Het was zo erg afleiden dat ik het niet kon weerstaan.

Wat nog erger was dan de backlight bleed, zijn de uniformity problemen. Eerste had een gele gloed tot aan het midden, maar de tweede had een ergere variant helemaal rechts op het scherm. Tijdens gamen geen probleem, maar ik ben een student en schrijf regelmatig verslagen, en dit valt zo erg op. Soms lijkt het alsof ik iets heb aan mijn ogen, maar het is het scherm.

Echt jammer, en de winkel waar ik het van heb lijkt wel smoesjes te verzinnen km de schuld op mij af te schuiven. Ik ben het nu onderhand wel zat, heb het product 4 weken geleden gekocht en heb het maar 1 week kunnen gebruiken. De overige 3 weken heb ik moeten wachten op een vervanging.
Oh wat verschrikkelijk om te lezen. Ik ben benieuwd welke winkel dat is... Gewoon blijven retourneren als je niet tevreden bent over de kwaliteit. Je zal altijd wat backlight bleed hebben; maar wit dat geel oogt op de bovenste helft van het scherm is onacceptabel. IPS glow hoort zilver/wit achtig van kleur te zijn. Als ik de verhalen lees kun je daar op checken door redelijk dicht op het scherm te gaan zitten en steeds vanuit een andere hoek naar het paneel te kijken. IPS glow zie je dan als het ware vervormen en van plaats wisselen; afhankelijk van de hoek zie je het op een bepaalde plek op het scherm. BLB checken door een volledig zwart beeld op het scherm te zetten en vanaf anderhalve meter in een volledig donkere kamer naar het scherm te kijken. Op welke manieren heb jij het scherm gecheckt op onvolkomenheden?

Ik winkel wederom bij Azerty en heb vanaf ons eerste contact volledig open kaart gespeeld over mijn vrees voor de kwaliteit van de monitor. Daarbij ook verwezen naar oa. de uitkomsten van de 20 monitor vergelijking en geuit dat ik dus extra kritisch zal zijn (en niet zal aarzelen om voor een herroeping te gaan), maar ook gezegd dat ik blb binnen een redelijke marge zal accepteren.

Mijn eerste PG279Q komt vandaag binnen, ik zal morgen rapporteren hoe de kwaliteit van mijn exemplaar is. Ik ga vandaag een dag uitgebreid gamen op het ding met de recommended settings van tftcentral (welke brightness gebruikte jij voor het testen?) en kijken of er tijdens normaal gebruik onvolkomenheden opvallen.
Daarna morgen in detail alle aspecten nagaan en goed nadenken of de eventuele tekortkomingen me tijdens normaal gebruik opvielen. Ik ben toevallig bezig met Arkham Knight op dit moment, een game met alleen maar donkere scenes.

De Acer komt maandag of dinsdag binnen; dat wordt een bijzonder interessante vergelijking. Ik wil al een half jaar graag de Asus hebben, dus ik ben erg blij dat deze als eerste binnenkomt en dat ik hem na een paar dagen naast de Acer kan leggen.

[ Voor 29% gewijzigd door Arrahant op 16-04-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrahant
Ik kan je gerust stellen: er zijn wel degelijk goede exemplaren van de pg279q in omloop! Kleuruniformiteit is hier in orde, de glow is netjes zilver achtig en ook op 100% brightness zie ik in donkere scenes geen backlight bleed (zal vanavond ff een foto maken van het laatste obv. een zwart scherm). Dus je kunt ervoor kiezen om op zo'n exemplaar te wachten.

Als ik dinsdag nog hetzelfde over deze monitor denk ga ik de Acer denk ik niet eens uitpakken om iedereen moeite te besparen! Ik ben zeer tevreden. :[]

Het meest verbaasd ben ik nog wel over het effect van G-Sync. Man, man, man, wat voelen games ineens een stuk lekkerder aan. Ik ga nooit meer pc games op m'n tv spelen...

[ Voor 21% gewijzigd door Arrahant op 17-04-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Arrahant schreef op zondag 17 april 2016 @ 12:18:
Ik kan je gerust stellen: er zijn wel degelijk goede exemplaren van de pg279q in omloop! Kleuruniformiteit is hier in orde, de glow is netjes zilver achtig en ook op 100% brightness zie ik in donkere scenes geen backlight bleed (zal vanavond ff een foto maken van het laatste obv. een zwart scherm). Dus je kunt ervoor kiezen om op zo'n exemplaar te wachten.

Als ik dinsdag nog hetzelfde over deze monitor denk ga ik de Acer denk ik niet eens uitpakken om iedereen moeite te besparen! Ik ben zeer tevreden. :[]

Het meest verbaasd ben ik nog wel over het effect van G-Sync. Man, man, man, wat voelen games ineens een stuk lekkerder aan. Ik ga nooit meer pc games op m'n tv spelen...
Bedankt voor je reactie. Fijn om te weten dat er nog goede exemplaren van de PG279Q in de omloop zijn. Maar het blijft absurd dat je als het ware een dure loterij moet spelen om een goed werkend variant te bemachtigen. Ik ben dan ook jaloers op jou dat jij in één keer een goede variant hebt gekregen! Echt nice!

Ik heb de monitor gekocht bij Alternate. En ik heb niet echt een specifieke test uitgevoerd om het beeldscherm op onvolkomenheden te testen. Want als ik dat doe zal ik waarschijnlijk "psychologisch" veel defecten vinden en zal ik mij er nog meer aan storen. Dus wat ik heb gedaan is gewoon de monitor gebruiken (gamen, films kijken etc), en kijken of er dingen zijn waar ik mij aan ga storen. En ik had niet eens goed hoeven op te letten, want de uniformiteit en BLB problemen vielen mij al erg snel op. Vooral de BLB schreeuwt het uit gezien te worden.

Hier een foto van mijn beeldscherm:

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/5uj7ef663/20160413_193646458_i_OS.jpg

Wel moet ik zeggen dat het er veel minder erg uitziet dan op de foto. Toch is de BLB rechtsonderin onacceptabel. Ik vermijd het spelen van donkere games omdat ik mij er enorm aan irriteer.

Ik gebruik trouwens de aanbevolen instellingen van tftfcentral, en de calibratieprofiel die zij aanbieden.

Ik moet wel zeggen dat het gamen op deze monitor een genot is (op hoge fps). Echter weet ik niet of ik overtuigd ben van G-sync. Het is namelijk zo dat ik van een oude 60hz monitor ben overgestapt. En geen eerlijke vergelijkinsmateriaal heb. Deze monitor vergelijken met een non G-sync 144 Hz monitor zou eerlijker zijn geweest. In mijn geval is de hogere refreshrate van de monitor alleen al een verbetering op zich. Ik weet dan ook niet of G-sync een invloed heeft op de vloeiendheid die ik ervaar tijdens het gamen op 120fps+. Either way het is supervloeiend. Wel zijn alle tearing en stuttering weg bij games, dat is sowieso een pluspunt.

Wat mij echter wel is opgevallen is dat ik alle games tijdens scene's waar de fps dropped naar 45-55fps (The division, een enorm zwaar game op ultra) totaal niet vloeiend ervaar. Terwijl ik juist overal had gelezen dat G-Sync een enorme verbetering zou brengen m.b.t. de vloeiendheid. Het lijkt wel alsof het slechter draait dan op mijn oude non-G-sync monitor van 60Hz. Mijn vraag is dan ook, ervaar ik het laggy omdat ik de hogere fps op mijn Asus gewend ben (gemiddeld game ik met 120Hz, met deze monitor) of is er toch echt iets anders met mijn monitor?

Nog een vraag aan jou. Gebruik je wel eens de Turbo modus van je monitor, dus dat je de monitor op verschillende Hz kan cappen? Zo ja, wat gebeurd er bij jou als een game capped op 60Fps middels de turbo modus? Bij mij gaat de game best erg laggen en lijkt het een stuk langzamer te draaien dan 60Hz. Om dit op de proef te stellen heb ik vervolgens diezelfde game softwarematig gecapped (msi afterburner) op 60Hz, en de turbo-modus van mijn monitor uitgeschakeld, en ja hoor het voelde 2x zo snel aan. Oftewel een game draaien op 60Hz door het via de turbomodus van deze monitor in te schakelen, voelt laggy aan en introduceert input-lag. Diezelfde game softwarematig (via afterburner) cappen op 60Hz voelt een stuk vloeiender aan en heeft geen input-lag. Is toch raar?

Ik twijfel dus of mijn G-sync goed werkt. Want sinds ik deze monitor heb lijken alle games die af en toe droppen richting de 60fps enorm traag aan, terwijl ik 60Hz op mijn oude monitor altijd als redelijk vloeiend heb beschouwd. Komt dit door het feit omdat ik snel ben gaan wennen aan dat 165Hz of is er echt iets mis met deze monitor.

Al met al, jammer dat ik mij bezig moet houden met deze problemen en vragen, terwijl ik nu een game hoor te spelen en te genieten van mijn monitor ter waarde van €850,-.

Morgen stuur ik mijn monitor retour naar Alternate, en hoop ik deze week nog een andere exemplaar te krijgen. Dit is al de tweede keer, en ik haat het om weer tijdelijk terug te moeten naar mijn oude 60Hz monitor.

Bedankt voor je je reacties en tips @Arrahant, hopelijk kan je ook de bovenstaande vragen beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrahant
samety schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:56:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Zo, tijd voor een uitgebreide reactie. Ik heb de Asus heel het weekend flink (normaal) gebruikt voor games, MS Office, browsen en film kijken. Zondagavond grondig gecheckt op onvolkomenheden. Vervolgens kwam dinsdag ook de Acer binnen en die heb ik gisterenavond normaal gebruikt en daarna ook goed gecheckt op onvolkomenheden.

In beide gevallen geen dode pixels en geen stof. De Acer heeft alleen duidelijk meer last van IPS glow. Als ik ervoor zit zie ik in de hoeken de glow al verschijnen. Op de Asus zie ik de glow alleen als ik (met name in verticaal opzicht) niet goed voor het scherm zit. Hierdoor oogt wit behoorlijk grijzig op de Acer. In vergelijking oogt de Asus daardoor ook een stuk feller voor m'n gevoel; de kleuren spatten beter van het scherm af.

Asus settings: TFT Central recommended
Acer settings: http://www.overclock.net/...w-pics/1560#post_24717748

En dan nu de grote vraag: hoe is de backlight bleed (blb)? Ik heb op blb gecheckt door een volledig zwarte bitmap fullscreen op het scherm te zetten. Verder checkte ik pas na zonsondergang en met alle lichten uit op blb. Foto's en filmpjes zijn geschoten met een Nexus 5 met hdr aan.
Voordat ik met foto's en filmpjes kom wil ik zeggen dat de blb bij normaal gebruik mij alleen opviel tijdens film kijken. Dit vanwege de zwarte balken. Ik heb expres Doom 3 en Arkham Knight in het weekend gespeeld omdat dit lekkere donkere games zijn, maar tijdens het spelen van deze games zag ik geen blb.

Omdat filmen de blb zoals onze ogen het waarnemen beter benadert heb ik ook filmpjes van 5 seconden bijgevoegd.

Asus PG279Q:

Manufacturing date: Jan 2016

50 brightness:
Foto: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHcndfWmFVU0VPNDg
Filmpje: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHOWtLN0dEbmJKMjA

100 brightness:
Foto: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHRDc3bkpUekxlXzA
Filmpje: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHeGhESGFjdjJjVnc
Still bluray: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHUFVFUjFWREdiZDg

Acer XB271HU

Manufacturing date: Nov 2015

50 brightness:
Foto: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHUElKZkVfMVZoYWM
Filmpje: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHa2FSMURiOFlialk

100 brightness:
Foto: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHRWtiSWxJM0NfbG8
Filmpje: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHU3hoSkpZMTRZX1E
Still bluray: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHNTlKd1kyLWtyU00

Zoals je ziet hebben ze beiden flink last van blb, met name rechtsonderin. Bij de Acer is de zone groter en oranje, doch minder intens dan de Asus. Op de Asus is de blb zone kleiner, doch intenser en meel geel van kleur.
Al met al heb ik besloten dat de Acer definitief out of the game is. Er is de IPS glow, de lelijke behuizing, gebrek aan een fps counter en de (in mijn optiek) meer opvallende blb. En het feit dat ik niet in een dubbele IPS loterij terecht wil komen; eentje is meer dan genoeg.

Het gaat voor mij dus om de Asus. Dan is nu de vraag: hou ik deze of retourneer ik hem voor een andere omdat ik wel degelijk blb zie tijdens het film kijken?!

Meer voelbare lag wanneer je het aantal beeldverversingen via de monitor vastzet klinkt mij juist logisch in de oren. Jij hebt ongetwijfeld een sterke pc die meer dan 60 beeldjes per seconde aan de monitor probeert te verkopen! Kan het niet zo zijn dat MSI Afterburner met de gpu driver praat en dat je daardoor minder frametime variatie en tearing ervaart met MSI Afterburner?
Als ik dips in de 45 fps zone maak voelt het bij mij min of meer even soepel aan als 80 fps; precies zoals G-Sync zou moeten werken. Het spelen van The Witcher 3 en Arkham Knight met G-Sync is echt een wereld van verschil; het aantal fps kan in die games best hard en plotseling variëren. Maar dit is mijn eerste G-Sync monitor dus ik denk dat jij er een stuk gevoeliger voor bent omdat je in je hoofd al een vergelijking kunt maken.
Tenslotte voelt 60 fps met deze monitor even soepel als op mijn oude 60 hz monitor. Ik heb het net even gecheckt door Doom 3 BFG Edition met een cap van 60 op de schermen te spelen.

Al met al ben ik inmiddels overtuigd van de kracht van G-Sync. Een niet G-Sync monitor is vanaf nu niet meer gewenst voor pc gamen. Met andere woorden: wat zal ik eens doen met mijn huidige Asus... Is de blb rechts onderin niet overmatig sterk? Wat vind jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolatefeeble
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
De Acer heeft wel een "fps" counter (eigenlijk refresh rate counter, dat is het), onder de noemer "Refresh rate num", in het OSD-settings bij het derde icoon van boven. Een paar regels daaronder zie je ook "Aim point", wat bij de Asus de crosshair is.

Kun je ook eens foto's maken op een afstand van 2 meter of meer? Dan zou de glow moeten verdwijnen en zie je puur de backlight bleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Arrahant schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:34:
[...]

Zo, tijd voor een uitgebreide reactie. Ik heb de Asus heel het weekend flink (normaal) gebruikt voor games, MS Office, browsen en film kijken. Zondagavond grondig gecheckt op onvolkomenheden. Vervolgens kwam dinsdag ook de Acer binnen en die heb ik gisterenavond normaal gebruikt en daarna ook goed gecheckt op onvolkomenheden.

In beide gevallen geen dode pixels en geen stof. De Acer heeft alleen duidelijk meer last van IPS glow. Als ik ervoor zit zie ik in de hoeken de glow al verschijnen. Op de Asus zie ik de glow alleen als ik (met name in verticaal opzicht) niet goed voor het scherm zit. Hierdoor oogt wit behoorlijk grijzig op de Acer. In vergelijking oogt de Asus daardoor ook een stuk feller voor m'n gevoel; de kleuren spatten beter van het scherm af.

Asus settings: TFT Central recommended
Acer settings: http://www.overclock.net/...w-pics/1560#post_24717748

En dan nu de grote vraag: hoe is de backlight bleed (blb)? Ik heb op blb gecheckt door een volledig zwarte bitmap fullscreen op het scherm te zetten. Verder checkte ik pas na zonsondergang en met alle lichten uit op blb. Foto's en filmpjes zijn geschoten met een Nexus 5 met hdr aan.
Voordat ik met foto's en filmpjes kom wil ik zeggen dat de blb bij normaal gebruik mij alleen opviel tijdens film kijken. Dit vanwege de zwarte balken. Ik heb expres Doom 3 en Arkham Knight in het weekend gespeeld omdat dit lekkere donkere games zijn, maar tijdens het spelen van deze games zag ik geen blb.

Omdat filmen de blb zoals onze ogen het waarnemen beter benadert heb ik ook filmpjes van 5 seconden bijgevoegd.

Asus PG279Q:

Manufacturing date: Jan 2016

50 brightness:
Foto: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHcndfWmFVU0VPNDg
Filmpje: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHOWtLN0dEbmJKMjA

100 brightness:
Foto: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHRDc3bkpUekxlXzA
Filmpje: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHeGhESGFjdjJjVnc
Still bluray: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHUFVFUjFWREdiZDg

Acer XB271HU

Manufacturing date: Nov 2015

50 brightness:
Foto: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHUElKZkVfMVZoYWM
Filmpje: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHa2FSMURiOFlialk

100 brightness:
Foto: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHRWtiSWxJM0NfbG8
Filmpje: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHU3hoSkpZMTRZX1E
Still bluray: https://drive.google.com/...-pmmvrj0VHNTlKd1kyLWtyU00

Zoals je ziet hebben ze beiden flink last van blb, met name rechtsonderin. Bij de Acer is de zone groter en oranje, doch minder intens dan de Asus. Op de Asus is de blb zone kleiner, doch intenser en meel geel van kleur.
Al met al heb ik besloten dat de Acer definitief out of the game is. Er is de IPS glow, de lelijke behuizing, gebrek aan een fps counter en de (in mijn optiek) meer opvallende blb. En het feit dat ik niet in een dubbele IPS loterij terecht wil komen; eentje is meer dan genoeg.

Het gaat voor mij dus om de Asus. Dan is nu de vraag: hou ik deze of retourneer ik hem voor een andere omdat ik wel degelijk blb zie tijdens het film kijken?!

Meer voelbare lag wanneer je het aantal beeldverversingen via de monitor vastzet klinkt mij juist logisch in de oren. Jij hebt ongetwijfeld een sterke pc die meer dan 60 beeldjes per seconde aan de monitor probeert te verkopen! Kan het niet zo zijn dat MSI Afterburner met de gpu driver praat en dat je daardoor minder frametime variatie en tearing ervaart met MSI Afterburner?
Als ik dips in de 45 fps zone maak voelt het bij mij min of meer even soepel aan als 80 fps; precies zoals G-Sync zou moeten werken. Het spelen van The Witcher 3 en Arkham Knight met G-Sync is echt een wereld van verschil; het aantal fps kan in die games best hard en plotseling variëren. Maar dit is mijn eerste G-Sync monitor dus ik denk dat jij er een stuk gevoeliger voor bent omdat je in je hoofd al een vergelijking kunt maken.
Tenslotte voelt 60 fps met deze monitor even soepel als op mijn oude 60 hz monitor. Ik heb het net even gecheckt door Doom 3 BFG Edition met een cap van 60 op de schermen te spelen.

Al met al ben ik inmiddels overtuigd van de kracht van G-Sync. Een niet G-Sync monitor is vanaf nu niet meer gewenst voor pc gamen. Met andere woorden: wat zal ik eens doen met mijn huidige Asus... Is de blb rechts onderin niet overmatig sterk? Wat vind jij?
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb er echt enorm veel aan!

Ik heb je filmpjes bekeken en ik moet eerlijk zeggen dat jou monitor (ASUS) en die van mij kwa BLB enorm dicht bij elkaar in de buurt komen. Jammer dat ik er geen film van heb gemaakt, dacht er niet bij na. Either way, ik had precies dezelfde ervaring mbt BLB, vooral de BLB rechtsonderin. Die stoorde mij enorm tijdens het bekijken van filmpjes met zwarte balkjes.

Het is een lastig om te zeggen of je het terug moet sturen. Ik heb die van mij teruggestuurd omdat het naast de BLB rechtsonderin ook last had van uniformity problemen. Als die van jou alleen BLB heeft en is het voor de rest prima, zou ik als ik jou was er misschien mee kunnen leven. Ik denk namelijk dat wij er extra gevoelig voor zijn omdat wij bekend zijn met deze fenomenen (ips glow en BLB), daarnaast denk ik dat het feit dat we er diep in de portemonnee voor hebben moeten tasten een groot effect heeft op hoe kritisch wij zijn.

Ik heb mijn monitor onderhand voor de tweede keer opgestuurd en wacht op mijn derde. Maar ik moet zeggen dat de eerste die ik had bijzonder weinig last had van BLB, bijna niet eigenlijk. De reden waarom die terug mocht was een loszittende frame en een extreem opvallend uniformity probleem.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er ook varianten zijn die weinig tot geen last hebben van BLB, zoals de eerste die ik had. Dus misschien is het het toch waard om die van jou op te sturen en hopen dat je een vergelijkbare variant krijgt mbt de BLB, minus de frame en uniformity problemen uiteraard :P Maar ja het blijft alsnog een loterij. Afgezien van de BLB lijkt die van jou een perfect exemplaar te zijn, misschien is het het toch waard. Binnen no time zal je de BLB volledig accepteren en zal het je niet meer opvallen, of op zijn minst zal je je er niet aan storen. Ik daarentegen ben een pietje precies en ik zou het niet kunnen, ik persoonlijk zou het toch hebben geruild. Maar dat ben ik.
Oh ja, goede keus dat je toch voor de ASUS bent gegaan. Ik lees toch overal dat de ASUS over een superieure bouwkwaliteit beschikt. De panelen zijn hetzelfde en beiden hebben last van Quality Control problemen. Dus alleen al voor de bouwkwaliteit zou ik ook voor ASUS zijn gegaan.

Ik ben ook trouwens afkomstig van een non G-Sync 60Hz ips paneel. Jammer dat 45Fps voor mij niet aanvoelt als 80Hz. Sterker nog 45Fps op G-Sync voelt precies hetzelfde aan als 45Hz op een non G-Sync monitor minus de tearing. En 45 Fps blijft en voelt laggy aan voor mij. Daarnaast is het mij opgevallen dat tijdens het gamen (The Division) ik een enorm groot verschil ervaar tussen gamen op 65Fps en 55Fps, dus als die dipt van rond de 65fps naar 55fps, ik ervaar het alsof de FPS halveert, zo laggy voelt het aan. Is toch raar? Of ben ik raar en ben ik er te gevoelig voor. Die ene 10 fps verschil zou toch geen grote verschil moeten uitmaken in de waarneming ,vooral omdat het G-Sync is? Daarom twijfel ik of ik de G-Sync functie wel goed heb kunnen instellen. Daarentegen heb ik wel gecontroleerd op tearing, en die heb ik niet kunnen vinden. Je betaald een extra premium voor G-Sync, dus ik zou het ook graag willen ervaren, ik ben dus ook jaloers op jou omdat jij 45Fps ervaart als 80Fps, dat zou ik ook willen _/-\o_

Heb jij programma's zoals afterburner etc op de achtergrond draaien?
Denk je dat afterburner of rivatuner een effect kan hebben op de werking van G-Sync?

[ Voor 11% gewijzigd door samety op 20-04-2016 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrahant
samety schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:27:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb er echt enorm veel aan!

Ik heb je filmpjes bekeken en ik moet eerlijk zeggen dat jou monitor (ASUS) en die van mij kwa BLB enorm dicht bij elkaar in de buurt komen. Jammer dat ik er geen film van heb gemaakt, dacht er niet bij na. Either way, ik had precies dezelfde ervaring mbt BLB, vooral de BLB rechtsonderin. Die stoorde mij enorm tijdens het bekijken van filmpjes met zwarte balkjes.

Het is een lastig om te zeggen of je het terug moet sturen. Ik heb die van mij teruggestuurd omdat het naast de BLB rechtsonderin ook last had van uniformity problemen. Als die van jou alleen BLB heeft en is het voor de rest prima, zou ik als ik jou was er misschien mee kunnen leven. Ik denk namelijk dat wij er extra gevoelig voor zijn omdat wij bekend zijn met deze fenomenen (ips glow en BLB), daarnaast denk ik dat het feit dat we er diep in de portemonnee voor hebben moeten tasten een groot effect heeft op hoe kritisch wij zijn.

Ik heb mijn monitor onderhand voor de tweede keer opgestuurd en wacht op mijn derde. Maar ik moet zeggen dat de eerste die ik had bijzonder weinig last had van BLB, bijna niet eigenlijk. De reden waarom die terug mocht was een loszittende frame en een extreem opvallend uniformity probleem.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er ook varianten zijn die weinig tot geen last hebben van BLB, zoals de eerste die ik had. Dus misschien is het het toch waard om die van jou op te sturen en hopen dat je een vergelijkbare variant krijgt mbt de BLB, minus de frame en uniformity problemen uiteraard :P Maar ja het blijft alsnog een loterij. Afgezien van de BLB lijkt die van jou een perfect exemplaar te zijn, misschien is het het toch waard. Binnen no time zal je de BLB volledig accepteren en zal het je niet meer opvallen, of op zijn minst zal je je er niet aan storen. Ik daarentegen ben een pietje precies en ik zou het niet kunnen, ik persoonlijk zou het toch hebben geruild. Maar dat ben ik.
Oh ja, goede keus dat je toch voor de ASUS bent gegaan. Ik lees toch overal dat de ASUS over een superieure bouwkwaliteit beschikt. De panelen zijn hetzelfde en beiden hebben last van Quality Control problemen. Dus alleen al voor de bouwkwaliteit zou ik ook voor ASUS zijn gegaan.

Ik ben ook trouwens afkomstig van een non G-Sync 60Hz ips paneel. Jammer dat 45Fps voor mij niet aanvoelt als 80Hz. Sterker nog 45Fps op G-Sync voelt precies hetzelfde aan als 45Hz op een non G-Sync monitor minus de tearing. En 45 Fps blijft en voelt laggy aan voor mij. Daarnaast is het mij opgevallen dat tijdens het gamen (The Division) ik een enorm groot verschil ervaar tussen gamen op 65Fps en 55Fps, dus als die dipt van rond de 65fps naar 55fps, ik ervaar het alsof de FPS halveert, zo laggy voelt het aan. Is toch raar? Of ben ik raar en ben ik er te gevoelig voor. Die ene 10 fps verschil zou toch geen grote verschil moeten uitmaken in de waarneming ,vooral omdat het G-Sync is? Daarom twijfel ik of ik de G-Sync functie wel goed heb kunnen instellen. Daarentegen heb ik wel gecontroleerd op tearing, en die heb ik niet kunnen vinden. Je betaald een extra premium voor G-Sync, dus ik zou het ook graag willen ervaren, ik ben dus ook jaloers op jou omdat jij 45Fps ervaart als 80Fps, dat zou ik ook willen _/-\o_

Heb jij programma's zoals afterburner etc op de achtergrond draaien?
Denk je dat afterburner of rivatuner een effect kan hebben op de werking van G-Sync?
Als het goed is hoef je G-Sync niet in te stellen. Ik speel veel Squad en dat is een game die regelmatig binnen de 45-65 fps range opereert, maar ik vind het vloeiender aanvoelen dan voorheen het geval was. Als het goed is voel je de dip van 65 naar 55 fps amper met G-Sync.

Zoals jij je gevoel beschrijft is het net alsof je Vsync aan hebt laten staan in die games 8)

En ja: ik draai MSI Afterburner erbij!

Pagina: 1