PC Upgrade, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GTA5Gamer
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-12-2020
Hallo,

Ik zit met een vraag over het upgraden van mijn systeem zodat ik er weer een tijd fatsoenlijk mee kan gamen.

Mijn huidige systeem bestaat uit het volgende:

- AMD Phenom II X3 710
- 4GB Ram DDR2
- NVIDIA GeForce 9800 GT

IK draai nu op Windows 7 64 bit, dit blijft zo met de nieuwe build.

Een deel van mijn huidige systeem ben ik van plan te blijven gebruiken. Ik ben dus van plan mijn processor, het moederbord, het geheugen en de videokaart te vernieuwen.

Ik hoor graag jullie adviezen.
Alvast bedankt!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Recente games weer redelijk kunnen draaien. Spellen die ik onder andere fatsoenlijk wil kunnen spelen zijn GTA 5, Mafia III(zodra die uit komt) en Hitman(2016).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Oorspronkelijk had ik een budget van zo'n €500,- Hier zit enige rek in. De zoektocht begon naar een AMD FX processor, vervolgens heb ik gekeken naar een i5 4460 en nu denk ik aan een i5 6400. Ik ben er nog niet over uit wat qua prijs/kwaliteit verhouding geschikt is. Hier is advies zeker welkom! :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast, voeding(Corsair CX600M), 2x hardeschijf (1x 750gb & 1x 1 TB) en de DVD drive

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Advies is welkom. Ik denk wel dat ik graag een ATX moederbord wil, maar argumenten voor een kleinere variant sta ik voor open

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, het systeem moet betrouwbaar zijn. Mijn huidige systeem heb ik sinds 2009 en daar heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Het enige wat ik ermee gehad heb is dat de voeding 2 jaar geleden begon te ratelen. Daar heb ik 2 jaar geleden de Corsair voor gekocht. De rest draait nog steeds probleemloos :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De eisen en wensen zoals ik eerder omschreven heb. Ik zie wel dat de intel processoren aanzienlijk zuiniger zijn dan de AMD processoren. Maar geen idee of dit een argument is om een AMD van de lijst te halen

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Adviezen over een betrouwbaar systeem dat de spellen van deze tijd weer kan draaien. Daarnaast heb ik er wel weer enige tijd mee vooruit te kunnen.

Onderstaand de componenten waar ik zelf aan denk. Graag jullie input! :) ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 187,50€ 187,50
1MSI B150 PC MATE€ 85,95€ 85,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 204,95€ 204,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 546,35

Beste antwoord (via GTA5Gamer op 25-03-2016 13:25)

Verwijderd

De beste prijs prestatie heeft de pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate op dit moment.
Als moederbord kan je de iets goedkopere pricewatch: MSI B150M PRO-VDH overwegen en voor het geheugen pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213.

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Lijkt me prima. Zou er wel een SSD bijnemen als je die nog niet hebt. Je kan niet zonder in een nieuw systeem.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hmm jah.. Alleen die 960 is niet echt future proof vind ik.

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:17:
Hij kan de spellen van tegenwoordig aan. Daar gaat het om ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

KillerAce_NL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:17:
Afgezien daarvan; er wordt ook nergens over een resolutie gepraat? Voor hetzelfde geld heeft topicstarter nog een mooie 1024x768 monitor en dan denk ik dat een 960 wel future-proof is. Maar als je naar FullHD gaat, dan kan een 960 "binnenkort" nog wel eens onvoldoende performance leveren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:57
Nee, maar OP noemt wel Hitman. En die loopt toch een stuk beter op AMD dan op Nvidia, zeker op DX12.
Dus ik zou de 960 vervangen voor een 380.

Uberhaupt zou ik de 960 vervangen door een 380. 380 is overall gezien gewoon net wat beter.

• GTA5Gamer
Bedankt voor de tips en adviezen tot nu toe! :)

Momenteel gebruik ik een Samsung Syncmaster 206BW als monitor.( 20" , 1680x1050) Wellicht dat dit in de toekomst anders wordt maar voor nu voldoet deze nog voor de games die ik nu met regelmaat speel.

Wat betreft de SSD. Is dit een must? Of valt er met mijn huidige schijven ook gewoon te gamen? :)

De 380 ga ik mij even in verdiepen, bedankt voor de tip!:) De Asus Strix Radeon R9 380 DC2OC 2GD5 is zelfs nog een stukje goedkoper zie ik. Als Hitman beter loopt op deze kaart, betekent dat dan ook dat andere spelen wellicht minder draaien op deze kaart? :P

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

De beste prijs prestatie heeft de pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate op dit moment.
Als moederbord kan je de iets goedkopere pricewatch: MSI B150M PRO-VDH overwegen en voor het geheugen pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213.

• GTA5Gamer
Die Sapphire Nitro ziet er goed uit! Ik denk dat de keuze wat betreft videokaart bij deze gemaakt is! ;) :P

Wat betreft het moederbord heb ik in de lijst gekozen voor een ATX. Dit omdat ik mijn huidige behuizing mee wil nemen. Maar wellicht kan ik ook wel uit te voeten met een micro ATX.Ik neem aan dat de schroefgaten gewoon overeenkomen :P

Zou een pricewatch: MSI H110M PRO-VD bijvoorbeeld geschikt zijn voor deze set-up?

Ook denk ik, dat ik het advies voor een SSD maar op ga volgen. Als ik de ervaringen zo lees gaat dat ook een wereld van verschil maken! :*)

Dit zou de lijst dus moeten worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,-€ 183,-
1MSI H110M PRO-VD€ 55,95€ 55,95
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 199,95€ 199,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 66,95€ 66,95
1Kingston HyperX Savage SSD 240GB€ 84,94€ 84,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,79

Gaat dit moederbord trouwens werken met het geheugen? Ik kom dit type namelijk niet tegen als ik bij MSI de lijst van compatible geheugen bekijk..

[ Voor 70% gewijzigd door GTA5Gamer op 20-03-2016 19:48 ]

• GTA5Gamer
Goedenavond mensen,

Nog een laatste vraag, daarna plaats ik de order en zijn jullie van mijn vragen af haha :P :*)

Dit is de behuizing die ik momenteel heb pricewatch: Recom RC-8BS (It aint pretty but it does the job :P )

Zoals in mijn vorige reactie aangegeven kan ik hier als het goed is een Micro ATX in kwijt en dit scheelt weer een paar euro's. Onderstaand een lijstje van moederborden die ik momenteel overweeg. Ik heb ze met elkaar vergeleken met de tool maar ik word er niet echt wijzer van... Wie helpt mij de juiste te kiezen? :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus B150M-A€ 76,95€ 76,95
1MSI B150M BAZOOKA€ 74,95€ 74,95
1MSI B150M PRO-VDH€ 71,95€ 71,95
1MSI H110M PRO-VD€ 57,95€ 57,95
1MSI H110M PRO-VH€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,75

De eisen die ik stel aan een moederbord is DVD drive(SATA), 2x HDD & 1x SSD (Dus minimaal 4x SATA) Daarnaast gebruik ik achter 3 - 4 USB poorten en daarnaast af en toe de 2.0 USB aan de voorkant. Dat neem ik mee in de vergelijkingen maar de chipset heb ik geen verstand van en ik vind het daarom lastig de juiste keuze te maken. :? Gevoelsmatig lijkt de B150M Bazooka mij een goede optie maar ik vraag me af, af die de meerprijs waard is. Wellicht voldoet een H110M ook prima?

Jullie vragen je wellicht af hoe het lijstje met optionele moederborden tot stand is gekomen... Deze zijn bij Coolblue te krijgen en dat wordt de winkel waar ik vwaarschijnlijk de set ga halen.

BTW: Dit is het moederbord wat er momenteel in zit: pricewatch: Asus M4A78 PRO

Alvast hartelijk dank voor de input!! :*)

Verwijderd

Gezien je eisen moet een H110 voldoen met 6x USB achter, 2x USB2.0 frontheader, 1x USB3.0 frontheader en 4x sata. Het is eigenlijk de vraag of je nog een mogelijke upgrade van geheugen wil hebben, dan kan je beter kiezen voor een B150 met 4 ram sloten. Al verwacht ik niet dat we de komende jaren meer dan 16gb nodig gaan hebben.

Bij Coolblue? Weet wel dat je bijvoorbeeld voor een pricewatch: MSI H110M PRO-VH evenveel bij Coolblue betaalt dan voor een pricewatch: MSI B150M PRO-VDH bij Megekko!

• GTA5Gamer
Bedankt voor de input! De onderdelen heb ik inmiddels in huis. :)

Nu ben ik van plan om er zaterdag mee aan de slag te gaan. Ik heb ook een SSD klaar liggen en wil daar nu W7 (of W10) op gaan installeren. Daar heb ik echter wel 2 vragen over.

1. Ik lees iets over een verandering in de BIOS van IDE naar AHCI. Is dit aan te raden? En werkt dit ook in mijn geval waar ik naast de SSD mijn 2 HDD's ook blijf gebruiken?

2. Wat betreft de installatie van Windows. Ik ben van plan de SSD op de eerste ingang te pluggen en daar Windows op zetten. Vervolgens als alles draait ben ik van plan mijn andere HDD's in ingang 2 en 3 te pluggen om vervolgens nog enige data over te zetten alvorens ik de partitie waar W7 nog op staat verwijder. Gaat dit werken of moet ik dit anders aanpakken?

Ik hoor het graag van jullie! En nogmaals dank voor de input! :*)
Pagina: 1