Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tien jaar geleden schafte ik mijn eerste dSLR aan (na al wat jaren met compactcamera's). Destijds begonnen met een 400D. De opvolger was een 40D en tenslotte naar de 5D mark II. Ook het glas heeft eenzelfde upgrade meegemaakt, om te kunnen eindigen met L-glas. Mijn huidige set bestaat uit een Canon 5DII, 24-70mm f/2.8, 70-200mm f/4 en 50mm f/1.8. Als flitser een 430EX.

Voorheen was ik actiever met fotografie bezig. Dan ging ik echt op pad met het idee om foto's te maken. Met name partyfotografie en urbex deed ik vrij actief. Lowepro rugzak om en alles ging vaak mee. Fotografie was toen echt een hobby.

Mijn fotografiehobby staat echter al enige tijd op een laag pitje. Praktisch nul. Ik ga niet meer speciaal op pad om foto's te maken. Het merendeel van de tijd ligt ie thuis en komt m'n camera tevoorschijn bij dagjes weg, citytrips en vakanties. Op die momenten haal ik er voldoening uit, ik blijf het leuk vinden om dan mooie foto's te maken. En dan ben ik achteraf ook blij dat ik er mooie foto's van heb :)

En daar zit het probleem: bij dat soort gelegenheden staat het gesjouw met zo'n zware fototas mij tegen. Primair is die dag weg, secundair is foto's maken, in plaats van andersom. Ook het wisselen van lenzen zoek ik vaak niet. Door de jaren heen ben ik ook steeds meer foto's met m'n iPhone gaan maken. Zonde, want dat valt in de categorie kiekjes, maar is een stuk laagdrempeliger.

De 5DII heeft mij altijd een bepaalde rust gegeven. Toen ik die kocht was het 'klaar', terwijl ik daarvoor bleef kijken naar betere camera's en lenzen. Die rust in je kop is ook fijn. Ik ben supertevreden met die set, bij elke foto verbaas ik mij over de kwaliteit, kleuren en scherpte. Alleen je hebt er weinig aan als je 'm soms liever thuis laat dan meesleept. Toen vorig jaar de Leica Q uitkwam had die wel m'n interesse, misschien past nu wel veel beter bij mij, onder deze omstandigheden? Dezelfde kwaliteit (of wellicht nog hoger) foto's in een compacter jasje. Full-frame sensor, geweldige lens, superieure bouwkwaliteit en nog steeds controle over je foto. Na het lezen van meerdere reviews ben ik erg enthousiast geworden. Wat een foto's komen daar uit, en dat in een veel handzamer en lichter formaat.

Dus het spookt door m'n hoofd om alles te verkopen en zo'n Leica Q te halen. Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen en die stap hebben gemaakt? Hoeft niet specifiek de genoemde camera te zijn, maar de overstap van een uitgebreide dSLR-set naar een goede compactcamera met vergelijkbare kwaliteit output. Hoe bevalt dat en op welke momenten mis je de spiegelreflex?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Waarom niet de pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX1R II Zwart
Beeldkwaliteit is natuurlijk net zo goed als een vergelijkbare dslr/mirrorless, maar je kunt geen lenzen wisselen. Wil je lenzen kunnen wisselen, dan moet je kijken naar een A7R-II met een paar Batis lenzen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou prijstechnisch dan eerder kijken naar de Sony RX1R II. Iets goedkoper , goed geen factor 2, en instelbaar lowpass filter. En uiteraard formaat:

http://camerasize.com/compare/#625,638

Leica heeft wel als voordeel dat de viewfinder altijd meteen te gebruiken is.

[ Voor 36% gewijzigd door PageFault op 17-03-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
[b][message=46208849,noline] Het merendeel van de tijd ligt ie thuis en komt m'n camera tevoorschijn bij dagjes weg, citytrips en vakanties. Op die momenten haal ik er voldoening uit, ik blijf het leuk vinden om dan mooie foto's te maken. En dan ben ik achteraf ook blij dat ik er mooie foto's van heb :)

En daar zit het probleem: bij dat soort gelegenheden staat het gesjouw met zo'n zware fototas mij tegen. Primair is die dag weg, secundair is foto's maken, in plaats van andersom. Ook het wisselen van lenzen zoek ik vaak niet. Door de jaren heen ben ik ook steeds meer foto's met m'n iPhone gaan maken. Zonde, want dat valt in de categorie kiekjes, maar is een stuk laagdrempeliger.
Heel herkenbaar. Ik had een Canon 50D met meerdere lensen waaronder de 70-300 en 28 1.8 en 50 1.4

Het gesjouw stond mij tegen. En dat niet alleen, ik wilde altijd goede foto's kunnen maken. En dus nam ik heel vaak mijn 50D mee met een 28mm 1.8. En dat ging tegen staan. niet alleen het gesjouw, maar ik was ook altijd "die man met de camera"

Daarom ben ik overgestapt op een Ricoh GR. Zeer klein maar wel hagelscherp en APS-C. Past in mijn broekzak, dus altijd bij me.

Ik moest wel wennen aan het feit dat ik maar 1 lens heb. Uiteindelijk voelde dat als een bevrijding. Wanneer je langere tijd met een camera en een lens fotografeert stel je je daarmee helemaal op in. Je gaat automatisch op 28mm (fullframe) kijken.

Als ik het geld had vroegah had ik mijn 50D voor een 5D ingeruild.
Als ik nu het geld (voorover) had, had ik de Q erbij gekocht. Ik wil mijn GR niet missen.

Ik mis af en toe mijn 50D en 28.18. Want die maakte erg mooie platen. Deed zeker niet onder voor de huidige generatie ILC's. Ik mis af en toe zoom als iets verder op staat, maar dat is erg sporadisch.

De Ricoh is 2.8, dus de Q op fullframe heeft meer mogelijkheden op het gebied van scherpte diepte.

Hoewel ik af en toe eens wat mis heb ik zeker geen spijt.

Edit:
PageFault schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:39:
Ik zou prijstechnisch dan eerder kijken naar de Sony RX1R II. Iets goedkoper , goed geen factor 2, en instelbaar lowpass filter. En uiteraard formaat:

http://camerasize.com/compare/#625,638

Leica heeft wel als voordeel dat de viewfinder altijd meteen te gebruiken is.
Let wel dat de Leica 28mm heeft en de Sony 35mm een aanzienlijk verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door Tomas_ op 17-03-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:12:
Waarom niet de pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX1R II Zwart
Beeldkwaliteit is natuurlijk net zo goed als een vergelijkbare dslr/mirrorless, maar je kunt geen lenzen wisselen. Wil je lenzen kunnen wisselen, dan moet je kijken naar een A7R-II met een paar Batis lenzen.
Yep, ook al e.e.a. over gelezen. Sensor en lens schijnt (marginaal) beter te zijn bij de Sony. Ergonomie en UI van de menu's zou slechter zijn, en de AF trager. Ander verschil is de sensor, 28mm of 35mm. Die eerste lijkt mij iets bruikbaarder (en kun je evt. nog croppen, zelfs in de camera via hulplijnen, al werkt dat alleen op de jpg's). Het zijn beide opties, maar op papier en op basis van reviews gaat m'n voorkeur uit naar de Q... lijkt iets meer aan te sluiten op wat ik zoek. Beide heb ik echter nog niet in m'n handen gehad, ook erg belangrijk. Ik ben ook al jarenlang Canon-gebruiker en weet niet beter. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die een soortgelijke stap hebben gemaakt. Ervaringen met één van die camera's zijn natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Heb je er weleens aan gedacht om een tijdje gewoon met een 28mm of 35mm prime op je 5D rond te lopen? Zodat je weet hoe het is om maar 1 brandpuntsafstand bij je te hebben en kun je ook makkelijker bepalen wat voor brandpuntsafstand je graag wil gebruiken.
Is een A7R2 met FE 28/2 niets voor je? Iets minder compact, maar nog wel altijd de mogelijkheid om lenzen te wisselen.

[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 17-03-2016 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Als je het iets minder bont wil maken: Voor €1160 heb je een Fujifilm X100T. Deze heeft een uitstekende APS-C sensor met 23mm f/2 lens (dus equivalent aan een 35mm f/2.8 fullframe camera). Kijk eens op de website van Fuji en naar de review van DPReview. The Camera Store TV heeft ook een goede videoreview.

Aan de andere kant heb je nu uitstekende compactcamera's, die (met hun 1" Type sensors) qua beeldkwaliteit een flinke stap beter zijn dan je iPhone (maar natuurlijk niet zo goed als je fullframe camera). Camera's zoals een RX100 III of RX100 IV, Nikon DL24-85 en Canon G5 X en G7 X II. Wil je meer zoom, dan is er de Panasonic TZ100. Wil je meer wide-angle, Nikon DL18-50. Ze leveren allemaal bizarre beeldkwaliteit voor een camera die je in je broek- of jaszak kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:59

bobcom

Dedicated dabbler

Herkenning! Ik ben in de loop der jaren (na de analoge periode) doorgegroeid van een Fuji compact naar een Nikon 600D met het nodige glasbestek. Uiteindelijk teveel van het goede, en besloten dat ik voor het fanatieke werk bij Nikon crop wil blijven - dus een heleboel spul ingeruild voor een D7100, die met een glasbereik van 12-300 mm en een paar flitsers de kern van mijn "als het wat meer moet zijn"-setup vormt.

Voor het lichtere werk - dagje uit, lekker mobiel enzo - heb ik een paar jaar geleden de Fuji X-E1 18-55 / 50-230 dubbelkit aangeschaft. Geen moment spijt van gehad. Zit af en toe wel te denken over iets meer bereik en wat meer slagkracht in de body (groothoek erbij, zoals Samyang 12 mm, Fujinon 18-135 mm, prime, X-T10) maar echt urgent is dat niet. Met de twee sets hierboven kom ik prima uit de voeten.

De D600 heeft inmniddels plaats gemaakt voor een A7 met adapters, waar ik eigenlijk alleen manuele lenzen op gebruik - gewoon omdat het zo vreselijk veel op het fotograferen van vroeger lijkt. Resultaat: een systeem voor alledag - licht, veelzijdig en transportabel, en 2 systemen voor diverse toepassingen, "omdat wegdoen zonde is :? Misschien niet de meest doorwrochte outfit, maar wel eentje waarin ik me tot nu toe het best herken.

Voor ts lijkt me dus primair de keuze: "iets erbij of wat anders in plaats van?" Ik ben zelf voor het eerste gegaan - wegdoen kan altijd nog, maar de stap terug is een stuk zwaarder. En of dat "iets anders" of "iets erbij" dan een systeemsetje is of een "one size fits all" van Sony, Fuji, Ricoh of een van de vele andere aanbieders lijkt me vers twee.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:41
Zie hier ook de Roch GR voorbij komen. Misschien is dat wel een goed idee om op een betaalbare manier te kijken of je je 5d gaat missen. Dat is wel aps-c maar wel echt een mooi ding. Kun je er een tijdje naast gebruiken. Je kunt ook eventueel naar een Fujifilm X100S of X100T kijken met 35mm equivalent, die hebben een hybride EVF/OVF. Of een X70 zonder viewfinder.

Veel compacte camera's met een grote sensor hebben een fixed lens. Maar natuurlijk zijn er ook een aantal mirrorless camera's die mooie pancake lenzen hebben als de Sony A7 (full frame).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:16
Tom schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:03:
Tien jaar geleden schafte ik mijn eerste dSLR aan (na al wat jaren met compactcamera's). Destijds begonnen met een 400D. De opvolger was een 40D en tenslotte naar de 5D mark II. Ook het glas heeft eenzelfde upgrade meegemaakt, om te kunnen eindigen met L-glas. Mijn huidige set bestaat uit een Canon 5DII, 24-70mm f/2.8, 70-200mm f/4 en 50mm f/1.8. Als flitser een 430EX.

Voorheen was ik actiever met fotografie bezig. Dan ging ik echt op pad met het idee om foto's te maken. Met name partyfotografie en urbex deed ik vrij actief. Lowepro rugzak om en alles ging vaak mee. Fotografie was toen echt een hobby.

Mijn fotografiehobby staat echter al enige tijd op een laag pitje. Praktisch nul. Ik ga niet meer speciaal op pad om foto's te maken. Het merendeel van de tijd ligt ie thuis en komt m'n camera tevoorschijn bij dagjes weg, citytrips en vakanties. Op die momenten haal ik er voldoening uit, ik blijf het leuk vinden om dan mooie foto's te maken. En dan ben ik achteraf ook blij dat ik er mooie foto's van heb :)

De 5DII heeft mij altijd een bepaalde rust gegeven. Toen ik die kocht was het 'klaar', terwijl ik daarvoor bleef kijken naar betere camera's en lenzen. Die rust in je kop is ook fijn. Ik ben supertevreden met die set, bij elke foto verbaas ik mij over de kwaliteit, kleuren en scherpte. Alleen je hebt er weinig aan als je 'm soms liever thuis laat dan meesleept. Toen vorig jaar de Leica Q uitkwam had die wel m'n interesse, misschien past nu wel veel beter bij mij, onder deze omstandigheden? Dezelfde kwaliteit (of wellicht nog hoger) foto's in een compacter jasje. Full-frame sensor, geweldige lens, superieure bouwkwaliteit en nog steeds controle over je foto. Na het lezen van meerdere reviews ben ik erg enthousiast geworden. Wat een foto's komen daar uit, en dat in een veel handzamer en lichter formaat.

Dus het spookt door m'n hoofd om alles te verkopen en zo'n Leica Q te halen. Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen en die stap hebben gemaakt? Hoeft niet specifiek de genoemde camera te zijn, maar de overstap van een uitgebreide dSLR-set naar een goede compactcamera met vergelijkbare kwaliteit output. Hoe bevalt dat en op welke momenten mis je de spiegelreflex?
Ja hoor ik herken het wel en zit min of meer in dezelfde fase, maar je gaat een stapje omhoog van Canon naar Leica >:) in een compacte full frame met 2 crops 35 en 50mm.. In kwaliteit omhoog, het past goed in je motivatie.

Zelf kijk ik er iets anders naar, welke afmeting afdrukken gebruik ik, hoe deel ik de foto's met anderen bv mail jpg, print fotoalbums etc, kijkend naar het gebruik welke kwaliteit is dan nodig? Welk sensor formaat levert wat nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Alles eruit en een compactcamera erin is inderdaad rigoureus. Een compactcamera met kleinere sensor erbij is ook een optie, maar qua output niet te vergelijken met m'n huidige set. Vraag is dus hoe hoog ik de lat leg. Ik kan mij voorstellen dat ik met een excursie in een ver land denk: 'ik neem m'n compact mee, want dan hoef ik niet te sjouwen met een zware dSLR.'. Achteraf maak je dan foto's waarvan je weet dat het beter kon. Of misschien kom je in een situatie terecht waarbij je bepaalde foto's niet kan maken omdat zo'n compact in low-light niet zo goed is. In welke situaties neem je dan nog wel de dSLR mee? Ik doe het nu al een beetje met tegenzin (vandaar dit topic).
Is een dSLR en compactcamera met kleine sensor 'best of both worlds' (waarbij je het gereedschap pakt wat op dat moment het beste uit komt) of hinkt het een beetje op twee benen en is het beide niet ideaal (kiezen uit net-niet foto's of zware tas sjouwen).

Tegelijkertijd besef ik goed dat een fullframe compactcamera ook een compromis is. Want dan lever ik op een paar vlakken ook in, met name bereik (vast brandpunt en geen mogelijkheid tot tele) en minder flexibiliteit (een dSLR is modulair, je bouwt een set naar je wensen en vervangt alleen dat onderdeel waar je verbetering in wil).

Vanochtend even m'n Lightroom library bekeken. Merendeel is op 24mm en daarna zie ik veel op 70mm (en uiteraard ertussenin; +/- 35-50mm). De tele zit er zelden op. Daar herken ik mijn manier van fotograferen wel in. De afstand van +/- 35-50mm gebruik ik omdat je minder vertekening hebt dan op 24mm (lijnen die niet recht lopen, vooral als symetrie belangrijk is). Ook een puntje waar ik goed op moet letten want vertekening vind ik irritant. Ik weet niet hoe gevoelig die Leica en Sony daarvoor zijn. Die 70mm gebruik ik vooral i.c.m. met groot diafragma om objecten eruit te laten springen met een onscherpe achtergrond.
Een 28/35mm prime op m'n 5DII schroeven is ook een goede suggestie. Had er al aan gedacht uiteraard, mocht ik daarover twijfelen want dat vereist ook huur of aanschaf van zo'n lens. Anders zou ik de zoomring tijdelijk kunnen afplakken op mijn huidige lens.

Ga morgen een dagje naar Dusseldorf en zag dat daar ook wat fotozaken zitten. Zal eens rondkijken, misschien valt zo'n kleine camera erg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Brandpunt is inderdaad wel doorslaggevend. Waar de Leica Q 28mm is, is de Sony 35mm.

De genoemde Fuji X100(T) is een fijne body, maar de 23mm wordt 35mm omgerekend naar full-frame. Of dat een probleem is voor je, kun je alleen zelf vertellen.

Andere opties:

Fuji kamp: X70 (28mm omgerekend, APS-C)
Ricoh kamp: GR of GR II (28mm, omgerekend, APS-C)
Nikon: Coolpix A (APS-C, 28mm omgerekend)

Leica heeft nog enkele alternatieven, bijv. de X Type 113 (APS-C, 35mm omgerekend) en de X2.

Daarna houdt het met vaste brandpunten in elk geval wel redelijk op met wat grotere sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
(jarig!)
Ik zou inderdaad even goed nadenken wat je belangrijk vind in de kwaliteit van foto's. Scherpte? Ruis? Depth-of-field? Als DoF heel belangrijk is wil je eerder naar Full Frame natuurlijk, beoordeel je je foto's voornamelijk door kleur / compositie / scherpte dan is een APS-C nog best een optie.

Voor de rest even goed nadenken of je met een fixed-lens zou kunnen leven. Zijn er fixed-lens opties met een teleconverter optie, of is dat 'too much out there' :). Dan zou je met een wide-angle fixed nog wat kunnen 'en voor die momenten' kan je dan misschien met een teleconverter uit de voeten.

Kan je echt niet uit de voeten met een fixed-lens? Dan moet je toch eens kijken naar de vele mirror-less opties. Denk er aan dat voor de regel 'compate camera' je ook sneller naar native glas moet. Oud glas met adapters is al erg snel niet compact meer :). Maar je hebt dan wel een toestel wat met een wide prime (pancake) nog redelijk compact is qua formaat, maar je kan nog steeds fotodagjes doen door de mogelijkheid van ander glas.

Kom je er achter dat fullframe belangrijk is voor je, dan heb je niet zoveel opties. Leica Q, Sony RX1R-ii of een Sony A7-systeem met lenzen.

Dus probeer eerst te weten of je echt fullframe wilt of niet. Want zo niet, zijn er best een hoop opties en zijn ze ook stukken beter betaalbaar om te kunnen kijken of het wat is.

En onderschat niet wat inderdaad de Sony RX100-IV doet qua kwaliteit-in-compactness, of de RX10-2 in 'allround all-in-one beast'. Het zijn compact-camera sensor sizes, maar wel het laatste van het laatste en die doen het heerlijk. Once again, hoe belangrijk is sensor size voor je, of wil je iets wat gewoon '24mm equivalent' is en mooie plaatjes maakt.

(Btw, de Sony RX1R-2, het fixed-lens-nieuwe-full-frame-dure beest schijnt geweldig te zijn in plaatjes en lens en zo, maar de bediening, knoppen en batterij duur schijnen weer ruk te zijn. Dit beïnvloed je 'lol om mee te schieten' wel behoorlijk in het veld denk ik. E n het ding is erg duur om frustrerend te zijn in het gebruik...)

Ik zou me geen zorgen maken om vertekening. Elke vorm van barrel-distortion wordt toch gecorrigeerd tegenwoordig, heek vaak al in-camera zonder dat je het door hebt. Helemaal met fixed-lens modellen, die hebben over het algemeen perfecte lens-profielen, in de camera of in de Adobe suite (en je hebt Lightroom blijkbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Ik schiet nu al een jaar het bulk van m'n foto's met een camera met 1" Type sensor. Deze geeft uitstekende resultaten in scherpte en detail, sensortechniek is heel ver gekomen in de afgelopen jaren. Ja, dynamic range is iets kleiner en je kan minder hoog met ISO's, maar in goed licht zie je het verschil niet met een fullframe camera. In minder licht vereist het goede techniek, wat creativiteit en heel soms kan je een foto niet maken. Maar als je je DSLR niet bij je had omdat ie te zwaar was had je de foto toch gemist.

Je geeft zelf aan dat je liever je iPhone pakt dan een grote DSLR, dus dan is alles groter dan dat al een kwaliteitsverbetering.

Mijn advies: Houd je DSLR en L glas voor de momenten dat je echt ergens bent om te fotograferen. Voor alle andere moment, neem een mooie compact camera mee voor toch mooie foto's maar niet de last van een cameratas.

Je moet het eigenlijk heel simpel zien: Je zoekt gewoon het beste wat in je broekzak past. Groter is geen optie, want dan moet je alsnog een extra tas meenemen, en dat wil je nu voorkomen.

Dan komen we vervolgens bij het punt welke camera je moet nemen. Ik zou beginnen bij de volgende twee opties: De Sony RX100 III en Fujifilm X100T. De eerste is een van de beste high-end compactcamera's, met een uitstekende 1" Type sensor, lichtsterke gestabiliseerde en erg scherpe 24-70mm f/1.8-2.8 zoomlens, veel handige features als ingebouwd ND-filter en een EVF. De X100T heeft een 23mm f/2 (35mm fullframe eqv.) lens en APS-C sensor. Ook deze camera is een van de beste in z'n klasse.

Ga dus reviews lezen, samples foto's bekijken, en ze een keer vast houden, dan weet je wat voor camera's het zijn en of het iets voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:31

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik vind de suggestie van UC over A7mkII en batislenzen wel een goede maar zie in de discussie daarover niets van terugkomen. Heb je daar al naar gekeken? Lijkt mij een goede keus wel iets groter dan de andere opties maar je behoud nog wel wat meer flexibiliteit. Wellicht dat er in de toekomst nog meer batislenzen verschijnen, maar dat is speculeren...

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 11:44
Mr Pingu schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:47:
Ik vind de suggestie van UC over A7mkII en batislenzen wel een goede maar zie in de discussie daarover niets van terugkomen. Heb je daar al naar gekeken? Lijkt mij een goede keus wel iets groter dan de andere opties maar je behoud nog wel wat meer flexibiliteit. Wellicht dat er in de toekomst nog meer batislenzen verschijnen, maar dat is speculeren...
Batis lenzen zijn nog steeds nergens op voorraad.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:31

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hamed schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:52:
[...]

Batis lenzen zijn nog steeds nergens op voorraad.
Dat wist ik niet, maar ik zie deze zeiss AF lenzen zeker potentie hebben, jammer dat ze nergens op voorraad zijn. Niet dat ik ze kan betalen, maar vind ze wel mooi :9

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 11:44
Ze zijn ook zeker goed. Licht qua gewicht en toch goed glas :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:14
Herkenbaar verhaal. Bij mij zijn een paar jaar geleden m'n body (40D) en lenzen gejat tijdens m'n vakantie.

Daarna overgestapt op de Sony NEX serie en geen moment spijt van gehad. Eerst een 5n, nu een NEX-6 en zit met een schuin oog te kijken naar een a6300 (maar even wachten tot de prijs daalt :)).

Bewust gekozen om geen full-frame te kopen/willen simpelweg vanwege het formaat. Een NEX-6 met 10-18 is dusdanig veel kleiner dan een A7II met 16-35 dat dit voor mij doorslaggevend is.

Ik print niks uit op gigantisch formaat (af en toe een canvas van 80x60 ofzo) en daar is de kwaliteit meer dan goed genoeg voor.

Ik heb hem hierboven dus nog niet voorbij zien komen, maar een a6300 is zeker ook een aanrader. Het lens assortiment van Sony is flink verbeterd de laatste tijd en de thirdparty merken komen nu ook met meer E-mount lenzen. Bv de onlangs gelanceerde Sigma 30mm 1.4 is een mooi lensje voor €400.
En als je wat meer uit kunt geven zijn de Batis lenzen natuurlijk ook een aanrader...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Gisteren in Düsseldorf naar een Leica Boutique in het centrum geweest. Helaas liet de verkoper (van middelbare leeftijd, geen broekie) wat steken vallen in z'n vak, want meer dan "24 megapixel full frame" en "28mm lens" kwam er niet uit. Ik vroeg hoe het AF-systeem in z'n werk ging, maar de camera stond ingesteld op automatisch een focuspunt kiezen en dat liet ie zien door de shutter half ingedrukt te houden. Dat had ik ook al in de gaten, maar buiten manueel focussen vind ik het ook wel handig om te weten hoe je zelf een focuspunt kiest. Nu had ik gelezen dat je het ook kon doen via touchscreen, maar toen ik dat probeerde zei de verkoper "no touch screen" (wat ie wel heeft). Vervolgens informeerde er een tweede persoon naar dit model en toen kon ik 'm weer afgeven. Na drie minuten stonden m'n vriendin en ik weer buiten en keken we elkaar verbaasd aan. Waardeloze ervaring.

Iets buiten het centrum zit er nog één. We hadden de belangrijkste winkels gehad, dus toch besloten daarheen te lopen. Dat was een ouderwetse fotozaak. Stond een dame achter de balie (waar nog zo'n houten postvak-meubel stond met ontwikkelde foto's van mensen) en achterin de zaak was de eigenaar met iemand bezig. De dame wist er niets van (er lag ook geen Leica Q in de vitrine) maar ze zou haar baas erbij halen als die klaar was. Na even wachten kwam die eraan. Achter uit het magazijn haalde hij er één en maakte 'm open. Verpakking zat nog dichtgeplakt, dus voelde mij enigszins schuldig. Hij begon met liefde voor het vak over de camera te vertellen. Bepaalde functies moesten nog in het menu opgezocht worden, maar hij wist tenminste wat ie kon en wat de camera bijzonder maakt.

Vervolgens heb ik er even mee kunnen spelen. De eerste indruk is erg positief. Het voelt qua materiaal en bouw erg hoogwaardig aan, maar dat mag ook wel voor die prijs. Formaat en gewicht vond ik fijn, daar zou het ook om te doen zijn. Alle essentiële functies zijn via de lens of middels knoppen te bedienen. Functies die je minder gebruikt zitten in het menu (wat ook niet heel complex is). Het voelt als een camera die je makkelijk bij je draagt, onopvallend is en terug naar de essentie gaat.

Ik ben wel overtuigd dat ie 90% van de tijd aan m'n behoeften voldoet, beter dan m'n huidige set. Die overige 10% is nog een vraagteken. Ergens ga ik wat inleveren, is het dat mij waard. Ik laat het nog even bezinken en ga nog eens rustig de andere opties op een rij zetten (en mezelf daarin verdiepen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Je kan alvast de handleiding gaan lezen ;)

https://en.leica-camera.c.../7/file/Leica-Q_FR-NL.pdf

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
Wellicht interresant, de blogs van Daniel Maissan, hij is met de Q naar Nepal geweest: http://amanwithaleica.tum...62/nepal-with-the-leica-q

Je moet wel even rekening houden met dat ie officieel Leica ambassadeur is, maar veel van zijn ervaringen zullen herkenbaar zijn, zeker als je de Q al eens in handen hebt gehad.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Knoop doorgehakt en die Leica Q besteld. Komt morgen binnen :)

Ook besloten om m'n huidige set nog even te houden. Kijken hoe het e.e.a. in de praktijk bevalt. M'n huidige set is ook al wat ouder, dus een paar maanden extra zal qua afschrijving nihil zijn... daar hoef ik het dan ook niet voor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Gaaf, veel plezier ermee!

Mijn ervaring is dat het toch wel erg handig is om een compacte camera ernaast te hebben. Gooi mijn X100 nu standaard in mijn tas, dat was met mijn 5DII echt wel anders. Vast brandpunt is ook wel fijn, scheelt een hoop onrust in je hoofd als je (net als ik) nooit kan beslissen welke lens je meeneemt en dan uiteindelijk met 3 kilo in je schoudertas loopt te sjouwen :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Tom schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 14:24:
Knoop doorgehakt en die Leica Q besteld.
Gefeliciteerd, leuk :)
Eindelijk iemand die eens wat anders koopt.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Vishari Beduk schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:54:
[...]

Ach, tegenwoordig ben je ook al anders als je een Canon dslr koopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:54:
[...]

Yep, als ik het Leica Q-topic zo zie ben ik de eerste. Ik ben benieuwd. Zal m'n ervaringen met de camera en eventuele overstap wel posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Gefeliciteerd, ben benieuwd wat je van de 28mm focal only gaat vinden.

Dpreview heeft net een review van de Q geplaatst:

http://www.dpreview.com/reviews/leica-q-typ116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Tom, cool dat je de knoop hebt doorgehakt. Ik wil niet je topic kapen o.i.d., maar ik zit eigenlijk ook al een tijdje te dubben...Ik heb de 6D nog maar net, mijn eerste FF, en tot en met nu wilde ik altijd alles bij me hebben. Alles in de tas en geen compromis. Maar ik ben een dagje ouder aant worden en ik merk dat ik steeds minder zin heb om die volle zware tas mee te zeulen door Schotland. Statief eraan, waterzak en ik zit al op 11 kilo. En dan toch weer dat dilemma: laat ik mijn 70-200 thuis of gaat ie mee? Elke keer als ik terugkom van vakantie zie ik toch dat ik een gelijk aantal foto's met die 70-200 heb geschoten... het is gewoon een verdomd goeie lens. Is mijn meest betrouwbare lens; retesnel, stabiel en zit er werkelijk nooit naast met AF...kan ik over mijn 16-35/4 niet echt zeggen. De Zeissjes zijn MF, maar ik vind het wel prettig om een stil zoekerbeeld te hebben en AF te hebben.

Eigenlijk wil ik stiekem gewoon een 20Mpix A7S III met Zwitserse 15/2.4 AF-lens, een Zeiss Batis 100/2 MakroPlanar met AF en een 70-200/2.8 die maar 600gram weegt :D

Ik ga in mei weer op vakantie en baal ervan dat ik nu mijn monopod meer moet gaan gebruiken aangezien de AF op mijn 16-35 niet betrouwbaar is (nee, nog niet precies uitgezocht wat het is), en al die spullen meeslepen.
Geen idee of het nu maar een fase is ofzo...:|

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:46:
Iets buiten het centrum zit er nog één. We hadden de belangrijkste winkels gehad, dus toch besloten daarheen te lopen. Dat was een ouderwetse fotozaak. Stond een dame achter de balie (waar nog zo'n houten postvak-meubel stond met ontwikkelde foto's van mensen) en achterin de zaak was de eigenaar met iemand bezig. De dame wist er niets van (er lag ook geen Leica Q in de vitrine) maar ze zou haar baas erbij halen als die klaar was. Na even wachten kwam die eraan. Achter uit het magazijn haalde hij er één en maakte 'm open. Verpakking zat nog dichtgeplakt, dus voelde mij enigszins schuldig. Hij begon met liefde voor het vak over de camera te vertellen. Bepaalde functies moesten nog in het menu opgezocht worden, maar hij wist tenminste wat ie kon en wat de camera bijzonder maakt.
Ik ben wel benieuwd of je 'm daar nu besteld hebt vanwege de positieve ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 00:01:
[...]

Ik ben wel benieuwd of je 'm daar nu besteld hebt vanwege de positieve ervaring?
Nee. Zou wel zo netjes van mij zijn om 'm dan daar te kopen, maar dan had ik weer op en neer naar Düsseldorf moeten rijden, wat een dag kost. Wellicht ook als je aanspraak wilt maken op garantie. Maar ik praat het niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Focuspunten kiezen via touchscreen is zó ontzettend handig. Een ontzettende misser van de Sony A7 imo..
Lijkt me een heerlijke camera. De prijs is alleen even slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Tom, je hebt die leica q nu vijf maanden. Ben erg benieuwd: hoe bevalt hij? Lees op (buitenlandse) fora iets over stof op de sensor, bijna onmogelijk zou je zeggen, maar het komt voor. Heb jij daar ook last van? G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Aangezien camera's zelden lucht (en water) dicht zijn, is stof op de sensor helemaal niet zo vreemd. Natuurlijk heb je er minder last van dan met een camera met wisselbare lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is dan wel hoe die stof te verwijderen. Zelf kun je dat niet. Als je hem steeds naar Leica moet opsturen om het stof weg te halen lijkt me dat nogal bezwaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat is inderdaad erg lastig en zeker iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Hij bevalt mij erg goed! In het Leica Q-topic heb ik een korte review geplaatst. Dat was geschreven na twee weken bezit, dus meer een uitgebreide eerste indruk. Maar ik denk dat ik daar nog steeds achter sta. Ben momenteel aan het reizen door Indonesie, een echte test of ik mijn dSLR niet zou missen. Dat is niet het geval. Natuurlijk kun je met 28mm niet elke foto maken, maar buiten dat zijn er geen echte tekortkomingen. Gewicht en formaat is heerlijk. Van stof heb ik geen last. Ook weinig over gelezen (terwijl ik l-camera-forum.com en een Leica Q Facebook groep lees).

Als ik het niet vergeet (stuur anders even een PM) zal ik bij terugkomst wat uitgebreider reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 19:46
Ik heb je hele verhaal gelezen en kan uit eigenlijk identieke ervaring vertellen:
NIET DOEN!! je krijgt spijt.

Ik had een 5dII een 1D, L-glas tassen flitsers en de hele reut. ook heel actief geweest en ineens niet meer. ook geen zin meer om te zeulen met spullen en het hele spulletje voor goed geld verkocht. Hierna heb ik een Canon powershot G1X gekocht om mijn behoeftes te pleasen.. ik heb tot de dag van vandaag echt heel veel spijt. mede omdat ik nu de financiele middelen niet heb om weer een set aan te schaffen. vooraf dacht ik dat t zonde was om het in de kast te laten liggen, achteraf denk ik: het had zn waarde toch wel redelijk behouden en had het gewoon kunnen blijven gebruiken.

dus niet doen aub :)

*edit, ik ben te laat met mijn advies :'(

[ Voor 3% gewijzigd door bakkie1985 op 03-09-2016 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar tussen een G1x en een fullframe vaste lens camera zit wel een behoorlijk verschil. Daarnaast: waar heb je dan precies spijt van bij de g1x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Een vereiste voor mij was dat ik er qua kwaliteit van de afbeeldingen niet op achteruit zou gaan, alleen dat de camera minder veelzijdig te gebruiken is (geen lenzen wisselen en dus ook geen zoom/tele). De foto's uit de Leica Q zijn prachtig, zal na mijn vakantie als ik ze uitgezocht heb een paar voorbeelden posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 19:46
Universal Creations schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 14:16:
Maar tussen een G1x en een fullframe vaste lens camera zit wel een behoorlijk verschil. Daarnaast: waar heb je dan precies spijt van bij de g1x?
Kwaliteitsverlies, geen macro modus, geen superzoom enz enz, eigenlijk alles wat je bij Dslr wel hebt... stomste zet die ik ooit heb kunnen doen :)
Niet dat de G1x slecht is, integendeel maar het is geen 5dII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
bk1985 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 17:19:
[...]

Kwaliteitsverlies, geen macro modus, geen superzoom enz enz, eigenlijk alles wat je bij Dslr wel hebt... stomste zet die ik ooit heb kunnen doen :)
Niet dat de G1x slecht is, integendeel maar het is geen 5dII
Kwaliteitsverlies omdat de sensor een heel stuk kleiner is en de lenzen verhoudingsgewijs minder lichtsterk zijn. Superzoom op een 5D2? Had jij dat dan? Sorry, maar daar koop je geen FF camera voor. Blijft macro over en dat moet je ding zijn.
Maar verplaats je nu eens in een persoon die graag met 28 of 35mm op een fullframe schiet en niet al teveel gewicht wil meenemen, maar toch perfecte beeldkwaliteit wil hebben. Dan zijn de Leica Q en Sony RX1 perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De RX1R veegt in ieder geval de vloer aan met de 5D2 qua beeldkwaliteit. Zit je alleen nog met een vast brandpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 20:38:
De RX1R veegt in ieder geval de vloer aan met de 5D2 qua beeldkwaliteit.
Behalve hoge prestaties, want daar wint de 5D2. De RX1R heeft lelijke ruis(reductie) in de raw zitten op iso3200-6400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 20:49:
[...]

Behalve hoge prestaties, want daar wint de 5D2. De RX1R heeft lelijke ruis(reductie) in de raw zitten op iso3200-6400
Zelfs als je resized? Het dubbele aantal pixels moet toch helpen zou je denken. Ik bedoelde de RX1RII, maar zie dat de RX1R het ook al beter doet dan de 5D2, de 5D3 is misschien anders.

Als ik het zo snel zie is het 5D2<RX1R<RX1RII<5D3 op ISO6400.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2016 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:32:
[...]

Zelfs als je resized? Het dubbele aantal pixels moet toch helpen zou je denken. Ik bedoelde de RX1RII, maar zie dat de RX1R het ook al beter doet dan de 5D2, de 5D3 is misschien anders.

Als ik het zo snel zie is het 5D2<RX1R<RX1RII<5D3 op ISO6400.
Aantal pixels maakt niet echt uit, sensoroppervlakte wel en dat is gelijk bij beiden: https://www.dpreview.com/...9613&y=0.8240036396724295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:38:
[...]

Aantal pixels maakt niet echt uit, sensoroppervlakte wel en dat is gelijk bij beiden: https://www.dpreview.com/...9613&y=0.8240036396724295
Ah, je verliest inderdaad wat detail. In de donkere delen kan je bij de Canon wel weer wat noise reduction gebruiken, maar dat kan altijd nog in post.

Maar goed, ik zou er niet zoveel problemen mee hebben om wat in te leveren op 3200+ als de rest veel beter is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2016 21:41 ]

• Tom
  • Niet online
Kleine selectie van de foto's van m'n laatste reis. Ik ben erg tevreden met het resultaat.

Indonesie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SM2Tf7iBwyaoztKRcS2HdPlU/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hV2F6dJR3wBp05lRjPs632Da/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jahPAGD3mE1zZtS5Z1oM0tIq/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nrpGy7emOOGWWEhGhOHl4iBc/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RPdbit0mbWz0HqgrBj6yfOx8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yus7MKLyWJ2rQYDN2NJSGtqr/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0ens6aNoEjsLXcDpNnIXTeO7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FB4cxDIBKMMaLKsf11W99UCA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aRqt4wQbtdoIXbhqvVTfbBU2/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hTSuCM9L8vwIXGRlPY4FrMVs/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EGdwvDByLMfiMtAIdmeN9xr3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uUCkOIzZUhF2paioQJwo4jvV/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G2ag6qxBya72AOd4J06CKvtN/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sW9f1TxFb9dTUxTQDUmSuhUQ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7p0RdcdOGjqkfKQ3hiRxWcjZ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pq9k8rOlVwyXlKikaQHVFECA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gpjV4Kk1w6p3rXDMZHYsppi3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dvbCumQrWFkv2WRTYpPYlQcE/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ilKt47p6SSHCracthDgu6QNM/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S7OsnH5j1tmGjRwZZDnToY3Z/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iX54jdFya2LKH8S8yPSnjmDQ/thumb.jpg
Pagina: 1