• breaky73
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04-2025
Goedemiddag allemaal,

Ik heb van via mijn werk een nieuwe 42 inch LCD TV in bruikleen gekregen. Specifiek gaat het om een Prismapro 42D5 LED TV, wat volgens mij een b-merk uit Thailand is.

Daarbij heb ik een Samsung blu-ray speler en mijn Asus laptop, die ik beide via HDMI heb aangesloten.

Nu is dit mijn eerste ervaring met HDMI, maar valt mij de beeldkwaliteit toch wat tegen. Het beeld ziet er namelijk over-verscherpt uit van zowel de blu-ray speler als de Asus laptop.

Ik heb de Asus laptop ook via de VGA (D-SUB) ingang op de TV aangesloten en dit ziet er dan wel weer haarscherp uit.
Ook foto's en films via afgespeeld via een externe harde schijf aangelosten via USB zien er haarscherp uit.

Mijn vraag is dus deze: Is dit normaal voor HDMI of is dit gewoon een probleem met mijn TV?

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Vroeger ook wel soortgelijke issues gehad met oudere LCD TV's (2006 en 2007 modellen). Dit was een combinatie van sharpening en (MPEG) ruisreductie maar vooral de resolutie verwerking. Mijn LCD TV's (Medion en Samsung) hadden geen 'scan' optie voor de resolutie waardoor deze niet 1:1 overkwam met de native resolutie.

Kijk eens of je een beeldverhouding optie 'scan' (of bij Samsung kreeg ik later de optie 'just scan' via een firmware update). Zet alle ruisreductie uit.

Tegenwoordig (met mijn nieuwere LCD's) gaat het eigenlijk altijd vanzelf goed - wellicht omdat het signaal beter geinterpreteerd wordt (op een Samsung 55UF6400 en LG 55UF840v).

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door 1-0-Ed op 17-03-2016 12:30 ]

Gravity sucks...

• breaky73
1-0-Ed schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:28:
Vroeger ook wel soortgelijke issues gehad met oudere LCD TV's (2006 en 2007 modellen). Dit was een combinatie van sharpening en (MPEG) ruisreductie maar vooral de resolutie verwerking. Mijn LCD TV's (Medion en Samsung) hadden geen 'scan' optie voor de resolutie waardoor deze niet 1:1 overkwam met de native resolutie.

Kijk eens of je een beeldverhouding optie 'scan' (of bij Samsung kreeg ik later de optie 'just scan' via een firmware update). Zet alle ruisreductie uit.

Tegenwoordig (met mijn nieuwere LCD's) gaat het eigenlijk altijd vanzelf goed - wellicht omdat het signaal beter geinterpreteerd wordt (op een Samsung 55UF6400 en LG 55UF840v).

Succes!
Dank je wel voor je snelle reactie!

Ik heb een optie "just scan" gebruikt en ik heb de "noise reduction" op off gezet maar dan nog is het beeld over-verscherpt. Met films valt het niet zo op maar met tekst op webpagina's zoals Tweakers is het zeer duidelijk te zien. Mischien omdat het een b-merk is dat ze oudere onderdelen hebben gebruikt?

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Hmmmm, als zowel de BR speler als de laptop gelijke resultaten geven gok ik dat het inderdaad de beeldverwerking van de TV is. Dat is jammer. Wellicht op de Asus nog wat bij te sturen.

HDMI kabels onderling maken heel weinig uit (in mijn ervaring - zelfs een allergoedkoopste werkt prima voor 4K weergave - dus dat zal het wrs niet zijn.

Eventueel een HDMI naar VGA converter? Vrij prijzig - maar vergkrijgbaar (google maar eens op 'allekabels').

Gravity sucks...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:21

D4NG3R

kiwi

:)

Zoek bij de instellingen van de TV eens naar een gamemodus, dikke kans dat alle 'verbeteringen' die standaard aan staan hier de oorzaak van zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• breaky73
1-0-Ed schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:00:
Hmmmm, als zowel de BR speler als de laptop gelijke resultaten geven gok ik dat het inderdaad de beeldverwerking van de TV is. Dat is jammer. Wellicht op de Asus nog wat bij te sturen.

HDMI kabels onderling maken heel weinig uit (in mijn ervaring - zelfs een allergoedkoopste werkt prima voor 4K weergave - dus dat zal het wrs niet zijn.

Eventueel een HDMI naar VGA converter? Vrij prijzig - maar vergkrijgbaar (google maar eens op 'allekabels').
Dank je wel voor je antwoord. Tja dat denk ik dus ook, dat het gewoon aan de TV moet liggen. Ik heb nog met de Prismapro helpdesk gechat maar die kon me ook geen bevredigend antwoord geven. Mijn klacht is naar HQ gestuurd en dus we zien wel wat ervan komt.

Ik heb twee HDMI kabels liggen (een voor de blu-ray en een voor de laptop) en beide maken inderdaad absoluut geen verschil.

Voor films valt het effect van over-verscherping eigenlijk niet op, maar met websites des te meer. Aangezien ik de TV voornamelijk voor films en TV series gebruik doe ik het maar zo voorlopig. De TV is me gratis in bruikleen gegeven en een gegeven paard moet je niet in de bek kijken. :P

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:00
Wat bedoel je precies met het "over sharpening" effect?

Kan je het iets beter omschrijven of misschien een foto posten die het goed weergeeft ( niet zo makkelijk vermoed ik ) ? Post desnoods een foto van ergens uit google die hetzelfde weergeeft ?

[ Voor 16% gewijzigd door floorcleaner op 18-03-2016 03:29 . Reden: extra vraagje ]

Pagina: 1