Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De aanleiding:
In verband met het verplaatsen van de studeerkamer naar de bovenste etage in het huis willen wij graag een goede en (voor zover mogelijk) stabiele draadloze verbinding aanbrengen op deze kamer. In het verleden hebben we al gemerkt dat de draadloze verbinding het net niet redt tot in deze kamer. Verder, minder belangrijk, heb ik gemerkt dat we in de achtertuin ook slecht bereik hebben.

Ik zou dit graag willen oplossen met een access point. Een alternatief kan een powerline adapter zijn, maar wat ik uit diverse recensies begrijp is, levert dat lang niet altijd het gewenste resultaat op.

Aan de hand van de pricewatch heb ik twee apparaten gevonden die mogelijk aan mijn eisen voldaan. Het gaat om de Sitecom WLX 5100 en de goedkopere Sitecom WLX 1000. De laatste kan echter geen 5 GHz aan en heeft ook een langzamere ethernet poort en moet wellicht in de toekomst daardoor weer vervangen worden, wanneer er ooit bijvoorbeeld glasvezel zou komen in mijn woonplaats. Uiteraard zijn andere goede suggesties welkom en ben ik niet merkgebonden. Wel wil ik het graag betaalbaar houden (onder de 100 euro) en wil ik voorkomen dat een heel stopcontact geblokkeerd wordt.

Vragen:
1) Werkt deze apparatuur in combinatie met onze router? Ik denk hierbij eventueel aan technische belemmeringen (Via Google vond ik 1 verhaal over een extender van Sitecom die niet werkte in combinatie met de router van Ziggo, maar ik kon aan de hand van het verhaal niet opmaken of de topicstarter zelf wel voldoende onderzoek had gedaan).
2) Heb ik 1 of 2 Access Points nodig? Ik vraag dit in verband met bereik op dakterras, achtertuin en mijn console in de woonkamer. Daarnaast wil ik het Access Point namelijk ook inzetten om een bedrade verbinding te maken met 1 console, zodat ik geen kabel dwars door de woonkamer heb liggen vanaf de meterkast.
3) Treedt er verslechtering van het signaal op wanneer het stopcontact eveneens voor andere apparatuur wordt gebruikt? Dit euvel zie ik bijvoorbeeld wel bij powerline adapters. In sommige ruimtes worden de aanwezige stopcontacten echter allemaal benut, zoals bijvoorbeeld op de studeerkamer aan de zijde waar de PC staat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo Alles in Basis - 40/4
Ubee modem (van Ziggo zelf)

N.B. Bedraad is wel eerder overwogen met betrekking tot de benedenetage. Natuurlijk is dat wel een optie, maar dat betekent dat een deel van de vloer er op de verschillende etages uit moet. Volgens mij lopen er wel loze leidingen naar boven, maar ik weet niet waar deze uitkomen. Vloeren lagen er al in, toen wij er kwamen wonen. De vloer laat ik dus bij voorkeur op zijn plaats liggen. In de (verre) toekomst zal ik wellicht beneden wel een bedrade verbinding aanleggen, maar dat kan dan meteen met de vloer. Het is dan alleen wel de vraag of ik dan die interesse (gaming) nog steeds heb.

Beste antwoord (via Verwijderd op 23-03-2016 11:21)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:59:
Ik zou dit graag willen oplossen met eenaccess point range extender. Een alternatief kan een powerline adapter zijn, maar wat ik uit diverse recensies begrijp is, levert dat lang niet altijd het gewenste resultaat op.
FTFY. De apparaten waar je het over hebt zijn geen access points, maar range extenders. Twee hele verschillende apparaten. Ik zal proberen om het verschil duidelijk te maken.
  • Range extender: Een range extender vangt het huidige draadloze signaal op en stuurt dat vervolgens weer door. Hierdoor wordt het draadloze bereik groter. Maar gaat de snelheid altijd naar beneden. (Als je wil weten waarom, laat maar weten) Een range extender heeft alleen een stopcontact nodig om te werken.
  • Acces Point: Een acces point is verbonden dmv. een kabel met je netwerk en maakt daar een wifi netwerk van.
Zoals de situatie er nu is ben jij op zoek naar een range extender.

Maar als ik jou was zou ik gewoon even een zaterdag vrij maken om een kabel te trekken. Deze kan je bijvoorbeeld langs verwarmingsbuizen laten lopen. Je zou ook met een trekveer kunnen kijken waar de loze leidingen uitkomen. Daarbij hoeft de vloer er meestal niet uit, maar volstaat het om de plinten tijdelijk weg te halen.

Als laatste nog je vragen:
1) Werkt deze apparatuur in combinatie met onze router? Ik denk hierbij eventueel aan technische belemmeringen (Via Google vond ik 1 verhaal over een extender van Sitecom die niet werkte in combinatie met de router van Ziggo, maar ik kon aan de hand van het verhaal niet opmaken of de topicstarter zelf wel voldoende onderzoek had gedaan).
2) Heb ik 1 of 2 Access Points nodig? Ik vraag dit in verband met bereik op dakterras, achtertuin en mijn console in de woonkamer. Daarnaast wil ik het Access Point namelijk ook inzetten om een bedrade verbinding te maken met 1 console, zodat ik geen kabel dwars door de woonkamer heb liggen vanaf de meterkast.
3) Treedt er verslechtering van het signaal op wanneer het stopcontact eveneens voor andere apparatuur wordt gebruikt? Dit euvel zie ik bijvoorbeeld wel bij powerline adapters. In sommige ruimtes worden de aanwezige stopcontacten echter allemaal benut, zoals bijvoorbeeld op de studeerkamer aan de zijde waar de PC staat.
  1. Nee, waarschijnlijk moet dit geen probleem opleveren.
  2. Hier valt alleen maar iets van te zeggen als de layout van je huis bekent is in combinatie met het huidige draadloze bereik.
  3. Nee, dit moet geen problemen opleveren, omdat de range extender alleen maar spanning nodig heeft.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:59:
Ik zou dit graag willen oplossen met eenaccess point range extender. Een alternatief kan een powerline adapter zijn, maar wat ik uit diverse recensies begrijp is, levert dat lang niet altijd het gewenste resultaat op.
FTFY. De apparaten waar je het over hebt zijn geen access points, maar range extenders. Twee hele verschillende apparaten. Ik zal proberen om het verschil duidelijk te maken.
  • Range extender: Een range extender vangt het huidige draadloze signaal op en stuurt dat vervolgens weer door. Hierdoor wordt het draadloze bereik groter. Maar gaat de snelheid altijd naar beneden. (Als je wil weten waarom, laat maar weten) Een range extender heeft alleen een stopcontact nodig om te werken.
  • Acces Point: Een acces point is verbonden dmv. een kabel met je netwerk en maakt daar een wifi netwerk van.
Zoals de situatie er nu is ben jij op zoek naar een range extender.

Maar als ik jou was zou ik gewoon even een zaterdag vrij maken om een kabel te trekken. Deze kan je bijvoorbeeld langs verwarmingsbuizen laten lopen. Je zou ook met een trekveer kunnen kijken waar de loze leidingen uitkomen. Daarbij hoeft de vloer er meestal niet uit, maar volstaat het om de plinten tijdelijk weg te halen.

Als laatste nog je vragen:
  1. Nee, waarschijnlijk moet dit geen probleem opleveren.
  2. Hier valt alleen maar iets van te zeggen als de layout van je huis bekent is in combinatie met het huidige draadloze bereik.
  3. Nee, dit moet geen problemen opleveren, omdat de range extender alleen maar spanning nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Mijn eigen vraagstelling overziend, heb ik ook gezien dat ik access point met range extender heb verward. Dit kan te maken hebben met de indeling in de pricewatch.

Ik zal thuis onderzoeken wat voor onze situatie de beste oplossing is. Zoals ik al heb aangegeven is een bedrade verbinding natuurlijk de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:57:
Bedankt voor je reactie. Mijn eigen vraagstelling overziend, heb ik ook gezien dat ik access point met range extender heb verward. Dit kan te maken hebben met de indeling in de pricewatch.

Ik zal thuis onderzoeken wat voor onze situatie de beste oplossing is. Zoals ik al heb aangegeven is een bedrade verbinding natuurlijk de beste optie.
Veel succes! Mocht je eruit zijn wat voor apparatuur je nodig hebt. Kun je gerust hier de volgende vraag stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Als je toch Ziggo hebt is dit misschien iets voor je:
Dav1d in "Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Butch,

Houdt U er bij het bepalen van de afstand en bereik wel rekening mee dat de 5Ghz band rustiger is, maar wel een korter bereik heeft dan de 2.4Ghz? Dit ivm de eventueel te overbruggen afstand met een range extender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook een goede suggestie, maar het lijkt eigenlijk een tweede router, waarbij ik me afvraag waar ik deze het beste kan plaatsen. Het modem staat in de meterkast en aangezien hier wordt aangegeven dat je het extra wifi-punt moet aansluiten met een internetkabel.

Wellicht is het te combineren met het idee van rens-br naar de bovenste etage via een loze leiding.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:11:
Beste Butch,

Houdt U er bij het bepalen van de afstand en bereik wel rekening mee dat de 5Ghz band rustiger is, maar wel een korter bereik heeft dan de 2.4Ghz? Dit ivm de eventueel te overbruggen afstand met een range extender.
Fijn dat de Sitecom Webcare ook actief is op Tweakers. Momenteel draait het netwerk op 2.4 Ghz. Ik heb hem wel eens hoger gezet, maar toen zat ik zonder internet. Dat is dus niet iets wat ik graag opnieuw wil proberen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:02:
[...]

Ook een goede suggestie, maar het lijkt eigenlijk een tweede router, waarbij ik me afvraag waar ik deze het beste kan plaatsen. Het modem staat in de meterkast en aangezien hier wordt aangegeven dat je het extra wifi-punt moet aansluiten met een internetkabel.

Wellicht is het te combineren met het idee van rens-br naar de bovenste etage via een loze leiding.
Het gelinkte Ziggo 'Extra wifi punt' is dus een acces point. Daarvoor moet je inderdaad een kabel trekken naar boven.
Fijn dat de Sitecom Webcare ook actief is op Tweakers. Momenteel draait het netwerk op 2.4 Ghz. Ik heb hem wel eens hoger gezet, maar toen zat ik zonder internet.
Je kan dat Ziggo acces point op zowel 2,4G als 5GHz zetten. Apparaten die geen 5Ghz ondersteunen kunnen dan verbinden met 2,4Ghz. Aangezien je aangeeft dat je toen geen internet had, ga ik er even vanuit dat je momenteel nog geen apparaten hebt die 5Ghz ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor het meedenken! Uiteindelijk is er gekozen voor Sitecom Wifi Range Extender WLX-2007. Dit weekend gaan we testen of we het daarmee het bereik in huis kunnen verbeteren op de hoger gelegen verdiepingen.

Deze oplossing was vooralsnog goedkoper dan de andere opties. Met jullie suggesties hebben wij echter nog wel enkele alternatieven achter de hand.
Pagina: 1