Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 09:24
Ik wil mij laten omscholen om in de ICT te gaan werken, maar hoe?

Achtergrond:
Door een jeugd vol problemen (externe factoren) heb ik nooit de opleiding kunnen doen die ik wou doen. Ik mag niet klagen ik heb nu een goede baan met een prima salaris.

Maar toch wil ik de ICT in. Ik twijfel tussen programmeren of richting sysadmin. Hiertussen zit ik nog te twijfelen.

Om de ICT in te komen heb je natuurlijk papieren nodig en daar loop ik in vast. Mijn werk geeft mij niet de ruimte om naar school te gaan. Tenminste niet onder werk tijd. Daardoor vallen zelfs de meestal deeltijdstudies af.

Ik dacht zelf eraan om het volgende te doen:
- Via het LOI mijn P te halen en tegelijk zoveel mogelijk online bij leren.
- Na mijn P een werkgever te zoeken die bereid is mij aan te nemen en mee wilt betalen aan de rest van mijn opleiding.

Maar is dit haalbaar?
Zijn er andere opties?

Ik ben nu 27 en heb ervaring in de ICT van de zijlijn (klantenservice, planner, service coördinator)

EDIT:
Ben in een bezig van een MBO opleiding (niet ICT achtig)

[ Voor 3% gewijzigd door over-de-heuvel op 17-03-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:20
Tijdelijk stoppen met werken om een (voltijd) bachelor IT te halen is geen optie?

PS Tal van tips voorbij gekomen, misschien zit daar ook iets bruikbaars tussen
http://gathering.tweakers...d[]=25&keyword=omscholing

[ Voor 50% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 17-03-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:46:
Tijdelijk stoppen met werken om een (voltijd) bachelor IT te halen is geen optie?
Nee zeker niet. Ik heb een eigen woning.

EDIT: Je link bekeken maar nergens zie ik mijn voorstel in terug komen. Maar wel bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door over-de-heuvel op 17-03-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Programmeren kan je op zich leren in je eigen tijd. Kwestie van veel online tutorials volgen (Codeacademy, Freecodebootcamp, Udemy, etc), en dan zelf iets bouwen - bijv. een website. Bouw een mooi online portfolio op en je komt al een stuk verder. De Open Universiteit biedt ook diverse online cursussen zonder ingangseisen (zoals Objectgeoriënteerd programmeren in Java). Kijk eens hoe dat je ligt, ze bieden iig een introductie en zijn goed voor je CV. Je zou daarna met je portfolio bij de grote IT detacheerders kunnen kijken voor een baan met interne opleidingsmogelijkheden of zelfs een deeltijd opleiding bij een onderwijsinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
Gplux schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:19:
Programmeren kan je op zich leren in je eigen tijd. Kwestie van veel online tutorials volgen (Codeacademy, Freecodebootcamp, Udemy, etc), en dan zelf iets bouwen - bijv. een website. Bouw een mooi online portfolio op en je komt al een stuk verder. De Open Universiteit biedt ook diverse online cursussen zonder ingangseisen (zoals Objectgeoriënteerd programmeren in Java). Kijk eens hoe dat je ligt, ze bieden iig een introductie en zijn goed voor je CV. Je zou daarna met je portfolio bij de grote IT detacheerders kunnen kijken voor een baan met interne opleidingsmogelijkheden of zelfs een deeltijd opleiding bij een onderwijsinstelling.
Bedankt voor je inbreng!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Programmeren is iets dat je prima zelf kunt leren in de avond uren. Een werkgever die je gaat opleiden op mbo nivo kun je zo goed als vergeten. Tenzij je ergens als trainee met een k*tbaan wil beginnen en weinig wil verdienen.

Maar goed, programmeren moet je liggen en ik zou haast zeggen je hobby moeten zijn...Als dat zo was, was je er al mee bezig ;)

[ Voor 22% gewijzigd door KillerAce_NL op 17-03-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
KillerAce_NL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:53:
Programmeren is iets dat je prima zelf kunt leren in de avond uren. Een werkgever die je gaat opleiden op mbo nivo kun je zo goed als vergeten. Tenzij je ergens als trainee met een k*tbaan wil beginnen en weinig wil verdienen.

Maar goed, programmeren moet je liggen en ik zou haast zeggen je hobby moeten zijn...Als dat zo was, was je er al mee bezig ;)
Bedankt en je laatste regel voor een deel mee eens maar het heeft ook andere redenen gehad. Maar hobby matig ben ik al een tijdje bezig nu.

[ Voor 4% gewijzigd door over-de-heuvel op 17-03-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
over-de-heuvel schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:37:
Maar toch wil ik de ICT in. Ik twijfel tussen programmeren of richting sysadmin. Hiertussen zit ik nog te twijfelen.
Tip: maak eerst concreet wat je wil in de ICT want ik krijg nou niet het idee dat je dat weet. Iets in de ICT is net zo breed als "ik wil iets met cijfers/financiën doen".

Je twijfelt nu bijv. tussen programmeren en sysadmin, maar dat zijn twee heel verschillende disciplines waar andere vaardigheden bij horen. De eerste is vooral creatief en creërend (iets maken), terwijl de ander om stabiliteit en continuïteit gaat (iets beheren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
_vision schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:39:
[...]

Tip: maak eerst concreet wat je wil in de ICT want ik krijg nou niet het idee dat je dat weet. Iets in de ICT is net zo breed als "ik wil iets met cijfers/financiën doen".

Je twijfelt nu bijv. tussen programmeren en sysadmin, maar dat zijn twee heel verschillende disciplines waar andere vaardigheden bij horen. De eerste is vooral creatief en creërend (iets maken), terwijl de ander om stabiliteit en continuïteit gaat (iets beheren).
Ik snap je punt. Maar beide lijkt mij wel interessant. Het creërend van ik heel erg interessant. Maar het beheren net zo goed. Als ik nu de keuze zou moeten maken dan zou ik voor het beheren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Misschien is DevOps meer je ding? Een soort combo van sysadmin en programmeren: http://brassy.net/articles/getting-in-to-devops/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
Een update!

Mijn vriendin heeft aangegeven dat ze volgend jaar een 2e HBO opleiding wilt gaan doen. Ze wil deze opleiding deeltijd gaan doen. Dit betekend dat ik een minder goed betaalde baan kan nemen en ook parttime kan gaan werken!
Nu wil ik volgend jaar HBO Informatica gaan doen aan de Hogeschool van Arnhem.

Maar nu, ik wil volgend jaar dan een baan vinden als helpdeskmedewerker zodat ik tijdens mijn deeltijd opleiding al in de ICT kan werken en gelijk aan mijn opleiding mogelijk kan stijgen.

Is het mogelijk om nu al bepaalde certificaten te behalen zodat ik interessant ben voor werkgevers om als helpdeskmedewerker aan te slag te gaan volgens jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:12
Zou niet weten waarom niet. Moet je het alleen allemaal zelf regelen.
Denk aan ITIL iig. Die is niet moeilijk maar wel veel vraag naar bij servicedesk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
Aschtra schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 15:03:
Zou niet weten waarom niet. Moet je het alleen allemaal zelf regelen.
Denk aan ITIL iig. Die is niet moeilijk maar wel veel vraag naar bij servicedesk
Maar zijn er ook bepaalde Microsoft certificaten welke ik nu al zou kunnen behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:12
Je kan natuurlijk alles gaan halen wat je wilt. Of bedoel je meer wat handig kan zijn voor de Servicedesk?
Ik zou dan zeggen een Desktop certificaat. Windows 7 of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
Nu wil ik ITIL gaan doen en MTA 98-365. Dat laatste werd mij geadviseerd bij PEAK-IT om te behalen. Nu ben ik op zoek naar boeken. Alleen zie door het bomen het bos niet meer. Misschien iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:25
over-de-heuvel schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 11:49:
Maar nu, ik wil volgend jaar dan een baan vinden als helpdeskmedewerker zodat ik tijdens mijn deeltijd opleiding al in de ICT kan werken en gelijk aan mijn opleiding mogelijk kan stijgen.

Is het mogelijk om nu al bepaalde certificaten te behalen zodat ik interessant ben voor werkgevers om als helpdeskmedewerker aan te slag te gaan volgens jaar?
Als je enthousiast bent zou ik nu alvast wat online cursussen volgen met betrekking tot programmeren en dan proberen in de detachering terecht te komen. Als je Informatica bij de HAN gaat studeren dan ga je namelijk niet op de helpdesk terechtkomen. Eventueel zou je het ook bij Buro 301 (? Het is Buro met 3 cijfers er achter) kunnen proberen. Dat is een studentbedrijfje dat binnen de HAN zit die zowel voor de HAN als externe opdrachtgevers opdrachten uitvoert.
Pagina: 1