Vraag

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
(als dit in het verkeerde forum staat, mijn excuses. Ik zou niet weten waar het wel zou moeten staan :| )

Mijn vraag
Over een paar maanden mede-organiseer ik een groot evenement waarbij we ook willen streamen. Dat wil zeggen, wij plakken een paar webcams aan het plafon en zetten er een computer naast en hupsakee.

Echter, ik weet niet welke streaming-software of host, welke kabels, welke camera's e.d. ik moet gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nog geen, het gaat hier om een zetje in de goede richting.

Ik heb al diverse hosts (ustream, dacast, bambuser) gevonden, en heb ergens iets gelezen over een aparte videokaart voor streamen ofzo als je meer dan 2 inputmedia had, maar ik weet niet of dat voor mij van toepassing is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een paar jaar eerder hebben we een go-pro ergens gehangen om een filmpje te maken van de hele dag die vervolgens versneld werd naar 5 minuten (ben de term kwijt).

Mijn idee was om een paar (liefst 3 op de 3 stages, en een 4e eventueel voor een overzicht van de zaal) 1080p webcam's op te hangen, een paar usb of POE ethernet kabels eraan te hangen, die vervolgens naar een laptop/desktop achter de schermen te leiden, alwaar de software draait.

Vervolgens moet de kijker betalen (kleine prijs als 5 euro ofzo, misschien ook wel gratis - is nog niet besloten) en dan kunnen ze elke van de (aantal webcams) beelden bekijken.
Een betaalde streaming dienst is mogelijk als het geen advertenties laat zien, als het niet te duur is. Het budget moet nog besloten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Diamundo op 17-03-2016 11:46 ]

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dat is altijd een leuk projectje. :)
Weet niet precies hoe je kennis is op gebied van webservices?

Wat ik zo op het eerste gezicht zou doen:
- Webcams ophangen, capture software installeren op een server
- Camera's verbinden met de server, daar volgens de capture schrijven naar een bestand (of direct naar een streaming-server is ook mogelijk)
- Simpele HTML-pagina (of intranet-post), maar daarin de directe links naar de streaming-server.
Je kunt gebruik maken van zogenaamde HTML players, maar direct linken is eenvoudig. De stream wel aanbieden in mp4-formaat, de meeste apparaten van tegenwoordig hebben deze codec wel aan boord hebben.

Je hebt voor webservers als Nginx en Apache prima streaming modules beschikbaar.
Heb mijn bookmarks niet bij de hand voor meer info.., maar de nginx-rtmp-module gebruik ik om mp4-video te streamen naar mijn devices. :)

[ Voor 11% gewijzigd door HollowGamer op 17-03-2016 13:10 ]

Verwijderd

OBS is een free streaming dienst die je mogelijk kan gebruiken ?

https://obsproject.com/fo...g-up-obs-with-twitch.117/

• Diamundo
  • Niet online
@Viva Madrid, bedankt voor de link, zal eens kijken :)
Weet niet hoe professioneel Twitch is voor ons evenement, maar dat zal vergaderd moeten worden.

@Archie2012, Kennis qua webservices is tot aan webdevelopment :P
Webcams ophangen en verbinden aan een server (desktop/laptop) kan ik nog volgen, vervolgens snap ik je niet helemaal met de stream op internet krijgen. Wat mijn bedoeling was, is:
- of doorlinken naar een externe host die voor mij alles doet met inloggen, (evt) betalen, weetikveelwat
- of mijn eigen pagina maken.

De site van het evenement beheer ik, maar staat op het moment op een externe webhost-dienst waar ik een klein bedragje voor betaal (ook niet zoveel bandbreedte, maar stel dat het thuisfront (internationaal evenement) mee wil kijken kan zo half europa mee willen kijken :|)
Ik denk dat dan een externe host (bijv. Twitch?) dan wel een goed idee zou zijn.

Verwijderd

Wat ga je eigenlijk streamen? Twitch is voor al een gaming platform.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Diamundo schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:35:
...
Ik denk dat dan een externe host (bijv. Twitch?) dan wel een goed idee zou zijn.
Ga even heel rustig zoeken/kijken naar multicast & unicast streams. Ik denk dat je dan al snel beseft/ziet welke mogelijke manieren van streamen sowieso niet geschikt gaan zijn en welke manieren wel geschikt gaan zijn.

Maar bedrijven als Twitch & YouTube hebben allemaal de mogelijkheid voor live events/streaming; zolang je maar voldoet aan de upload-bandbreedte per stream, zou je geen greintje pijn moeten hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Diamundo
  • Niet online
@Viva Madrid, een internationaal vechtsporttoernooi met 3 matten -> 3 webcams (1 per mat), en eventueel eentje als overzicht van de hele zaal.

Twitch is inderdaad vooral een gaming platform, maar als ik t kan gebruiken voor mijn toernooi gooi ik gewoon een linkje op de site die doorstuurt naar de streams en klaar is kees, denkik.

@MAX3400,
Ik denk dat ik per webcam dus een multicast heb?

Verwijderd

Diamundo schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:07:
Twitch is inderdaad vooral een gaming platform, maar als ik t kan gebruiken voor mijn toernooi gooi ik gewoon een linkje op de site die doorstuurt naar de streams en klaar is kees, denkik.
Nice, denk dat ik je al genoeg heb geholpen aangezien je het al snapt ;)
Stel je hebt nog hulp nodig quote me maar zodat ik een melding zie of dm me maar.
suc6 verder :+

Verwijderd

Waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden?
Kijk eerst of een reeds bestaande dienst kan voorzien in je behoeftes om te streamen;
YouTube Live events (Streaming via YT)
Pagina: 1