Software-matige Router/DHCP?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-04 19:44
Mijn eerste topic ooit op Tweakers.net! Hoorah! So here goes;

Gisteren viel mijn modem/router van Ziggo uit, zomaar plots geen verbinding meer. Ding is hardstikke kapot, zelfs geen DHCP, dus ik kon ook niet meer in het modem inloggen.

Nu vroeg ik me af;

Bestaan er manieren om via een applicatie op een Windows-pc een DHCP-servertje op te zetten. (zodat ik bij een kapotte modem/router nog steeds wel een lokaal functionerend netwerk heb).

Andere ideeen zijn ook welkom natuurlijk, ik dacht zelf als alternatief een simpele router bijvoorbeeld, maar dat kost geld voor iets dat bijna nooit gebruikt zal worden.

Barst maar los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:21:
Gisteren viel mijn modem/router van Ziggo uit, zomaar plots geen verbinding meer. Ding is hardstikke kapot, zelfs geen DHCP, dus ik kon ook niet meer in het modem inloggen.
Ik zou sowieso even contact opnemen met ziggo en aangeven dat de router kapot is. Je krijgt dan binnen een aantal dagen een nieuwe opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik gebruik altijd TFTPD32 of TFTPD64.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
rens-br schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:23:
[...]

Ik zou sowieso even contact opnemen met ziggo en aangeven dat de router kapot is. Je krijgt dan binnen een aantal dagen een nieuwe opgestuurd.
al gedaan, krijg gelijk een nieuwe. maar zit meer om het hand dat ik niet bij mijn NAS meer kan enzo tot ik mijn nieuwe heb ontvangen, vandaar ook de vraag eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:31:
[...]

al gedaan, krijg gelijk een nieuwe. maar zit meer om het hand dat ik niet bij mijn NAS meer kan enzo tot ik mijn nieuwe heb ontvangen, vandaar ook de vraag eigenlijk :)
Indien statisch IP op NAS zou je natuurlijk handmatig moeten kunnen verbinden zonder DHCP en router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:59

Yariva

Power to the people!

Statisch IP instellen op je pc. Aan een DHCP server opzetten heb je nu weinig, enkel voor interne connectiviteit. Wil je naar buiten kom je tegen die kapotte router aan en bereik je nog niks.

Kortom, ziggo bellen en tot die tijd statisch IP gebruiken. Je kan met noodgevallen je telefoon gebruiken om te tetheren, die regelt dan al het DHCP / NAT gedoe.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
Yariva schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:36:
Statisch IP instellen op je pc. Aan een DHCP server opzetten heb je nu weinig, enkel voor interne connectiviteit. Wil je naar buiten kom je tegen die kapotte router aan en bereik je nog niks.

Kortom, ziggo bellen en tot die tijd statisch IP gebruiken. Je kan met noodgevallen je telefoon gebruiken om te tetheren, die regelt dan al het DHCP / NAT gedoe.
Het gaat me nu precies om die interne connectiviteit. Al mijn pc's hebben statische ip's en zitten aan elkaar met switches + ziggodingunit. Maar zonder de Router (lees, ziggodingunit) kunnen ze elkaar niet vinden, een switch regelt immers geen routing.

Tetheren met mijn windows 10 tablet was handig voor e-mail etc. checken inderdaad, ook gedaan :)

Even ten overvloede misschien, maar dit is de setup in het kort:

[Router] --- [GameServer]
[Router] --- [Switch 1]

[Switch 1] --- [PC1]
[Switch 1] --- [PC2]
[Switch 1] --- [NAS]
[Switch 1] --- [Switch 2]

[Switch 2] --- [PC3]
[Switch 2] --- [PC4]
[Switch 2] --- [TV]

2 kleine switches zijn nodig ivm infrastructuur van de locatie.

Zonder de router, kunnen dingen niet verbinden met elkaar. Ik wil dus een router kunnen simuleren met een pc.

[ Voor 22% gewijzigd door six-shooter op 17-03-2016 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:53:
[...]

Het gaat me nu precies om die interne connectiviteit. Al mijn pc's hebben statische ip's en zitten aan elkaar met switches + ziggodingunit. Maar zonder de Router (lees, ziggodingunit) kunnen ze elkaar niet vinden, een switch regelt immers geen routing.

Tetheren met mijn windows 10 tablet was handig voor e-mail etc. checken inderdaad, ook gedaan :)
Als alles binnen een zelfde subnet zit (/24 bijvoorbeeld) heb je ook geen router nodig en is een switch wel degelijk voldoende voor onderlinge communicatie.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:25
Wat je zou kunnen doen is internet connection sharing opzetten op een random pc met twee netwerk kaarten. Op de netwerkkaart waar je aangeeft de 2e netwerkkaart te willen delen word dan automatisch een DHCP server gestart op de achtergrond. of inderdaad zoals hierboven al aangegeven is TFTPD32 of TFTPD64 gebruiken. Kan iets meer dan alleen DHCP maar moet zeker voor jou situatie wel voldoen.

Vraag is alleen of een statisch IP instellen niet makkelijker is. Windows valt automatisch terug naar een standaard range als er geen DHCP server is, wellicht kan je je nas (ik weet niet wat voor nas het is) ook even in die range vast zetten en voilla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je niet ergens nog een oude router liggen? Dan laat je die DHCPen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:54
routering heb je alleen nodig om machines buiten je netwerk (buiten het subnet) te vinden. Als alels attische configureerd is, binnen hetzelfde subnet, dan moet het gewoon werken.

Wat wel het geval kan zijn, is dat je op IP adres moet verbinden, aangezien de ziggo router waarschijnlijk ook DNS doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:13
Op een Windows PC't iets van VirtualBox of VMware Server/Workstation/Player installeren en dan iets als PFsense in een VM draaien en die direct aan je netwerk hangen?

Kan je de software uninstallen en de VM wegmikken als je klaar bent.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Clueless schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:55:
Op een Windows PC't iets van VirtualBox of VMware Server/Workstation/Player installeren en dan iets als PFsense in een VM draaien en die direct aan je netwerk hangen?

Kan je de software uninstallen en de VM wegmikken als je klaar bent.
Of als je simpel wilt houden: Ubuntu Server + dnsmasq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taz86
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 01:02
misschien een domme opmerking. maar zouden niet al die switches met elkaar aangesloten worden via de interfaces van de defecte router. Die zal dan ook geen switching meer doen waardoor er losse switch netwerken ontstaan. Daar zal een softwarematige router ook geen oplossing voor bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
Taz86 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:23:
misschien een domme opmerking. maar zouden niet al die switches met elkaar aangesloten worden via de interfaces van de defecte router. Die zal dan ook geen switching meer doen waardoor er losse switch netwerken ontstaan. Daar zal een softwarematige router ook geen oplossing voor bieden.
Nee, tevens geen domme opmerking, maar de switches staan aan elkaar doorgelust naar de router toe. Zie mijn eerdere post (paar posts naar boven)

Ondertussen heb ik OpenDHCP, TFTPD64 en PfSense gevonden, nu op werk, dus nog niks geprobeerd (laatstgenoemde heb ik weinig info over).

Tevens kunnen de pc's elkaar dus niet meer vinden via enkel de switch(es). Allemaal statische IP's.

[ Voor 18% gewijzigd door six-shooter op 17-03-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

HollowGamer schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:20:
[...]

Of als je simpel wilt houden: Ubuntu Server + dnsmasq
Simpel? Je hebt mijn post gelezen bovenaan dit topic? Dát is simpel.

MisteRMeesteR in "Software-matige Router/DHCP?"

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat voor nas heb je ? Kan die geen dhcp ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:31:
[...]

Nee, tevens geen domme opmerking, maar de switches staan aan elkaar doorgelust naar de router toe. Zie mijn eerdere post (paar posts naar boven)

Ondertussen heb ik OpenDHCP, TFTPD64 en PfSense gevonden, nu op werk, dus nog niks geprobeerd (laatstgenoemde heb ik weinig info over).

Tevens kunnen de pc's elkaar dus niet meer vinden via enkel de switch(es). Allemaal statische IP's.
Welke ip-range gebruik je dan...... Welk subnet mask hebben de device's...
Iki heb het idee dat jij je netwerk onnodig complex hebt gemaakt. Voor een lan heb je geen router nodig, zolang er maar niet gerouteerd hoeft te worden tussne diverse subnets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

KillerAce_NL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:48:
[...]
Iki heb het idee dat jij je netwerk onnodig complex hebt gemaakt. Voor een lan heb je geen router nodig, zolang er maar niet gerouteerd hoeft te worden tussne diverse subnets.
Dan nog is het vreemd dat het met de router/modem van Ziggo wel werkt, deze kent geen VLAN's en kent maar 1 LAN IP range.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
KillerAce_NL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:48:
[...]
Ik snap even niet hoe jij een lan voor je ziet zonder router of iets om het signaal te verdelen. :?
IP range van router is 192.168.178.2 tm 200], met grotendeels statische ip's op mijn pc's etc. Subnetmasks zijn identiek, weet ze even niet uit mijn hoofd.

NAS heeft geen DHCP helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door six-shooter op 17-03-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan werkt je lan gewoon op ip en kan elke machine een ander benaderen. Kan zijn dat je op naam problemen hebt. Dat is netbios, sowieso bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 13:22
Inderdaad, dit moet gewoon werken.
trek die router ertussenuit en hang de switches aan elkaar. Dan kan alles met elkaar lullen op hetzelfde subnet op basis van IP adres. Eventueel tijdelijk wat naampjes in je hosts file knikkeren met de bijbehorende IP's als je echt iets DNS achtigs nodig hebt.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
Anywho:
PC's zitten in zelfde IP-range (statisch)
PC's zijn verbonden dmv een switch
PC's zitten hebben zelfde subnetmask

PC's kunnen elkaar niet vinden via windows explorer > network, of via IP.

Dus het werkt niet, humzz...

Normaal gebruik ik een modemrouter voor ontvangst signal ziggo (duh), voor Port-forwards en ip-flood beveiligingsdingetjes enzo.

[ Voor 22% gewijzigd door six-shooter op 17-03-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01

Rmg

six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:10:
Anywho:
PC's zitten in zelfde IP-range (statisch)
PC's zijn verbonden dmv een switch
PC's zitten hebben zelfde subnetmask

PC's kunnen elkaar niet vinden via windows explorer > network, of via IP.

Dus het werkt niet, humzz...
post eens de "ipconfig /all" van 2 pc's die je elkaar wil laten vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
Rmg schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:11:
[...]

post eens de "ipconfig /all" van 2 pc's die je elkaar wil laten vinden
Nu op werk, maar die zullen o.a. deze info hebben:

Gateway: 192.168.178.1
ipv4: 192.168.178.10
subnetmask: 255.255.255.0

ipv4: 192.168.178.11

...ETC.

Is dat met de Gateway (de router) dan niet nodig oid? Ik vermoed dat de pc's zoeken naar een non-existente gateway.

[ Voor 6% gewijzigd door six-shooter op 17-03-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee, je hebt geen gateway nodig in hetzelfde netwerk....
Nogmaals voor een plat lan heb je geen routing nodig. Als je alle switches op elkaar doorglinkt hebt, moet je elkaar kunnen pingen.
Access naar share´s hangt van meerdere (software) factoren af.

Ik vermoed dat je TS niet duidelijk genoeg was en de switches allemaal op de router uitkomen. Als dat het geval is, tja dan heb je geen fysieke connectie meer. Dan is het logisch. Knup de switches aan elkaar en je hebt weer een compleet lan.

[ Voor 32% gewijzigd door KillerAce_NL op 17-03-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01

Rmg

six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:15:
[...]

Nu op werk, maar die zullen o.a. deze info hebben:

ipv4: 192.168.178.10

ipv4: 192.168.178.11

...ETC.

Is dat met de Gateway (de router) dan niet nodig oid? Ik vermoed dat de pc's zoeken naar een non-existente gateway.
Nee heb je niet nodig lokaal, haal maar eens weg, daarna zal het werken.

Een gateway heb je nodig als uitgang vanuit je eigen netwerk naar een ander netwerk (internet bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Met alle respect maar ik hoop toch echt dat TS niet in de ICT werkt. Het kennis niveau over een simpel Laag-2 netwerk is om te huilen.

Je antwoorden als dat je pc's niet met elkaar kunnen communiceren klopt van geen kant. Waaruit blijkt dit dat er geen communicatie mogelijk is?

Je hebt 1 netwerk (192.168.178.x /24) met daarbij de ziggo modem als router voor laag-3 communicatie naar de grote boze buitenwereld. Je hebt dus never nooit een router nodig voor laag-2 verkeer in jouw geval.
Termen als verschillende subnetten en VLAN's zul je sws niet hebben dus ga ik hier ook niet uitleggen.

Laat maar eens zien wat je wel/niet hebt gedaan om dingen met elkaar te verbinden en waar je tegen aanloopt. Kom dan ook met specifieke zaken ipv computers kunnen elkaar niet zien.,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
Rmg schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:25:
[...]

Nee heb je niet nodig lokaal, haal maar eens weg, daarna zal het werken.

Een gateway heb je nodig als uitgang vanuit je eigen netwerk naar een ander netwerk (internet bijv.)
Dan zal dat het zijn! Toppie, thuis gelijk proberen, kan ik in elk geval tussen apparaten communiceren tot mijn nieuwe modem er is (net voor het weekend, bah).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:32:
[...]

Dan zal dat het zijn! Toppie, thuis gelijk proberen, kan ik in elk geval tussen apparaten communiceren tot mijn nieuwe modem er is (net voor het weekend, bah).
Gewoon laten staan want een computer ziet zelf wel of het L2 verkeer is en geen L3. De gateway zal in dit geval niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
Blankinho schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:31:
Met alle respect maar ik hoop toch echt dat TS niet in de ICT werkt. Het kennis niveau over een simpel Laag-2 netwerk is om te huilen.

Je antwoorden als dat je pc's niet met elkaar kunnen communiceren klopt van geen kant. Waaruit blijkt dit dat er geen communicatie mogelijk is?

Je hebt 1 netwerk (192.168.178.x /24) met daarbij de ziggo modem als router voor laag-3 communicatie naar de grote boze buitenwereld. Je hebt dus never nooit een router nodig voor laag-2 verkeer in jouw geval.
Termen als verschillende subnetten en VLAN's zul je sws niet hebben dus ga ik hier ook niet uitleggen.

Laat maar eens zien wat je wel/niet hebt gedaan om dingen met elkaar te verbinden en waar je tegen aanloopt. Kom dan ook met specifieke zaken ipv computers kunnen elkaar niet zien.,,
Doe is even normaal man, beetje kleinerend reageren op een perfect normale vraag. Dat is pas huilen.
Dat ze niet kunnen communiceren blijkt uit dat ze elkaar, op ip, niet kunnen vinden in het netwerk. Ik weet tevens wat een VLAN en subnet is, heb ook gewoon 4 CCNA's hoor, maar bedankt voor je geweldige manier van praten en input.

Nog mensen met constructieve en praktische tips nog?

[ Voor 15% gewijzigd door six-shooter op 17-03-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:33:
[...]

Doe is even normaal man, beetje kleinerend reageren op een perfect normale vraag.
Mijn zoontje is een klein kind maar die legt mij al beter uit waarom dingen wel/niet werken ipv alleen te zeggen dat iets niet werkt...

Jij dus nog in de baby fase? ;)

OT:
Ik zeg nog in het begin met alle respect en bedoel het verder niet verkeerd maar er mag wel wat meer van je worden verwacht qua uitzoekwerk! Je komt puur met de kreet computers kunnen elkaar niet zien maar waar blijkt dat dan uit? Kun je pingen, heb je een ip scan vanaf een pc uitgevoerd etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:43:
[...]

Simpel? Je hebt mijn post gelezen bovenaan dit topic? Dát is simpel.

MisteRMeesteR in "Software-matige Router/DHCP?"
Ik lees altijd je post, dat je weet je. ;)

Persoonlijk vind ik dnsmasq erg makkelijk, zeker als je de Arch Wiki of howto erbij pakt.
Zoveel keuzes die voor de andere makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
Blankinho schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:38:
[...]

Mijn zoontje is een klein kind maar die legt mij al beter uit waarom dingen wel/niet werken ipv alleen te zeggen dat iets niet werkt...

Jij dus nog in de baby fase? ;)
Nou kappen jij, geen zin in, niet nuttig, volgende of probeer het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ehh, six... je hebt geen ccna, anders wist je dat je geen gateway nodig hebt en dat het ook geen zin heeft om de gateway uit je ip4 properties van je pc weg hoeft te halen ;)

Dan had je deze hele vraag niet gesteld. :+ :D
Ben het wel met je eens dat het wel een beetje bot was die reactie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

HollowGamer schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:42:
[...]

Ik lees altijd je post, dat je weet je. ;)
Ik voel me vereerd, maar heb ik met jouw geknikkerd :D ?
Persoonlijk vind ik dnsmasq erg makkelijk, zeker als je de Arch Wiki of howto erbij pakt.
Zoveel keuzes die voor de andere makkelijker is.
Maar wat jij makkelijk vindt doet er niet toe, het gaat erom dat de TS geholpen wordt met zijn vraag om een DHCP server op een windows machine ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
KillerAce_NL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:42:
Ehh, six... je hebt geen ccna, anders wist je dat je geen gateway nodig hebt en dat het ook geen zin heeft om de gateway uit je ip4 properties van je pc weg hoeft te halen ;)

Dan had je deze hele vraag niet gesteld. :+ :D
Ben het wel met je eens dat het wel een beetje bot was die reactie..
Lang geleden wel (11 jaar geleden op mijn ICT-studie), CCNA 1234 gehaald. Lang niks gedaan met de kennis (ben ondertussen een afgestudeerd maatschappelijk dienstverlener, Al veel te lang niet meer in de ICT bezig geweest op dit soort vlak.) Dus geen idee meer of die setting nodig was ervoor.

Maar persoonlijk mij daarvoor aanvallen is een no-go voor mij, dan luister ik ook gewoon niet naar de rest wat iemand zegt, hoe nuttig het ook is of zou zijn, een dergelijk persoon vindt ik mijn energie niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
MisteRMeesteR schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:47:
[...]

[...]

Maar wat jij makkelijk vindt doet er niet toe, het gaat erom dat de TS geholpen wordt met zijn vraag om een DHCP server op een windows machine ;)
Also: Thanks en dat^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:33:
[...]

Doe is even normaal man, beetje kleinerend reageren op een perfect normale vraag. Dat is pas huilen.
Dat ze niet kunnen communiceren blijkt uit dat ze elkaar, op ip, niet kunnen vinden in het netwerk. Ik weet tevens wat een VLAN en subnet is, heb ook gewoon 4 CCNA's hoor, maar bedankt voor je geweldige manier van praten en input.

Nog mensen met constructieve en praktische tips nog?
OT:
Waaruit blijkt dat ze elkaar op ip niet kunnen vinden?? Kunnen ze elkaar niet pingen, via windows explorer niet vinden, heb je een ipscan uitgevoerd over je netwerk om te kijken op welke ip's je apparaten zijn aangesloten? Ga thuis gewoon straks even aan de gang met een ipscan tool en dan zie je direct op welke adressen je apparaten zich bevinden.

Off topic:
Vier CCNA's nog wel? Je bedoeld toch niet de MBO-versie (exploration (CCENT) waar je vier hoofdstukken doet? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij vier verschillende CCNA's hebt, check eens deze site voordat je CCNA op je cv zet mocht je gaan solliciteren ;).
http://www.cisco.com/c/en...tifications/overview.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:48:
[...]

Lang geleden wel (11 jaar geleden op mijn ICT-studie), CCNA 1234 gehaald. Lang niks gedaan met de kennis (ben ondertussen een afgestudeerd maatschappelijk dienstverlener, Al veel te lang niet meer in de ICT bezig geweest op dit soort vlak.) Dus geen idee meer of die setting nodig was ervoor.

Maar persoonlijk mij daarvoor aanvallen is een no-go voor mij, dan luister ik ook gewoon niet naar de rest wat iemand zegt, hoe nuttig het ook is of zou zijn, een dergelijk persoon vindt ik mijn energie niet waard.
Goed, nu straks eerst thuis kijken of je switches wel gelinkt zijn.. Zo niet, zorg daarvoor, door middel van een kabel of een cheap ass 5 poort switch en je hebt een werkend lan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
KillerAce_NL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:50:
[...]
[...] cheap ass 5 poort switch [...]
Of een RJ45 - RJ45 koppelstukje :) Nog goedkoper.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kan, maar daar zou ik niet aan beginnen. Ieders eigen keuze natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even tussen alle op-de-man-spelerij cq (aantoonbaar) lang verlopen certificeringen door:

Zoals gezegd is een router helemaal niet nodig voor communicatie op een LAN, een DHCP server ook niet als alles een statisch IP heeft. Wat je beschrijft moet gewoon werken. Als het niet werkt is eea anders ingesteld dan zoals je het beschrifjt.

Advies:
1) loop na exact hoe alles daadwerkeljik aangesloten is op elkaar en exact welk IP alle apparaten hebben.
2) als niet gelijk duidelijk is wat fout is, info van 1) hier posten zodat wij ernaar kunnen kijken.

Als ik het zo hoor vermoed ik ofwel dat eea nog via de kapotte modem loopt, danwel dat kabels uit modem getrokken zjin maar nergens anders ingestoken zijn. Of nog erger: een lus vormen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
KillerAce_NL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:50:
[...]
Goed, nu straks eerst thuis kijken of je switches wel gelinkt zijn.. Zo niet, zorg daarvoor, door middel van een kabel of een cheap ass 5 poort switch en je hebt een werkend lan.
Kwa hardware zit het nu zoals beschreven. Twee switches aan elkaar met beide de pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan is er wat anders aan de hand of de beschreven situatie komt niet overeen met de werkelijkheid.
Begin met troubleshooten door switch1 en 2 NIET meer te linken en op switch 2 te pingen tussen pc3 en 4.

Waarom:
Dan heb je zeker weten geen lus in je lan. Als beide pc's de firewall uit hebben en écht de configuratie op ip nivo hebben zoals jij aangeeft, dan is ip verkeer onderling mogelijk.

Troubleshooten doe je door stapsgewijs te elimineren.

[ Voor 6% gewijzigd door KillerAce_NL op 17-03-2016 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
KillerAce_NL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:01:
Dan is er wat anders aan de hand of de beschreven situatie komt niet overeen met de werkelijkheid.
Begin met troubleshooten door switch1 en 2 NIET meer te linken en op switch 2 te pingen tussen pc3 en 4.

Waarom:
Dan heb je zeker weten geen lus in je lan. Als beide pc's de firewall uit hebben en écht de configuratie op ip nivo hebben zoals jij aangeeft, dan is ip verkeer onderling mogelijk.

Troubleshooten doe je door stapsgewijs te elimineren.
Ik zal er thuis nog eens naar kijken na werk. Firewalls zijn uit, en de ip-config is zoals aangegeven, ik ga er thuis mee knutselen :)

Over het algemeen doe ik de hele dag niets anders dan troubleshooten als product-specialist bij Samsung. Dit is echter iets anders, waarvan het altijd perfect werkte en ik altijd vrij gemakkelijk mee kon spelen of troubleshooten. Maar simpelweg geen ervaring met het 'geen router in netwerk' verbinden van pc's.

(ja ik weet het, ik heb nog geen baan in waar ik voor geleerd heb :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
Blankinho schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:49:
[...]

Off topic:
Vier CCNA's nog wel? Je bedoeld toch niet de MBO-versie (exploration (CCENT) waar je vier hoofdstukken doet? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij vier verschillende CCNA's hebt, check eens deze site voordat je CCNA op je cv zet mocht je gaan solliciteren ;).
http://www.cisco.com/c/en...tifications/overview.html
Off topic:
Nee, was niet een paar hoofdstukjes, wel hoofdpijn. Het staat niet op mijn CV meer, het is al lang verlopen en het is niet meer van toepassing in mijn lijn van werk. Daarnaast heb ik geen intentie om de ICT weer in te gaan. ben meer een mensen-mens (kwa professioneel vak dus dienstverlening/ unicef/ warchild/ ziekenhuis/ ouderenzorg/ jongerenwerk etc.).

Aanvankelijk was mijn vraag voor nu, maar ook een toekomstig ander projectje; of je een dhcp-server kan opzetten op een pc, en hoe dit het simpelste kan. (lees: programma openen, paar dingen instellen, klaar). Het liefst iets dat er voor zorgt dat pc's op naam zijn te vinden ipv op IP, maar dat even daargelaten.

Dat aparte project zal ik wel een keer online gooien, zodat er geen dubbele vraag ontstaat zoals nu. (weer wat geleerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 22:50

Felyrion

goodgoan!

Mwoh eens een analogie proberen te verzinnen:

Vergelijk je netwerk met een huis. Iedere kamer is een apparaat (met IP).
Zolang je apparaten in hetzelfde subnet zitten kun je vrij rondlopen door je huis en zonder problemen elke kamer in.
(switches zou je kunnen zien als een gang of overloop, zorgen alleen maar dat je van de ene kamer naar de andere kunt lopen).

Je router / gateway fungeert als de voordeur. Zodra je ergens heen wilt wat niet bij je thuis is, zul je door de voordeur moeten.

Het maakt voor je interne connectiviteit dus helemaal niks uit of je voordeur geblokkeerd is. Je kunt thuis nog vrij rondlopen.

-
OT:
DHCP zul je niet nodig hebben, dit deelt alleen maar dynamische IP adressen uit, maar je geeft zelf aan dat je dit overal statisch hebt ingesteld. Zal dus in feite niks doen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:32:
[...]

Off topic:
Nee, was niet een paar hoofdstukjes, wel hoofdpijn. Het staat niet op mijn CV meer, het is al lang verlopen en het is niet meer van toepassing in mijn lijn van werk. Daarnaast heb ik geen intentie om de ICT weer in te gaan. ben meer een mensen-mens (kwa professioneel vak dus dienstverlening/ unicef/ warchild/ ziekenhuis/ ouderenzorg/ jongerenwerk etc.).

Aanvankelijk was mijn vraag voor nu, maar ook een toekomstig ander projectje; of je een dhcp-server kan opzetten op een pc, en hoe dit het simpelste kan. (lees: programma openen, paar dingen instellen, klaar). Het liefst iets dat er voor zorgt dat pc's op naam zijn te vinden ipv op IP, maar dat even daargelaten.

Dat aparte project zal ik wel een keer online gooien, zodat er geen dubbele vraag ontstaat zoals nu. (weer wat geleerd).
Mijn oprechte excuses voor de wat bijdehante eerste opmerking, het komt via een forum toch al snel verkeerd over. Het was niet persoonlijk bedoeld maar meer iets persoonlijks dat ik het jammer vind dat veel forum gebruikers tegenwoordig zo makkelijk een topic starten. Mijn werkgever doet oa ook werk(gratis) voor warchild en ben zelf ook een mensen-mens maar professioneel gezien wel werkzaam in de IT :)

Mijn voorstel zou zijn als je een DHCP wilt opzetten om dit of via een eigen router te laten doen of bijv op je NAS te configureren.

Met een eigen router connect je het als volgt; Ziggo <> Router <> Prive netwerk en ben je vervolgens provider onafhankelijk dus kun je eenvoudig switchen naar goedkopere/betere abonnementen.

Met een DHCP/DNS server op je NAS heb je iets wat doorgaans 24/7 aanstaat en minder stroom verbruikt tov je computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

Cyphax

Moderator LNX
six-shooter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:32:
[...]

Ik heb dat ook weleens geprobeerd op een Windows-PC maar dat viel me tegen. Onder Linux (of BSD) zou ik direct zeggen: het al eerder voorgestelde Dnsmasq. Die combineert hostnames met DHCP.

Ik heb een TP-Link-router voorzien met DD-WRT zodat ik m'n eigen netwerk in de hand hou, ook als ik van provider switch. Idealiter heb ik dan een modem dat kan bridgen om dubbele NAT te voorkomen (maar dat dat kan je bij Vodafone vergeten). In elk geval: DD-WRT is niet super-makkelijk maar je hebt de boel wel in de hand dus dat zou ook mijn advies zijn (ik ben niet de eerste ermee zie ik wel :P).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
Die ip's zul je alleen krijgen als je via 't modem van ziggo nog een IP krijgt.. Als je geen DHCP server hebt momenteel, zal je een AIPIPA IP adres krijgen...

[ Voor 13% gewijzigd door Dutch2007 op 17-03-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 22:50

Felyrion

goodgoan!

Dutch2007 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:58:
Die ip's zul je alleen krijgen als je via 't modem van ziggo nog een IP krijgt.. Als je geen DHCP server hebt momenteel, zal je een AIPIPA IP adres krijgen...
TS gaf zelf aan alles static ingesteld te hebben

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
Blankinho schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:48:
[...]

Mijn oprechte excuses voor de wat bijdehante eerste opmerking, het komt via een forum toch al snel verkeerd over. Het was niet persoonlijk bedoeld maar meer iets persoonlijks dat ik het jammer vind dat veel forum gebruikers tegenwoordig zo makkelijk een topic starten. Mijn werkgever doet oa ook werk(gratis) voor warchild en ben zelf ook een mensen-mens maar professioneel gezien wel werkzaam in de IT :)

Mijn voorstel zou zijn als je een DHCP wilt opzetten om dit of via een eigen router te laten doen of bijv op je NAS te configureren.

Met een eigen router connect je het als volgt; Ziggo <> Router <> Prive netwerk en ben je vervolgens provider onafhankelijk dus kun je eenvoudig switchen naar goedkopere/betere abonnementen.

Met een DHCP/DNS server op je NAS heb je iets wat doorgaans 24/7 aanstaat en minder stroom verbruikt tov je computer.
Excuus aanvaard, netjes ook vooral :)

Het is een beetje een van-doem-scenario-uitgaand project (nee, ik ben geen prepper, maar survival tactics en behoud en verspreiding van informatie vind ik wel tof om over na te denken).

Het is de bedoeling een klein netwerk te bouwen op zo weinig mogelijk stroom, maar zoveel mogelijk data (denk aan enorme hoeveelheden TB's). Denk aan wiki's, scans van documenten etc. Het moet kunnen draaien op sterke accu's die door zonnepanelen of windenergie worden opgeladen.

In de praktijk moet je met die middelen dus data opzoeken, invoeren, logs maken, en evt. zelfs locale communicatie mogelijk zijn via Wifi/mobieltjes.

Het moet te bouwen en onderhouden zijn van dingen die je in het dagelijks leven veel tegen komt.

Denk een beetje richting databunker +/ praktische toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
Felyrion schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:01:
[...]

TS gaf zelf aan alles static ingesteld te hebben
derp, overheen gelezen. :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan je nas vervangen door een mini itx pc met voldoende schijven. Server os erop, daar kun je dan dhcp, dns en evt routing op draien.
Heb je alles wat je wil en energie zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• six-shooter
KillerAce_NL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:14:
Dan je nas vervangen door een mini itx pc met voldoende schijven. Server os erop, daar kun je dan dhcp, dns en evt routing op draien.
Heb je alles wat je wil en energie zuinig.
Dit is iets dat toevallig ook al een tijdje in de pijplijn zit bij mij. maar even niet de funds voor een dergelijk projectje vrij nog. Nu heb ik een Servertje waar ik gameservers en mijn data/media op draai. De NAS is backup voor al die data, die staat ook bijna altijd afgesloten van het stroom, tot ik een manuele backup draai. De NAS/backup is standaard afgesloten en staat in een makkelijk mee te nemen vuurwerende/water/schok-vaste army-grade ammokist met schuimen binnenkant. Het is een backup van alle familie en vakantie foto's/films, mijn muziek, belangrijke documenten en andere meuk. Handig als de fik of het water in mijn huis staat.

Maar; on topic:

Ik ga thuis eens kijken hoe en wat; update komt later wel.

[ Voor 4% gewijzigd door six-shooter op 17-03-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ik bedoelde het enkel als grap. :D
Niks persoonlijks hoor. :)
Klopt, alleen vind ik het ook goed om (prima) alternatieve te laten zien. :)
Zo vond ik de reactie die werd gegeven over een VM zeker een goed idee.
Die kan je prima op Windows draaien, alleen binnen een VM.
Pagina: 1