Welke vijverfolie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Ik wil een vijver gaan aanleggen en loop tegen inmiddels veel keuzes aan voor de vijverfolie.

Wat wil ik met mijn vijver?
Ik wil mijn vijver een oase van leven maken. Ik wil er goudwinden, blauw winden en goud vissen inzetten met de nodige planten zoals waterlelies.

Hoe is de opbouw?
Het is in principe een vierkant gat van 11m x 5m met een diepte van ongever 2 m. De afwerking aan de buitenkant wordt een hardstenen rand aan drie zijdes en aan een zijde een natuurlijke overgang naar mijn tuin waarbij ik split op de folie leg. Op deze manier kunnen kikkers en salamanders in- en uitlopen.

Wat weet ik van vijvers?
Ik heb in het verleden vaker vijvers gebouwd en altijd met PVC vijverfolie. Ik maak een vijver natuurlijk zonder pompen met voldoende zuurstofbrengers en andere planten. Vijvers hebben altijd mooi gelegen en goede water kwaliteit.

Wat wil ik weten?
Vroeger was er alleen pvc folie. Tegenwoordig is er ldpe, epdm, pvc-epdm combinaties en hdpe.Ik ben even door de bomen het bos kwijt. Welke folie kan ik het beste nemen? Criteria die belangrijk zijn is levensduur, aanleggemak (lees plooien van de folie), noodzaak voor ondertapijt en uiteraard dit alles afgewogen tegen de kosten van het materiaal.

Ik ben benieuwd wat jullie mij kunnen adviseren.