Moederbord kapot of alleen batterij leeg?

Pagina: 1
Acties:

• JoepG24
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-04 16:46
Beste allen,

Ik heb op dit moment het volgende systeem draaien:

Intel Core i5-3570, s1155
Scythe Katana
MSI Z77A-G43, s1155 1
Seagate Barracuda 2TB - 3.5inch
Crucial m4 - 256GB 1
Corsair Vengeance DDR3,1600-16GB KIT
INNO3D 980 TI 6GB
Seasonic G-Series 650W
Fractal Design Define R4 Titanium Grey

Op dit systeem zitten drie monitoren aangesloten in triple opstelling.

Probleem:

1. Sinds een tijdje start de PC moeilijk op en moet ik bijv. 4x of 5x opnieuw opstarten om beeld te krijgen. Daarnaast blijft hij dan ook vaker hangen zodra het Windows logo in beeld komt (lijkt dat hij dan niet doorstart naar de SSD);
2. Als de computer wel opstart is het vaak in de verkeerde resolutie (bijv. 800 x 600). Als ik de PC dan opnieuw opstart doet hij het zonder opnieuw in te stellen wel weer in de goede resolutie (5760 x 1080)
3. Recent had ik een plotselinge reset toen ik een bestand op de PC wilde opslaan;
4. Gisteren bleken twee analoge buttonboxen opeens niet meer te werken (ik gebruik deze voor simracing). De PC zag de interfaces nog wel (zo'n scherm waar je ziet hoeveel analoge knoppen er zijn), maar er kwam geen signaal meer door. Na opnieuw opstarten kwam het signaal weer 1 of 2 minuten door en daarna niet meer. Het afzetten van de stroom via een stroomschakelaar leek daarna even te helpen.

Heeft iemand enig idee wat hier het probleem is? Een defect moederbord of alleen een lege batterij?

iRacing Profiel

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:24
Hoe zijn de temps en de voltages, kloppen die allemaal?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• JoepG24
Kan ik dit via de BIOS controleren?

iRacing Profiel

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:20
het kan ook simpelweg driver zijn.
Dat er b.v wat mis gaat met het herkennen van de analoge boxen.

Start de pc eens alleen op met het broodnodige,muis toetsenbord en haal dus alle extra apparaten eraf.

• JoepG24
Ter verduidelijking: het heeft maanden gewoon gewerkt. De boxen worden ook gewoon herkend, alleen het ingegeven signaal komt niet door.

iRacing Profiel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan nog: eerste stap met troubleshooting is uitsluiten. Haal alles los behalve voeding, moederbord, RAM, CPU en GPU en kijk wat er dan gebeurt.

Trouwens, nog beter idee dan dat wij je dit hier vertellen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Loop de troubleshooter door. Als het goed is vind je snel genoeg waar het fout gaat. Kom je er niet uit, dan heb je meer dan genoeg relevanet info voor ons om je verder te helpen.

Oslik blyat! Oslik!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12 10:31
Voeding?

• JoepG24
Met de voeding lijkt tot nu niks mis, althans ik heb er niks van gemerkt. Ik ga vanavond in ieder geval de bios updaten en de CMOS batterij vervangen. Kijken of dat helpt.

iRacing Profiel

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als de batterij leeg is, dan zullen de bios instellingen naar default gaan. Dit zie je snel genoeg: de tijd datum staat dan fout.
De problemen die je beschrijft duiden niet op een oude bios of leeg batterijtje.

Dus wat dion al heeft aangegeven, loop de troubleshooter door.

edit. Wat ik als eerste zou controleren, smart waardes SSD, de firmware van de SSD, een verse windows installatie.

[ Voor 17% gewijzigd door Reepje op 17-03-2016 13:27 ]

• JoepG24
Bedankt voor de input.

Ik kwam op de gedachte m.b.t. de CMOS batterij omdat een zoektocht op Google een verband lijkt aan te tonen:

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

iRacing Profiel

Pagina: 1