Nieuwe videokaart upgrade!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Mijn vraag
Afgelopen november heb ik mijn computer een upgrade gegeven. Maar toen heb ik de videokaart over geslagen. Nu is het tijd om ook mijn videokaart te upgraden. Mijn budget is 200-250 euro (liever 200 dan 250).
Wat wil ik met mijn videokaart? Ik wil er twee schermen mee kunnen aansluiten die beide Full HD aankunnen, waarvan één misschien over een jaar geupgrade wordt naar een 4k Monitor.

Spellen moet ik op Full HD kunnen spelen. In ieder geval die nu op de markt zijn, maar ook in het komende jaar nog uitkomen. Spellen die ik nu graag zou willen kunnen spelen zijn, Minecraft, WoW, Diablo3, WatchDogs, Tropico, GTAV, Fallout 4 en etc. De eerste 3 hiervan kon ik in het verleden ook al spelen, maar draaien niet heel goed op mijn oude videokaart van 7 jaar oud.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Huidige PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 208,95€ 208,95
1ASRock B150M Pro4S€ 74,97€ 74,97
1XFX GeForce 9600GT€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master HAF 932€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 19,95€ 19,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 37,99€ 37,99
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 509,26

Huidige Schermen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer AL1916Ws€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 2233SN Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al een aantal videokaarten bekeken waaronder de GeForce GTX960 series, de Radeon R9 380 series en de GTX 750 Ti series.Allen met een 4GB GDDR5 geheugen.

Het eerste probleem waar ik tegen aan liep is de keuze voor welk type ik zou gaan. De GTX960 serie en de Radeo R9 380 zijn erg aan elkaar gewaagd qua prijs. De GeForce hebben over het algemeen een hogere geheugensnelheid (7010 MHz) en een hogere nominale snelheid (1,2 t/m 1,3 GHz). De radeon serie heeft daarentegen rond de 5800 MHz geheugensnelheid, rond de 1GHz nominale snelheid. Enige wat de Radeon beter heeft is een geheugen bus breedte van 256 Bit tegen 128 van de GeForce serie.
Dan had ik een nog wat oudere kaart gezien (en dus ook een stuk goedkoper) en dat is de GTX 750 Ti en die kost maar 150 euro. Wel had deze maar een geheugensnelheid van 5400 MHz, bus breedte van 128 bit en een nominale snelheid van 1059 GHz. (Wel sneller dan de radeon R9 380).

GeForce GTX960:
MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G
EVGA GeForce GTX 960 4GB SC ACX 2.0
Gigabyte GV-N960OC-4GD
GeForce GTX 750 Ti:
Gigabyte GV-N75TWF2OC-4GI

Radeon R9 380:
MSI R9 380 Gaming 4GB
Asus STRIX-R9380-DC2OC-4GD5-GAMING
Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate
Radeon R7 370:
MSI R7 370 Gaming 4GB

Het tweede probleem waar ik tegen aan liep was het aansluiten van mijn huidige monitoren. Ik heb twee monitoren met een VGA aansluiting, en al deze kaarten hebben maar één DVI-I aansluiting waarmee ik deze monitoren kan aansluiten.
(Wat ik zoiezo vreemd vond, een echte dual monitor setup is bij deze kaarten allemaal niet mogelijk, want alles behalve de GTX 750 Ti missen een dubbele videoaansluiting van hetzelfde type).

Zouden jullie mij kunnen tippen wat nu een goede aankoop zou kunnen zijn om weer een paar jaar voor uit te kunnen?

Xbox: Gulpener88

Beste antwoord (via Gertjuhjan op 19-03-2016 16:57)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Vergelijken van specificaties heeft weinig zin als je kijkt naar twee totaal verschillende videokaarten, gebaseerd op twee totaal verschillende architecturen van twee verschillende fabrikanten.

Voor het vergelijken van de verschillende videokaarten kun je goede reviews bekijken, TechPowerUp is een goede bron.

Moderne videokaarten ondersteunen trouwens wel meerdere schermen, alleen VGA wordt niet meer echt ondersteund omdat het zo oud is. VGA is al lang opgevolgd door DVI en zelfs DVI is al opgevolgd door DisplayPort en zelfs HDMI is moderner.

Maar op dit moment is de pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate één van de beste videokaarten voor 200 euro.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Toegevoegd! Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Geheugensnelheden met elkaar vergelijken is niet heel nuttig, clocksnelheden van de GPU vergelijken is 100% zinloos, puur omdat ze anders werken.

Een R9 380 is veel sneller dan een 750ti, welke met een redelijke afstand de traagste kaart uit je lijstje is.

Puur naar jouw eisen kijkend is het vrij simpel: Een 380 4GB. Qua prijs/performance de beste keuze. Wel zal ie 4k niet lekker trekken, maar, eigenlijk kunnen alleen de Fury X en 980ti dat momenteel lekker aan.

Wel heb je inderdaad een probleem met je VGA schermen, want moderne kaarten hebben inderdaad bijna altijd maar 1 analoge aansluiting. Waarom? Omdat VGA oude meuk is voor gaming kaarten.

Gezien je vast niet op allebei de schermen gamed, zou je het scherm waarop je niet gamed op een andere videokaart kunnen aansluiten, gewoon een pricewatch: XFX Radeon R5 230 2GB Core Edition LP zal al voldoende moeten zijn denk ik. Een soortgelijk kaartje tweedehands scoren kan ook. Een andere oplossing kan ik zo 123 niet bedenken, want volgens mij is het niet mogelijk om de igp van je CPU te gebruiken als je al een "echte" videokaart gebruikt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Vergelijken van specificaties heeft weinig zin als je kijkt naar twee totaal verschillende videokaarten, gebaseerd op twee totaal verschillende architecturen van twee verschillende fabrikanten.

Voor het vergelijken van de verschillende videokaarten kun je goede reviews bekijken, TechPowerUp is een goede bron.

Moderne videokaarten ondersteunen trouwens wel meerdere schermen, alleen VGA wordt niet meer echt ondersteund omdat het zo oud is. VGA is al lang opgevolgd door DVI en zelfs DVI is al opgevolgd door DisplayPort en zelfs HDMI is moderner.

Maar op dit moment is de pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate één van de beste videokaarten voor 200 euro.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Dankjewel voor jullie reacties.

Vreemd dat ik niet kan vergelijken op specificaties, dan zou ik zweren dat de GeForce series zou winnen.

Wat betreft videokaarten, zou ik dan mijn huidige videokaart ook kunnen gebruiken voor het tweede scherm?

Ik heb nooit geweten dat twee videokaarten tegelijk konden werken (naast SLI/CrossFire).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Gertjuhjan schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:55:
Vreemd dat ik niet kan vergelijken op specificaties, dan zou ik zweren dat de GeForce series zou winnen.
Nee dat is niet vreemd, je vergelijkt appels met peren en dat kan niet. ;)
Wat betreft videokaarten, zou ik dan mijn huidige videokaart ook kunnen gebruiken voor het tweede scherm?
Dat is verre van ideaal, zitten nogal wat haken en ogen aan.
Ik heb nooit geweten dat twee videokaarten tegelijk konden werken (naast SLI/CrossFire).
Kan ook met de IGP in de CPU, maar ook je moederbord heeft geen VGA.

Denk dat je eens aan een ander scherm moet denken, VGA is gewoon afgelopen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijsbaks2000
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-07 18:37
klopt vga is echt niet meer van deze tijd.
persoonlijk zou ik kiezen voor de r9 380.
die presteert gewoon goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Wil je toch nog vga gebruiken dan zijn dvi naar vga verloopjes te koop. Dus kan je toch je 2 schermen gebruiken op je nieuwe kaart. Vaak worden die verloopjes ook meegeleverd met een videokaart (1 verloopje dan).

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Joenino schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:03:
Wil je toch nog vga gebruiken dan zijn dvi naar vga verloopjes te koop. Dus kan je toch je 2 schermen gebruiken op je nieuwe kaart. Vaak worden die verloopjes ook meegeleverd met een videokaart (1 verloopje dan).
Deze verloopjes zijn geschikt voor DVI-I aansluitingen, maar helaas niet voor DVI-D. Al deze videokaarten hebben maar 1 DVI-I aansluiting.

Er zijn ook actieve converters, maar ik weet niet wat de performance van deze dingen zijn. http://www.kabelstore.nl/...i-naar-vga-converter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Gertjuhjan schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:05:
[...]

Deze verloopjes zijn geschikt voor DVI-I aansluitingen, maar helaas niet voor DVI-D. Al deze videokaarten hebben maar 1 DVI-I aansluiting.

Er zijn ook actieve converters, maar ik weet niet wat de performance van deze dingen zijn. http://www.kabelstore.nl/...i-naar-vga-converter.html
aaah ja dat was ik even vergeten. Ik neem nog maar een bak koffie om wakker te worden :P

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Pagina: 1