Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderable
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:31
Hi all!

Op de late zondagavond was ik nog even rustig wat aan het wegtikken op mijn toetsenbord, onder het genot van een drankje. Na mijn toetsenbord ook een slok gegeven te hebben uiteraard meteen opgesprongen en de boel ontkoppeld, maar de schrik zat erin.

Na 24 en 72 uur geprobeerd of het toetsenbord nog functioneerde, maar dit bleek niet het geval. Het exemplaar (Een Razer Blackwidow 2014) is op sterven na dood. De LED onderin het toetsenbord brandt nog wel, al dan niet consequent. Sommige toetsen vertonen ook nog stuiptrekkingen, maar geven niet de goede actie voor die toets (tekens lijken verkeerd gemapt). De meesten doen het echter niet meer.

Nu ben ik een beetje aan het speuren geweest en kwam een aantal dingen tegen. Twee dingen die vaak voorkomen zijn het schoonmaken met gedestilleerd water of isopropylalcohol. Ik zie echter niet zo snel het verschil tussen deze twee opties. Of is het verstandig om eerst een en ander door te meten met een (nog aan te schaffen) multimeter voor ik verdere actie ga ondernemen?

Ik heb mijn toetsenbord vast opengeschroefd, en zag op de onderkant wel wat witte 'aanslag', bij gebrek aan een beter woord. Op de teardown die op https://youtu.be/luHI4UjkyCY?t=8m8s te zien is, is die echter ook aanwezig. Ik ga er dus vanuit dat dit geen probleem is.

Mijn vraag nu in het kort: Wat is de volgende stap? Een fles isopropyl/aquadest bestellen of de multimeter aanschaffen en eerst verder onderzoeken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Het is ik, Leander, altijd in staat dingen helder en duidelijk te krijgen (ook als dit enigszings bot overkomt)

Beste antwoord (via Leanderable op 22-03-2016 23:52)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kalk en vooral mineralen zijn de zaken die zorgen voor oxidatie. In gedemineraliseerd water heb je daar geen last van. Sterker nog, als het goed is geleidt dat zelfs helemaal geen elektriciteit. Dit hangt natuurlijk af van de restanten die je van de print afspoelt.

Dus niet onder de kraan afspoelen maar met een degelijke hoeveelheid gedemineraliseerd water of isopropylalcohol en een zacht borsteltje (en blijven spoelen terwijl je borstelt).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:40
Ik zou hem uit elkaar halen, onder de kraan afspoelen, eventueel met een zacht borsteltje de witte aanslag weghalen, en goed drogen me een schone doek, en nadrogen aan de lucht.. Daarna kun je (mocht ie weer werken) zoals de vele mensen onder mij ongetwijfeld gaan vertellen alsnog met alcohol of demi water aan de slag, maar ik zou me er niet druk over maken, zoveel zooi zit er niet in ons leiding water.

[ Voor 3% gewijzigd door Teddy op 16-03-2016 22:35 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kalk en vooral mineralen zijn de zaken die zorgen voor oxidatie. In gedemineraliseerd water heb je daar geen last van. Sterker nog, als het goed is geleidt dat zelfs helemaal geen elektriciteit. Dit hangt natuurlijk af van de restanten die je van de print afspoelt.

Dus niet onder de kraan afspoelen maar met een degelijke hoeveelheid gedemineraliseerd water of isopropylalcohol en een zacht borsteltje (en blijven spoelen terwijl je borstelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor drankje was het exact? En hoeveel is erin gegaan?

Iig is het een kwestie van afspoelen. Ik zou bij grote hoeveelheden juist wel aanraden om kraanwater te gebruiken om de zooi eraf te krijgen en pas daarna met demi/isopropanol het water eraf spoelen. Doodzonde om (overbodig) zoveel speciaal spul te gebruiken.

Heb wel eens een toetsenbord gered door het uit elkaar et schroeven en onder de douche mee te nemen. Daarna heb ik (bij gebrek aan isopropanol) brandspiritus gebruikt om water eruit te krijgen. En dan 24u laten drogen voor ik het in elkaar schroefde.

Maar... dat was een rubber dome keyboard. Dit betreft een mechanical keyboard. Dat betekent veel meer ruimtes waar vocht en prut in terecht kan komen en dus ook veel meer dat schoon en later droog moet. Bovendien is het zo'n hip ding met verlichting aan alle kanten. Dat helpt ook niet... ik geef je eerlijk gezegd weinig kans :o - maar nee heb je, ja kun je (heel misschien) krijgen, dus nu niets te verliezen.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 17-03-2016 14:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderable
In dit geval ging het over een flinke slok Hertog Jan. Niet het meest schone drankje...

In verband met de prijs van de isopropyl het eerst hier maar voor. Het is per liter nog best te doen voor zo'n akkefietje eens in de paar jaar. Voel me hier zelf toch veiliger bij dan bij kraanwater. Als het nu een meegeleverd €5 toetsenbord was had ik kraanwater zeker geprobeerd. ;)

Fingers crossed en wachten op de bestelling!

Het is ik, Leander, altijd in staat dingen helder en duidelijk te krijgen (ook als dit enigszings bot overkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderable
Uiteindelijk toch maar voor de IPA gegaan, maar helaas. Het toetsenbord is verloren. Toch bedankt!

Pagina: 1