DDR3 van 16GB naar 32GB uitbreiden, wat is handig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-02 10:15
Hallo Tweakers, :)

Een tijd geleden (1,5 jaar ofzo) heb ik zelf een systeem gebouwd. Deze heb ik voorzien van een setje Kingston KHX16C9K2/16X (http://www.kingston.com/dataSheets/KHX16C9K2_16X.pdf) geheugen. Oftewel een 2 X 8GB DDR3-1600 combi, XMP, welke ik in 9-9-9-27 timings heb draaien.

Het geheugen gebruik ik om te gamen (Battlefield, Tomb Raider etc.) maar ook voor het draaien van diverse virtuele machines. Voor sommige cursussen (momenteel Citrix) bouw ik virtuele omgevingen met meerdere servers, clients etc. Juist vanwege dat laatste punt wil ik nu upgraden naar 32GB geheugen.

Nu is het geheugen wat ik er momenteel in heb zitten niet meer te verkrijgen. Ik weet dat ik er gewoon een ander setje naast kan prikken maar iedereen is bekend met de verhalen dat je beter identieke modules kunt gebruiken.

Ik heb een setje van Kingston modules gezien (HX316C9SRK2/16) maar die hebben timings van 9-9-9-35 (http://www.kingston.com/dataSheets/HX316C9SRK2_16.pdf).

Ik vroeg mij af of ik hier nog iets van ga merken als ik deze ernaast prik?

Of is het beter om een nieuwe 32GB RAM set aan te schaffen (4 X 8GB modules)?
Ik weet dat ik dan een stuk duurder uit ben maar aangezien ik hier wel de komende jaren mee vooruit wil is dat niet zo'n punt.

Bovendien plaats ik mijn huidige RAM set dan waarschijnlijk hier op V&A dus dan verdien ik hopelijk weer iets terug. 8) Ik vind het wel belangrijk dat het low-profile modules zijn aangezien mijn CPU-koeler nogal groot is.

Mochten jullie andere suggesties hebben, dan hoor ik dat graag.

Groet,
DedSec85

Beste antwoord (via DedSec85 op 17-03-2016 22:56)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Identieke modules worden in de regel aangeraden voor:
- Dual Channel (niet bij jou van toepassing als je ze goed plaatst)
- Compatibiliteit
De zekerheid die een al werkend setje geeft is natuurlijk fijn, en geheugen gaat zich aanpassen naar de laagste snelheid/timinig-combi. Het heeft dus geen nut als je nu een 1600Mhz setje hebt om er vervolgens een 3000Mhz setje naast te prikken, deze zal vrolijk op 1600Mhz draaien, of je moet de hele boel hoger laten draaien (en dus buiten de specs van het originele geheugen gaan overklokken)

In het geval van de Kingston modules die je noemt zullen de timings naar 9-9-9-35 gaan, maar wel gewoon op 1600Mhz.
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU zou je uitkomen op 9-9-9-27, net iets beter, maar enkel op papier. had ik al gezegd dat ie 15 euro goedkoper is?
zoek iets uit je QVL, met dezelfde timings, kloksnelheid en voltage en selecteer vervolgens op prijs/looks/voorkeur

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Alle reacties

• Methmaniac
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Methmaniac

Nee, ik gebruik niet...

Misschien dat deze interessant is:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
In de pricewatch als DDR3 altijd bovenaan gestaan, verder zit ik niet zo in het geheugen maar dit lijkt me toch wel redelijk geprijsd.

‘You could have helped.’
'I’m helping by not helping.’
‘You’re the one with experience of these creatures.’
‘Children, Lobsang. They’re called children.’

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
Ik zou me over timings niet zo druk maken, zeker niet voor VM's. En voor gaming scheeld het misschien 1-2 FPS in de meest ideale situaties.

Persoonlijk zou ik gewoon een 16gb kit kopen en wel om de reden dat de geheugen channels onafhankelijk van elkaar werken. Dit houdt dus in dat het niets uit maakt of er het zelfde of een ander setjes geheugen in zit.

Enige wat belangrijk is dat het geheugen binnen een channel gelijk is.

Edit* En wat NLBuurman hieronder zegt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Joenino op 17-03-2016 09:59 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • Beste antwoord

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Identieke modules worden in de regel aangeraden voor:
- Dual Channel (niet bij jou van toepassing als je ze goed plaatst)
- Compatibiliteit
De zekerheid die een al werkend setje geeft is natuurlijk fijn, en geheugen gaat zich aanpassen naar de laagste snelheid/timinig-combi. Het heeft dus geen nut als je nu een 1600Mhz setje hebt om er vervolgens een 3000Mhz setje naast te prikken, deze zal vrolijk op 1600Mhz draaien, of je moet de hele boel hoger laten draaien (en dus buiten de specs van het originele geheugen gaan overklokken)

In het geval van de Kingston modules die je noemt zullen de timings naar 9-9-9-35 gaan, maar wel gewoon op 1600Mhz.
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU zou je uitkomen op 9-9-9-27, net iets beter, maar enkel op papier. had ik al gezegd dat ie 15 euro goedkoper is?
zoek iets uit je QVL, met dezelfde timings, kloksnelheid en voltage en selecteer vervolgens op prijs/looks/voorkeur

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• DedSec85
Bedankt voor de reacties! Dan koop ik gewoon twee reepjes van 8GB.
Ik heb geen ervaring met Crucial, eigenlijk alleen Kingston dus ik ga even in de reviews duiken.
Hartelijk dank!

• DedSec85
Ik ben toch voor dit setje gegaan :) Morgen kan ik hem ophalen bij Afuture dus ben benieuwd!
Pagina: 1