• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag een Horizon Mediabox van Ziggo.

Maar ik kwam er al vlug achter dat ik dan ervoor moet zorgen dat de hele route naar mijn TV "retourgeschikt" is. En dat is het nu volgens mij niet. Ik heb besloten de installatie van de mediabox maar even tot het weekend uit te stellen.

Ik wil jullie graag om advies vragen over een nette manier om in mijn situatie de installatie retourgeschikt te maken.

Huidige situatie
In de meterkast:
  • Groene coax kabel
  • Tratec CTU-04 signaal verdeler (ik vermoed niet retour geschikt)
  • Astro AL6FC versterker (6 outputs nodig, niet retour geschikt)
Woonkamer:
  • Onbekende inbouw wand contact doos met radio en tv uitgang (ik kan nu niet makkelijk zien wat voor type precies). Er gaat slechts 1 coaxkabel in, om zowel radio als TV te bedienen
  • Horizon mediabox
  • TV
Dit is mijn beeld van de nieuwe situatie:
  • Ziggo heeft mij een vervanging meegeleverd voor de CTU-04, de SQ601. Deze kan ik dan gewoon gebruiken lijkt me.
  • Ik kan eigenlijk geen goede retourgeschikte versterker vinden met 6 uitgangen, Ik vind het zonde als ik weer met splitters er achteraan moet gaan werken. Ik kom vaak de Hirschmann HMV 41 tegen, maar die heeft maar 4 uitgangen. Ook weet ik niet goed wat het voordeel is van actief t.o.v. passief (of hoe lang kabels kunnen zijn bij passief). Misschien de Hirschmann GHV930 i.c.m. Hirschmann multitap MFC1861 met 6 uitgangen, maar dat is wel een beetje prijzig.
  • Wat zou een mooie retourgeschikte inbouw wandcontactdoos zijn? Deze misschien? HIRSCHMANN EDC 1000
Edit: Eigenlijk vind ik die hele techniek stom. Ik heb gewoon een netwerk aansluiting bij mijn TV voor data. Nu moet ik dus een boel moeite doen om nog effectief nog een extra data aansluiting te maken op dezelfde plaats, maar dan moeilijk met coax en signaalverliezen en dergelijke. Ik had het veel beter gevonden als dit optioneel was, en ik ook gewoon een utp netwerkkabel als input in de mediabox had kunnen stoppen. Dan was er niets aan de hand.

Edit 2: Ik heb zojuist de Hirschmann GHV930, Hirschmann MFC1861 en de HIRSCHMANN EDC 1000 besteld. En ik blijf het stom vinden. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door KopjeThee op 17-03-2016 06:46 ]

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:26
Ik denk dat deze vraag beter naar het 'Netwerk' gedeelte kan, daar weten zij meer over dit soort oplossingen?

Correct me i'm wrong

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-12 16:08
Een CTU-04 is alleen op de data uitgang retourgeschikt. Een SQ601 hoor je op een DIO-01 aan te sluiten. Dit past niet op een CTU-04. Je zult dus of de installatie geheel op de data uitgang moeten koppen of het AOP vervangen.

Retourgeschikte versterkers met 6 uitgangen bestaan niet. Kabel Keur versterkers worden met 1,4 of 5 uitgangen geleverd. Verder heb je dan inderdaad nog professionele antenneversterkers met grotere versterking om een multitap achter te installeren.

Een combinatie van een GHV930 met een MFC 1861 is prima. Let er alleen wel op dat een GHV930 standaard 30 dB versterkt en de hoogste demping van de multitap 17.5 dB is. De kans dat je de ontvangers gaat oversturen is aanzienlijk. Daarbij versterkt deze versterker ook het retoursignaal. Dit moet je niet te sterk versterken anders valt je verbinding ook weg, omdat de apparatuur ze zacht gaat zenden. Regel de versterker dus goed in en richt je installatie zo in dat je niet overstuurt en/of te zwak retoursignaal creëert.

[ Voor 8% gewijzigd door MediaZoo op 18-03-2016 11:52 ]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom bel je Ziggo niet, en vraag je een monteur ?
Dan wordt het gedaan, en heb je geen extra kosten.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je überhaupt een versterker nodig om de horizonbox goed te laten werken? Kan je niet gewoon die horizonbox rechtstreeks aan de data uitgang van die CTU-04/SQ601 aansluiten en de versterker voor de overige aansluitingen in huis daar naast houden op R/TV aansluiting van de CTU-04/SQ601?

Of zeg ik nu hele gekke dingen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MediaZoo
Orion84 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:59:
Heb je überhaupt een versterker nodig om de horizonbox goed te laten werken? Kan je niet gewoon die horizonbox rechtstreeks aan de data uitgang van die CTU-04/SQ601 aansluiten en de versterker voor de overige aansluitingen in huis daar naast houden op R/TV aansluiting van de CTU-04/SQ601?

Of zeg ik nu hele gekke dingen?
Ik ben bang dat je inderdaad met een splitter op de data uitgang en misschien een nieuwe wcd in de woonkamer klaar was geweest.

Dat data uitgang laat immers alles tussen 85 en 1000Mhz door (jaja 5-65Mhz retour) Dus zou je hier zonder problemen ontvangst op moeten hebben.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-12 16:23
Hoe meet ik of ik niet teveel dB's versterk of dat een signaal te zwak is?

Moet komende weekend ook in mijn nieuwbouwhuis alles installeren :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• MediaZoo
Daarvoor heb je meet apparatuur nodig die hiervoor bedoeld is. Het aantal dB's wil je niet alleen weten ook je BER moet je meten. Want als je een GHV930 verkeerd instelt heb je genoeg dB's maar vollop BER fouten en die ontstaan niet door oversturing maar door verkeerde settings van de versterker.

Owja die apparatuur kost richting de €1000,- voor een eenmalige meting en dan moet je ook nog weten hoe die werkt.

• KopjeThee
  • Niet online
MediaZoo schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:50:
Een CTU-04 is alleen op de data uitgang retourgeschikt. Een SQ601 hoor je op een DIO-01 aan te sluiten. Dit past niet op een CTU-04. Je zult dus of de installatie geheel op de data uitgang moeten koppen of het AOP vervangen.

Retourgeschikte versterkers met 6 uitgangen bestaan niet. Kabel Keur versterkers worden met 1,4 of 5 uitgangen geleverd. Verder heb je dan inderdaad nog professionele antenneversterkers met grotere versterking om een multitap achter te installeren.

Een combinatie van een GHV930 met een MFC 1861 is prima. Let er alleen wel op dat een GHV930 standaard 30 dB versterkt en de hoogste demping van de multitap 17.5 dB is. De kans dat je de ontvangers gaat oversturen is aanzienlijk. Daarbij versterkt deze versterker ook het retoursignaal. Dit moet je niet te sterk versterken anders valt je verbinding ook weg, omdat de apparatuur ze zacht gaat zenden. Regel de versterker dus goed in en richt je installatie zo in dat je niet overstuurt en/of te zwak retoursignaal creëert.
Ik zie aan je posts dat je veel kennis hebt over dit onderwerp. Heel erg bedankt voor je reacties! Misschien was ik inderdaad met een splitter klaargeweest, maar ja nu zou ik in theorie meerdere van die mediaboxen kunnen plaatsen :) (the horror :) ) Ik ga toch maar die 930/1861 in de meterkast schroeven. Ik vind het ook zonde als die dingen ergens stof gaan lopen happen. Ik weet niet precies wat dat oversturen inhoudt. Kan ik daarmee apparatuur stuk maken? Of is het alleen mogelijk een slecht signaal wat ik nog kan corrigeren door iets te verzwakken?

Iemand merkte ook op dat een Ziggo monteur bellen ook een optie had geweest. Tsja, daar heb je wel een punt... Maar ik hou mezelf vast aan de gedachte dat ik het ergens ook wel leuk vind om zelf een beetje te prutsen. Als het niet werkt, ga ik deze tip zeker opvolgen.

• MediaZoo
KopjeThee schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 07:56:
[...]

Ik zie aan je posts dat je veel kennis hebt over dit onderwerp. Heel erg bedankt voor je reacties! Misschien was ik inderdaad met een splitter klaargeweest, maar ja nu zou ik in theorie meerdere van die mediaboxen kunnen plaatsen :) (the horror :) ) Ik ga toch maar die 930/1861 in de meterkast schroeven. Ik vind het ook zonde als die dingen ergens stof gaan lopen happen. Ik weet niet precies wat dat oversturen inhoudt. Kan ik daarmee apparatuur stuk maken? Of is het alleen mogelijk een slecht signaal wat ik nog kan corrigeren door iets te verzwakken?

Iemand merkte ook op dat een Ziggo monteur bellen ook een optie had geweest. Tsja, daar heb je wel een punt... Maar ik hou mezelf vast aan de gedachte dat ik het ergens ook wel leuk vind om zelf een beetje te prutsen. Als het niet werkt, ga ik deze tip zeker opvolgen.
Oversturen houdt in dat het signaal op de ontvanger veel te sterk is. Resultaat is dat de ontvanger het signaal niet kan verwerken en je beeld storingen krijgt. Op langere termijn blaas je zelfs de ontvanger op.

Het is een zelfde vergelijking als een megafoon bij je oor houden. Als hij voluit staat hoor je niet wat er gezegd wordt maar je hoort wel geluid. Op langere termijn loop je gehoorschade op.

Je kunt de GHV930 corrigeren door af te zwakken. Er zitten jumpers en potmeters in om de demping en vereffening in te stellen. Met de jumpers kun je vaak al een hoop bereiken, door de potmeters te gebruiken kun je hem fijn afstellen maar hiervoor moet je meten.

• KopjeThee
  • Niet online
MediaZoo schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 08:31:
[...]
Oversturen houdt in dat het signaal op de ontvanger veel te sterk is. Resultaat is dat de ontvanger het signaal niet kan verwerken en je beeld storingen krijgt. Op langere termijn blaas je zelfs de ontvanger op.

Het is een zelfde vergelijking als een megafoon bij je oor houden. Als hij voluit staat hoor je niet wat er gezegd wordt maar je hoort wel geluid. Op langere termijn loop je gehoorschade op.

Je kunt de GHV930 corrigeren door af te zwakken. Er zitten jumpers en potmeters in om de demping en vereffening in te stellen. Met de jumpers kun je vaak al een hoop bereiken, door de potmeters te gebruiken kun je hem fijn afstellen maar hiervoor moet je meten.
OK, dank je wel! Niet geheel zonder risico's dus.

Ik heb inmiddels de 930/1861 in de meterkast geschroefd. En de CTU-04 vervangen door de SQ601.

Er vielen me nog wel wat vreemde zaken op. Iemand heeft in het verleden op een nogal knullige manier die groene kabel verlengd (nog zo'n stukje kabel er opgeduwd of zo, ik kon het niet precies zien). Ook eindigt de (verlengde) groene kabel op een f-connector ipv een nette wandcontactdoos. Beide punten heb ik niets aan gedaan. Ook heb ik de huidige wandcontactdoos bij mijn TV (nog) niet vervangen.

Maar hoe dan ook: De Hoizon mediabox werkt nu :) Inclusief replay TV etc. Maar er zijn dus nog wel wat schoonheidsfoutjes...

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12 15:54
stomme vraag misschien, maar wat is het voordeel van een horizon box tov. een CI+ 1.3 ( interactieve ) module met een Hdd aangesloten op mijn TV ?

• WD-Medic
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-03-2021
Voordeel is misschien een groot woord...

1. Internet, TV en Bellen in 1 apparaat.
2. Het aangeleverde pakket met de nodige Apps, TV Gemist enz..
3. Meteen een switch voorhanden.
4. ...

Misschien de beeld kwaliteit? Of zit daar geen verschil? Ik weet het niet.

Ongetwijfeld nog wel iets maar daar kom ik zo snel niet op. Mis je dit niet dan is er voor jouw dus niets te halen.

Kodi | Intel® NUC D54250WYK | Synology DS413j | Marantz SR7007 | Klipsch F3-C3-S3-Sub12 | Samsung UE46F8000

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12 20:12
ErwinJ schreef op zondag 27 maart 2016 @ 09:47:
stomme vraag misschien, maar wat is het voordeel van een horizon box tov. een CI+ 1.3 ( interactieve ) module met een Hdd aangesloten op mijn TV ?
Niet in alle regio's werkt interactieve ci+ , voormalig UPC gebiedem doen bijvoorbeeld nog nauwelijks mee. Ook ziggo-specifieke content (ziggo on demand) mis je daar...

Enige wat je hebt is zenderspcifieke interactie (uitgekleedde NPO gemist bijvoorbeeld)

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12 15:54
WD-Medic schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:25:
Voordeel is misschien een groot woord...

1. Internet, TV en Bellen in 1 apparaat.
2. Het aangeleverde pakket met de nodige Apps, TV Gemist enz..
3. Meteen een switch voorhanden.
4. ...

Misschien de beeld kwaliteit? Of zit daar geen verschil? Ik weet het niet.

Ongetwijfeld nog wel iets maar daar kom ik zo snel niet op. Mis je dit niet dan is er voor jouw dus niets te halen.
Hmm,

Internet en apps ( netflix voornamelijk ) heb ik nu via het TV Platform ( Via Wifi ), het werkt niet snel maar het doet het zonder problemen.
Switch zou een + punt kunnen zijn dan zou ik weer iets kunnen aansluiten zonder Wifi.
Kwaliteit zit niks in.
- punt ik heb geen plek in de tv kast :P

• WD-Medic
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-03-2021
ErwinJ schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 07:15:
Internet en apps ( netflix voornamelijk ) heb ik nu via het TV Platform ( Via Wifi ), het werkt niet snel maar het doet het zonder problemen.
Switch zou een + punt kunnen zijn dan zou ik weer iets kunnen aansluiten zonder Wifi.
Kwaliteit zit niks in.
- punt ik heb geen plek in de tv kast :P
1. De Apps gebruik ik eigenlijk nooit op Horizon nog daargelaten dat er geen Netflix op dat ding te vinden is.
2. De switch zit vol omdat ikzelf WiFi alleen voor draagbare toestellen gebruik.
3. Op internet zie ik berichten staan dat de beeld kwaliteit beter zou zijn dus ja ... 8)
4. Geen ruimte? Ja, dat is idd een goed punt om mee te beginnen, je moet het ding wel kwijt kunnen. :P

Kodi | Intel® NUC D54250WYK | Synology DS413j | Marantz SR7007 | Klipsch F3-C3-S3-Sub12 | Samsung UE46F8000

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Er is geen verschil tussen CI+ 1.3 en Horizon betreft de kleuren en de scherpte.
Ieder heeft zijn eigen instelling nodig , op mijn tv staat een CI+ 1.3 en Humax 5200 aangesloten(geen verschil), je moet apart de CI+ 1.3 en de Horizon instellen voor de kleuren.

• KopjeThee
  • Niet online
Een kleine schop.

Ik heb de zojuist de Horizon Go app geïnstalleerd op mijn mobiele telefoon.
Om de remote control functie te gebruiken wilde hij dat ik de Horizon Mediabox met het netwerk verbind.
Kortom nog weer apart een kabel tussen meterkast en Horizon Mediabox (gelukkig had ik er al een netwerkaansluiting naast...).

Maar ik vind het een beetje raar dat de Horizon Mediabox zowel een netwerkkabel als een coaxkabel wil hebben. 1 van beide lijkt mij technisch ook volstaan. Niet echt gebruikersvriendelijk (dat is hij sowieso niet echt met een enorm trage TV-gids, maar dat is een ander verhaal).

Ik krijg de indruk dat het apparaat echt alleen maar is ontworpen voor mensen die hem in de woonkamer willen zetten en hem direct op de meterkast coax willen aansluiten. En vervolgens alleen de wifi voor de rest van het huis willen gebruiken. Misschien is dat ook wel de meest voorkomende situatie, dat weet ik niet. En dan is het misschien best handig.

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:24
Goedemorgen allen, sinds 4 dagen heb ik een Horizon box van Ziggo (nieuwste versie 7401)in mijn bezit. Deze heeft mijn Humax 5050c vervangen waar ik heel tevreden over ben. Maar omdat dat ding nu eenmaal werd geleverd heb ik hem aangesloten. Wat mij het meeste stoort is dat de ventilator constant aan staat en dat het apparaat ook nog eens aardig warm wordt zelfs in de standby stand. Nu blijkt dat er ook een wifi zender in zit die standdaard aanstaat. Ik dacht ok deze zal ook wel warmte genereren en die heb ik dus uitgezet. Beide 2,4 en 5 GHZ staan nu uit. Maar dat heeft geen enkel effect op de ventilator deze blijft de hele nacht maar draaien en het apparaat blijft net zo warm. Heeft iemand hier voor een oplossing want Ziggo weet niet wat ze eraan moeten doen.

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
ReneAP schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 09:01:
Goedemorgen allen, sinds 4 dagen heb ik een Horizon box van Ziggo (nieuwste versie 7401)in mijn bezit. Deze heeft mijn Humax 5050c vervangen waar ik heel tevreden over ben. Maar omdat dat ding nu eenmaal werd geleverd heb ik hem aangesloten. Wat mij het meeste stoort is dat de ventilator constant aan staat en dat het apparaat ook nog eens aardig warm wordt zelfs in de standby stand. Nu blijkt dat er ook een wifi zender in zit die standdaard aanstaat. Ik dacht ok deze zal ook wel warmte genereren en die heb ik dus uitgezet. Beide 2,4 en 5 GHZ staan nu uit. Maar dat heeft geen enkel effect op de ventilator deze blijft de hele nacht maar draaien en het apparaat blijft net zo warm. Heeft iemand hier voor een oplossing want Ziggo weet niet wat ze eraan moeten doen.
Zou zeggen gewoon de stekker er uit, :z

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12 17:45

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

WD-Medic schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:11:
[...]
1. De Apps gebruik ik eigenlijk nooit op Horizon nog daargelaten dat er geen Netflix op dat ding te vinden is.
Fixed :)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:43
Als het werkt dan werkt Netflix goed.
Maar vaak komt hij niet verder dan het Netflix logo na de eerste opstart
Na een tijdje werkt het opeens weer (onduidelijk waar het dan aan ligt)
Hebben meerderen hier last van?

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12 17:45

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ja, hier. Bij mij start de app nooit op via kanaal 150. Ik moet telkens zelf naar apps gaan en Netflix starten.
Werkt dan wel perfect.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Pagina: 1