Sluiting van abonnement wegens niet tijdig betalen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 01:58
Goedendag,

Even kort mijn situatie uitleggen.
Ik had verschillende mobiele abonnementen. Die betaalde ik altijd keurig netjes op tijd, tot ik een keer nogal buiten mijn bundel had gebeld. Hiervoor direct een betalingsreglement getroffen. Ondertussen was ik in het buitenland voor familiebezoek, en ging er iets mis bij de betaling.
Wegens onvoldoende saldo op de bank werden de abbonementen dus niet betaald.
Gezien het feit ik niet bepaald rijk te noemen ben ( eerder arm wegens ziekte ) kon ik dit niet en werden de abonnementen doorgestuurd naar incassobureau's. Dus volgens de telco provider, heb je dan niets meer met de provider te maken, maar met de incassobureau omdat ze dat aan hun "doorverkopen".
Anyways, nu werden dus de abonnement stopgezet en werd ik verschillende keren gedagvaard, wegens ziekte niet kunnen opdagen, ( ook een beetje verloren hoop, en gebrek aan geld voor juridisch hulp ), dus de rechtszaken zijn al verloren.
Uitslag is dan ook dat ik alle resterende maanden in 1 keer moet betalen maar ik geen gebruik kan maken van de belminuten waarvoor ik alsnog wel moet gaan betalen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook, vinden jullie het normaal dat je dan geen recht meer hebt op de belminuten waarvoor je wel moet gaan betalen?

Beste antwoord (via BasGit op 17-03-2016 16:14)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:26
Kan zijn, maar dat staat dan in het vonnis!
Rechters wijken inderdaad soms af van de contractvoorwaarden als ze die niet billijk vinden.

Daarom: vonnis en contract nalezen. (en eventueel rechtshulp zoeken om het te begrijpen).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Wat wij vinden boeit denk ik niet, als een rechter eraan te pas is gekomen zul je toch moeten gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:01:
Goedendag,

Ik had verschillende mobiele abonnementen. Die betaalde ik altijd keurig netjes op tijd, tot ik een keer nogal buiten mijn bundel had gebeld. Hiervoor direct een betalingsreglement getroffen. Ondertussen was ik in het buitenland voor familiebezoek, en ging er iets mis bij de betaling.
Wegens onvoldoende saldo op de bank werden de abbonementen dus niet betaald.
Gezien het feit ik niet bepaald rijk te noemen ben ( eerder arm wegens ziekte ) kon ik dit niet en werden de abonnementen doorgestuurd naar incassobureau's. Dus volgens de telco provider, heb je dan niets meer met de provider te maken, maar met de incassobureau omdat ze dat aan hun "doorverkopen".
Anyways, nu werden dus de abonnement stopgezet en werd ik verschillende keren gedagvaard, wegens ziekte niet kunnen opdagen, ( ook een beetje verloren hoop, en gebrek aan geld voor juridisch hulp ), dus de rechtszaken zijn al verloren.
Uitslag is dan ook dat ik alle resterende maanden in 1 keer moet betalen maar ik geen gebruik kan maken van de belminuten waarvoor ik alsnog wel moet gaan betalen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook, vinden jullie het normaal dat je dan geen recht meer hebt op de belminuten waarvoor je wel moet gaan betalen?
Als je meerdere keren je betalingsverplichting niet na komt of dit nu normaal maandelijks of middels een betalingsregeling is. Kijk ik er persoonlijk niet raar van op dat er daarna geen gebruik meer gemaakt kan worden van de diensten van de maanden erna. Er is immers niet aan de betalingsverplichting voldaan.

[ Voor 0% gewijzigd door True op 16-03-2016 20:05 . Reden: grammatica ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 10:04
Kort gezegd JA

Iets minder kort maar nog altijd kort: Er zijn situaties waarbij dit normaal is ja, ligt er vooral aan hoe het EXACT zit tussen jou en vodafone en alle stappen die ondernomen zijn. Je bent zelf regelingen gaan treffen en die vervolgens niet nagekomen, ik vermoed dat je in dit vergevorderde stadium er maar een les uit moet leren omdat ze vrijwel zeker in hun recht staan.

Rechtsbijstand? Laat je jurist dan even alle communicatie vanuit vodafone zien.

[ Voor 9% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16-03-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar je nu mee te maken hebt is het geforceerd afkopen van het resterende deel van je contract. Dat bedrag is verkocht, niet de belminuten.

Doordat er nu geen sprake meer is van een contract met jou en de provider, vind ik het niet gek dat er geen gebruik meer kan worden gemaakt van de belminuten. Die zijn er immers niet meer, want er is geen contract meer.

Overigens had je prima nog een kansje gehad als je bij je provider de situatie had uitgelegd en de te late termijn samen met de volgende termijn netjes had betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
TWeaKLeGeND schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:05:
Kort gezegd JA

Iets minder kort maar nog altijd kort: Er zijn situaties waarbij dit normaal is ja, ligt er vooral aan hoe het EXACT zit tussen jou en vodafone en alle stappen die ondernomen zijn. Je bent zelf regelingen gaan treffen en die vervolgens niet nagekomen, ik vermoed dat je in dit vergevorderde stadium er maar een les uit moet leren omdat ze vrijwel zeker in hun recht staan.

Rechtsbijstand? Laat je jurist dan even alle communicatie vanuit vodafone zien.
Ik heb nergens vermeld dat het om Voda ging :P Of toch wel? Ik weet het ook niet meer, teveel ingelezen vandaag..
Het is niet zozeer dat ik het niet ben nagekomen, probleem ontstond juist omdat de volledige bedrag werd afgeboekt van de bank, en niet wat de regeling was.
De maand daarvoor miste ik ook een betaling, dan zijn ze automatisch al minder coulant.
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:06:
Waar je nu mee te maken hebt is het geforceerd afkopen van het resterende deel van je contract. Dat bedrag is verkocht, niet de belminuten.

Doordat er nu geen sprake meer is van een contract met jou en de provider, vind ik het niet gek dat er geen gebruik meer kan worden gemaakt van de belminuten. Die zijn er immers niet meer, want er is geen contract meer.

Overigens had je prima nog een kansje gehad als je bij je provider de situatie had uitgelegd en de te late termijn samen met de volgende termijn netjes had betaald.
Ze lagen al bij de incassobureau toen ik terug kwam uit het buitenland. En die wouden abnormale hoge regelingen treffen, maanbedrag was gewoon niet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Ik zat met vodafone in mijn hoofd omdat ik nu naar voda black zit te kijken, maar is me te duur :P

Duurde je familiebezoek zo extreem lang trouwens?

Wil niet lullig overkomen maar als jij afspraken hebt gemaakt die ZIJ niet zijn nagekomen door meer te incasseren was het vervolgens jouw taak om alsnog het afgesproken bedrag over te maken hoe zuur het ook is de afspraak was dat je zou betalen. Nogmaals, leergeld, alert blijven op je lopende zaken I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
TWeaKLeGeND schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:25:
Ik zat met vodafone in mijn hoofd omdat ik nu naar voda black zit te kijken, maar is me te duur :P

Duurde je familiebezoek zo extreem lang trouwens?

Wil niet lullig overkomen maar als jij afspraken hebt gemaakt die ZIJ niet zijn nagekomen door meer te incasseren was het vervolgens jouw taak om alsnog het afgesproken bedrag over te maken hoe zuur het ook is de afspraak was dat je zou betalen. Nogmaals, leergeld, alert blijven op je lopende zaken I guess.
Grappige is wel, dat je de jusite Telco had geraden 8)7 , maar had niet enkel 1 abbo daar.
Afspraak was niet zwart op wit, maar gewoon telefonisch, en bij terugkomst was het al te laat.
De vakantie was niet extreem lang nee, ben vergeten hoe lang ik toen weg was, meen rond de 6 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Goedendag,

Ik had verschillende mobiele abonnementen.
[...]
Gezien het feit ik niet bepaald rijk te noemen ben ( eerder arm wegens ziekte ) kon ik dit niet en werden de abonnementen doorgestuurd naar incassobureau's.
[...]
Wat moet iemand met meerdere mobiele abonnementen, al helemaal als je het al niet zo breed hebt?
Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:27:
[...]
Grappige is wel, dat je de jusite Telco had geraden 8)7 , maar had niet enkel 1 abbo daar.
Afspraak was niet zwart op wit, maar gewoon telefonisch, en bij terugkomst was het al te laat.
De vakantie was niet extreem lang nee, ben vergeten hoe lang ik toen weg was, meen rond de 6 weken.
Pun intended, ik heb geen geld, wel meerdere telefoonabonnementen, en ga maar liefst 6 weken op vakantie. Iets zegt me dat je niet de juiste prioriteiten stelt. In feite spendeer je geld dat je niet hebt: http://letopgeldlenenkostgeld.nl/kosten-geld-lenen/

Houdt er ook rekening mee dat je Telco je nu waarschijnlijk bij BKR heeft geregistreerd als wanbetaler = geen mogelijkheid meer om geld te lenen/een telefoon abonnement af te sluiten.
Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:15:
[...]
Het is niet zozeer dat ik het niet ben nagekomen, probleem ontstond juist omdat de volledige bedrag werd afgeboekt van de bank, en niet wat de regeling was.
De maand daarvoor miste ik ook een betaling, dan zijn ze automatisch al minder coulant.
[...]
Dit is vrij normaal, als jij een betalingsregeling treft met een Telco of andere partij omdat je een bedrag niet kunt betalen, moet je wel de maandelijkse betalingen die je hebt afgesproken nakomen, anders is het restbedrag direct opeisbaar. (Ik neem aan dat je iets getekend hebt voor die gespreide betaling?)

[ Voor 28% gewijzigd door Whatson op 16-03-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mensen, blijf svp on-topic. Ik snap dat de meerdere abo's een beetje een rode lap op een stier zijn, maar dat is niet de vraag :)

[ Voor 58% gewijzigd door gambieter op 16-03-2016 20:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Whatson schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:29:
[...]

Wat moet iemand met meerdere mobiele abonnementen?

[...]

Dit is vrij normaal, als jij een betalingsregeling treft met een Telco of andere partij omdat je een bedrag niet kunt betalen, moet je wel de maandelijkse betalingen die je hebt afgesproken nakomen, anders is het restbedrag direct opeisbaar. (Ik neem aan dat je iets getekend hebt voor die gespreide betaling?)
Waarom meerdere abbonementen? Het is nog steeds goedkoper als buiten bundel bellen. En ik belde vaak, waarom? Dat is iets anders. Kon natuurlijk ook geen zakelijk abo nemen met meer minuten.
En ten tijde dat ik ze sloot, had je de leuke abbonementen met "onbeperkt" bellen niet.

En de betalingsregeling was niet zwart op wit, gewoon doorgegeven aan de telefoon hoeveel ik per maand zou aflossen. Maar ze hadden gewoon het volledige bedrag ( de buiten de bundel kosten heb ik het over ) al afgeboekt van de bank, nadat ik de regeling had getroffen.

Ik zie later dat je nog wat toevoegde aan je reactie. Over het feit dat ik ik volgens jou 6 weken op vakantie ging. Nu haal je de woorden familiebezoek en vakantie door de war. Ik vermeldde duidelijk dat het om familiebezoek ging, moet ik hier nu ook uitleggen waar de bezoek om ging? Welke dagen ik waarmee bezig was?

[ Voor 13% gewijzigd door BasGit op 16-03-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Mijn weggehaalde reactie maar nu zonder quote erbij: Je hebt het over meerdere abbo's nu heb je het over een abbo van een paar tientjes per maand. Om hoeveel contracten gaat het in deze zaak die ze verplicht willen afkopen en heb je er ook meer lopen die ze er niet direct uit gooien? Ze mogen vanwege A niet zomaar B ook eruit gooien als daar de achterstand niet serieus is.

Om helemaal ontopic te blijven:

Je komt hier om antwoord te krijgen op de de vraag of ze dit mogen doen en helaas is dat ongeveer wel zo, maar ze moeten het wel hard kunnen maken met bewijzen dat je zo een slechte klant bent geweest en afspraken niet na komt. Als jij denkt dat ze dat wel kunnen dan is dat klote, als jij denkt dat ze dat niet kunnen en je nooit achterstanden hebt gehad etc behalve nu 2 maanden totaal dan valt er wellicht nog tegen in te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16-03-2016 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:34:
[...]

Waarom meerdere abbonementen? Het is nog steeds goedkoper als buiten bundel bellen. En ik belde vaak, waarom? Dat is iets anders. Kon natuurlijk ook geen zakelijk abo nemen met meer minuten.
En ten tijde dat ik ze sloot, had je de leuke abbonementen met "onbeperkt" bellen niet.

En de betalingsregeling was niet zwart op wit, gewoon doorgegeven aan de telefoon hoeveel ik per maand zou aflossen. Maar ze hadden gewoon het volledige bedrag ( de buiten de bundel kosten heb ik het over ) al afgeboekt van de bank, nadat ik de regeling had getroffen.

Ik zie later dat je nog wat toevoegde aan je reactie. Over het feit dat ik ik volgens jou 6 weken op vakantie ging. Nu haal je de woorden familiebezoek en vakantie door de war. Ik vermeldde duidelijk dat het om familiebezoek ging, moet ik hier nu ook uitleggen waar de bezoek om ging? Welke dagen ik waarmee bezig was?
Maar goed, in de toekomst nemen Telco's zichzelf en jou in bescherming. Ik denk niet dat je op korte termijn nog een mobiel abonnement kunt afsluiten, als je incassobureau's en dagvaardingen hebt genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
@ Tweaklegend, ik bedoelde een paar abbonementen die per stuk een paar tientjes kosten. Moest ze natuurlijk allemaal afkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Whatson schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:39:
[...]

Maar goed, in de toekomst nemen Telco's zichzelf en jou in bescherming. Ik denk niet dat je op korte termijn nog een mobiel abonnement kunt afsluiten, als je incassobureau's en dagvaardingen hebt genegeerd.
Dit kun je overigens wel, als je de toestelkosten vooruit betaald. Niet dat ik dit aanraadt nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Hoe lang je achterstand was, of je gewaarschuwd bent voor uit handen geven incassobureau, hoeveel tijd er verstreek tussen waarschuwingen (herinneringen en aanmaningen) is allemaal van belang om te beslissen of je provider of het incassobureau correct handeld. Je kan eventueel die zaken bij elkaar leggen en er iemand naar laten kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:40:
[...]

Dit kun je overigens wel, als je de toestelkosten vooruit betaald. Niet dat ik dit aanraadt nee.
Sorry hoor maar dit snap ik niet. Je hebt abonnementen afgesloten icm meerdere toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Whatson schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:42:
[...]

Sorry hoor maar dit snap ik niet. Je hebt abonnementen afgesloten icm meerdere toestellen?
Yes, maar dat is niet wat ik zei. Wat ik zojuist zei, was dat je/ik/hij/zij die een achterstand heeft, ofwel bij het BKR geregistreerd staat of bij prevental, je nog steeds een abbo kunt afsluiten, mits je de toestel vooruit betaald.

[ Voor 34% gewijzigd door BasGit op 16-03-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
TWeaKLeGeND schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:41:
Hoe lang je achterstand was, of je gewaarschuwd bent voor uit handen geven incassobureau, hoeveel tijd er verstreek tussen waarschuwingen (herinneringen en aanmaningen) is allemaal van belang om te beslissen of je provider of het incassobureau correct handeld. Je kan eventueel die zaken bij elkaar leggen en er iemand naar laten kijken
Er werd blijkbaar wel gewaarschuwd, maar die brieven zag ik ook pas bij terugkomst, niet dat het officieel gezien veel uit zou maken of ik die brieven wel of niet tijdig heb gezien, ze waren wel verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Tja, zie het als een dure les. Er zijn ook genoeg sim only opties.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:43:
[...]

Yes, maar dat is niet wat ik zei. Wat ik zojuist zei, was dat je/ik/hij/zij die een achterstand heeft, ofwel bij het BKR geregistreerd staat of bij prevental, je nog steeds een abbo kunt afsluiten, mits je de toestel vooruit betaald.
Toch alleen bij een paar sim only providers die niet aangesloten zijn bij Preventel. Met je Vodafone schuld neemt KPN of T-Mobile je ook niet aan als nieuwe klant, totdat je alles hebt terugbetaald.

Ik raad je dan ook met klem aan om Vodafone, zo snel mogelijk alles terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Whatson schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:55:
[...]

Toch alleen bij een paar sim only providers die niet aangesloten zijn bij Preventel. Met je Vodafone schuld neemt KPN of T-Mobile je ook niet aan als nieuwe klant, totdat je alles hebt terugbetaald.

Ik raad je dan ook met klem aan om Vodafone, zo snel mogelijk alles terug te betalen.
Nu heb ik al 2 maal herhaald dat dit wel mogelijk is. Om het maar even nogmaals te herhalen, we gaan nu wel off topic maar goed, je kan het nog steeds, en ja het kan bij KPN.
Hoe weet ik dit?
Ze hebben mij überhaupt persoonlijk gebeld of ik een nieuwe toestel met abo wil, heb vermeld dat ik bij het BKR vermeld sta en heb de situatie uitgelegd. Zou volgens hun geen probleem zijn. Na toch even verder te praten, kon het gewoon, mits ik de toestel ging betalen.
Wat er dus op neerkomt, dat het eigenlijk zoals jij zegt wel een sim-only zou zijn, maar dat het tegelijkertijd dus toch wel bij KPN kan. Dus je hebt gelijk en ongelijk.

En Vodafone bellen heeft geen nut, omdat de contract niet meer bij hun ligt zoals reeds eerder vermeld.

*knip*

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 16-03-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:@Diablito, Whatson: on-topic nu. Dus NIET over abo's ondanks BKR, ook niet over hoeveel abo's de TS had of dat hij die niet had moeten nemen, etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Om terug te komen op de vraag: ja, ik vind het vrij normaal dat het abonnement opgeëist wordt, als je na brieven, betalingsregelingen en rechtszaken in het ongelijk bent gesteld. Je geeft ziekte als reden, maar dat heb je dan niet bij de rechter opgegeven om je zitting te verdagen.
Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:15:
[...]

Ik heb nergens vermeld dat het om Voda ging :P Of toch wel? Ik weet het ook niet meer, teveel ingelezen vandaag..

[...]

Ze lagen al bij de incassobureau toen ik terug kwam uit het buitenland. En die wouden abnormale hoge regelingen treffen, maanbedrag was gewoon niet te halen.
Ik denk dat de voorwaarden bij zo'n last chance regeling zijn, dat je die regeling braaf betaalt. Zo niet, dan eisen ze al het geld op en stoppen ze het abo.
Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:27:
[...]

6 weken vakantie is erg royaal, vooral als er geen geld is. De gevolgen heb je ondervonden, lesson learned hoop ik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Señor Sjon schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:01:
Om terug te komen op de vraag: ja, ik vind het vrij normaal dat het abonnement opgeëist wordt, als je na brieven, betalingsregelingen en rechtszaken in het ongelijk bent gesteld. Je geeft ziekte als reden, maar dat heb je dan niet bij de rechter opgegeven om je zitting te verdagen.

[...]

Ik denk dat de voorwaarden bij zo'n last chance regeling zijn, dat je die regeling braaf betaalt. Zo niet, dan eisen ze al het geld op en stoppen ze het abo.

[...]

6 weken vakantie is erg royaal, vooral als er geen geld is. De gevolgen heb je ondervonden, lesson learned hoop ik.
De betalingsregelement kwam ik na? Enkel door een fout was er geen geld meer over om te betalen.

En zoals eerder vermeld, betreft het geen vakantie, maar een bezoek bij familie, waar ik dus ook bij familie verbleef. Echt kosten zijn hier niet aan verbonden hoor, afgezien het ticket, die ik TOEN wel gewoon kon betalen ( die ik overigens niet zelf betaalde ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-10 16:22
Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:08:
[...]

De betalingsregelement kwam ik na? Enkel door een fout was er geen geld meer over om te betalen.
Dus was er geen geld om de betalingsregeling te betalen en is er dus niet na gekomen. Alle "excuses" kunnen wel uit de kast komen maar het feit blijft dat er niet betaald is.

Uiteindelijk komt het hele zaakje bij de rechter en daar ben je ook niet geweest. (Om welke reden dan ook) Op een gegeven moment houd het gewoon op. En heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:13
Begrijp ik het goed dat ze dus _zelf_ eerst _teveel_ afschrijven en dan pissig worden dat ze niet _nog meer_ af hebben kunnen schrijven?

Een mondelinge afspraak is ook een afspraak, als ze met die betalingsregeling in hebben gestemd dan moeten ze zich er ook aan houden. Echter, door niet naar de rechtszaken te gaan ben je bij verstek veroordeeld en dat is zelden in je voordeel...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Of je het er mee eens bent of niet en of het eerlijk is of niet, in de algemene voorwaarden staat er duidelijk wat Vodafone kan en mag doen bij het niet nakomen van je betalingsverplichting:
Artikel 3 - Het abonnement

2.
Als een abonnement eindigt, worden alle vorderingen van Vodafone op jou (bijvoorbeeld wat je nog aan rekeningen moet betalen) meteen opeisbaar. Als Vodafone een abonnement beëindigt, bijvoorbeeld omdat jij jouw rekeningen niet op tijd betaalt, moet je de resterende abonnementsvergoedingen aan Vodafone betalen. Dit heeft geen invloed op andere rechten van Vodafone. Als Vodafone bijvoorbeeld meer schade heeft geleden, mag Vodafone jou voor die schade ook aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
__R__ schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:16:
[...]

Dus was er geen geld om de betalingsregeling te betalen en is er dus niet na gekomen. Alle "excuses" kunnen wel uit de kast komen maar het feit blijft dat er niet betaald is.

Uiteindelijk komt het hele zaakje bij de rechter en daar ben je ook niet geweest. (Om welke reden dan ook) Op een gegeven moment houd het gewoon op. En heb je pech.
Geld was er wel, maar zoals ik al zei, werd het volledige bedrag van de rekening gehaald.
Dus was er later niet meer.
Klopt, 'pech'.
Paul schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:20:
[...]
Begrijp ik het goed dat ze dus _zelf_ eerst _teveel_ afschrijven en dan pissig worden dat ze niet _nog meer_ af hebben kunnen schrijven?

Een mondelinge afspraak is ook een afspraak, als ze met die betalingsregeling in hebben gestemd dan moeten ze zich er ook aan houden. Echter, door niet naar de rechtszaken te gaan ben je bij verstek veroordeeld en dat is zelden in je voordeel...
Nou teveel was het niet, hoe zal ik het zeggen, ze hielden zich niet aan de betalingsreglement en pakten de volledige bedrag van de bank af, toen hield ik dus niets meer over voor overige rekeningen met daarop de volgende betaling, toen was het "feestje" voorbij zonder dat ik aanwezig was op het feest.
Mondeling overeenkomst is wel bindend ja, maar mijn woord zegt helaas niet veel he..

[ Voor 42% gewijzigd door BasGit op 16-03-2016 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
oops.

[ Voor 103% gewijzigd door BasGit op 16-03-2016 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystie
  • Niet online
Tip is om een volgende keer een schriftelijke bevestiging te vragen van wat je hebt afgesproken. Tevens zou ik in jou situatie toch even gaan praten met de rechtswinkel of bellen met het juridisch loket. Als ik het goed begrijp heb je niet de financiële middelen om dit in 1 keer te betalen en zijn er in deze situaties altijd nog afspraken mogelijk met een deurwaarder (beslagvrije voet e.d.)

[ Voor 60% gewijzigd door mystie op 16-03-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
mystie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:29:
Tip is om een volgende keer een schriftelijke bevestiging te vragen van wat je hebt afgesproken. Tevens zou ik in jou situatie toch even gaan praten met de rechtswinkel of bellen met het juridisch loket. Als ik het goed begrijp heb je niet de financiële middelen om dit in 1 keer te betalen en zijn er in deze situaties altijd nog afspraken mogelijk met een deurwaarder (beslagvrije voet e.d.)
In de praktijk wordt er amper aandacht besteed op de beslagvrije voet, maar goed. Bedankt voor de commentaren, bekijk ik het eens van de andere kant..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik het zo hoor dan is het inderdaad niet helemaal goed gegaan met die betalingsregeling, maar is de bestaande rekening gewoon doorgezet en dat ineens afgeschreven. Dat is natuurlijk wel zuur, maar daarmee zou ik verwachten dat het dan pas bij de volgende betaling fout zou gaan, en had er misschien voor die rekening een nieuwe betalingsregeling getroffen moeten worden. Of de betaling was al doorgevoerd voordat je die regeling had getroffen (hoeveel tijd zat daar tussen?)

Wat ik daarin alleen niet snap is dat ze het gelijk doorzetten naar een incassobureau en je voor 't gerecht dagen, ergens kan ik me niet voorstellen dat ze dat binnen een paar weken doen.

Of je daar nu nog iets mee kan weet ik niet, het is me niet heel duidelijk hoeveel tijd er over heen is gegaan, maar ik zou zeggen, neem contact op met ze en kijk wat er mogelijk is met betrekking tot die betaalregeling, alleen acht ik de kans groot dat je daar nu veel te laat mee bent, en weigeren naar een rechtszaak te komen zal ook niet helpen. Maar ze eens aan de tand voelen hoe het zit met die regeling kun je altijd doen, al is het maar om te weten waar en wanneer het fout is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:56
Nee, maar dan moet je er niet zo'n rotzooi van maken, want:
Señor Sjon schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:01:
Je had inderdaad verweer hiertegen moeten en ook kunnen voeren bij de rechter, want:
mystie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:21:
Of je het er mee eens bent of niet en of het eerlijk is of niet, in de algemene voorwaarden staat er duidelijk wat Vodafone kan en mag doen bij het niet nakomen van je betalingsverplichting:

[...]
De voorwaarden zijn veelal deels in strijd met wetgeving betreffende zgn onredelijke bezwarende voorwaarden.

Daar had prima een beroep op gedaan kunnen worden bij de rechter. Zie bijvoorbeeld
http://www.juridischkenni...-onredelijk-bezwarend.htm of een van de vele andere bronnen voor voorbeelden waarbij de afkoopsom gematigd wordt, zelfs als de provider opzegt wegens wanbetaling.

Maar dan moet je er dus niet zo'n zooi van maken. Beschouw het als leergeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Mondelinge afspraken zijn alleen geldig als er direct op gereageerd wordt, dus een handeling moet volgen waarin de transactie bevestigd wordt. Beloven en later uitvoeren heeft een stuk minder waarde en wordt vaak juist niet als rechtsgeldig gezien.

Voor de rest is het inderdaad een kwestie van prio's stellen en betalen. Overigens als zij iets uit handen geven aan een incasso bureau wil dat nog niet zeggen dat zij het contract hebben overgedragen. Jij mag ten alle tijde het verschuldigde bedrag aan de schuldeiser betalen.

En zoals vele hierboven ook zeggen, het is duur leergeld maar erg veel meer kan je niet meer doen.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:22:
Nou teveel was het niet, hoe zal ik het zeggen, ze hielden zich niet aan de betalingsreglement en pakten de volledige bedrag van de bank af
"meer dan is afgesproken" == teveel, imho :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
En loopt dit echt allemaal op 2 maanden? Of heb je vaker gehad dat er niet genoeg geld was om reden x/y/z (reden is niet zo relevant)

Want contractueel klopt het allemaal. Alleen normaliter gooien ze niet direct met het boek naar de klant na 2 maanden. Als je echter al als wanbetaler bekend staat daar, tja dan verandert dat de zaak ietwat.

Als het echt alleen om die 2 maanden ging en niet om 10+ abbo's dan had je gewoon naar de rechter moeten gaan en had je een grote kans gehad dat die de boel gematigd had. Alleen door het verstek te laten gaan bied je een rechter bijna geen andere keus dan mee te stemmen met een eenzijdig verhaal.

Alleen eerlijk gezegd twijfel ik een klein beetje aan jouw versie. Want je hebt het over meerdere dagvaardingen die je hebt genegeerd en daarmee meerdere verstekveroordelingen hebt gekregen, terwijl je met jouw verhaal in principe maar 1 veroordeling had kunnen krijgen (en die is al erg twijfelachtig), want de rest is allemaal veroorzaakt door die 1e handeling.

En ook je betalingsregeling verwoord je ietwat apart, het is mij in ieder geval totaal niet duidelijk of VF hier nu mee akkoord is gegaan of niet, of dat ze zeiden dat ze het in beraad zouden nemen oid, het leest zegmaar als een eenzijdige mededeling en dat is nog geen betalingsregeling :

Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:38:
[...]
In de praktijk wordt er amper aandacht besteed op de beslagvrije voet, maar goed.
Waar haal je dit soort wijsheden toch vandaan? Is dat uit dezelfde hoed waarvandaan je hebt getrokken dat je niet op meerdere dagvaardingen moet reageren oid?
Want dat is echt een hele verkeerde hoed. Alles en iedereen heeft te maken met de beslagvrije voet. Hij is alleen niet zo relevant meer als je 1+ mobiel abbo hebt, aangezien ik vermoed dat je met enkel je abbo-gelden al boven die belastingvrije voet zat en dan kunnen ze idd alles wegtrekken (moet je maar je abbo's stopzetten dan kom je onder de belastingvrije voet en heb je weer geld te spenderen)

Ik zou echt nog eens even heel goed nadenken over deze hele affaire, want je hebt zo ongeveer fout gedaan wat je fout kon doen en als wat je hier schrijft de waarheid is had je nergens last van hoeven hebben als je zelf anders had gereageerd, deze hele puinhoop heb je zelf gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Diablito schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:22:
[...]
Mondeling overeenkomst is wel bindend ja, maar mijn woord zegt helaas niet veel he..
Niet als je die niet laat horen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Onbeperkt bellen abonnementen bestaal al meer dan drie jaar. Ook gezien het feit dat er rechtszaken zijn geweest, praat je makkelijk over 6-12 maanden tussen eerste gemiste betaling en feitelijke zitting.

Wat is nu echt gebeurd met die betaling? Om 20.15 tik je dit:
Was dat het normale abonnement, waarna escalatie plaatsvond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
TERW_DAN schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:39:
Als ik het zo hoor dan is het inderdaad niet helemaal goed gegaan met die betalingsregeling, maar is de bestaande rekening gewoon doorgezet en dat ineens afgeschreven. Dat is natuurlijk wel zuur, maar daarmee zou ik verwachten dat het dan pas bij de volgende betaling fout zou gaan, en had er misschien voor die rekening een nieuwe betalingsregeling getroffen moeten worden. Of de betaling was al doorgevoerd voordat je die regeling had getroffen (hoeveel tijd zat daar tussen?)

Wat ik daarin alleen niet snap is dat ze het gelijk doorzetten naar een incassobureau en je voor 't gerecht dagen, ergens kan ik me niet voorstellen dat ze dat binnen een paar weken doen.

Of je daar nu nog iets mee kan weet ik niet, het is me niet heel duidelijk hoeveel tijd er over heen is gegaan, maar ik zou zeggen, neem contact op met ze en kijk wat er mogelijk is met betrekking tot die betaalregeling, alleen acht ik de kans groot dat je daar nu veel te laat mee bent, en weigeren naar een rechtszaak te komen zal ook niet helpen. Maar ze eens aan de tand voelen hoe het zit met die regeling kun je altijd doen, al is het maar om te weten waar en wanneer het fout is gegaan.
De dagvaarding gebeurde niet heel veel daarna, omdat er gelijk incassokosten bovenop kwamen, en de incassobureau niet akkoord ging met een redelijke regeling, kon ik dit niet betalen waardoor de dagvaarding dus plaatsvond.
Twarp schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:41:
Mondelinge afspraken zijn alleen geldig als er direct op gereageerd wordt, dus een handeling moet volgen waarin de transactie bevestigd wordt. Beloven en later uitvoeren heeft een stuk minder waarde en wordt vaak juist niet als rechtsgeldig gezien.

Voor de rest is het inderdaad een kwestie van prio's stellen en betalen. Overigens als zij iets uit handen geven aan een incasso bureau wil dat nog niet zeggen dat zij het contract hebben overgedragen. Jij mag ten alle tijde het verschuldigde bedrag aan de schuldeiser betalen.

En zoals vele hierboven ook zeggen, het is duur leergeld maar erg veel meer kan je niet meer doen.
Vodafone "kon" verder niets meedelen omdat de contract niet meer bij hun lag, was wat ik te horen kreeg, en ze hing op nadat ik om uitleg vroeg.

@ Gomez, waren verschillende providers dus verschillende rechtszaken, die later ook werd werd doorgezet naar een andere inc bureau.

Uit welke hoed ik dit haal? Als jij meer als 1 schuld hebt, gaan ze natuurlijk niet kijken wat je anderen ook moet betalen, get it? Uit die hoed dus, google maar eens ernaar.

@ Sjon. Wat er gebeurd is? Ik miste een betaling, regeling, ook gemist, de maand daarop was het dus voorbij? Meen dat het zo ongeveer in elkaar zat, qua maanden dan. Het is al een poos terug, reden dat ik er nu iets over vraag, komt door een recente contact met 1 van de incassobureau's die ik hier niet wil opnoemen.
Snap niet precies wat je bedoelt, met of dat het normale abbo was, maar die van de vodafone was de hoogste rekening wat ik moest betalen, waar het mis ging. Waardoor er een kettingreactie volgde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
Diablito schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:23:
[...]

[...]

Uit welke hoed ik dit haal? Als jij meer als 1 schuld hebt, gaan ze natuurlijk niet kijken wat je anderen ook moet betalen, get it? Uit die hoed dus, google maar eens ernaar.
Doen ze wel maar ze kijken naar meer en je moet zelf ook duidelijk melden hoe je situatie is. Als je zelf niets doet om de situatie te verbeteren (neem gewoon nog wat abonnementen..) dan zijn ze natuurlijk ook niet bereid om je veel tegemoet te komen.

Je hebt er echt een potje van gemaakt.

Zoals al werd gezegd, je moet betalen en je belminuten ben je kwijt. Wat er nu gebeurt is dat je je abonnement verplicht moet afkopen.

*snip* niet sneren a.u.b.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 17-03-2016 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Diablito schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:23:
[...]

@ Sjon. Wat er gebeurd is? Ik miste een betaling, regeling, ook gemist, de maand daarop was het dus voorbij? Meen dat het zo ongeveer in elkaar zat, qua maanden dan. Het is al een poos terug, reden dat ik er nu iets over vraag, komt door een recente contact met 1 van de incassobureau's die ik hier niet wil opnoemen.
Snap niet precies wat je bedoelt, met of dat het normale abbo was, maar die van de vodafone was de hoogste rekening wat ik moest betalen, waar het mis ging. Waardoor er een kettingreactie volgde.
Voor hun zijn dat twee gemiste betalingen en een teken dat je de regeling niet serieus neemt. Dat je niet kon betalen kon allerlei oorzaken hebben, alleen daar hebben zij niets zoveel mee te maken. Hard maar helaas.

Ging mij om het volgende
Abo A maand X: niet betaald.
Betalingsregeling voor abo A maand X+1: niet betaald.
In maand X+2 eisen ze dan alles op, aangezien ze in de 'normale' abonnementsperiode ook via incassobureaus achter hun geld aan moesten en ze er geen vertrouwen meer in hadden dat je ging betalen. Dan beëindigen ze het abonnement en eisen dus in één keer de resterende maanden op. In een eerder stadium is al dat stukje Algemene Voorwaarden gequote van Vodafone.
Ze hebben je als klant 'verkocht' aan een incassobureau voor bijvoorbeeld 25-30% van het totaalbedrag en het incassobureau gaat met een gerechtelijke uitspraak in de hand de 100% bij jou innen.

Je hebt nu neem ik aan geen problemen met providers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:45

LankHoar

Langharig tuig

Volgens mij heeft TS allang antwoord op de initiële vraag. Indien TS verder een advies van waarde wil, lijkt het mij erg handig om de feiten overzichtelijk te posten (en dus ook even het papierwerk in te duiken). Het is nu meer giswerk, en "ongeveer want lang geleden". Dit helpt niet mee om hier objectief iets over te zeggen.

Ondanks dat het al gezegd is, wil ik je toch graag op het hart drukken een les uit deze situatie te leren. Want wat voor advies hier ook uit komt, ook al word deze zaak nog voordeliger voor je beslecht, indien je die les niet leert is de kans dat een dergelijke situatie zich weer voordoet (al dan niet met telefoon abbo's) meer dan reël.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Punt is: door een abo af te sluiten ga je een contract aan.
Dat heb je niet nageleefd, en de zaak is voor de rechter gekomen.

Om exact te weten wat je rechten nu zijn, zal je in je contract en vonnis moeten gaan kijken.

En het is normaal dat bij late betaling ineens het hele bedrag opeisbaar wordt, omdat je waarschijnlijk ook een toestel gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Tommie12 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:05:
En het is normaal dat bij late betaling ineens het hele bedrag opeisbaar wordt, omdat je waarschijnlijk ook een toestel gekregen hebt.
Zie de uitspraken hierboven dat rechters dat nog niet zo 'normaal' vinden, maar in diverse uitspraken het totaalbedrag gematigd hebben tot een redelijke schade. Daarbij splitsen ze overigens typisch wel de kosten voor toestel (reeds geleverd) en dienstverlening (deels nog te leveren) en heeft de matiging slechts betrekking op het laatste.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rechters wijken inderdaad soms af van de contractvoorwaarden als ze die niet billijk vinden.

Daarom: vonnis en contract nalezen. (en eventueel rechtshulp zoeken om het te begrijpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Afspraken hadden op papier gemaakt moeten worden.
Overigens weet ik niet hoe het werkt, maar horen dergelijke brieven niet aangetekend te worden verstuurd waarin gedreigd wordt met escalatie? Daarmee dus de: 6 weken op de deurmat te voorkomen?

Een les voor de toekomst: Elke mondelinge afspraak is rechtsgeldig, maar zorg altijd voor bevestiging op papier (dat mag ook digitaal via email zijn.)

Veel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Hann1BaL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:21:
Een les voor de toekomst: Elke mondelinge afspraak is rechtsgeldig, maar zorg altijd voor bevestiging op papier (dat mag ook digitaal via email zijn.)

Veel succes.
Niet geheel waar, alleen als er meteen op gehandeld wordt. Hieronder valt bewijsvoering, het maken van een contract, het betalen en leveren van goederen/diensten/etc.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tommie12 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:14:

Ik denk dat de beroepsperiode al enige tijd voorbij is als ik het zo lees.
Hann1BaL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:21:
Afspraken hadden op papier gemaakt moeten worden.
Overigens weet ik niet hoe het werkt, maar horen dergelijke brieven niet aangetekend te worden verstuurd waarin gedreigd wordt met escalatie? Daarmee dus de: 6 weken op de deurmat te voorkomen?

Veel succes.
Als er inmiddels zitting is geweest en vonnis gewezen, dan is dit traject denk ik verleden tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sven240
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 20:06
Ik heb ruime werkervaring (Billing afdeling Ziggo) met soortgelijke situaties/zaken omtrent betalingsachterstanden van abbonementen die geëscaleerd waren.

(even terzijde bevreemd het mij dat de betalingsregeling nooit zwart/wit aan je bevestigd is zoals je zelf aangeeft.)

Voor de rest is dit schip gevaren en heb je kansen laten liggen om zelf actie te ondernemen, maar dit is al veelvuldig genoemd.
Met de vinger wijzen naar de provider heeft hier geen zin meer en kost jou alleen maar energie!

Als ik zo vrij mag zijn heb ik het idee dat je het totale overzicht kwijt bent in de huidige situatie.
In dit soort zaken raad ik ten zeerste aan om hulp in te schakelen! Deze experts kunnen samen met jou de situatie in kaart brengen en een plan van aanpak opstellen om je weer uit deze spreekwoordelijke 'put' te halen.
Dit is geen prettige periode die je te wachten staat, maar wel de juiste route om alles weer op de rit te krijgen.

Daarnaast zul je meer inzicht krijgen in je financieen en hoe daar mee om te gaan! Deze handvatten neem je voor jezelf mee naar de toekomst, met als doel alles weer in eigen beheer op te kunnen lossen.

Kijk zeker eens naar de volgende websites:
https://www.juridischloke...minnelijk-schuldentraject
&
http://uitdeschulden.nu/

[ Voor 6% gewijzigd door sven240 op 17-03-2016 12:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Na het hele topic doorgelezen te hebben begrijp ik niet helemaal dat je nu nog vraagt of het fair is en of er nog wat aan gedaan kan worden. Als ik het goed begrepen heb, is de rechtzaak al weer een tijd geleden.
Je hebt een bepaalde periode waarin je kan besluiten om in beroep te gaan, als die verstreken is kan je er niks meer aan doen of veranderen.

Daarnaast vallen mij een aantal zaken op:

- Om te beginnen sluit je meerdere abonnementen (verplichtingen) af voor langere periode.
- Daarna bel je dusdanig meer buiten je bundel dat dit zulke hoge kosten opleverde dat je dit niet kon betalen. Dat had je van te voren kunnen weten en dat is dus ook jouw verantwoordelijkheid.
- Je stelt dat de provider zich niet houdt aan de afgesproken betalingsregeling, maar je vraagt zelf niet om een bevestiging hiervan op papier.
- Als dan het hele bedrag wordt afgeschreven, trek je niet aan de bel. Lijkt me dat je ook in het buitenland bij familie via internetbankieren je rekening kan controleren. Ook dat is jouw verantwoordelijkheid.
- Daarna negeer je aanmaningen, dagvaardingen en kom je uiteindelijk niet op dagen bij de rechtzaak, rechtzaken.

Al die dingen bij elkaar opgeteld verspeel je letterlijk al je krediet. Zelfs als je nog in hoger beroep kan, is het nog maar de vraag of een rechter met jou meegaat. Die kijkt ook naar de voorgeschiedenis, en als daaruit blijkt dat jij doelbewust de zaak hebt laten versloffen, en niet juist gehandeld hebt, zal er weinig aan de zaak veranderen.

Een opmerking die ik ook graag wil maken is over de verplichtingen die jij bent aangegaan. Dit zijn er klaarblijkelijk behoorlijk wat. Abonnementen zijn vaak voor 1 of 2 jaar, terwijl je niet 1 of 2 jaar vooruit kan kijken hoe je situatie er dan uit ziet. Lijkt mij handig hiermee rekening te houden voor je een contract aangaat. Ga bijvoorbeeld voor een sim-only die maandelijks opzegbaar is, of zorg op z'n minst voor voldoende spaargeld achter de hand.

Het heeft me al vaker verbaasd over hoe makkelijk mensen contracten aangaan voor meerdere jaren, en het gek vinden dat ze in de problemen komen. Mijn stelregel is, als ik het nu niet in 1 keer kan betalen, dan moet ik dus ook geen contract aangaan om het gespreid te betalen (hypotheek uitgezonderd). Zelfde zie je bij hoe gemakkelijk mensen prive lease (auto) contracten afsluiten. Als je het na een jaar of 2 jaar niet meer kan betalen ben je gewoon zwaar de pineut, en toch doen mensen dit zonder twijfel.

Ik hoop dat je je les geleerd hebt dat dit zo niet kan, maar aangezien je nog erg bezig bent jezelf te verdedigen heb ik daar sterk me twijfels over. Wens je sterkte en succes met de situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
@Alexander, ik ga proberen kort op je te reageren. Voor zover ik het weet, vroeg ik nergens of er nog wat aan gedaan kon worden.
Toen ik de betalingsregeling trof, ging ik er gewoon van uit dat die gewoon nageleefd zou worden.
Hierover zeur ik niet, ik legde alleen uit hoe het verliep.
Als je inderdaad alles had doorgelezen, wist je ook ong waarom ik niet aanwezig was bij de dagvaardingen.
Alleen ging de topic niet over, wat ik waar wel en niet deed, doe.
Volgens mij wordt ik verkeerd begrepen en hebben enkele mensen het idee, dat ik me hier probeer neer te zetten als een zondebok, een schouder zoek om op uit te huilen. Neen. Steun zoek ik hier niet.
Je geeft aan dat ik me hier dus aan het verdedigen ben.
Verdedigen tegen wie? Tegen mensen die hun mening geven? Tegenover mezelf?
Hoe kom je op het idee dat ik me aan het verdedigen ben? Wordt ik ergens aangevallen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ik heb niet alle reacties gelezen, maar de tekst Anyways, nu werden dus de abonnement stopgezet en werd ik verschillende keren gedagvaard, wegens ziekte niet kunnen opdagen, ( ook een beetje verloren hoop, en gebrek aan geld voor juridisch hulp ), dus de rechtszaken zijn al verloren.
triggert bij mij toch iets.

Zijn de rechtszaken al gevoerd? Zo niet: ga naar het juridisch loket. Daar kun je advies inwinnen van mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben.
Zo wel: schrijf het incassobureau aan, leg de situatie uit en doe ze een voorstel hoe jij denkt de rekening af te gaan betalen. Zorg er voor dat het een redelijk bedrag in een redelijke termijn is (dus niet roepen dat je wel 10 euro per maand gedurende de komende 5 jaar gaat betalen, ze zullen wat substantiëlers verwachten en willen).

Cru gezegd:
Zorg zelf voor contact, ga niet afwachten op wat de tegenpartij doet want dan trek je altijd aan het kortste eind, gezien het feit dat de fout bij jou ligt!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Wat zit iedereen belerend te doen zeg. TS weet dat hij er een zooitje van heeft gemaakt. Hij vraagt alleen maar:
ik moet alle abo's betalen, maar zonder belminuten. Kan dat? (Ofwel, de Mercedes die je in termijnen betaalde pakken ze af, maar je moet wel 60k ophoesten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Pietervs schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:13:
ik heb niet alle reacties gelezen, maar de tekst Anyways, nu werden dus de abonnement stopgezet en werd ik verschillende keren gedagvaard, wegens ziekte niet kunnen opdagen, ( ook een beetje verloren hoop, en gebrek aan geld voor juridisch hulp ), dus de rechtszaken zijn al verloren.
triggert bij mij toch iets.

Zijn de rechtszaken al gevoerd? Zo niet: ga naar het juridisch loket. Daar kun je advies inwinnen van mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben.
Zo wel: schrijf het incassobureau aan, leg de situatie uit en doe ze een voorstel hoe jij denkt de rekening af te gaan betalen. Zorg er voor dat het een redelijk bedrag in een redelijke termijn is (dus niet roepen dat je wel 10 euro per maand gedurende de komende 5 jaar gaat betalen, ze zullen wat substantiëlers verwachten en willen).

Cru gezegd:
Zorg zelf voor contact, ga niet afwachten op wat de tegenpartij doet want dan trek je altijd aan het kortste eind, gezien het feit dat de fout bij jou ligt!
Rechtszaken zijn al gevoerd, betalingsregelingen en al is een ander verhaal om nu hier uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
ago schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:13:
Wat zit iedereen belerend te doen zeg. TS weet dat hij er een zooitje van heeft gemaakt. Hij vraagt alleen maar:
ik moet alle abo's betalen, maar zonder belminuten. Kan dat? (Ofwel, de Mercedes die je in termijnen betaalde pakken ze af, maar je moet wel 60k ophoesten).
Amen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Daar is allang antwoord op gegeven. Ja, dat kan want bij wanbetaling mag de provider opzeggen. Het enige wat topicstarter had kunnen doen is om matiging van de te betalen som vragen bij de rechter en dat is een gepasseerd punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

Rukapul schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:35:
Daar is allang antwoord op gegeven. Ja, dat kan want bij wanbetaling mag de provider opzeggen.
Opzeggen oké, maar ze derven niet alleen de geleden schade, maar brengen ook toekomstige belminuten in rekening die niet afgenomen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zie het fragment wat selectief buiten de quote is gelaten en de eerder aangehaalde jurispudentie die precies ingaat op wat een redelijke opzegtermijn en schade kan zijn welke mede bepalen wat voor een afkoopsom toegewezen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diablito schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:09:
@Alexander, ik ga proberen kort op je te reageren. Voor zover ik het weet, vroeg ik nergens of er nog wat aan gedaan kon worden.
Toen ik de betalingsregeling trof, ging ik er gewoon van uit dat die gewoon nageleefd zou worden.
Hierover zeur ik niet, ik legde alleen uit hoe het verliep.
Als je inderdaad alles had doorgelezen, wist je ook ong waarom ik niet aanwezig was bij de dagvaardingen.
Alleen ging de topic niet over, wat ik waar wel en niet deed, doe.
Volgens mij wordt ik verkeerd begrepen en hebben enkele mensen het idee, dat ik me hier probeer neer te zetten als een zondebok, een schouder zoek om op uit te huilen. Neen. Steun zoek ik hier niet.
Je geeft aan dat ik me hier dus aan het verdedigen ben.
Verdedigen tegen wie? Tegen mensen die hun mening geven? Tegenover mezelf?
Hoe kom je op het idee dat ik me aan het verdedigen ben? Wordt ik ergens aangevallen dan?
Je vroeg in iedergeval of het mag dat de provider geen diensten meer levert ondanks dat je het volledige bedrag moet betalen. Je hebt je dus nog niet neergelegd bij de uitspraak, anders was je dit topic niet gestart. Maar om kort te zijn, als dat de uitspraak van de rechter was, dan mag dat dus.

Ik heb zeker alles doorgelezen, zo ook dat je ziek was. Geen idee wat je mankeerde (dat doet er voor dit topic ook niet toe), maar je kan altijd om uitstel vragen van de zitting. Ook al ben je niet in staat om een advocaat te betalen, je mag ten alle tijden zelf je verdediging voeren. Daarbij hoef je geen juridische kennis te hebben, je kan de rechter wel de situatie uitleggen. Je gaf zelf ook aan dat je toch al geen hoop meer had, daarmee doe je overkomen dat dit ook meespeelde om maar niet naar de rechtbank te gaan.

En er vanuit gaan dat een bedrijf afspraken na komt, zo werkt het in deze wereld helaas niet (al zou dat wel zo moeten zijn) Vaak moet je daar zelf bovenop zitten.

Wat betreft het verdedigen, zo komen je posts over omdat je overal excuses voor hebt, onder andere door te stellen, ik was in het buitenland en ik was ziek. Zoals ik al aangaf, kans is groot dat je ook vanuit het buitenland je bankrekening in de gaten kan houden, en je had kunnen proberen om de zitting uit te stellen. Zeker als je weet dat er dit soort zaken gaande zijn, had je er meer bovenop moeten zitten.

En mijn post was niet bedoeld om je de grond in te boren, heb juist ook geprobeerd om wat tips mee te geven en je succes en sterkte te wensen, want begrijp dat de situatie erg vervelend is. Ben vrij direct, maar het was met de beste bedoelingen zodat je ook inziet dat je dit soort dingen in het vervolg beter kan aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ago schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:42:
[...]

Opzeggen oké, maar ze derven niet alleen de geleden schade, maar brengen ook toekomstige belminuten in rekening die niet afgenomen kunnen worden.
En wat als ze het abonnement door laten lopen zodat je je minuten houdt en de wanbetaler gaat weer de fout in door extreem over de bundel te gaan? De provider wil geen contract meer met een wanbetaler.
Het contract is door de provider wegens wanbetaling beeindigd, zij verhalen enkel en alleen het verlies wat ze hierdoor hebben geleden. Rechter gaat hier in mee, dat is dan het verhaal. Ben je het er niet mee eens, dan kan je in hoger beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:01:
zij verhalen enkel en alleen het verlies wat ze hierdoor hebben geleden.
Zij verhalen meer. Ik moet namelijk nog 22 maanden van 50 euro abonnementskosten per maand betalen, terwijl ik er geen minuut van mag bellen. (Ik chargeer even als voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ago schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:05:
[...]

Zij verhalen meer. Ik moet namelijk nog 22 maanden van 50 euro abonnementskosten per maand betalen, terwijl ik er geen minuut van mag bellen. (Ik chargeer even als voorbeeld)
Hoezo verhalen zij meer? Met het aangaan van contract heeft TS een afspraak gemaakt dat hun voor 24 maanden gegarandeerd 50 euro zouden krijgen, op het moment dat zij die 50 euro niet krijgen is dat gewoon verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
Die Mercedes wordt in beslag genomen, verkocht en het bedrag wat deze te weinig oplevert van die 60K mag jij betalen (uiteraard vermeerderd met eventuele bijkomende kosten). Maar volgens mij vergelijk je nu het op afbetaling kopen van een mercedes met het betalen van abonnementskosten voor een mobiele telefoon? Iets met appels en peren?

Je hebt een contract met een mobiele provider voor zoveel maanden x zoveel kosten (+evt bijkomende kosten). Je betaalt niet dus moet je uiteindelijk de minimale kosten die ze van je zouden krijgen (de vaste abonnementskosten en afbetalingskosten van je toestel), in 1 keer aflossen en ze hoeven niet meer te leveren want het contract is daarmee direct afgelost (beeindigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Als dat in de voorwaarden staat...

Voor dat bedrag heb je waarschijnlijk wel een telefoon van 500€+ gekregen.
En voor de rest heb je al meer dan 500€ kosten veroorzaakt doordat ze de hele administratie moeten doen, en een advokaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zoals Gomez12 al aangeeft, er is een contract voor x maanden waarbij de provider een dienst levert en de contractant de abonnementskosten over die periode betaald. De provider zet dit in de boeken als nog te ontvangen bedragen. Vervolgens pleegt de contractant contractbreuk door niet te betalen. Direct gevolg, de provider beeindigd het contract wegens wanbetaling, maar er was een contract voor x aantal maanden betaling die ze dan nu maar mis moeten lopen? De fout ligt niet bij de provider die nog gewoon z'n geld verwacht maar die geen zaken meer wilt doen met een wanbetaler. Als ze dus minder zouden vragen dan het volle bedrag, is dat gewoon derving.

Daar komt nog bij, de rechter heeft al uitspraak gedaan, en tenzij het anders staat in het vonnis van de rechter, is dit dus correct en mag dat dus zo. Ben je het niet mee eens, dan kan je in hoger beroep

En zoals eerder al gezegd, bezint eer ge begint, zeker met lang lopende contracten. Helaas ontkom je er niet altijd aan om een jaarcontract af te sluiten, denk bijvoorbeeld aan vast internet, maar je kan het wel tot een minimum beperken en ga dan ook niet gelijk voor een contract met de hoofdprijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2016 11:13 . Reden: Toevoeging stukje over rechter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

Tommie12 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:28:
Als dat in de voorwaarden staat...
Voor dat bedrag heb je waarschijnlijk wel een telefoon van 500€+ gekregen.
En voor de rest heb je al meer dan 500€ kosten veroorzaakt doordat ze de hele administratie moeten doen, en een advokaat betalen.
Dat is de discussie ook niet hoor, eens dat ze er geen cent op hoeven toe te leggen.
Ik vroeg me alleen af of ze het kunnen maken na het betalen van alle kosten en boetes door de wanbetaler om te zeggen: "mooi, je hebt alles betaald, maar de toekomstige belminuten uit je contract zijn verbeurd verklaard, doei".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Zij verhalen meer. Ik moet namelijk nog xx maanden van yy euro abonnementskosten per maand betalen, terwijl ik er geen minuut van mag bellen. (Ik chargeer even als voorbeeld)
Dat kan natuurlijk niet. Als ze de dienst niet meer leveren kunnen ze deze ook niet meer in rekening brengen.

Mocht je al een maand betaalt hebben terwijl je geen gebruik kon maken van hun diensten...
In dat geval een aangetekend schrijven dat je het contract per direct laat ontbinden wegens wanprestatie -en/of- geen bereik. Als je moet betalen voor een mag je ook de tegenprestatie verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
kwakzalver schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:49:
Als je moet betalen voor een mag je ook de tegenprestatie verwachten.
En aan wie stuur je die brief? Naar de rechter die je bij verstek heeft veroordeeld?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat kan natuurlijk niet. Als ze de dienst niet meer leveren kunnen ze deze ook niet meer in rekening brengen.

Mocht je al een maand betaalt hebben terwijl je geen gebruik kon maken van hun diensten...
In dat geval een aangetekend schrijven dat je het contract per direct laat ontbinden wegens wanprestatie -en/of- geen bereik. Als je moet betalen voor een mag je ook de tegenprestatie verwachten.
Heb je het gehele topic wel gelezen? De rechter heeft al uitspraak gedaan, het contract is ontbonden en de provider heeft recht op de resterende maandbedragen.

Het is niet zo dat de provider de klant zonder reden heeft afgesloten, die reden was namelijk dat de klant zijn betaalverplichting niet na kwam. Dat is contractbreuk. Door de uitspraak van de rechter is dus de tegenprestatie komen te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ago schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:54:
[...]
Ik vroeg me alleen af of ze het kunnen maken na het betalen van alle kosten en boetes door de wanbetaler om te zeggen: "mooi, je hebt alles betaald, maar de toekomstige belminuten uit je contract zijn verbeurd verklaard, doei".
Welke toekomstige belminuten? Er zijn geen toekomstige belminuten meer, want er is geen contract meer. Er is alleen nog een openstaande schuld van 22*50 euro oid.
[...]

De dienst is afgesloten, het contract is door de rechter beeindigd etc. De TS betaalt dan ook totaal niet meer voor de dienst, alleen door het beeindigen van de dienst is er een openstaande vordering ontstaan en die moet TS nog wel betalen.

Je moet 2 dingen goed uit elkaar houden :
A: een contractuele dienst verlenen tegen geld
B: een openstaande vordering

Het begon als a, maar de rechter heeft er b van gemaakt omdat TS zijn deel van het contract niet naleefde.
Pagina: 1