[Ubuntu] Dual Os Windows Ubuntu, Ubuntu niet meer zichtbaar.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitbullgio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 09:08
Hallo,

Weet niet precies waar ik dit moet zetten dus zet ik het hier.

Ik heb een dual boot geinstalleerd van Windows 10 en Ubuntu.
Had al Windows 10 daarna heb ik Ubuntu ernaast geinstalleerd door een swap partitite aan te maken en een EXT4 partitie waarop Ubuntu 12.04 dan staat op zich wat liggen klooien aangezien je in Ubuntu niet meer de mogelijkheid krijgt om dit automatisch te laten installeren naast Windows blijkbaar.

Nu heb ik wat liggen experimenteren met een aantal backup programma's en ik had een systeemkopie gemaakt met Veeam Endpoint Backup Free.
Dit is gelukt maar ik krijg de Grub niet meer, eerst dacht ik dat Veam enkel Windows had gebackupped maar nadat ik Ubuntu opnieuw wou installeren zag ik toch dat Ubuntu er nog gewoon zou opstaan volgens de installatie procedure en vroeg deze me om ubuntu 12.04 naast de bestaande ubuntu te installeren.
Dat is mijn bedoeling dus niet.
Ik wil gewoon terug in Ubuntu geraken, had al wat geexperimenteerd met Easybcd om bootloader aan te passen maar dit lukt me niet.
Hoe kan ik op een simpele manier terug in Ubuntu geraken? Een Grubloader installeren of bepaalde partities want deze bestaan nog allemaal actief, primair zetten ofzo?

Veel dank alvast voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:07
Wat voor laptop / desktop?
en is het UEFI of legacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitbullgio
Latpop en Legacy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:07
Als er nog wel een uefi partitie menu is, zou je mogelijk in je laptop uefi boot menu moeten kunnen booten naar de grub uefi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitbullgio
heb enkel legacy is nog een oud toestel.
Ahci en IDE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 20:32

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitbullgio
Thx is bekijken

Zo ziet mijn schijfbeheer er uit. 3de en 4de partitie zou linux swap en ubuntu staan

https://drive.google.com/...28MssOKQZ8UTluV09UaWtrRGs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het lijkt mij even handig als je uitlegt wat je nou allemaal hebt gedaan en vooral wat voor hardware je hebt. Wat ik mij afvraag, is waarom je Ubuntu 12.04 hebt genomen. Die is enorm veroudert. Ik hoop niet dat je een of andere howto hebt gevolgd die drie jaar geleden is geschreven, want er is veel verandert in die tijd.

Wat ik ook nog vreemd vind, is dat je harde schijf 5 primaire partities bevat en 1 logische partitie. De MBR partitietabelspecificatie geeft een duidelijk limiet van 4 primaire partities. Een schijf in GPT indeling, noodzakelijk voor UEFI, heeft dat limiet niet maar kent vervolgens geen logische partities.

Als oplossing is het wellicht makkelijker en sneller om een nieuwere Ubuntu versie te installeren ter vervanging van je huidige 12.04.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitbullgio
nou hardware is gewoon een acer laptop i5 van 5 jaar geleden ongeveer. Legacy bios dus.
12.04 omdat ik deze gewoon nog als iso op een stickie had staan, maakt niet uit dat hij verouderd is was wat voor test doeleinden. Neen heb niet speciaal iets gevolgd.

Ja heb nog 2 extra partities aangemaakt wou eigenlijk ne trio boot ofzo proberen wss kan dit niet.
Heb niet zo heel veel kennis ivm logische en primaire partities.

Ja die oplossing zou idd het gemakkelijkste zijn maar ik zou gewoon die dat er al opstaat terug willen gebruiken. Gewoon omdat ik dit wil fixen en niet per se voor de gemakkelijke oplossing ga.
Dan leer ik er ook iets uit en dat is goed meegenomen.

Ga straks eens spelen met die super grub2 disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Ook al is het voor een test, het is heel erg onverstandig om oudere software zonder (security) updates aan het Internet te hangen. Gezien het feit dat je het op een laptop draait, schat ik de kans dat je niet ermee gaat surfen heel erg klein in.

Voor de zekerheid, je kunt op https://wiki.ubuntu.com/Releases zien tot wanneer de updates op bepaalde versies van Ubuntu beschikbaar zijn.

Daar kun je dus zien dat je de versie hebt die onderaan het lijstje met current staat, dus de eerst volgende versie die geen updates meer krijgt, is 12.04.

Dus... http://www.ubuntu.com/download/desktop en dan kun je daar de nieuwste versie downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitbullgio
ik kan terug mijn ubuntu os benaderen via supergrub waarvoor dank aan de oplossing van pasarica.
Alleen heb ik de grub nog niet kunnen installeren zodat ik altijd kan kiezen tussen mijn OS'n.
Op zich mag deze topic gesloten worden zal nog wat verder kijken hoe ik deze vast kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je Grub nu wel hebt draaien, als in, je start standaard in Ubuntu, dan zou een keer 'sudo update-grub' vanuit een terminal draaien het op moet lossen.

Standaard gaan topics niet op slot, dus als dit het is, dan zakt deze vanzelf buiten beeld.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitbullgio
Ok zal ik zeker doen bedankt.
Was niet Ubuntu 12.04 maar 14.04 :-)
Hero of Time schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:27:
Als je Grub nu wel hebt draaien, als in, je start standaard in Ubuntu, dan zou een keer 'sudo update-grub' vanuit een terminal draaien het op moet lossen.

Standaard gaan topics niet op slot, dus als dit het is, dan zakt deze vanzelf buiten beeld.
Pagina: 1