Sidetable speakerlift subwoofer idee, haalbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Goedemiddag!

Ik ga over een paar maanden verhuizen en zit met het volgende. Ik krijg vanaf nu meer te maken met de WAF factor, je moet concessies doen in een relatie. Gelukkig heb ik een idee waardoor ik niet echt hoef toe te geven op de eerdere situatie.

Vrouwlief wilt namelijk liever van de surroundopstelling af. Ze vind het wel leuk met films maar vind de hoeveel speakers niet echt leuk. Nu had ik mij al het volgende bedacht.

Ik wil achter de bank een soort sidetable maken, ongeveer 30cm diep. Daarop kan mevrouw dan allemaal prulletjes kwijt, en ik mijn speakers. Om ze dan niet in het zicht te hebben staan had ik het idee om ze via een raammechanisme van een auto omhoog te laten komen. Tot zover weet ik dat me dit allemaal wel gaat lukken.Alleen zat ik me gelijk te bedenken dat ik achter de bank dan ook wel een sub kwijt kan als ik hem zelf bouw.

Ik had al een nieuwe sub nodig aangezien onze woonkamer 2 keer zo groot gaat worden (+/- 60m2 met de open keuken meegerekend), vriendin ziet dat niet zitten.
.

Plannen gewijzigd, sub komt los en ga voor de upgrade naar 7.1.

Ook even een quick and dirty paint tekening voor de situatie. Het rode wordt de sidetable:

Afbeeldingslocatie: http://i1092.photobucket.com/albums/i413/Zahariac/Mobile%20Uploads/Sidetable.jpg

En dit is even een snelle schets van de sidetable zelf. De afgeschuinde vlakken is dus waar de speakers zich onder zullen bevinden en wat omhoog komt:

Afbeeldingslocatie: http://i1092.photobucket.com/albums/i413/Zahariac/sidetable.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door Zahariac op 18-03-2016 09:00 ]

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Twan V

...en er stralend uitzien

Dus je uiteindelijke vraag is: Hoe belangrijk is de plaatsing van een surround-subwoofer in een woonkamer?

Volgens mij niet zo heel belangrijk. Laag geluid draagt ver en is (bij 1 sub) redelijk omnidirectioneel. Hou er wel rekening mee dat dingen in de omgeving van de sub kunnen gaan resoneren.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou de sub niet in de sidetable maken ivm trillingen van de spullen die erop staat, en er in zitten.
Is een sub onder de bank een optie?

Wise enough to play the fool

• Zahariac
teacher schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:23:
Ik zou de sub niet in de sidetable maken ivm trillingen van de spullen die erop staat, en er in zitten.
Is een sub onder de bank een optie?
Onder de bank gaat niet passen, die is erg laag. En ik wil de sub dan ook onder de sidetable bouwen. Dus wel los van elkaar. De sidetable komt dan als het ware over de sub te staan.

Verwijderd

Zahariac schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:21:
Ik had al een nieuwe sub nodig aangezien onze woonkamer 2 keer zo groot gaat worden (+/- 60m2 met de open keuken meegerekend), vriendin ziet dat niet zitten.
Is 60m2 nog steeds niet genoeg voor de bescheiden wensen van twee mensen??
Geef haar eventueel een massale 59m2 en claim 'in alle redelijkheid' voor jezelf de allerlaatste vierkante meter.
Dat klinkt mij reuze redelijk. :+
Ook even een quick and dirty paint tekening voor de situatie. Het rode wordt de sidetable:
Je afbeelding is niet zichtbaar.

• Zahariac
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 17:49:
[...]

Is 60m2 nog steeds niet genoeg voor de bescheiden wensen van twee mensen??
Geef haar eventueel een massale 59m2 en claim 'in alle redelijkheid' voor jezelf de allerlaatste vierkante meter.
Dat klinkt mij reuze redelijk. :+

[...]

Je afbeelding is niet zichtbaar.
Afbeelding aangepast!

En 60m2 is voor 2 volwassen een kind van 2 en 3 katten als woonkamer/keuken.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-01 19:49
Waarom zo moeilijk doen? Gooi gewoon twee kleine achterspeakers achter de bank op de grond omhoog gericht. En de sub naast de bank als tafeltje.

• Zahariac
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 19:30:
Waarom zo moeilijk doen? Gooi gewoon twee kleine achterspeakers achter de bank op de grond omhoog gericht. En de sub naast de bank als tafeltje.
Eigenlijk 3 redenen:

- omdat het kan
- ik dipole speakers als surround heb
- omdat het kan

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:33
Ik heb het niet zelf geprobeerd, maar heb het wel gelezen op meerdere sites:
Ook al is een subwoofer omnidirectioneel, wil dat nog niet zeggen dat je deze zomaar ergens in/achter kunt verstoppen en er vanuit kan gaan dat het hetzelfde klinkt. Het advies is altijd (en ook voor de subwoofer) dat er geen of zo min mogelijk objecten tussen de speaker en de luisteraar mag zitten.

Met zo'n grote woonkamer heb je eigenlijk een subwoofer nodig van het formaat BK Monolith of SVS PB/SB 12 of 13. Die werk je niet zomaar even weg.

Ik zou de sub dan ook (net als Jahrastafari) naast de bank plaatsen en dan bij voorkeur bij het lage/smalle deel (dus niet aan de lange zijde).

Een tweede optie is misschien nog om te gaan voor een kleinere sub, i.c.m. een buttkicker:
YouTube: Buttkicker LFE DEMO (with the volume on MAX - DO NOT TRY THIS AT HOME!!!)
YouTube: ButtKicker Introduction Video

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 16-03-2016 19:56 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier ook een woonkamer van ca 60m2 incl open keuken en dat dek ik met een Klipsch Sub10 prima af. Groter is echt niet nodig, en bovendien gaat het er om wat het geluid op de luisterplek doet, en niet in de keuken. Daar staan de rest van de speakers namelijk niet ;)
Dus waarom je dan ineens een dikke Monolith of SVS nodig zou hebben...beats me.

Verder: ik heb mijn sub (downfiring) in een Ikea Besta kastje gebouwd. Gewoon onderkant en achterkant er met de decoupeerzaag uit, zie je niks van. En staat retestrak :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zahariac
LA-384 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 19:55:
Ik heb het niet zelf geprobeerd, maar heb het wel gelezen op meerdere sites:
Ook al is een subwoofer omnidirectioneel, wil dat nog niet zeggen dat je deze zomaar ergens in/achter kunt verstoppen en er vanuit kan gaan dat het hetzelfde klinkt. Het advies is altijd (en ook voor de subwoofer) dat er geen of zo min mogelijk objecten tussen de speaker en de luisteraar mag zitten.

Met zo'n grote woonkamer heb je eigenlijk een subwoofer nodig van het formaat BK Monolith of SVS PB/SB 12 of 13. Die werk je niet zomaar even weg.

Ik zou de sub dan ook (net als Jahrastafari) naast de bank plaatsen en dan bij voorkeur bij het lage/smalle deel (dus niet aan de lange zijde).

Een tweede optie is misschien nog om te gaan voor een kleinere sub, i.c.m. een buttkicker:
YouTube: Buttkicker LFE DEMO (with the volume on MAX - DO NOT TRY THIS AT HOME!!!)
YouTube: ButtKicker Introduction Video
Een monolith krijg ik er echt niet in. Ik heb die live mogen zien en dat ding in gigantisch.

En met zo'n buttkicker weet ik niet hoe lang mijn bank dat leuk gaat vinden.

En voor muziek heb ik ook geen sub nodig. Ik vind dat m'n RX6 genoeg laag geeft daarvoor. Het is dus puur voor film.

[ Voor 4% gewijzigd door Zahariac op 16-03-2016 20:23 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01 12:56

Jag

Sub laat zich niet zomaar tegenhouden :). Maar idd, de positie in de ruimte is wel van belang voor hoe het op de luisterpositie klinkt. Welke kant de sub/driver op gericht staat, is niet van invloed, het geluid komt er aan alle kanten even hard uit! Ik zou voor je een definitieve plek bedenkt, eerst proberen of de sub daar goed klinkt. Evt met tijdelijk iets anders eronder, als je maar echt de precieze lengte/hoogte/breedte probeert.

• Zahariac
The Eagle schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:16:
Ik heb hier ook een woonkamer van ca 60m2 incl open keuken en dat dek ik met een Klipsch Sub10 prima af. Groter is echt niet nodig, en bovendien gaat het er om wat het geluid op de luisterplek doet, en niet in de keuken. Daar staan de rest van de speakers namelijk niet ;)

Verder: ik heb mijn sub (downfiring) in een Ikea Besta kastje gebouwd. Gewoon onderkant en achterkant er met de decoupeerzaag uit, zie je niks van. En staat retestrak :)
Ik kan mij niet voorstellen dat mijn Klipsch ksw 10 die kamer kan voorzien van een mooie volle bas. Dat lukte hem net aan in mijn vorige woning. Daar mocht het van mij al meer zijn. En ja ik heb meerdere posities geprobeerd.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
The Eagle schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:16:
Ergens geef ik je gelijk. Ik ben ook tevreden met mijn (volgens BK te kleine) sub in een kamer van 45m2. Ik denk dat het vooral gebaseerd is op de film-beleving. Ik kan m'n sub luider zetten, maar echt voelen zit er toch niet in.

Ik weet er het mijne niet van, maar BK legde het uit dat de grootte van de sub in relatie tot de complete ruimte van belang is, omdat de ruimte "op druk" gezet moet worden ("the whole room needs to be pressurized"). Ik ben toch voor een kleiner model gegaan, omdat ik niet persé van de bank getrild hoef te worden :+

• The Eagle

The Eagle

Zahariac schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:24:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat mijn Klipsch ksw 12 die kamer kan voorzien van een mooie volle bas. Dat lukte hem net aan in mijn vorige woning. Daar mocht het van mij al meer zijn. En ja ik heb meerdere posities geprobeerd.
In voorkomend geval zou ik het gewoon eerst proberen. Aanpassen en geld uitgeven kan altijd nog.
Wel ff met audissey etc inregelen, scheelt een hoop :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jag

Jag

Helemaal mee eens. Hoe een ruimte klinkt wordt voornamelijk door het staande golven patroon bepaald. Dezelfde sub in een ruimte met dezelfde inhoud maar andere afmetingen, gaat heel anders klinken. Het is op voorhand lastig te voorspellen. Voor theoretische onderbouwing/ verdieping,, zie boek Floyd toole.

Verwijderd

Zahariac schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 18:32:
[...]
En 60m2 is voor 2 volwassen een kind van 2 en 3 katten als woonkamer/keuken.
Dat maakt voor de al voorgestelde onevenredige verdeling niet veel uit. ;)
44m2 voor je vrouw
10m2 voor het kind
5m2 voor 3 katten
1m2 voor jezelf en je hebt je sub naar keuze.

Als zelfs de katten al 4m2 meer hebben dan jij, dan ben je niet echt onredelijk te noemen imho.
Mocht je vrouw je dit mini smurfendomein alsnog niet gunnen, dan is counselling wellicht een optie??
Intussen moeten er toch zat audiodealers zijn die ook aan relationele mediation doen.
Please stand your ground. O-)

Je noemt eerder dat je de RX6 hebt, ik neem aan dat het dan om Monitor Audio gaat??
Lijken mij uitstekende speakers maar in plaats van voor 1 grote sub te gaan kun je voor zo'n grote ruimte ook prima voor 2 iets kleinere subs gaan, ik zou dan voor het eerder genoemde SVS gaan.
SVS heeft veel keus, is betaalbaar met een uitstekende kwaliteit en iets kleinere sub's zijn eenvoudiger weg te moffelen, terwijl je toch de ruimte efficiënt kunt "vullen".

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2016 02:31 ]

• Zahariac
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 02:08:
[...]

Dat maakt voor de al voorgestelde onevenredige verdeling niet veel uit. ;)
44m2 voor je vrouw
10m2 voor het kind
5m2 voor 3 katten
1m2 voor jezelf en je hebt je sub naar keuze.

Als zelfs de katten al 4m2 meer hebben dan jij, dan ben je niet echt onredelijk te noemen imho.
Mocht je vrouw je dit mini smurfendomein alsnog niet gunnen, dan is counselling wellicht een optie??
Intussen moeten er toch zat audiodealers zijn die ook aan relationele mediation doen.
Please stand your ground. O-)

Je noemt eerder dat je de RX6 hebt, ik neem aan dat het dan om Monitor Audio gaat??
Lijken mij uitstekende speakers maar in plaats van voor 1 grote sub te gaan kun je voor zo'n grote ruimte ook prima voor 2 iets kleinere subs gaan, ik zou dan voor het eerder genoemde SVS gaan.
SVS heeft veel keus, is betaalbaar met een uitstekende kwaliteit en iets kleinere sub's zijn eenvoudiger weg te moffelen, terwijl je toch de ruimte efficiënt kunt "vullen".
Hahahah jullie doen allemaal alsof ik in een hoekje geschoven wordt. Die concessies die ik eerder meldde gaat over het hele huis.En die 1m2 is wel iets meer. Ik neem de hele garage al in beslag als sportschool en de zolder verdieping als werkkamer, dus ja ik heb iets meer als 1m2.

En klopt inderdaad ik heb de Monitor Audio RX6 als fronts. Ik had ook al zitten kijken om eerst een tweede Klipsch ksw 10 erbij te kopen van een gelijk type om te kijken hoe dat klinkt als aanvulling, die dingen zijn 2ehands goedkoop genoeg om het te proberen. Alleen wat ik overal lees is dat 2 subs een stuk moeilijker goed af te stellen is als 1.

Iemand daar ervaringen mee?

nb: Zit nu even te kijken naar SVS, maar die dingen vallen mij echt mee qua prijs. En ik denk dat bijvoorbeeld een SB-2000 een wat beter plaatje neer kan zetten als m'n huidige sub. En dat ding is niet eens zoveel groter. Dacht dat het altijd monsters van kasten waren!

[ Voor 6% gewijzigd door Zahariac op 17-03-2016 08:34 ]

• Jag

Jag

Twee subs is lastiger afstellen maar beter resultaat dan één.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
Zahariac schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:22:
[...]

Een monolith krijg ik er echt niet in. Ik heb die live mogen zien en dat ding in gigantisch.
De JBL XTi300 (grofweg dezelfde afmetingen) van mijn pa doet dienst als tafeltje voor wat prullaria en een plant, kleedje er overheen en het gaat prima. :P

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 17-03-2016 13:02 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Zahariac
MewBie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:02:
[...]

De JBL XTi300 (grofweg dezelfde afmetingen) van mijn pa doet dienst als tafeltje voor wat prullaria en een plant, kleedje er overheen en het gaat prima. :P
Ik zie nu al echt een wapperend kleedje voor me 8)7

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:40
Ik vind dat side table idee niet zo verkeerd! sub bouwen met tegengestelde woofers zoals Sonos ook doet in zijn sub geeft geen trillingen!
Ik zou niet met een lift werken maar gewoon twee speakers die normaal in de side table hebt zitten en die je re even uithaalt als je een film gaat kijken. Na drie keer eruit halen, blijven ze waarschijnlijk gewoon staan want dan is ze te lui om ze weer terug te zetten;-)

• Zahariac
Jasper1975 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:10:
Ik vind dat side table idee niet zo verkeerd! sub bouwen met tegengestelde woofers zoals Sonos ook doet in zijn sub geeft geen trillingen!
Ik zou niet met een lift werken maar gewoon twee speakers die normaal in de side table hebt zitten en die je re even uithaalt als je een film gaat kijken. Na drie keer eruit halen, blijven ze waarschijnlijk gewoon staan want dan is ze te lui om ze weer terug te zetten;-)
Als je die lift weg haalt dan haal je juist het leukste om te bouwen weg!

Hoe vet is het om als er iemand film komt kijken en vraagt waar je surrounds dan hangen......bzzzz en tadaaaa :+

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een subwoofer vlakbij je is niet fijn als hij niet recht voor je staat. Je hoort dan waar de bas vandaan komt, zelfs als de subwoofer maar tot 80 Hz meedoet.

• Zahariac
Nieuw plan.

Aangezien ik de sub niet achter de bank ga bouwen heb ik in het midden dus ook alle ruimte om nog meer in te bouwen.

We gaan dus voor de upgrade van 5.1 naar 7.1! Alle rear speakers zullen door middel van een lift uit de sidetable omhoog komen. De aandrijving daarvan ga ik dit weekend al voor kijken. Waar marktplaats wel al niet goed voor is!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
Zahariac schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:45:
Nieuw plan.

Aangezien ik de sub niet achter de bank ga bouwen heb ik in het midden dus ook alle ruimte om nog meer in te bouwen.

We gaan dus voor de upgrade van 5.1 naar 7.1! Alle rear speakers zullen door middel van een lift uit de sidetable omhoog komen. De aandrijving daarvan ga ik dit weekend al voor kijken. Waar marktplaats wel al niet goed voor is!
hmm klinkt goed, maar dan moet die sidetable ook meer naar de side van je bank toch?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Zahariac
Snowhite0901 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:56:
[...]

hmm klinkt goed, maar dan moet die sidetable ook meer naar de side van je bank toch?
Nou ik heb even een snelle schets gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i1092.photobucket.com/albums/i413/Zahariac/sidetable.jpg

De afgeschuinde vlakken is waar de speakers zich onder zullen bevinden. Dit is dus waar de speakers uit omhoog komen.

Als de bank ervoor staat zal dus alleen maar het hout te zien zijn. Alles wat binnenin komt te zitten zie je niet want dan staat de bank ervoor, de andere kant staat tegen de muur.

[ Voor 16% gewijzigd door Zahariac op 18-03-2016 08:58 ]

• JAHRASTAFARI
Zahariac schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:45:
Nieuw plan.

Dan toeteren die recht in je oor?

Afbeeldingslocatie: http://static.commentcamarche.net/en.kioskea.net/pictures/audio-images-configuration-spatiale-7-1.png

• Zahariac
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:37:
[...]
Dan toeteren die recht in je oor?

[afbeelding]
Nee ik wil dan kijken om voor die middelste speakers (of ik zet er een center speaker neer en doe 6.1) alleen een klep te bouwen die open gaat. Dan speelt de speaker dus omhoog in plaats van recht in je oor.

• JAHRASTAFARI
Je kunt dan ook de speakers inbouwen en met een luidsprekerdoek erover afwerken.

• Zahariac
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:43:
Je kunt dan ook de speakers inbouwen en met een luidsprekerdoek erover afwerken.
Dan gaat met katten en een kleine van 2 jaar niet werken. Plus dat dat niet leuk is om te bouwen.

Edit:

Overview met middelste speaker:

Afbeeldingslocatie: http://i1092.photobucket.com/albums/i413/Zahariac/sidetable%202.jpg

Inmiddels al uitgewerkt hoe de systematiek voor het middelste compartiment moet werken. De speaker zal omhoog gaan spelen. De grijze stang in het midden zorgt ervoor dat de klep opengeduwd wordt. De klep zelf zal met een pianoscharnier vast zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i1092.photobucket.com/albums/i413/Zahariac/Sidetable%203.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Zahariac op 18-03-2016 10:45 ]

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
maar de speakers links en rechts moeten toch iets verder naar voren zitten? Dat bedoelde ik met mijn vorige post ook.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Zahariac
Snowhite0901 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:15:
maar de speakers links en rechts moeten toch iets verder naar voren zitten? Dat bedoelde ik met mijn vorige post ook.
Ooh zo, ja klopt. Maar dat is niet mogelijk aangezien aan de ene kant van de bank gewoon de huiskamer verder is dus dat is helemaal open. De andere kant is een grote schuifpui. Dus ook daar kan ik geen speaker ophangen.

Het is en blijft een huiskamer, en geen dedicated home cinema. Is helaas niet anders. Misschien ooit als ik geen zin meer heb om thuis te sporten de garage ombouwen tot bios.

• JAHRASTAFARI
Zahariac schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:31:
[...]

Het is en blijft een huiskamer, en geen dedicated home cinema. Is helaas niet anders. Misschien ooit als ik geen zin meer heb om thuis te sporten de garage ombouwen tot bios.
Wie sport ook thuis? Knap dat je dat volhoudt. Ik zeg ga buiten sporten en tover die garage om.

• Zahariac
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:48:
[...]
Wie sport ook thuis? Knap dat je dat volhoudt. Ik zeg ga buiten sporten en tover die garage om.
Drukke kantoorbaan en een zoontje van 2. Plus een vriendin met een eigen bedrijf waardoor we ook wel graag dingen voor onszelf doen als die kleine ligt te slapen. Geeft heel veel vrijheid dat je gewoon de babyfoon mee kan nemen tijdens het sporten.

• The Eagle

The Eagle

Even puur praktisch: zet de openklappende delen niet helemaal op de hoeken, en zorg voor wat meer versteviging. Zoals het er nu uitziet gaan er twee planken niet vastziten en dus naar beneden kletteren. Plus de verticalen staan los. Een vaste voor en achterplaat aan de bivenkant lost dat op :)

Pagina: 1