Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 749287

Topicstarter
Ik zou graag willen weten hoe ik mijn pc het best kan upgraden voor 250,-
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor games (ArmA3, DayZ, GTA V)

Specs:

Operating System :
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2300 @ 2.80GHz
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
4,00GB Single-Channel DDR3 @ 686MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P8H67 (LGA1155)
Graphics
BenQ G2220HD (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 5700 Series (Sapphire/PCPartner)
Storage
931GB Western Digital WDC WD10EZRX-00D8PB0 ATA Device (SATA)
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-S223C ATA Device
DVDFab Virtual Drive SCSI CdRom Device

Zelf zat ik te denken om deze kaart te kopen: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate.
( pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate )

En van 4gb RAM naar 8 gb RAM. In totaal zou dit zon 240,- euro zijn.

Mijn vraag is;
Kan mijn systeem deze upgrade aan?
Zijn er wellicht betere upgrades voor dit geld?

Beste antwoord (via Anoniem: 749287 op 26-03-2016 00:51)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De voeding heeft één 6+2 pins PEG connector, dus elke videokaart welke één externe power connector nodig heeft moet kunnen. Dat zijn sommige GTX 970's, enkele R9 380 en de meeste GTX 960's bijvoorbeeld.

De kwaliteit van de voeding is alleen niet geweldig, dus je doet er slim aan de voeding te vervangen over iets van twee jaar. De condensators in de voeding hebben dan wel hun beste tijd gehad en dat geld ook voor het fanlager, dus dan is het slim de voeding te vervangen voordat die echt stuk is en gevaarlijk wordt voor de rest van de PC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mathijsbaks2000
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-05 09:43
lijkt me een goede upgrade.
die 380 gaat zeker helpen met game.
en 8 gb ram is wel een must voor een beetje gta v.
kortom ik denk dat je hierbij een goede keuzen maakt.
ik zou ook sparen voor een ssd.
maakt je systeem ook wat sneller.
je kan ook een tweedehnads r9 280x pakken.
staan te koop voor 130 euro.
dan hou je nog wat geld over voor een ssd.

[ Voor 19% gewijzigd door mathijsbaks2000 op 16-03-2016 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
mathijsbaks2000 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:40:
lijkt me een goede upgrade.
die 380 gaat zeker helpen met game.
en 8 gb ram is wel een must voor een beetje gta v.
kortom ik denk dat je hierbij een goede keuzen maakt.
ik zou ook sparen voor een ssd.
maakt je systeem ook wat sneller.
je kan ook een tweedehnads r9 280x pakken.
staan te koop voor 130 euro.
dan hou je nog wat geld over voor een ssd.
Mee eens Systeem wordt een stuk sneller van een SSD koop er 1 van 250 gb gooi daar windows op heb je zelfs nog ruimte voor een paar games nieuwe GPU doet in games altijd wonderen en 8 gb is tegenwoordig de standaard in pc's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:56
Ik zou ook voor een 2e hands videokaart gaan zoals een R9 280x of een HD7950/7970 zodat er ruimte ontstaat om naast extra geheugen ook een SSD aan te kunnen schaffen... voor een lekker vlot systeem kan je simpelweg niet om een SSD heen, dat is eigenlijk altijd de beste upgrade die je een systeem kan geven. Okay, een SSD heeft niet veel invloed op de prestaties van een game maar voor de rest is het een wereld van verschil.

Een voorbeeldlijstje:

Videokaart 135,- V&A aangeboden: 2x MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB

SSD 70,- pricewatch: Crucial BX200 240GB

RAM 40,- pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9

Ik heb een setje van sneller 8GB RAM gekozen omdat je huidige RAM lage kloksnelheid heeft en je processor 1333mhz kan draaien.

En binnen je budget :)

Eventueel de cpu nog wat overklokken voor wat extra oempf ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 16-03-2016 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
MicGlou schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:04:
Ik zou ook voor een 2e hands videokaart gaan zoals een R9 280x of een HD7950/7970 zodat er ruimte ontstaat om naast extra geheugen ook een SSD aan te kunnen schaffen... voor een lekker vlot systeem kan je simpelweg niet om een SSD heen, dat is eigenlijk altijd de beste upgrade die je een systeem kan geven. Okay, een SSD heeft niet veel invloed op de prestaties van een game maar voor de rest is het een wereld van verschil.

Videokaart 135,- V&A aangeboden: 2x MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB

SSD 70,- pricewatch: Crucial BX200 240GB

RAM 40,- pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9

Ik heb een setje van sneller 8GB RAM gekozen omdat je huidige RAM lage kloksnelheid heeft en je processor 1333mhz kan draaien.

En helemaal binnen je budget :)
Dit zou ik ook doen en op den duur vervangen door een compleet nieuwe generatie. Meeste bang for bucks nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle reacties!

Ik denk dat jullie mij overtuigd hebben om ook een SSD kaart aan te schaffen (een vriend raadde mij dit ook al aan). Welke SSD raden jullie aan?
Ik denk dat ik toch de Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate ga bestellen aangezien ik toch liever garantie heb dan tweedehands. (Iemand misschien andere aanraders in deze prijsklasse, en liefst geen tweedehands)?
Wat voor RAM ik precies wil aanschaffen weet ik nog niet, iemand aanraders (8gb)?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijsbaks2000
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-05 09:43
ik zou gewoon een enkel setje van 4 gb toevoegen.
je moet er gewoon op letten dat het ddr3 is.
snelheden van ram merk je niet echt als je aan het gamen bent.
zon enkele stick van 4gb hoeft nog geen 20 euro tweedehands te kosten.
ik zou dan veel geld in een graka steken zoals de 280x, of evt r9 380.
rest zou ik steken in een ssd.
zet je daar ook meteen je os op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
MicGlou schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:04:
Okay, een SSD heeft niet veel invloed op de prestaties van een game maar voor de rest is het een wereld van verschil.
Verrassing, dat heeft het wel! Ik had alles snel, behalve oude HDD. Ging Diablo 3 spelen, kreeg ik haperingen. Nieuwe SSD erin, vloeiend als nooit te voren.

-> Games zijn tegenwoordig zo groot dat je gewoon veel baat hebt bij een hoge !lees-! en shrijfsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
BastiaanNL schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:56:
[...]

Verrassing, dat heeft het wel! Ik had alles snel, behalve oude HDD. Ging Diablo 3 spelen, kreeg ik haperingen. Nieuwe SSD erin, vloeiend als nooit te voren.

-> Games zijn tegenwoordig zo groot dat je gewoon veel baat hebt bij een hoge !lees-! en shrijfsnelheid.
Dat kan ook andere oorzaken hebben... ik installeer games meestal nog altijd op een HDD ivm met de ruimte en heb nergens last van met games zoals GTA V. In principe is een HDD nog snel genoeg voor games, maar als er bijvoorbeeld op de achtergrond nog wat bezig is en je ook het OS op diezelfde HDD draait dan kan je idd snel wat tekort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:57
MicGlou schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:31:
[...]

Dat kan ook andere oorzaken hebben... ik installeer games meestal nog altijd op een HDD ivm met de ruimte en heb nergens last van met games zoals GTA V. In principe is een HDD nog snel genoeg voor games, maar als er bijvoorbeeld op de achtergrond nog wat bezig is en je ook het OS op diezelfde HDD draait dan kan je idd snel wat tekort komen.
Offtopic*

En toch is GTA 5 juist 1 van de spellen die veel baat had bij een SSD. Omdat daar zo gigantisch veel data ingeladen moest worden dat de wat tragere mechanische schijven hier veel moeite mee hadden. En dan heb ik het niet over een WD Black of dergelijke welke wel snel zijn. Maar gewoon de standaard 5400 of 7200 toeren schijfjes welke in elke huis tuin en keuken pc zitten.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Joenino schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:44:
[...]

Offtopic*

En toch is GTA 5 juist 1 van de spellen die veel baat had bij een SSD. Omdat daar zo gigantisch veel data ingeladen moest worden dat de wat tragere mechanische schijven hier veel moeite mee hadden. En dan heb ik het niet over een WD Black of dergelijke welke wel snel zijn. Maar gewoon de standaard 5400 of 7200 toeren schijfjes welke in elke huis tuin en keuken pc zitten.
Initiële laadtijden wel, maar zodra de game is ingeladen heb ik nergens last van... maar die HDD doet dus ook echt alleen maar het spel draaien en heeft dus de volle capaciteit ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet niet precies wat voor voeding ik heb, waar kan ik dit zien?
En zou dit een probleem kunnen vormen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:29
Een slechte voeding kan allerlij problemen veroorzaken, inclusief het sterven van de rest van je pc. Ook is het wel handig als je voeding bijv een nieuwe GPU van genoeg stroom kan voorzien.

Gewoon de kast openschroeven en kijken wat op de zijkant van de voeding staat. Eventueel een productnummer door google heen halen om te achterhalen wat het precies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-07 14:17
Anoniem: 749287 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:59:
Ik weet niet precies wat voor voeding ik heb, waar kan ik dit zien?
En zou dit een probleem kunnen vormen?
Ja, kan een probleem zijn als de huidige voeding bv maar 1 6-pin pci-e connector heeft. Je gekozen videokaart heeft er namelijk 2 nodig. Ik zou zeggen open de kast voor het merk en de typenummer, of maak een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals eerder al gezegd, ik weet vrij weinig van computers. Kun jij hier uit opmaken of deze videokaart kan bij dit systeem?
Deze gegevens heb ik met programma Speccy achterhaald:

PCI Data
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Bus Width 32 bit
Slot Designation PCIEX16_1
Characteristics 3.3V, Shared, PME
Slot Number 0
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Bus Width 32 bit
Slot Designation PCIEX16_2
Slot Number 1
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Bus Width 32 bit
Slot Designation PCIEX1_1
Slot Number 2
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Bus Width 32 bit
Slot Designation PCIEX1_2
Slot Number 3
Slot PCI
Slot Type PCI
Slot Usage In Use
Bus Width 32 bit
Slot Designation PCI1
Slot Number 4
Slot PCI
Slot Type PCI
Slot Usage In Use
Bus Width 32 bit
Slot Designation PCI2
Slot Number 5
Slot PCI
Slot Type PCI
Slot Usage In Use
Bus Width 32 bit
Slot Designation PCI3
Slot Number 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
No offence, maar als je echt zo weinig weet is het misschien handiger om je PC gewoon mee te nemen naar een winkel en het ze daar te laten uitzoeken.

Zo weten we nog steeds niet wat voor voeding je hebt. Als je je GPU wilt vervangen zal je sowieso eens je PC moeten openschroeven. Beter om dat nu alvast gedaan te hebben zodat je al wat ervaring op doet. Kom je er niet uit welke voeding je hebt, maak dan een foto ervan en upload die:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jaa dat begrijp ik, ik ga mijn de onderdelen ook zelf niet vervangen, een vriend van mij die er verstand van heeft gaat dit doen. De reden dat ik niet naar de winkel ga is omdat ik zo veel mogelijk geld wil besparen. Maar als ik de kast open moet maken om even te kijken dan zal ik dat maar doen. Bedankt voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zojuist gekeken in mijn kast, op het blok stond:
"be quiet system power" model nummer: bqt s6-sys-ua-450w
Weet iemand of ik dus kan upgraden naar de pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate?

Dit is de foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.sklep.inter-comp.pl/photo/productGallery/f600x600/BE-QUIET!-SYSTEM-POWER-BN090-S6-SYS-UA-450W-80-27587.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Die voeding heeft zover ik het kan vinden een pci-e aansluiting, klopt dat? ( dat is een stekker met 6 pinnen soms 8)

Zo ja. Dan beperkt dat een beetje opties, maar een gtx 960 moet mss wel lukken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De voeding heeft één 6+2 pins PEG connector, dus elke videokaart welke één externe power connector nodig heeft moet kunnen. Dat zijn sommige GTX 970's, enkele R9 380 en de meeste GTX 960's bijvoorbeeld.

De kwaliteit van de voeding is alleen niet geweldig, dus je doet er slim aan de voeding te vervangen over iets van twee jaar. De condensators in de voeding hebben dan wel hun beste tijd gehad en dat geld ook voor het fanlager, dus dan is het slim de voeding te vervangen voordat die echt stuk is en gevaarlijk wordt voor de rest van de PC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet iemand of ik deze voeding kan aanschaffen bij dit systeem, zodat de Sapphire r9 380 nitro er wel in kan?

Dit is de voeding:
pricewatch: Cooler Master B700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar ik had begrepen dat deze videokaart minstens 600W nodig had omdat die zoveel vroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat klopt niet, de videokaart neemt ongeveer 200W maximaal en de rest van de onderdelen maar zo'n 100W, totaal zal de PC dus zo'n 300W verbruiken. Eén van bovenstaande voedingen is dus prima voor jouw PC inclusief R9 380.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie inderdaad dat de kaart geen 600W nodig heeft, maar op de site van Sapphire zelf word wel aangeraden om minstens 500W te hebben, zie: http://www.sapphiretech.c...E32-A8C13262ABE9&lang=eng

Hierop staat:
Power Consumption 225W
System Requirement 500 Watt Power Supply (Suggestion)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-The_Mask- Bedankt voor het advies, weet je toevallig ook een aantal goede (en goedkope) voedingen van minstens 500W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sapphire zal je geen advies kunnen geven over welke voeding je nodig hebt, aangezien ze niet kunnen weten waar de rest van de PC uit bestaat.

Bij de ene persoon zal de pricewatch: Super Flower Golden Green HX 350 watt voldoen omdat de rest van de PC heel zuinig is en de andere heeft bijvoorbeeld pricewatch: Super Flower Golden Green HX 550 watt nodig omdat de andere onderdelen heel veel verbruiken.

In jouw geval is één van de voedingen die ik hierboven noemde dus meer dan genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 27-03-2016 19:42 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor dit advies The-mask, Ik ga in de komende jaren langzaam aan mijn PC upgraden, over een paar jaar bijvoorbeeld een goede nieuwe processor. Welke voeding raad je in dit geval het meest aan om te kopen? (liefst op budget uiteraard)
Pagina: 1