When the pink is snookered, Go for the brown
Vraag
Beste antwoord (via Cruzer op 17-03-2016 19:44)
In zo'n geval zou je vanuit Windows even moeten kijken of de boel op AHCI staat. Zo ja, helemaal prima. Als het op IDE staat kun je nog steeds wel een SSD gebruiken, alleen wel suboptimaal aangezien je dan geen TRIM hebt.
[ Voor 50% gewijzigd door Compizfox op 17-03-2016 15:48 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Alle reacties
Je moet zorgen dat je SATA-controller op AHCI-mode staat. Waarschijnlijk staat die daar al op. Deze instelling kun je, zoals je zelf al had gevonden, vinden in de BIOS.
[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 16-03-2016 15:41 ]
Ik heb eens gekeken in mijn huidige bios met mijn huidige HDD er nog in maar ik kan niks terugvinden over IDE, RAID, ACHI er staat wel iets over boot uefi. Ik zal de vraag aan acer stellen of ik, zodra ik zaterdag mijn SSD ga installeren ik vooraf iets moet wijzigen in mijn bios.Compizfox schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:35:
Het antwoord op je vraag heb je toch eigenlijk al?
Je moet zorgen dat je SATA-controller op AHCI-mode staat. Waarschijnlijk staat die daar al op. Deze instelling kun je, zoals je zelf al had gevonden, vinden in de BIOS.
Je moet ook kijken bij de SATA mode. Die moet je op AHCI zetten.Cruzer schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:08:
[...]
Ik heb eens gekeken in mijn huidige bios met mijn huidige HDD er nog in maar ik kan niks terugvinden over IDE, RAID, ACHI er staat wel iets over boot uefi. Ik zal de vraag aan acer stellen of ik, zodra ik zaterdag mijn SSD ga installeren ik vooraf iets moet wijzigen in mijn bios.
Zoals op dit plaatje
f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef
In zo'n geval zou je vanuit Windows even moeten kijken of de boel op AHCI staat. Zo ja, helemaal prima. Als het op IDE staat kun je nog steeds wel een SSD gebruiken, alleen wel suboptimaal aangezien je dan geen TRIM hebt.
[ Voor 50% gewijzigd door Compizfox op 17-03-2016 15:48 ]
Via device manager zie ik staan Inter(r) 8 series chipset family SATA AHCI controller. Dus volgens mij staat de boel kennelijk al op AHCI. In mijn bios heb ik totaal geen mogelijk dit de checken. Thanks voor jullie hulp in deze! Dus als ik trim heb dan ik heb sowieso AHCI voor mijn SSD schijf.Compizfox schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:47:
Het zou natuurlijk kunnen dat de BIOS die optie niet heeft. Veel BIOSen van laptops zijn, tja, nogal schraal.