SSD instellen ACHI Bios?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cruzer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-01 20:50
Mijn vraag
Ik heb deze Acer laptop pricewatch: Acer Aspire E5-573-530X ( bj nov 2015 met windows 10 standaard geïnstalleerd) nu heb ik deze SSD gekocht pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB als vervanger van de huidige HDD.

Maar mijn vraag is moet je iets aanpassen in de BIOS?

Via google kwam ik uit op ACHI, IDE SATA maar ik werd daar niet wijzer dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen? De Bios heb ik wel een 2016 firmware update gedaan dus deze is zeker up tot date.

When the pink is snookered, Go for the brown

Beste antwoord (via Cruzer op 17-03-2016 19:44)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:01

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het zou natuurlijk kunnen dat de BIOS die optie niet heeft. Veel BIOSen van laptops zijn, tja, nogal schraal.

In zo'n geval zou je vanuit Windows even moeten kijken of de boel op AHCI staat. Zo ja, helemaal prima. Als het op IDE staat kun je nog steeds wel een SSD gebruiken, alleen wel suboptimaal aangezien je dan geen TRIM hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door Compizfox op 17-03-2016 15:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Alle reacties

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het antwoord op je vraag heb je toch eigenlijk al? ;)

Je moet zorgen dat je SATA-controller op AHCI-mode staat. Waarschijnlijk staat die daar al op. Deze instelling kun je, zoals je zelf al had gevonden, vinden in de BIOS.

[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 16-03-2016 15:41 ]

• Cruzer
Aha ja ik twijfelde nl want ik zag gisteren een soortgelijke acer laptop met standaard een SSD in de Mediamarkt staan, maar in die bios stond niks alleen het SSD merk vermeldt maar je kon verder niks wijzigen liet de medewerker van de MM mij zien.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Soortgelijke of identieke laptop? Want soortgelijk zegt niets over de bios/mobo in die laptop.

• Cruzer
Aha het was uit hetzelfde model maar dan met een ssd er standaard in. Alleen geen full hd, welke ik wel heb.

• Cruzer
Compizfox schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:35:
Het antwoord op je vraag heb je toch eigenlijk al? ;)

Je moet zorgen dat je SATA-controller op AHCI-mode staat. Waarschijnlijk staat die daar al op. Deze instelling kun je, zoals je zelf al had gevonden, vinden in de BIOS.
Ik heb eens gekeken in mijn huidige bios met mijn huidige HDD er nog in maar ik kan niks terugvinden over IDE, RAID, ACHI er staat wel iets over boot uefi. Ik zal de vraag aan acer stellen of ik, zodra ik zaterdag mijn SSD ga installeren ik vooraf iets moet wijzigen in mijn bios.

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-01 13:17
Cruzer schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:08:
[...]

Ik heb eens gekeken in mijn huidige bios met mijn huidige HDD er nog in maar ik kan niks terugvinden over IDE, RAID, ACHI er staat wel iets over boot uefi. Ik zal de vraag aan acer stellen of ik, zodra ik zaterdag mijn SSD ga installeren ik vooraf iets moet wijzigen in mijn bios.
Je moet ook kijken bij de SATA mode. Die moet je op AHCI zetten.
Zoals op dit plaatje Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3xv4vpA.jpg?1

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • Beste antwoord

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het zou natuurlijk kunnen dat de BIOS die optie niet heeft. Veel BIOSen van laptops zijn, tja, nogal schraal.

In zo'n geval zou je vanuit Windows even moeten kijken of de boel op AHCI staat. Zo ja, helemaal prima. Als het op IDE staat kun je nog steeds wel een SSD gebruiken, alleen wel suboptimaal aangezien je dan geen TRIM hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door Compizfox op 17-03-2016 15:48 ]

• Cruzer
Compizfox schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:47:

Via device manager zie ik staan Inter(r) 8 series chipset family SATA AHCI controller. Dus volgens mij staat de boel kennelijk al op AHCI. In mijn bios heb ik totaal geen mogelijk dit de checken. Thanks voor jullie hulp in deze! Dus als ik trim heb dan ik heb sowieso AHCI voor mijn SSD schijf.

Pagina: 1