Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Betaalde app in de Windows niet meer te downloaden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Iets meer dan een jaar geleden heb ik in de Windows Phone Store de app Monopoly van EA aangekocht.
Dit is best nog een prijzige mobiele game, EUR 4,99. Deze heeft na aankoop al die tijd prima gewerkt tot ik gister op mijn telefoon een reset naar fabrieksinstellingen heb gedaan.

Toen ik onder mijn apps de game weer wilde installeren, kreeg ik de melding dat deze niet meer beschikbaar was. Na wat rond gezocht te hebben op google, kwam ik tot de ontdekking dat EA de game vorig jaar heeft weggehaald uit de stores.

Microsoft kan in deze niks voor mij betekenen, die verwijzen me door naar een website of naar EA. EA steekt gewoon keihard de middelvinger op naar de consument door te stellen dat het jammer is maar dat ze er niks aan gaan doen (helpdeskmedewerker heeft het nog nagevraagt bij leidinggevende).
Teven verschuilt EA zich achter de voorwaarden (die niemand leest) en vindt dat de zaak daarmee afgedaan is. In die voorwaarden stelt EA dat ze de game mogen terugtrekken uit de app store. Geen idee of deze voorwaarden voldoen aan de Nederlandse regelgeving maar vind het op z'n minst twijfelachtig.

Op mobiele platformen heb je niet echt eenvoudige methodes om je aangekochte software veilig te stellen zoals dat op de pc kan met Win32 applicaties. Daarnaast verbaas ik me erover dat Microsoft de downloads niet intact houdt voor de consumenten die de apps al aangekocht hebben. Ze stellen dat het her-downloaden kan zolang de app nog in de store verkrijgbaar is.

Digitale aankopen krijgen hierdoor wel een erg vervelende bijsmaak, hoe zit dit bijvoorbeeld met digitaal aangekochte games op de XBOX?

Graag hoor ik jullie mening, en eventuele oplossing (mocht die er uberhaubt zijn).

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 09:39
Ik vind deze praktijken ook niet netjes. Je kan gewoon de bittere pil slikken.

Of je kan de voorwaarden uitpluizen (je moet ze eerst te pakken krijgen, al zal EA deze wel willen doorsturen), en hopen dat de voorwaarde er niet in stond. Ik vermoed dat ze er wel in staat als de helpdesk dat zegt.

Dus zal je moeten kijken of deze voorwaarde wel strookt met de Nederlandse wetgeving. Je zou dat perfect zelf kunnen doen, maar ik gok dat een advocaat hier beter in is.

Met wat geluk is hun voorwaarde in strijd met de Nederlandse wetgeving. Dan kan je namelijk een rechtszaak starten om de niet meer ondersteunde game toch nog te krijgen, of met wat meer meeval je 5 euro terug te krijgen.

Als de rechter je uiteindelijk gelijk geeft kan je over enkele jaren je game weer spelen, of de 5 euro met intrest terug krijgen (joepie, 6 euro!).

Had ik al gezegd dat je ook de bittere pil kan slikken?

En ik weet niet hoe het bij Xbox zit, maar bij Steam huur je de games. Ze mogen op elk moment de games terugtrekken zonder compensatie. Volgens hun voorwaarden tenminste...

Verwijderd

Topicstarter
Giesber schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:35:
Ik vind deze praktijken ook niet netjes. Je kan gewoon de bittere pil slikken.
Ben het met je eens dat de bittere pil slikken de enige optie is, voor 5 euro een rechtzaak starten, laten we dat maar niet doen.

Het is de eerste keer dat ik hier mee in aanraking kom, maar het zet je wel aan het denken over andere digitale aankopen waarbij je dus niks in bezit hebt. Bezit ook een XBOX, een 360 nog, maar ook daar heb ik digitale aankopen op staan die ik mogelijk nooit meer opnieuw kan downloaden.

Nu heb ik zelf een reset uitgevoerd van me telefoon, maar in het geval van een nieuwe Windows Phone had ik dus hetzelfde tegengekomen. Conclusie in dit geval is dus dat je digitale aankoop in feite niks waard is. De aanbieder bepaald de voorwaarden, en dat kan er dus zomaar voor zorgen dat je maar een beperkte periode gebruik kan maken van je aankoop.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Was het ook niet zo dat als Amazon een e-book terugtrekt, dit boek als bij toverslag verdwijnt van de aangesloten e-readers (Orwell, Kindle)? Klinkt een beetje als een vergelijkbare zaak.

Houdoe

Verwijderd

Topicstarter
Witte schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:28:
Was het ook niet zo dat als Amazon een e-book terugtrekt, dit boek als bij toverslag verdwijnt van de aangesloten e-readers (Orwell, Kindle)? Klinkt een beetje als een vergelijkbare zaak.
Inderdaad een vergelijkbaar geval, wel met het verschil dat Amazon het e-book ook nog eens op afstand verwijderde, dit omdat ze de rechten niet zouden bezitten (lijkt me meer probleem van Amazon dan van de koper). EA heeft wel de rechten, en er zou dan ook geen enkele reden moeten zijn om de app te verwijderen voor diegenen die de app al gekocht hebben. Maar goed het is EA, die vinden sowieso de comsument niet zo belangrijk |:(