Netwerkkabel glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 00:49
Al enige tijd heb ik glasvezel van KPN 500/500mb. Aanvankelijk haalde ik de snelheid van 500mb, maar de laatste tijd komt mijn downloadsnelheid niet hoger uit dan ca. 350 mb. Uploadsnelheid is wel tegen de 500mb.
Weet niet of de snelheid gezakt is toen ik nog onder Windows 8.1 werkte of na de overgang naar Windows 10. Toen de snelheid eenmaal stabiel was op 500/500, heb ik lange tijd geen speedtesten meer uitgevoerd, tot kort geleden, waarbij ik dus de snelheidsdaling opmerkte.

In overleg met KPN al wat dingen geprobeerd zoals modem gereset, binnenbekabeling gecheckt (ook met een nieuwe cat-6 draad het modem rechtstreeks met mijn PC verbonden, zonder resultaat. KPN heeft de verbinding van de centrale tot mijn modem gecheckt en verzekerd dat er 500mb binnenkomt.

Nu las ik dat de rode draad tussen het Genexis kastje en de Experiabox wel eens aanleiding is voor snelheidsproblemen. Deze draad wil ik dus vervangen.
Maar ik vraag mij af of deze rode cat-6 netwerkkabel verschilt met een standaard cat-6 netwerkkabel. Bij doormeten geeft de meter 9 pins aan, terwijl ik gewend ben bij standaard kabels 8 pins te zien.

Heb de gele draad (cat-5e) uit het KPN installatiepakket geprobeerd, maar die geeft een nog wat lagere snelheid. Ook heb ik een standaard cat-6 kabel getest, maar ook die geeft een lagere snelheid.
Dus vermoed ik dat de door KPN geleverde rode cat-6 kabel aftwijkend is van standaard cat-6 netwerkkabels.

Mijn vragen:
- Als ik een vervangende kabel koop, op welke specificaties moet ik dan letten, behalve cat-6?
- Zou er nog een andere verklaring voor de snelheidsvermindering kunnen zijn, behalve dat KPN misschien toch niet de snelheid levert die het belooft?

Alvast bedankt voor de adviezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Cat5E en Cat 6 kabels zijn altijd 8 aderig.

Cat 6 hoeft niet, werkt ook met Cat5E.
Moet wel een straight kabel zijn.

Met wat download je, en waar vandaan?
Wellicht wat minder goed om mee te testen, maar wat haal je met een speedtest?

Ps.
Cat 6 biedt geen meerwaarde t.o.v. Cat5E, afgezien dat je tot 55 meter er 10Gbit/s overheen krijgt. Nu nog niet heel relevant thuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Oeps... vergiste me bij het vermelden van de aders. Normaal inderdaad 8, maar bij het doormeten van de rode netwerkkabel van KPN worden er 9 aangegeven (op de kabeltester gaan 9 lichtjes branden).

Downloaden doe ik voornamelijk uit nieuwsgroepen, maar bij de speedtest zie ik inderdaad de snelheidsdaling (350 i.p.v. 500)

Waar het me dus vooral om gaat, is de vraag of de rode cat-6 netwerkkabel van KPN afwijkt van standaard cat-6 (of cat5e) kabels. Ik vermoed dit omdat bij het doormeten 9 lampjes oplichten i.p.v. 8, wat ik bij standaard netwerkkabels gewend ben.

Is er geen verschil, dan hoef ik geen verdere kabels meer te proberen, want ik heb al een standaard cat5e en cat6 kabel uitgeprobeerd en dat bracht geen verbetering, eerder een verslechtering.

Wat me in dat geval nog als enige test overblijft is het rechtstreeks op het modem aansluiten van een laptop van een kennis om te zien welke snelheid een speedtest daarop aangeeft.

[ Voor 49% gewijzigd door sellh op 16-03-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Alsnog kan dat niet, want er zit een 8P8C connector op die kabel, waarin je maar 8 aders kunt termineren.
Mogelijk is de '9e ader' gewoon de metallische afscherming van de kabel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Gravit0n schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:01:
Alsnog kan dat niet, want er zit een 8P8C connector op die kabel, waarin je maar 8 aders kunt termineren.
Mogelijk is de '9e ader' gewoon de metallische afscherming van de kabel? :)
Daarmee zeg je dus dat de rode netwerkkabel van KPN gelijk is aan een standaard cat-6 kabel.
In dat geval is mijn vraag beantwoord en is het overbodig om nog op pad te gaan voor een vervangende kabel, aangezien ik al getest heb met een standaard cat-6 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

als je 9 aders meet dan is het waarschijnlijk een S/FTP kabel. inderdaad met shielding. Die worden wel eens toegepast bij hele korte kabellengtes om de kans op verstoring te verkleinen.

Toch geef ik je weinig kans dat een nieuw kabeltje een versnelling oplevert. 500mbit is veel, heb ik ook, en ik merk dat de bottleneck meestal de remote server is. Een normale speedtest heeft geen zin wegens die bottleneck, maar bij speedtest.vodafone.nl haal ik stabiel rond de 500mbit. ik zit zelf overigens bij Vodafone.

Welke speedtest site gebruik jij?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
prein2 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:12:
als je 9 aders meet dan is het waarschijnlijk een S/FTP kabel. inderdaad met shielding. Die worden wel eens toegepast bij hele korte kabellengtes om de kans op verstoring te verkleinen.

Toch geef ik je weinig kans dat een nieuw kabeltje een versnelling oplevert. 500mbit is veel, heb ik ook, en ik merk dat de bottleneck meestal de remote server is. Een normale speedtest heeft geen zin wegens die bottleneck, maar bij speedtest.vodafone.nl haal ik stabiel rond de 500mbit. ik zit zelf overigens bij Vodafone.

Welke speedtest site gebruik jij?
Verschillend.
Meestal http://www.speedtest.net/nl/
Maar ook wel van Ziggo of KPN zelf. Maar consequent geven ze een downloadsnelheid van 350mb aan, terwijl ik bij oplevering toch echt consequent 500/500 meette.
Kan vanavond de speedtest van Vodafone ook wel eens uitproberen.

Als de prijs van zo'n S/FTP kabel meevalt, is dat overigens nog wel iets om uit te proberen. Maar als dat geen resultaat oplevert, zal ik me maar bij de overigens nog steeds fantastische snelheid van 350mb neerleggen :-)

[ Voor 10% gewijzigd door sellh op 16-03-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
sellh schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:05:
[...]

Daarmee zeg je dus dat de rode netwerkkabel van KPN gelijk is aan een standaard cat-6 kabel.
In dat geval is mijn vraag beantwoord en is het overbodig om nog op pad te gaan voor een vervangende kabel, aangezien ik al getest heb met een standaard cat-6 kabel.
Ja. Dit moet ook op de kabel geprint staan. :)
Ik denk ook niet dat die kabel plotseling slecht is hoor, tenzij je er elke dag aan zit. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
sellh schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:39:
Als de prijs van zo'n S/FTP kabel meevalt, is dat overigens nog wel iets om uit te proberen. Maar als dat geen resultaat oplevert, zal ik me maar bij de overigens nog steeds fantastische snelheid van 350mb neerleggen :-)
Stop de queeste naar kabels, dat helpt allemaal niets.

Ethernet geeft je een link op 100 Mbit/s of 1000 Mbit/s en daarmee is de kous af voor wat betreft kabels. Laat staan dat er sprake zou zijn van asymmetrische snelheden. Uit de TS blijkt dat je gewoon een 1000/1000-linksnelheid van je PC richting KPN hebt.

De Experiabox van KPN zou het ook prima moeten behappen, ze leveren dat ding niet voor niets.

Blijft over: je PC (software) of een overbelast netwerk.

Die eerste kun je prima uitsluiten door even een ander apparaat te gebruiken en/of even een Linux live image naar keuze te booten op je PC. De tweede situatie zou wel eens tijdsafhankelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Inmiddels ben ik een stap verder en weet ik nu dat de vertraging niet in de bekabeling noch in de snelheid zit die KPN aanlevert.
Vandaag kocht ik een Gigabit USB 3.0 network adapter van Sitecom. Overigens niet in de eerste plaats om dit probleem op te lossen, maar ter oplossing van een probleem met mijn laptop. Maar wel geschikt voor een test op m'n PC. Dus ik sloot dat ding op mijn USB 3.0 poort aan en de speedtests (meerdere malen geprobeerd) sloegen uit naar de 470mb, dus zo goed als de door KPN beloofde snelheid van 500mb.

Conclusie:
- Bekabeling is goed
- Door KPN geleverde snelheid is goed
- Er is een probleem in mijn pc (zoals Thralas in de laatste reactie al opmerkte)
De USB verbinding voelt overigens wel wat minder soepel aan dan de verbinding via de netwerkadapter, ondanks de hogere snelheid.

Nu proberen uit te zoeken wat de precieze oorzaak is dat ik via de netwerkadapter de 500mb niet haal.

Het probleem op mijn laptop is overigens met die usb adapter opgelost. Daarop krijg ik via de bestaande netwerkadapter, hoewel een gigabit adapter, geen hogere snelheid dan 100mb. Ondanks talloze tips in dit forum, is de snelheid met geen mogelijkheid te verhogen en ik verwacht het ook niet op te lossen, hooguit met een nieuwe Windows installatie, maar daar heb ik niet zo'n zin in. Vandaar deze kunstgreep. Met de gekochte usb adapter haal ik 240mb. Dat ik daarmee niet hoger kom, komt waarschijnlijk doordat ik op mijn laptop geen usb-3 heb en met usb-2, dus niet gebruik kan maken van de volledige capaciteit van de usb adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
Wat voor moederbord/netwerkadapter heb je?

Probeer software die iets met netwerkverkeer doet (AV suites) eens uit te schakelen of te verwijderen. Ook software die moederbordfabrikanten soms meeleveren kan problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Thralas schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:47:
Wat voor moederbord/netwerkadapter heb je?

Probeer software die iets met netwerkverkeer doet (AV suites) eens uit te schakelen of te verwijderen. Ook software die moederbordfabrikanten soms meeleveren kan problemen veroorzaken.
Moederbord: MEDION MS-7707
Netwerkadapter: Intel 82579V Gigabit Network Connection
Pagina: 1