Ik wil hier graag op inhaken. Sinds een jaar ben ik verantwoordelijk geworden als teamlead voor 6 consultants. Ik ben met begeleiding van mijn management een leidinggevende rol gaan bekleden en ben dit nu aan het uitbouwen binnen mijn werkgever.
? ? schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:04:
Edit: even ter verduidelijking: mijn afdeling draait tip-top-prima. Er *is* geen probleem met de functionering van IT noch van de andere mensen, noch met de dienstverlening. We zitten enkel met een TAM SCHAAP dat de LUI is om wat te doen tenzij je er op staat te kijken en hem zegt wat te doen. Duidelijk?
Een soortgelijke situatie heb ik ook meegemaakt, dit heeft mij aardig wat kopzorgen gekost hoe ik dit zou aanpakken. Je zit met een persoon, beter gezegd 1 FTE die niet volgens de normen (qua zelfstandigheid en assertiviteit) functioneert. De makkelijke oplossing is het ontslaan, zorg dat die 1 FTE weer vrijkomt zodat je dit opnieuw kan investeren (lees: iemand beter aannemen). Als ik het goed lees heeft dit niet geholpen, jullie hebben iemand op die positie al eens vervangen.
Nou klinkt het flauwe antwoord van mij: kijk eens naar jezelf, hoe stuur jij die persoon aan? Blijf je in de vicieuze cirkel waarbij je micromanaged --> taak delegeert --> voortgang bewaken --> resultaat controleert, misschien moet je een stapje terug nemen. Waardoor komt dit gedrag? Ligt het aan de persoon (ook dit kan, er kan een mismatch zijn tussen werknemer/werkgever) of ligt het aan de omgeving/manier van aansturen?
Ga als allereerst een gesprek met je werknemer aan, heb een open gesprek waarin je jou beeld van hem verteld. Je weet niet wat je niet weet. Zoals eerder geschreven, heb ik een soortgelijke situatie gehad met een consultant die totaal niet pro-actief was. Altijd maar een afwachtende houding en de kantjes er vanaf lopen. Ben eerst feedback gaan opvragen bij alle directe en indirecte collega's. Hoe komt hij op andere over? Wat vinden mensen van zijn (werk)houding? Zijn klanten tevreden over het geleverde resultaat? Word hij als een betrouwbare collega gezien?
Dit feedback heb ik samengevat en besproken tijdens een 1-op-1 gesprek. Ik heb uitgelegd hoe zijn houding/gedrag/(gebrek aan) assertiviteit op mij overkomt. Ik heb gevraagd hoe hij vind dat hij presteert binnen het team.
Hieruit bleek een enorm gat te zijn tussen zijn perceptie, mijn perceptie en de perceptie van het team en klanten. Het gevolg was dat de consultant zijn gedrag kon herkennen. Hierna heb ik samen met de consultant een stappenplan kunnen opstellen om dit te verbeteren. De consultant is over tijd gaan groeien en ontwikkelen.
In mijn geval was er geen 'quick fix'. Ik verwachte een gedragsverandering bij een werknemer, mensen die eenmaal gedrag hebben aangeleerd die leren dat moeilijk af.
Wat ik in het kort wil meegeven: Probeer je werknemer anders te motiveren. Wat motiveert hem? Waar ligt zijn passie? Maak hem 'eigenaar' van iets wat hij leuk vind. De sleutel ligt in intrinsieke motivatie.
Trouwens ben ik meer dan "manager" "werkbezorger", "verantwoordelijke", alsof ik niks anders te doen heb. Na 1 dag zou die lege cubicle omgebouwd zijn tot een hoovercraft bij mij...
Dit komt op mij op dat er weinig tot geen aansluiting is tussen jou en je werknemer..
'Als het aan mij lag had ik .... na 1 dag al gedaan'. Ik had dit ook met mijn consultant, maakte constant de vergelijking met mijzelf en andere collega's, ik heb geleerd dat dit heel kortzichtig is en iemand anders te kort mee doet.
Wat zijn de beweegredenen van je werknemer? Probeer jezelf in je werknemer te verplaatsen.
Misschien een leuk idee, wanneer je weet waar zijn interesses liggen. Stel een 'speel'project op, een project over een onderwerp wat hij leuk vind en waar hij meer over wilt leren. Stel duidelijke (SMART) doelen zodat hij gemotiveerd is met een doel in het vizier. Laat hem de resultaten delen met jou, maar ook met collega's.