Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 749011

Topicstarter
Sinds enige jaren bouw ik zo af en toe een website, gewoon omdat ik het leuk vind. Voor een vereniging, eenmanszaak of klein bedrijfje.
Netjes ingeschreven bij de KvK en tot voor kort ook voor een BTW nummer. Gezien de omvang van mijn werkzaamheden heeft de belastingdienst aangegeven dat ik in aanmerking kom voor de Kleineondernemersregeling, hierdoor hoef ik geen btw-aangifte meer te doen.

De man van de belastingdienst die ik destijds op bezoek heb gehad (ter kennismaking, informatievoorziening) gaf aan dat ik door het vervallen van de btw-aangifte verplichting de BTW bij de winst moest optellen en dat totale bedrag als extra inkomsten diende op te geven bij de jaarlijkse belastingaangifte.

Hier http://www.belastingdiens...istratieve_verplichtingen lees ik echter dat ik geen factuur met BTW mag sturen. Dit lijkt dus niet te stroken met het instructie die ik kreeg van de belastingdienst.

Stel dat ik een factuur van 100 euro plus 21 euro BTW verstuur, en 121 euro aan extra inkomsten opgeef bij de jaarlijkse belastingdienst, is dat dan fout?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Geen BTW nummer = geen BTW op factuur, dus hier ga je al nat.
Je maakt een factuur voor 100 euro of 121 euro en je geeft geen BTW uitsplitsing.

Het bedrag dat je dus op de factuur zet is het bedrag dat je optelt bij je inkomen, niets meer en niets minder

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:39

orf

Ontheffing voor de BTW-aangifte is iets anders dan de kleineondernemersregeling. Met de kleineondernemersregeling moet je nog steeds BTW-aangifte doen, maar heb je recht op een lagere afdracht, of zelfs helemaal geen afdracht.
Stel dat ik een factuur van 100 euro plus 21 euro BTW verstuur, en 121 euro aan extra inkomsten opgeef bij de jaarlijkse belastingdienst, is dat dan fout?
Nee, dat is niet fout. Check wel eerst je BTW aangifte. Het bedrag dat je niet afdraagt moet je bij je inkomen optellen (omdat dat inkomsten zijn geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-06 07:04
Gezien de omvang van mijn werkzaamheden heeft de belastingdienst aangegeven dat ik in aanmerking kom voor de Kleineondernemersregeling, hierdoor hoef ik geen btw-aangifte meer te doen.
Dit zijn twee verschillende dingen. Gebruik maken van de kleineondernemersregeling betekend niet dat je geen btw aangifte meer hoeft te doen.

Heb je ontheffing van administratieve verplichting aangevraagd en gekregen dan hoef je geen btw aangifte meer te doen en mag je geen btw rekenen.

Anders moet je in je btw aangifte de kleineondernemersregeling toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik maak zelf ook gebruik van de KOR:

Je factureert voor €100 aan werkzaamheden gewoon €121 inclusief BTW. Als je in een jaar minder dan €1345 aan BTW hoeft te af te dragen, mag je die BTW houden. Die (maximaal) €1345 is nu onderdeel van je inkomen, dus dat geef je wel aan bij de inkomstenbelasting.

Met de KOR geef je wel ieder kwartaal (ik in ieder geval) een BTW-aangifte op. Normaal gesproken verreken je bij het 4e kwartaal alle BTW om zo op 0 uit te komen en dan krijg je de teveel betaalde BTW terug. Als je echt zeker weet dat je geen BTW hoeft af te dragen, dus onder de BTW-grens zit, dan kun je er ook voor kiezen om een nihil-aangifte te doen en verreken je je BTW ieder kwartaal al.

Hier zie je de regeling mbt BTW-afdracht: http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling

[ Voor 57% gewijzigd door Tjebakka op 16-03-2016 10:20 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:34
Tjebakka schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:14:

Je factureert voor €100 aan werkzaamheden gewoon €121 inclusief BTW. Als je in een jaar minder dan €1345 aan BTW hoeft te af te dragen, mag je die BTW houden. Die (maximaal) €1345 is nu onderdeel van je inkomen, dus dat geef je wel aan bij de inkomstenbelasting.

Met de KOR geef je wel ieder kwartaal (ik in ieder geval) een BTW-aangifte op. Normaal gesproken verreken je bij het 4e kwartaal alle BTW om zo op 0 uit te komen en dan krijg je de teveel betaalde BTW terug. Als je echt zeker weet dat je geen BTW hoeft af te dragen, dus onder de BTW-grens zit, dan kun je er ook voor kiezen om een nihil-aangifte te doen en verreken je je BTW ieder kwartaal al.

Hier zie je de regeling mbt BTW-afdracht: http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling
Maar hoe werkt het dan voor de ondernemer die van jou diensten afneemt? Die heeft dan een factuur waar BTW over gerekend wordt, terwijl jij zelf geen BTW afdraagt. Die ondernemer declareert dan zijn BTW, terwijl dat nooit aan de Belastingdienst is afgedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-06 07:04
En die ondernemer krijgt netjes die btw terug. Dit staat compleet los van de KOR en jouw aangifte en afdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

oohh schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:04:
[...]

Maar hoe werkt het dan voor de ondernemer die van jou diensten afneemt? Die heeft dan een factuur waar BTW over gerekend wordt, terwijl jij zelf geen BTW afdraagt. Die ondernemer declareert dan zijn BTW, terwijl dat nooit aan de Belastingdienst is afgedragen?
Flatlinernl schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:09:
En die ondernemer krijgt netjes die btw terug. Dit staat compleet los van de KOR en jouw aangifte en afdracht.
Daar heb je je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Flatlinernl schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:02:

Dit zijn twee verschillende dingen. Gebruik maken van de kleineondernemersregeling betekend niet dat je geen btw aangifte meer hoeft te doen.
Tjebakka schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:14:

(...)

Ik denk dat ik de KOR en ontheffing van administratieve verplichting een beetje door elkaar haal en/of onterecht combineer in m'n redenering. Na het lezen van alle reacties mijn situatie en nieuwe redenering:

Deze ontheffing van administratieve verplichting heb ik niet zelf aangevraagd, maar hierover heeft de belastingdienst me geïnformeerd op basis van een aantal btw-aangiften van 0/nihil.

Omdat ik deze ontheffing heb "gekregen" mag ik geen BTW meer vermelden op facturen. Dit een negatief punt voor mijn opdrachtgevers (behalve voor verenigingen, etc.), dus eigenlijk zit ik hier niet op te wachten.
Behalve als ik bij mijn opdrachtgevers aangeef dat het bedrag dat ik op de factuur zet exclusief BTW is, en ze daarom geen nadeel ondervinden van het niet kunnen terugvragen ervan. Die redenatie klopt, toch?

Alternatief is een verzoek indienen om de ontheffing van administratieve verplichting ongedaan te maken. Wordt dit geaccepteerd, dan:
  • Krijg ik weer een BTW nummer
  • Mag ik BTW op de factuur vermelden
  • Moet ik elk kwartaal btw-aangifte doen (of verzoek indienen om dit per jaar te mogen doen).
  • Mag ik de BTW houden als ik onder de € 1.345 blijf
  • Moet ik de BTW optellen bij de inkomsten en opgeven bij de inkomstenbelasting.
Klopt mijn opsomming?

Stel dat ik zeker weet onder de grens van € 1.345 aan BTW te blijven; daarom ieder kwartaal de BTW verreken en nihil op opgeef zoals Tjebakka aangeeft, moet ik dan aan het einde van het jaar naast mijn aangifte inkomstenbelasting nog een "zakelijke aangifte" inclusief belans, eigen vermogen, etc. doen? Of mag ik de "zakelijk winst" opgeven bij m'n inkomstenbelasting?

(Ik moet dan wel opletten dat de belastingdienst op basis van m'n 0/nihil btw-aangiftes me niet weer ontheffing van administratieve verplichting in m'n maag splitst ;))

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 749011 op 16-03-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Anoniem: 749011 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:46:
[...]

[...]

Stel dat ik zeker weet onder de grens van € 1.345 aan BTW te blijven; daarom ieder kwartaal de BTW verreken en nihil op opgeef zoals Tjebakka aangeeft, moet ik dan aan het einde van het jaar naast mijn aangifte inkomstenbelasting nog een "zakelijke aangifte" inclusief belans, eigen vermogen, etc. doen? Of mag ik de "zakelijk winst" opgeven bij m'n inkomstenbelasting?

(Ik moet dan wel opletten dat de belastingdienst op basis van m'n 0/nihil btw-aangiftes me niet weer ontheffing van administratieve verplichting in m'n maag splitst ;))
Nee, dat hoeft niet

En je moet het als 'Inkomsten uit overig werk' opgeven bij je jaarlijkse belastingaangifte. Dus het totaal + de BTW die je mag houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
[...]
Omdat ik deze ontheffing heb "gekregen" mag ik geen BTW meer vermelden op facturen. Dit een negatief punt voor mijn opdrachtgevers (behalve voor verenigingen, etc.), dus eigenlijk zit ik hier niet op te wachten.
Behalve als ik bij mijn opdrachtgevers aangeef dat het bedrag dat ik op de factuur zet exclusief BTW is, en ze daarom geen nadeel ondervinden van het niet kunnen terugvragen ervan. Die redenatie klopt, toch?
[...]
Dat klopt, jij hoeft geen BTW te rekenen, dus kan je gewoon de prijs die jij in gedachten had voor je dienst (bijv. 100 euro) op je factuur zetten, zonder BTW. Jouw opdrachtgever betaald dan 100 euro. Op een factuur mét BTW had hij 121 moeten betalen (en die 21 terug kunnen vorderen als voorbelasting) dus netto voor opdrachtgever en voor jou geen verschil.
Ik zie geen reden om weer een BTW 'nummer' aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja. Factureer 100eur en zeg expliciet dat er geen sprake is van BTW.
Tjebakka schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:33:
En je moet het als 'Inkomsten uit overig werk' opgeven bij je jaarlijkse belastingaangifte. Dus het totaal + de BTW die je mag houden :)
Nee, er is geen BTW om te houden. Dat zou er zijn met de KOR, maar daar is hier geen sprake van. Althans, niet volgens de tweede post van de TS.

Voorbeeld KOR - incl. factureren van BTW: http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling

Vrijstelling - zonder factuur of factuur zonder BTW: http://www.belastingdiens...istratieve_verplichtingen

Maar, bij enige twijfel moet de TS het gewoon vragen aan dezelfde persoon van de Bdienst ;)

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 16-03-2016 18:52 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 04-07 19:35
Je hebt een BTW nummer dus je factureert met BTW. Normaal gesproken geef je eens per kwartaal BTW aan, waarbij je het saldo aan te betalen BTW kunt offsetten met egbruik van de KOR.

Het totale voordeel van de KOR over het boekjaar (de kwijtgescholden) BTW, telt bij de fiscale winstberekening in je ondernemersaangifte IB. Of bij je resultaat overige werkzaamheden als je geen IB ondernemer bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
t_captain schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 19:17:
Je hebt een BTW nummer dus je factureert met BTW. Normaal gesproken geef je eens per kwartaal BTW aan, waarbij je het saldo aan te betalen BTW kunt offsetten met egbruik van de KOR.

Het totale voordeel van de KOR over het boekjaar (de kwijtgescholden) BTW, telt bij de fiscale winstberekening in je ondernemersaangifte IB. Of bij je resultaat overige werkzaamheden als je geen IB ondernemer bent.
Lezen is ook een kunst. Het "probleem" is juist geen BTW plicht en dus geen nummer (ook al is dat je BSN + b01 maargoed, details). Jouw bericht klopt voor ondernemers/ondernemingen die BTW plichtig zijn maar dat is TS niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij haalt TS twee dingen door elkaar: KOR en het vervallen van de BTW plicht.

Normaal gesproken moet je met een KOR nog gewoon aangifte doen, de afhandeling is dan zoals ik schetste.

Het antwoord van de belastingdienst aan TS lijkt ook in die richting te wijzen.

@TS: op welke grond zou je geen aangifte meer hoeven doen, ben je niet langer ondernemer voor de omzetbelasting? In dat geval: geen BTW factureren, geen BTW aangeven, KOR n.v.t.

EDIT: ik lees bij de bekastingdienst dat je binnen de KOR (dus binnen de status "ondernemer voor de omzetbelasting") vrijstelling van aangifte kunt krijgen. Die regeling kende ik niet.
Dan mag je volgens de site van de Belastingdienst geen BTW factureren, en heb je dus ook geen voordeel van de KOR. Wel BTW factureren is einde vrijstelling.
Als deze situatie van toepassing is, moet je afwegen tussen het voordeel van de KOR en de last van de aangifte.

[ Voor 33% gewijzigd door t_captain op 16-03-2016 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06
[...]
Er is niks negatiefs aan voor jouw opdrachtgevers: als jij geen btw rekent hoeven zij het niet voor te schieten. Consumenten betalen btw, bedrijven niet.

Je moet even nakijken wat de precieze regels zijn waar je factuur in jouw geval aan moet voldoen (btw niet van toepassing en 0% btw hebben een andere wettelijke status). Maar in principe klopt je redenatie ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

financieel is er niks negatiefs aan voor zijn opdrachtgevers.
Echter is het de vraag of je de uitstraling wilt geven van een zeer klein bedrijf naar je klanten toe? want dat is wat er dan gebeurt. Als je hier gewoon open en eerlijk over bent zal dit geen probleem zijn. Maar je voordoen als een professioneel bedrijf zonder btw nummer kan wel wat gedoe opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 22:28:
@TS: op welke grond zou je geen aangifte meer hoeven doen, ben je niet langer ondernemer voor de omzetbelasting? In dat geval: geen BTW factureren, geen BTW aangeven, KOR n.v.t.

EDIT: ik lees bij de bekastingdienst dat je binnen de KOR (dus binnen de status "ondernemer voor de omzetbelasting") vrijstelling van aangifte kunt krijgen. Die regeling kende ik niet.
Dan mag je volgens de site van de Belastingdienst geen BTW factureren, en heb je dus ook geen voordeel van de KOR. Wel BTW factureren is einde vrijstelling.
Als deze situatie van toepassing is, moet je afwegen tussen het voordeel van de KOR en de last van de aangifte.
Op grond van door de belastingdienst zelf geïnitieerde ontheffing van administratieve verplichting.
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:34:
Echter is het de vraag of je de uitstraling wilt geven van een zeer klein bedrijf naar je klanten toe? want dat is wat er dan gebeurt. Als je hier gewoon open en eerlijk over bent zal dit geen probleem zijn. Maar je voordoen als een professioneel bedrijf zonder btw nummer kan wel wat gedoe opleveren.
Daar zit wat in, iets om over na te denken.

De btw-aangifte per kwartaal is op zich het werk niet.
En daarbij zou je de BTW ook als extra inkomsten kunnen zien (zo lang je onder de KOR grens blijft natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@TS: je bent dus nog steeds ondernemer voor de omzetbelasting, maar in het kader van de KOR en de regelgeving voor vermindering van administratieve lasten hoef je geen BTW aan te geven.

Ik lees in deze link:

(1) dat je in dit geval geen BTW mag factureren
(2) dat je de ontheffing zelf kunt verbreken door alsnog BTW te factureren

Je lijkt dus de keuze te hebben: je bent van je BTW aangifte af, maar dan mis je ook het voordeel van de KOR. En als je BTW saldo negatief is (meer ingekocht dan verdiend) dan mis je ook de teruggaaf van BTW.

De vraag is wat zwaarder weegt: de financiele voordelen of de moeite van de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:40
[...]

Ik denk dat ik de KOR en ontheffing van administratieve verplichting een beetje door elkaar haal en/of onterecht combineer in m'n redenering. Na het lezen van alle reacties mijn situatie en nieuwe redenering:

Deze ontheffing van administratieve verplichting heb ik niet zelf aangevraagd, maar hierover heeft de belastingdienst me geïnformeerd op basis van een aantal btw-aangiften van 0/nihil.
Die ontheffing krijg je niet zomaar, die moet je zelf aanvragen. Ik denk dat je BTW nummer is ingetrokken! ergo je bent volgens de belastingdienst dan geen BTW ondernemer meer.

Alternatief is een verzoek indienen om de ontheffing van administratieve verplichting ongedaan te maken. Wordt dit geaccepteerd, dan:
  • Krijg ik weer een BTW nummer
  • Mag ik BTW op de factuur vermelden
  • Moet ik elk kwartaal btw-aangifte doen (of verzoek indienen om dit per jaar te mogen doen).
  • Mag ik de BTW houden als ik onder de € 1.345 blijf
  • Moet ik de BTW optellen bij de inkomsten en opgeven bij de inkomstenbelasting.
Klopt mijn opsomming?

Je moet je gewoon weer aanmelden als ondernemer en dan zorgen dat je inderdaad omzet maakt anders wordt na verloop van tijd je BTW nummer weer ingetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BB-One schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:28:
[...]

Die ontheffing krijg je niet zomaar, die moet je zelf aanvragen. Ik denk dat je BTW nummer is ingetrokken! ergo je bent volgens de belastingdienst dan geen BTW ondernemer meer.

[...]

Je moet je gewoon weer aanmelden als ondernemer en dan zorgen dat je inderdaad omzet maakt anders wordt na verloop van tijd je BTW nummer weer ingetrokken.
t_captain schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:20:
@TS: je bent dus nog steeds ondernemer voor de omzetbelasting, maar in het kader van de KOR en de regelgeving voor vermindering van administratieve lasten hoef je geen BTW aan te geven.
Heb de brief er nog eens bij gezocht om te zien wat er nou precies gecommuniceerd is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6q658Ws.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@TS: goed dat je deze brief post. Er was een boel verwarring over je status (ondernemer omzetbelasting maar onder de KOR vrijgesteld van de aangifteplicht || geen ondernemer omzetbelasting). Deze brief verheldert de situatie.

Ik lees niets over een ontheffing van aangifte onder KOR / vermindering administratieve plichten.
Ik lees dat je niet langer als ondernemer voor de omzetbelasting wordt gezien (dat staat er heel expliciet: alinea 3).

Gevolgen: