Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Weet niet of dit de juiste plek is, zo niet laat me dit s.v.p weten :)

Heb hier een videokaartje liggen waarvan de fan connector afgebroken is (ook de connector van de fan zelf).
Nu ben ik zelf niet handig met electro dus zou ik het volgende willen vragen; Is het mogelijk de kabels van de fan direct op de GPU te solderen?

En zo ja hoe kan ik achterhalen welke kabel waar hoort?

Heb zelf al gezocht naar een vervangende kabel maar dat was me veel te duur :P

Mocht er wat meer info nodig zijn dan hoor ik het wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/2e0f69df04bc8da6223b5c53c0ec1e18.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/9184a9e62f10dbc58511db2dfdf96af1.jpg

Na 2 dagen geen berichtje van me gezien? Stuur me een reminder! Vergeet wel eens te reageren :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zou bijna gaan denken dat er "iets" te heet/warm is geworden op dat bordje om een bepaalde rede :o

Voor de rest maakt het weinig verschil of je de kabels middels een steker bevestigd óf er direct op vast soldeert.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Niet online
Dus het is mogelijk, mooi :)
Hoe kan ik achterhalen welke kabel op welk punt hoort, weet je dat toevallig ook?

Na 2 dagen geen berichtje van me gezien? Stuur me een reminder! Vergeet wel eens te reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

T!m3r schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 00:57:
Dus het is mogelijk, mooi :)
Hoe kan ik achterhalen welke kabel op welk punt hoort, weet je dat toevallig ook?
Als je er een kabeltje voor kunt bestellen dan is de "pin-out" dus bekend? Ziet er uit al een regelbare/variable schakeling dus écht ingewikkeld kan 't niet zijn (maar schijnbaar dus wel, gezien de schade aan het bord).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Niet online
Zou het niet weten, had alleen gezocht op modelnummer van de huidige fan.
Mijn kennis van electro gerelateerde zaken, of zaken zoals dit staat op 0%

Solderen etc is geen probleem.
Heb ergens ook nog wel een multimetertje liggen mocht dit nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Kan je niet beter een andere fan erop plaatsen en die op je mobo aansluiten? Dan haal je de kansen flink omlaag dat je het verkeert soldeert en de kaart verprutst! Op die 2e foto lijkt het namelijk gewoon versmolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Ik zou hem idd rechtstreeks op een molex aansluiten/fan controller, dan heb je zo min mogelijk kans om iets te slopen (voeding zal in de beveiliging schieten als het niet klopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat is er gebeurd met de videokaart? Ziet er niet bepaald fris uit meer :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:20
stin00 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:39:
Dat is flux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Niet online
spNk schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:36:
Ik zou hem idd rechtstreeks op een molex aansluiten/fan controller, dan heb je zo min mogelijk kans om iets te slopen (voeding zal in de beveiliging schieten als het niet klopt).
robogeeka schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 07:02:
Kan je niet beter een andere fan erop plaatsen en die op je mobo aansluiten? Dan haal je de kansen flink omlaag dat je het verkeert soldeert en de kaart verprutst! Op die 2e foto lijkt het namelijk gewoon versmolten.
Dat kan zeker, maar dan draait deze helaas niet op de snelheden die bedoeld zijn voor de GPU als die bijvoorbeeld zwaar belast wordt.
Gen flouw idee, heb de kaart zo gekregen :)
Zoals de tweaker hierboven aangeeft is dit inderdaad resten van flux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Als je toch aan het solderen slaat kan je er toch ook een nieuwe connector op solderen? Dan maak je het wat meer origineel. Hoeveel pins connector was het? Genoeg resultaten: http://www.ebay.nl/sch/i....ader&LH_PrefLoc=2&_sop=15

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Niet online
Dat is verder niet echt een probleem, maar een nieuwe connector is inderdaad zo gedaan.
Het grootste probleem is dat ik niet weet welke van de 4 kabeltje waar hoort, de connector van de FAN zelf is namelijk ook foetsie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

T!m3r schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:13:
Dat is verder niet echt een probleem, maar een nieuwe connector is inderdaad zo gedaan.
Het grootste probleem is dat ik niet weet welke van de 4 kabeltje waar hoort, de connector van de FAN zelf is namelijk ook foetsie :)
Zoek op internet even naar afbeeldingen van je videokaart, dan is het vast wel te zien.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:14:
[...]

Zoek op internet even naar afbeeldingen van je videokaart, dan is het vast wel te zien.
Had ik inderdaad ook aan gedacht, hierbij is het vervelende dat om een of andere redenen alle fans die ik vindt 4 kabels heeft met verschillende kleuren, die van mij heeft er om een of andere redenen 2 rode en 2 zwarte.

Dus van die voorbeeld afbeelding wordt ik helaas niet veel wijzer, toch bedankt voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:12
Om welke kaart gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Niet online
XFX Radeon HD6870 Black edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:12
Misschien iemand die zo'n zelfde kaart heeft en kan kijken hoe de kabeltjes zijn ingeplugd? Al zit je dan nog steeds met 2 van dezelfde kleur die je niet kunt onderscheiden. Maar zou dit iets uitmaken? Daar zijn de kleuren toch voor, 2 van dezelfde kleur is dezelfde kabel? Ik heb er zelf ook weinig verstand van, maar dat lijkt mij in ieder geval ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

T!m3r schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:30:
[...]

Had ik inderdaad ook aan gedacht, hierbij is het vervelende dat om een of andere redenen alle fans die ik vindt 4 kabels heeft met verschillende kleuren, die van mij heeft er om een of andere redenen 2 rode en 2 zwarte.

Dus van die voorbeeld afbeelding wordt ik helaas niet veel wijzer, toch bedankt voor de suggestie.
Je kaart heeft origineel 2 fans, vandaar 2 rode en 2 zwarte draden.

makkelijkste manier: wel voorzichtig doen!

Kaart in de PC, aanzetten (wel met koelblok gemonteerd) en met multimeter kijken uit welke 2 punten +12v komt. Daar gaan je rode draden op, zwarte op de andere. Maakt geen hol uit welke zwarte waar, en welke rode waar.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of hopen dat er een vriendelijke tweaker die ook zo'n kaart heeft even voor je wilt kijken - ik kan zo snel op google iig geen plaatje vinden waar het op zichtbaar is, vanwege de hoeveelheid plastic die om de koeler heen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Niet online
Lijkt me makkelijk te doen.
Nu komt dit misschien stom over maar.. hoe kan ik dit doormeten? :P (0 verstand van electro )

Heb hier een simpele multimeter liggen maar zou echt niet weten op welke setting die hoort te staan of hoe ik dit kan doormeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
DC 20v (als hij die settings heeft). Zwarte op 1 vd puntjes zetten, vervolgens de rode op de gene die er naast zit. Kan niet verkeerd gaan. Meet je niks, even andere combinatie proberen. Je zou een waarde moeten meten, als er een - voor staat moet je de zwarte en rode omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

0 verstand van electro en je kan wel solderen ? nou ja je moet het zelf weten.

Tip: haal er iemand bij die wel wat verstand ervan heeft, multimeter op de verkeerde stand en je maakt sluiting. En solderen is niet iets wat je zomaar even doet. Het kan goed gaan, maar ook hier weer advies, haal er iemand bij die er wat verstand van heeft, of je hebt kans dat ke je kaart stuk maakt.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Niet online
Yep, klinkt misschien raar maar zo is het :P
Kan goed solderen, gezien ik dit vaak doe met laptops en telefoons.

Maar het doormeten van zaken etc heb ik nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 10:25
Dit is wel een goed filmpje om te zien hoe een multimeter werkt: YouTube: Werken met een multimeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Niet online
Raar geval; Ben alle pinnetjes nagegaan op de fan connector.
Kreeg nergens iets te zien op 1 pin na, deze gaf 7,5v aan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:26

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

T!m3r schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:16:
Raar geval; Ben alle pinnetjes nagegaan op de fan connector.
Kreeg nergens iets te zien op 1 pin na, deze gaf 7,5v aan :X
Geeft hij niet een lager (of geen) voltage om de snelheid van de fans te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
gezien de schade op de kaart zelf zou het best kunnen dat het systeem er achter wat de spanning naar de fans regelt stuk is. Ik zou ze dan gewoon op de 12v molex aansluiten, staat hij wel constant vol te blazen, maar dan heb je voldoende koeling. (de videokaart geeft niet meer af dan 12v.). veel minder risico en gedoe.

Het kan ook zijn dat je inderdaad de 7,5v pin moet hebben en dat deze door de grafische kaart wordt bij geregeld naar meer/minder volts afhankelijk van de temperatuur (er vanuit gaande dat dat systeem nog werkt). kan dus ook best zijn dat een 2e pin ook 7,5v zou moeten afgeven, maar dat die dus stuk is.

maar ik zou ze gewoon aan de 12v molex hangen (bij standaard molex is geel +12v en zwart de ground, (rood is +5v) ben je er gelijk klaar mee. Enige nadeel is dat je fans continu op volle snelheid draaien wat meer geluid maakt). je kan rustig 2 fans op 1 molex aansluiten (jou rode draden moeten dan verbonden worden met geel, en zwart bij zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiic
  • Niet online
Hmm ok, bedankt voor alle suggesties.
Denk dat ik dan inderdaad de fans op een molex stekkertje aansluit.

Als er nog andere suggesties zijn om de kaart gewoon in de originele staat goed te krijgen dan hoor ik het graag :)

Edit; Zit nu vast met een molex stekkertje.
Werkt prima maar is redelijk vervelend gezien die nu constant op volle toeren draait :P

[ Voor 23% gewijzigd door Tiic op 18-03-2016 22:57 ]

Pagina: 1