Na 2 dagen geen berichtje van me gezien? Stuur me een reminder! Vergeet wel eens te reageren :)
Vraag
Alle reacties
Voor de rest maakt het weinig verschil of je de kabels middels een steker bevestigd óf er direct op vast soldeert.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Hoe kan ik achterhalen welke kabel op welk punt hoort, weet je dat toevallig ook?
Na 2 dagen geen berichtje van me gezien? Stuur me een reminder! Vergeet wel eens te reageren :)
Als je er een kabeltje voor kunt bestellen dan is de "pin-out" dus bekend? Ziet er uit al een regelbare/variable schakeling dus écht ingewikkeld kan 't niet zijn (maar schijnbaar dus wel, gezien de schade aan het bord).T!m3r schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 00:57:
Dus het is mogelijk, mooi
Hoe kan ik achterhalen welke kabel op welk punt hoort, weet je dat toevallig ook?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Mijn kennis van electro gerelateerde zaken, of zaken zoals dit staat op 0%
Solderen etc is geen probleem.
Heb ergens ook nog wel een multimetertje liggen mocht dit nodig zijn.
Dat is fluxstin00 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:39:
Wat is er gebeurd met de videokaart? Ziet er niet bepaald fris uit meer
spNk schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:36:
Ik zou hem idd rechtstreeks op een molex aansluiten/fan controller, dan heb je zo min mogelijk kans om iets te slopen (voeding zal in de beveiliging schieten als het niet klopt).
Dat kan zeker, maar dan draait deze helaas niet op de snelheden die bedoeld zijn voor de GPU als die bijvoorbeeld zwaar belast wordt.robogeeka schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 07:02:
Kan je niet beter een andere fan erop plaatsen en die op je mobo aansluiten? Dan haal je de kansen flink omlaag dat je het verkeert soldeert en de kaart verprutst! Op die 2e foto lijkt het namelijk gewoon versmolten.
Gen flouw idee, heb de kaart zo gekregenstin00 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:39:
Zoals de tweaker hierboven aangeeft is dit inderdaad resten van fluxstin00 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:39:
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Het grootste probleem is dat ik niet weet welke van de 4 kabeltje waar hoort, de connector van de FAN zelf is namelijk ook foetsie
Zoek op internet even naar afbeeldingen van je videokaart, dan is het vast wel te zien.T!m3r schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:13:
Dat is verder niet echt een probleem, maar een nieuwe connector is inderdaad zo gedaan.
Het grootste probleem is dat ik niet weet welke van de 4 kabeltje waar hoort, de connector van de FAN zelf is namelijk ook foetsie
This footer is intentionally left blank
Had ik inderdaad ook aan gedacht, hierbij is het vervelende dat om een of andere redenen alle fans die ik vindt 4 kabels heeft met verschillende kleuren, die van mij heeft er om een of andere redenen 2 rode en 2 zwarte.ajhaverkamp schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:14:
[...]
Zoek op internet even naar afbeeldingen van je videokaart, dan is het vast wel te zien.
Dus van die voorbeeld afbeelding wordt ik helaas niet veel wijzer, toch bedankt voor de suggestie.
XFX Radeon HD6870 Black editionKoen179 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:45:
Om welke kaart gaat het?
Verwijderd
Je kaart heeft origineel 2 fans, vandaar 2 rode en 2 zwarte draden.T!m3r schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:30:
[...]
Had ik inderdaad ook aan gedacht, hierbij is het vervelende dat om een of andere redenen alle fans die ik vindt 4 kabels heeft met verschillende kleuren, die van mij heeft er om een of andere redenen 2 rode en 2 zwarte.
Dus van die voorbeeld afbeelding wordt ik helaas niet veel wijzer, toch bedankt voor de suggestie.
makkelijkste manier: wel voorzichtig doen!
Kaart in de PC, aanzetten (wel met koelblok gemonteerd) en met multimeter kijken uit welke 2 punten +12v komt. Daar gaan je rode draden op, zwarte op de andere. Maakt geen hol uit welke zwarte waar, en welke rode waar.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 15:55 ]
Nu komt dit misschien stom over maar.. hoe kan ik dit doormeten?
Heb hier een simpele multimeter liggen maar zou echt niet weten op welke setting die hoort te staan of hoe ik dit kan doormeten
Tip: haal er iemand bij die wel wat verstand ervan heeft, multimeter op de verkeerde stand en je maakt sluiting. En solderen is niet iets wat je zomaar even doet. Het kan goed gaan, maar ook hier weer advies, haal er iemand bij die er wat verstand van heeft, of je hebt kans dat ke je kaart stuk maakt.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Kan goed solderen, gezien ik dit vaak doe met laptops en telefoons.
Maar het doormeten van zaken etc heb ik nooit gedaan.
Kreeg nergens iets te zien op 1 pin na, deze gaf 7,5v aan

Geeft hij niet een lager (of geen) voltage om de snelheid van de fans te regelen?T!m3r schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:16:
Raar geval; Ben alle pinnetjes nagegaan op de fan connector.
Kreeg nergens iets te zien op 1 pin na, deze gaf 7,5v aan
Het kan ook zijn dat je inderdaad de 7,5v pin moet hebben en dat deze door de grafische kaart wordt bij geregeld naar meer/minder volts afhankelijk van de temperatuur (er vanuit gaande dat dat systeem nog werkt). kan dus ook best zijn dat een 2e pin ook 7,5v zou moeten afgeven, maar dat die dus stuk is.
maar ik zou ze gewoon aan de 12v molex hangen (bij standaard molex is geel +12v en zwart de ground, (rood is +5v) ben je er gelijk klaar mee. Enige nadeel is dat je fans continu op volle snelheid draaien wat meer geluid maakt). je kan rustig 2 fans op 1 molex aansluiten (jou rode draden moeten dan verbonden worden met geel, en zwart bij zwart).
Denk dat ik dan inderdaad de fans op een molex stekkertje aansluit.
Als er nog andere suggesties zijn om de kaart gewoon in de originele staat goed te krijgen dan hoor ik het graag
Edit; Zit nu vast met een molex stekkertje.
Werkt prima maar is redelijk vervelend gezien die nu constant op volle toeren draait
[ Voor 23% gewijzigd door Tiic op 18-03-2016 22:57 ]