Nieuwe graka nodig + aantal vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Sjonniebwoi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-02 16:56
Beste Tweakers,

Mijn huidig systeem sinds anno 2010 ongeveer is:

CPU:i5 760 + scythe mugen (4?) nooit overclocked geweest
MOBO: asrock p55 deluxe3
Graka: gigabyte gtx 460 1gb
geheugen: gskill 4x2gb 1333mhz (was extreem goedkoop in den tijd)
voeding: cooler master silent pro 700
case: cooler master cm690II
dan nog een samsung evo 120 en een HDD

Dus: mijn graka is defect en wil deze vervangen + eventueel geheugen vervangen door een sneller geheugen.

Qua geheugen dacht ik aan : https://azerty.nl/8-757-4...pjaws-x-f3-17000cl11.html of
https://azerty.nl/8-757-730566/kingston-hyperx-savage.html

De graka heb ik al een idee ik kan een sapphire r9 380x overnemen voor een voordelig prijs.
Ik zag op tweakers specs dat mijn moederbord geen pci-e x16 ondersteunt, maar op de officiele site van asrock staat dat hij dat wel ondersteunt?

De cpu zou ik dan een beetje overclocken om de graka bij te kunnen houden.

Wat denken jullie?

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Op de site van Asrock staat dat jou PCI-E op16 lanes werkt.
Bij SLI/Crosfite op 8+8.
Het is 2de generatie PCI-E , dus zal prima gaan.
http://www.asrock.com/mb/...luxe3/?cat=Specifications

Hier de QVL van jou bordje, kan je checken welk ram getest is en zeker werkt op jou bordje:http://www.asrock.com/mb/memory/P55%20Deluxe3.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door kobus71 op 15-03-2016 20:58 ]

Verwijderd

Neem aan dat je de rest later ook wilt vervangen? Omdat je CPU een aardige bottleneck zal zijn voor de videokaart. Daarnaast kan om de één of andere reden een r9 380(x) sowieso al een stuk slechter overweg met langzamere cpu's dan bijvoorbeeld een GTX 960.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
De snelheid van het RAM ga je niets van merken ingame. Houdt gewoon dat setje dat je nu hebt.

Je vermeldt nergens iets over een budget... maar een CPU + mobo + RAM upgrade zou ook een verstandig idee zijn, mits het budget dat toelaat.
In dat geval:
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed + pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P + pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 is een leuk setje.
Prik daar een nieuwe videokaart bij en je kunt weer flinke tijd vooruit. :)

Informaticus of vakkundig Googler?

• Sjonniebwoi
Wil liefst niet teveel uitgeven, niet meer dan 200-250.

Ik stel me voor als ik de cpu overclock naar pakweg 3,6ghz de bottleneck met mijn gpu wel zal meevallen?

geheugen blijf ik dus af zoals hierboven gezegd.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Als ik puur op je budget af ga dan kom ik toch meteen op de
pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G
Rek je hem iets op met een euro 7 dan kom ik hier op uit:
pricewatch: Asus STRIX-R9380X-4G-GAMING

Toch zou ik kiezen om een nieuwe set-up op te zetten

Johann Sebastian Bach

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voor 200 euro heb je al de pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate, dus waarom zou je dan een duurdere GTX960 nemen?

De 380x is ook niet echt veel sneller dan de normale 380, iig de meerprijs niet waard.

Wel moet je inderdaad uitkijken voor een CPU bottleneck, die oude i5'jes zijn eigenlijk vrij traag. Ook een overclock verhelpt dat niet echt, al is het een leuk lapmiddel.

People as things, that’s where it starts.

• Sjonniebwoi
tja...momenteel geen zin om extreem veel te gaan spenderen aan nieuwe setup. Ik zou voor een compleet nieuwe setup toch wachten op de nieuwe intel generatie.

brengen die oude onderdelen uberhaupt nog iets op als ik ze verkoop.

iemand hier op tweakers biedt de r9 380x aan voor 190excl verzending ik denk dat ik dat ga doen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die nieuwe Intel generatie is net geweest :P Al zou Cannonlake vrij snel volgen, en er is natuurlijk ook nog altijd Zen.

Dingen brengen altijd wel wat op, maar verwacht niet de jackpot, iets van 250-300 op marktplaats misschien?

People as things, that’s where it starts.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:28
Zet je processor op 3,8-4GHz en dan kan ie prima nog een (paar) jaar mee. Dat ding is ECHT NIET traag unlike wat anderen boven mij beweren.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Zolang we niet weten welke games de TS speelt durf ik niet te zeggen of zijn CPU te traag is. In bf4 multiplayer op 64 player maps merkte ik met een i5 750 op 3.8 GHz zeker een bottleneck, die was weg na een upgrade naar een i5 2500k. (samen met een HD 7950)

Een r9 380(x) zou je kunnen halen, maar naar mijn gevoel zou je jezelf tekort kunnen doen. Dat hangt een beetje af van welke games je zoal speelt/gaat spelen.

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-02 17:46
Misschien een laatste upgrade naar een i7 overwegen? Daar zit nog wat ruimte in en kost je niet gelijk je hele budget. Ik heb toen destijds een GTX 960 gekocht met een i7 860 en daarmee draai ik prima Rainbow Six Siege mee. Weliswaar op medium/low maar kon allemaal prima.

Heb er overigens eentje te koop staan.

bl44t

• Sjonniebwoi
een oc i7 860 met gtx460 en op low/medium? met zo'n setup speel je toch op high op 1080p?

ik speel meestal wat oudere spellen, zoals company of heroes, rome total war, red orchestra 2 etc...maar ga wel eens gtaV proberen eens ik geupdated heb. In de toekomst kijk ik ook uit naar batallion 1944.

ik blijf sowieso spelen op 1920x1080.

blijf wel twijfelen tussen die 960 en 380...

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

RobinHood schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 22:33:
Voor 200 euro heb je al de pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate, dus waarom zou je dan een duurdere GTX960 nemen?

De 380x is ook niet echt veel sneller dan de normale 380, iig de meerprijs niet waard.

Wel moet je inderdaad uitkijken voor een CPU bottleneck, die oude i5'jes zijn eigenlijk vrij traag. Ook een overclock verhelpt dat niet echt, al is het een leuk lapmiddel.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:03:
Neem aan dat je de rest later ook wilt vervangen? Omdat je CPU een aardige bottleneck zal zijn voor de videokaart. Daarnaast kan om de één of andere reden een r9 380(x) sowieso al een stuk slechter overweg met langzamere cpu's dan bijvoorbeeld een GTX 960.
serieus? een overklok doet echt wonderen bij die dingen, de 4460, een gerenomeerde game-CPU van het afgelopen jaar haalt in de Physicstest een score van 3DMark Firestrike : http://www.3dmark.com/fs/2766061 6365 punten
i5 760 op 4 Ghz: 6959 http://www.3dmark.com/fs/7205774

natuurlijk is een nieuwe generatie fantastisch en brengt het nieuwe features, maar oude zijn echt niet direct afgeschreven. Zeker de huidige instap-i5jes met lage turbo's leggen het af als je de kloksnelheid van de oudjes opschroefd. Op dit moment is de GPU hier zwaar de bottleneck, natuurlijk zou een i5-6600K beter presteren, maar dat is denk ik niet de bedoeling van TS
Mitsumark heeft hierin dus wel gelijk.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Sjonniebwoi
ga de knoop doorhakken en die r9 380x aanschaffen

wel nog een vraag: ik heb geen wifi op mijn moederbord. Kan er mij iemand een wifi module aanraden?

• TheTinusNL
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:54:
[...]

[...]

serieus? een overklok doet echt wonderen bij die dingen, de 4460, een gerenomeerde game-CPU van het afgelopen jaar haalt in de Physicstest een score van 3DMark Firestrike : http://www.3dmark.com/fs/2766061 6365 punten
i5 760 op 4 Ghz: 6959 http://www.3dmark.com/fs/7205774
...
Leuk die benchmarks, maar jij bent appels met peren aan het vergelijken.
Firestrike is een test voor het hele systeem. In die benchmarks die jij geeft is de enige overeenkomst het OS. Zo vergelijk je natuurlijk geen processors.

Bovendien moet je die 750 natuurlijk niet met een oude generatie (Haswell) vergelijken.
Als je nu namelijk iets aanschaft zal dat Skylake zijn.

Die hoge kloksnelheden zijn leuk, maar die wegen niet op tegen de nieuwste generatie cores. De Skylake cores presteren namelijk minstens 40% beter dan Nehalem.
Zo hoor je processors te vergelijken. Niet op de manier zoals jij het doet. |:(

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 14:27
Tsja.. Helaas "vergeet" HW.info wel altijd dat je de processor kunt overklokken en testen ze helaas die oudere processoren ook nog es niet mee in de gaming benchmarks..

Dan zijn dit soort plaatjes nog wat informatiever :

http://pclab.pl/art57777-22.html
http://pclab.pl/art57777-23.html
http://pclab.pl/art66856-16.html
http://pclab.pl/art63116-47.html
http://pclab.pl/art63116-48.html

In de bovenstaande tests zit niet de alom aanbevolen i5 6400 maar die zit qua prestaties rond de i5 4570 en i5 3570K (non-OC).

Dan zie je dat je met die 1e gen i5jes (mits je er een overklokkie op gooit) prima kunt gamen. Dit is ook nog eens met kaarten die nog een stuk krachtiger zijn dan een r9 380x die dus minder gebottlenecked zal worden door de CPU dan de hierboven gebruikte kaartjes.

Wat verder ook wel geconcludeerd kan worden uit de bovenstaande benchmarks is dat de upgrade naar een i7 niet veel toe gaat voegen.

Dus als je die r9 380x goedkoop kunt krijgen dan zou ik dat zeker doen. Hoe goedkoop is goedkoop eigenlijk?

Verder heeft je moederbord schijnbaar ook nog zoiets als EZ overclocking :

http://www.legionhardware...asrock_p55_deluxe3,4.html

• Sjonniebwoi
wel met verzending 205 euro

twijfel nu wel weer met de gtx 460 van msi, kan ik ook tegen ong zelfde prijs krijgen.

wel netwerkkaartje voor wifi trouwens? daar ken ik niks van.

• mitsumark
TheTinusNL schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:02:
[...]
Die hoge kloksnelheden zijn leuk, maar die wegen niet op tegen de nieuwste generatie cores. De Skylake cores presteren namelijk minstens 40% beter dan Nehalem.
Met een nehalim +30% OC is het verschil dus maar 10%... Prima bruikbaar.

• TheTinusNL
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 22:55:
[...]

Met een nehalim +30% OC is het verschil dus maar 10%... Prima bruikbaar.
Nee, zo rekenen je niet. Ik heb het over de architectuur van de processors, waarop de cores gebaseerd zijn, de IPC.
Daarbij: je kunt die Skylake natuurlijk ook weer overklokken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 21:29
TheTinusNL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 08:03:
[...]

Nee, zo rekenen je niet. Ik heb het over de architectuur van de processors, waarop de cores gebaseerd zijn, de IPC.
De meeste Skylakes zijn niet over te klokken. Er zijn wat trucjes, maar bij de eerste de beste biosupdate is dat ook weer afgelopen. Ga er dus maar niet van uit.

Ja, er zijn games die heel veel extra voordeel hebben van Skylake (Fallout 4, zie link 3, of BF 4), maar het merendeel draait nog goed (genoeg) op een opgeclockte 1e generatie i5. Ja, er zullen zeker games zijn die een stuk beter loen op een nieuwe cpu, maar in dit geval is het budget er niet en dan is het niet zinvol om ook maar iets aan de cpu uit te geven.

Dus: cpu overclocken en een andere gpu kopen (380/380X/960)

• Sjonniebwoi
mensen, beslis eens voor mij aub ik ben echt de eeuwige twijfelaar

r9 380x of gtx960?!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:56
R9 380X :). Sneller en meer VRAM.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik sluit me hier volledig bij aan, de 960 4GB is niet nuttig
TheTinusNL schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:02:
[...]

Leuk die benchmarks, maar jij bent appels met peren aan het vergelijken.
Firestrike is een test voor het hele systeem. In die benchmarks die jij geeft is de enige overeenkomst het OS. Zo vergelijk je natuurlijk geen processors.

Bovendien moet je die 750 natuurlijk niet met een oude generatie (Haswell) vergelijken.
Als je nu namelijk iets aanschaft zal dat Skylake zijn.

Zo hoor je processors te vergelijken. Niet op de manier zoals jij het doet. |:(
Dat weet ik, maar de Physics test draait enkel op de CPU, zolang andere factoren daar geen invloed op hebben (behalve het RAM wat ook een gelijke hoeveelheid is) dan kun je heel aardig zeggen dat de prestaties van een i5-760 op 4Ghz akelig dicht in de buurt liggen van een Haswell CPU, en dus ook Skylake. dat verschil is niet zo groot. Jij hebt 't telkens over IPC, Instructions per Clock, die is inderdaad toegenomen. Maar de hoeveelheid clocks binnen een minuut is dan weer minder als je de 4Ghz vergelijkt met de 3,3 van een i5-6400, vandaar dat de 760 zo dichtbij komt.
Natuurlijk kun je beter een bench als Cinebench pakken, maar gezien ik die niet voor handen had en ik dit zelf had ondervonden leek mij dit een nuttige toevoeging

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 14:27
Sjonniebwoi schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 08:51:
mensen, beslis eens voor mij aub ik ben echt de eeuwige twijfelaar

r9 380x of gtx960?!
Hoewel de gtx 960 in een aantal games wel degelijk baat bij de 4GB VRAM heeft is de r9 380x gewoon een stuk krachtiger. Dus wanneer de kaarten gelijk geprijsd zijn is de r9 380x in dit geval een nobrainer :)

• mitsumark
TheTinusNL schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 08:03:
[...]

We hebben het over een upgrade naar de i5 6400 toch, die is niet over te klokken.

De IPC is leuk om generaties onderling te vergelijken, maar de kloksnelheid moet ook zeker meegenomen worden.
De IPC van Skylake is misschien 40-50% beter (of zelfs wat meer), maar de i5 760 OC draait op een 30-40% hogere kloksnelheid dan de i5 6400.

Uiteraard zijn game prestaties ook weer niet gelijk aan IPC * kloksnelheid, maar een i5 6400 geeft echt niet opeens 1,5* zoveel fps als een i5 750.
Pagina: 1