AMD R9 290 flickering (in 2D)

Pagina: 1
Acties:

• Wildman!
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Recentelijk heb ik in mijn PC een nieuwe Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X ingebouwd. Ik heb de PC verbonden via Displayport 1.2 aan mijn 1440p monitor. Echter, bijna elke keer als ik de PC opstart krijg ik gelijk horizontale gekleurde strepen en tearing.

Als ik dan de DP kabel loskoppel en opnieuw aansluit is het probleem verholpen. Ook als ik de monitor even aan en uit zet (of "Schalen met GPU" of "Virtuele superresolutie" aan of uit schakel) verdwijnt het probleem. Dus het lijkt alsof wanneer het signaal even wordt onderbroken het probleem verdwenen is. Hierna kan ik zonder enig probleem gamen. Ook als ik de gehele Crimson driver verwijder en alleen de basis Windows driver gebruik is het probleem (tijdelijk) verholpen.

Dit lijkt me het probleem van een software/driver fout? Mijn videokaart moet niet het probleem zijn, immers anders zou het probleem niet zo makkelijk weg moeten gaan/terug moeten komen tijdens het gamen?

Ik heb in een topic op het ADM forum het volgende gevonden (reactie was van 5 februari 2016):
---------------------------------------------------------------
That issue is a memory issue caused by AMD PowerPlay, the technology that let your GPU core and memory run at lower frequency when not being used. Prior to 16.1.1, my memory frequency would generally stay at idle speed "150 MHz" even when watching videos and browsing the web. It would sometime go above that but never past "600 MHz" and it would drop back to "150 MHZ" even while watching videos and other demanding 2D applications. Since 16.1.1, my memory will go directly from "150 MHz" to "1600 MHz" as soon as 2D processing is required.
---------------------------------------------------------------
Ik heb al geprobeerd om alle drivers te verwijderen en de nieuwste Crimson drivers te installeren (omdat het probleem dus in eerdere versies verholpen moet zijn), maar dat mocht helaas niet baten.

Informatie van GPU-Z gelijk na het opstarten, terwijl het probleem zich voordeed:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yQTd2Od.gif

Wanneer ik het probleem (tijdelijk) heb verholpen, door mijn monitor o.a. aan en uit te zetten, zie ik as ik een filmpje op Youtube afspeel dat het geheugen wel af en toe van 150 MHz naar 1400 MHz springt (daarna gaat hij weer meteen terug naar 150 MHz).

Heeft iemand een idee hoe ik permanent van de de horizontale gekleurde strepen en tearing af kom?

Edit:
Volgens een filmpje op Youtube zou het probleem verholpen moeten zijn als je de geheugen snelheid in 2D gelijk zet aan die van 3D (in Asus GPU Tweak):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SEJFOEf.png
Echter kan ik de geheugen snelheid in 2D zomaar aanpassen? Wat doet dit precies/is het logisch dat het probleem dan weg is?

[ Voor 9% gewijzigd door Wildman! op 20-03-2016 15:25 ]

• Wildman!
  • Niet online
Iemand tips? Of moet ik de videokaart "RMA-en"?

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Dat kan je in ieder geval doen om te proberen, hoewel je beter kunt beginnen met kleinere stapjes. Dus bijvoorbeeld 700mhz. Wanneer dit het oplost zou ik hem RMA'n idd.

• Wildman!
  • Niet online
Als ik mijn 2D memory clock verhoog naar bijvoorbeeld 610Mhz, zie ik in GPU-Z dat mijn GPU Memory van 150Mhz naar een constante 1400Mhz schiet (maximum dus) ook al is alleen GPU-Z open. De flickering/screen tearing is dan inderdaad (tijdelijk) weg, alleen dat de GPU memory dan steeds op zijn max. draait lijkt me niet helemaal goed?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:54

Nemesizz

Untouchable

Wildman! schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:37:
Als ik mijn 2D memory clock verhoog naar bijvoorbeeld 610Mhz, zie ik in GPU-Z dat mijn GPU Memory van 150Mhz naar een constante 1400Mhz schiet (maximum dus) ook al is alleen GPU-Z open. De flickering/screen tearing is dan inderdaad weg, alleen dat de GPU memory dan steeds op zijn max. draait lijkt me niet helemaal goed?
Maakt niet uit toch? Moest ik bij m'n Radeon ook altijd anders ging dat ding steeds over de zeik met allerlei problemen omdat die constant de verkeerde clockspeeds en voltages pakte (terwijl als je idle, medium clockspeeds aanpaste naar dezelfde snelheid als 3d, dus op volle snelheid, het ding gewoon naar behoren werkte).

Dingen zoals levensduur of hitte vallen allemaal reuze mee, vroeger draaiden videokaart ook gewoon altijd op de hoogste kloksnelheid en kraaide er geen haan naar. In idle scheelt het bar weinig qua verbruik en hitte (persoonlijk heb ik dan liever een klein beetje meer verbruik maar stabiliteit dan energie besparen met gedoe dat je soms beeld corruptie hebt of dat de hardwareversnelling bij video's niet goed werkt).

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn R9 290 heeft op stock ook last van 2D "flickering" . Bij mij helpt het om met Afterburner het core voltage een paar stapjes te verhogen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Wildman!
  • Niet online
@Nemesizz bedankt voor de informatie! Ik vind het alleen vreemd dat als je de 2D memory clock iets verhoogt hij meteen van het minimum 150Mhz naar een constante 1400Mhz (max) schiet. Dus dat het blijkbaar niet mogelijk is om het minimum van 150Mhz een beetje te verhogen naar bijvoorbeeld 200Mhz. Ik heb hier helaas (nog) niet zoveel verstand van. [In MSI Afterburner kan ik trouwens de optie om 2D memory clocks aan te passen niet vinden]

@Kendo bedankt voor de tip! Ik heb het core voltage net verhoogt met 10mv, ik hoop dat het helpt.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:54

Nemesizz

Untouchable

Wildman! schreef op zondag 20 maart 2016 @ 13:47:
@Nemesizz bedankt voor de informatie! Ik vind het alleen vreemd dat als je de 2D memory clock iets verhoogt hij meteen van het minimum 150Mhz naar een constante 1400Mhz (max) schiet. Dus dat het blijkbaar niet mogelijk is om het minimum van 150Mhz een beetje te verhogen naar bijvoorbeeld 200Mhz. Ik heb hier helaas (nog) niet zoveel verstand van. [In MSI Afterburner kan ik trouwens de optie om 2D memory clocks aan te passen niet vinden]
Zelf gebruikte ik een custom Overdrive profiel van CCC (Catalyst Control Center). Weet niet hoe dat zit tegenwoordig met Crimson.

Met een custom profiel paste ik het XML bestandje aan, waar dus idle, medium en high clockspeeds stonden.
Ik kon toen dus wel het geheugen iets verhogen qua snelheid (met bijbehorende voltage), maar bij mij bleef dat problemen geven, en heb daarom idle, en medium maar gewoon aangepast naar de volle snelheid (kaart bleef dus altijd op de maximale clocksnelheid draaien) en toen waren de meeste problemen wel voorbij.

Soms reageren GPU's (en CPU's) verschillend tussen merken onderling (waarbij het bij CPU's vaak meer te maken heeft met het moederbord).
Als ik bijvoorbeeld mijn CPU (dus de i5) iets verhoog in snelheid, blijft die ook altijd op de volle snelheid draaien en klokt die met geen mogelijkheid meer terug als die idle is.

• Wildman!
  • Niet online
Core voltage aanpassen mocht niet baten, het probleem kwam weer terug helaas. Verder verhogen naar +25mv boven stock (de kaart is al standaard door Sapphire OC met +25mv, dus in totaal al +50mv) hielp ook niet.

@Nemesizz Oke, ik zal me eens moeten verdiepen hoe dat werkt in Crimson.

• Wildman!
  • Niet online
Update:
Sinds het installeren van de videokaart heb ik ook willekeurig last van "freezes" in 2D applicaties (games lopen niet vast). Op een willekeurig moment, als ik bijvoorbeeld aan het surfen ben op het internet, loopt mijn PC vast. Muis beweegt nog wel over het scherm, maar reageert niet meer (muis icoon veranderd in een rondje dat blijft draaien). De PC blijft aan het denken over de simpelste taken (zoals een webpagina openen of bladeren in Windows Verkenner), soms helpt het om een paar minuten te wachten ander keer is een hard reset vereist. Opstarten duurt soms ook langer dan normaal. Dit is zowel via Displaypoort als HDMI 1.4.

Eerst dacht ik dat het misschien aan mijn PC zelf lag. Echter, voor de installatie van de videokaart (hiervoor had ik een Sapphire R9 280X die vlekkeloos werkte) heb ik dit niet gehad en na onderzoek lijkt mijn PC zelf in orde. Ook lees ik op het internet dat meer mensen "freezes" hebben met een R9 290(X).

Mijn PC build met de videokaart:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4460 Boxed€ 179,-€ 179,-
1MSI H97M-G43€ 84,76€ 84,76
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X€ 0,-€ 0,-
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 325,95€ 325,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 34,-€ 34,-
1Seasonic M12II Evo 620W€ 78,95€ 78,95

Zou een RMA verstandig zijn/of is het toch echt een driver probleem?

[ Voor 55% gewijzigd door Wildman! op 24-03-2016 11:38 ]

Pagina: 1