Toon posts:

stomme vraag! boxen in serie schakelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok een vraagje...is het in therorie mogelijk om boxen in serie te schakelen. Ik bedoel dus de + van de versterker op de plus ingang van de box vervolgens de min van de box op de + van de andere en dan weer van de min terug naar de versterker.

Ik zelf denk het niet of denk ik dan verkeerd?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Yep, dat kan.

Alleen vraag ik me af wat het voordeel er van is ???

Concrete Loop Watercooling

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 18:16
Yep, dat kan.

Alleen vraag ik me af wat het voordeel er van is ???
Als je 4 Ohm luidsprekers op een 8 Ohm versterker wilt aansluiten, kan je dat door middel van een serieschakeling van 2 4Ohm luidsprekers doen.

De uitgangsspanning (vermogen) wordt gewoon over de twee luidsprekers verdeeld.

Anders wordt het bij een parallelschakeling. Dan dwingen je luidsprekers de versterker twee keer zoveel stroom te gaan leveren omdat de impedantie wordt gehalveerd. Soms kunnen versterkers dat niet hebben.

BOEM!!! >:)

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

precies jeroen17...
sluit vooral geen boxen parallel (of hoe je het ook alweer schrijft) aan...
pak je 2x 4 ohm, parallel = 2 ohm.... vindt de versterker niet leuk, wordt de stroom te groot... =boem!!!!

beter serie dan parallel dus...

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 18:16
Op vrijdag 22 juni 2001 19:01 schreef The_Ghost het volgende:
precies jeroen17...
sluit vooral geen boxen parallel (of hoe je het ook alweer schrijft) aan...
pak je 2x 4 ohm, parallel = 2 ohm.... vindt de versterker niet leuk, wordt de stroom te groot... =boem!!!!

beter serie dan parallel dus...
Het kan natuurlijk wel bij 2 8Ohm luidsprekers en een 4 Ohm versterker. In deze situatie is een parallelschakeling zelfs beter omdat dan het volledige vermogen van je versterker wordt benut.

Het beste is het om alle impedanties te controleren en als je het niet zeker weet, sluit dan alles in serie aan.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Op vrijdag 22 juni 2001 19:05 schreef Jeroen17 het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk wel bij 2 8Ohm luidsprekers en een 4 Ohm versterker. In deze situatie is een parallelschakeling zelfs beter omdat dan het volledige vermogen van je versterker wordt benut.

Het beste is het om alle impedanties te controleren en als je het niet zeker weet, sluit dan alles in serie aan.
tuurlijk.. heb je gelijk in... maar als je het nie weet....
Ik kreeg een keer een versterker waar 2 10! ampere zekeringen uitgeblazen waren... gewoon in de huiskamer.
Navraag leerde dat hij niet eens heel hard had gestaan. Verder informerend kreeg ik te horen dat er wel 4 boxen aan hingen....
trek je conclusie.....

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Topicstarter
Zo is dat even mooi zeg. Ik heb namelijk 2 boxen teveel ontvangen :) kan ik die ook gelijk aansluiten.

Ik heb namelijk een 8 ohms uitgang en 4 4 ohms boxen dus dat zal wel gaan dan.

Dank u voor de medewerking.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik moet zeggen dat het best goed werkt. Als ik naar de prijs van die boxjes kijk is het geluid best goed. Ik snap niet waarom zoveel mensen zo negatief doen over conrad. In de prof. wereld zal het wel niet veel voorstellen nee, maar voor de simpele thuisziel vind ik het echt 200% meevallen :)
Pagina: 1