Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 20:34

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Mede tweakers,

Misschien een beetje een aparte vraag, maar ik stel hem hier toch maar, vrij recentelijk is tijdens een weekend tripje mijn EOS 70D met 17-55 F2.8 lens gestolen en moet ik dus helaas op zoek naar een nieuwe body en lens. Nu had ik eerst in mijn hoofd ik haal gewoon een nieuwe 70D of eventueel 80D en dezelfde lens.

Echter twijfel ik nu toch een beetje, zijn er nu ik mijn belangrijkste lens kwijt ben geen andere of leukere combinaties. Misschien toch naar een meer portable systeem camera concept, of misschien toch naar full frame, en of misschien een heel ander merk.

Ik ben dus een beetje zoekende en wil wat ideeën opdoen die ik zelf misschien nog niet heb bedacht. Ik heb op dit moment nog een 70-200 IS F4 liggen van Canon en een 60mm F2.8 macro lens.

Waar ben ik naar opzoek, eigenlijk dus een goede camera welke ik voornamelijk voor reis fotografie gebruik, landschappen, wildlife en hier en daar een "portret". Thuis gebruik ik hem eigenlijk voor van alles en nog wat zonder een heel specifiek doel.

Miste ik iets aan de 70D, eerlijk gezegd vrij weinig, ik merk werk dat zeker in omstandigheden met weinig licht ik de ruis nog steeds wat snel op vind lopen, en verder lees je vaak dat Canon qua dynamisch bereik wat achterloopt op bv Sony en Nikon.

Ik ben dus op het moment 3 opties aan het afwegen,
Optie 1:
Ik blijf bij Canon en ga voor de 70D of 80D (misshien FF maarja het is wachten op een 6D mark 2 dan) met desbetreffende lens.

Optie 2:
Ik verkoop mijn huidige gear en stap over naar bv een Nikon, op dit moment heeft Nikon erg mooie bodies echter heb ik het idee, dat hun lenzen aanbod minder/duurder is dan vergelijkbare canon producten. Ik neig dan stiekem een beetje naar de Nikon D750 of de goedkopere D610, echter zal ik dan ook het hele lenzen assortiment moeten veranderen.

Optie 3:
Ik stap af van een DSLR en ga over naar een systemcamera zoals de Fuji of FF Sony's het concept van een system camera zeker op travel gebied spreekt me erg aan, maar ik heb het idee dat met de lenzen die ik graag wil, groothoek to mid zoom walk around lens van F2.8 en een leuke tele objectief voor wildlife etc, het gewichts voordeel weg is en ik zeker bij Sony het gevoel heb dat het qua lenzen aanbod allemaal niet zo opschiet.

wat is wijsheid in dit geval, budget speelt natuurlijk altijd een rol, ik verwacht nog geld terug van de verzekering, maar uitgaande dat dat me ongeveer 1250 euro op gaat leveren wil ik zelf nog ongeveer 1000 euro inleggen, afhankelijk van de keuze die het wordt zullen de oude lenzen ook nog wat geld op brengen ga ik vanuit. Dus zeg in totaal om en rond de 3k

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paladin schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:20:
Miste ik iets aan de 70D, eerlijk gezegd vrij weinig, ik merk werk dat zeker in omstandigheden met weinig licht ik de ruis nog steeds wat snel op vind lopen,
Dan heb je weinig andere keus dan of kiezen voor een fullframe body (met een f/2.8 zoomlens), of kiezen voor aps-c met de Sigma 18-35 f/1.8.
en verder lees je vaak dat Canon qua dynamisch bereik wat achterloopt op bv Sony en Nikon.
Tsja... je leest dat vaak, maar dat is totaal niet interessant als je er zelf geen last van hebt. Je kunt even wachten op de eerste reviews van de 80D of deze ook een stap voorwaarts heeft gemaakt qua dynamisch bereik net zoals de 1DX-II.
Ik ben dus op het moment 3 opties aan het afwegen,
Optie 1:
Ik blijf bij Canon en ga voor de 70D of 80D (misshien FF maarja het is wachten op een 6D mark 2 dan) met desbetreffende lens.
Waarom wachten op de 6D2 en niet gewoon de 6D kopen?
Optie 2:
Ik verkoop mijn huidige gear en stap over naar bv een Nikon, op dit moment heeft Nikon erg mooie bodies echter heb ik het idee, dat hun lenzen aanbod minder/duurder is dan vergelijkbare canon producten. Ik neig dan stiekem een beetje naar de Nikon D750 of de goedkopere D610, echter zal ik dan ook het hele lenzen assortiment moeten veranderen.
Lenzenaanbod is inderdaad wel een issue. Ze hebben genoeg lenzen, maar ze zijn of duurder en/of presteren minder goed (uitzonderingen daargelaten).
Optie 3:
Ik stap af van een DSLR en ga over naar een systemcamera zoals de Fuji of FF Sony's het concept van een system camera zeker op travel gebied spreekt me erg aan, maar ik heb het idee dat met de lenzen die ik graag wil, groothoek to mid zoom walk around lens van F2.8 en een leuke tele objectief voor wildlife etc, het gewichts voordeel weg is en ik zeker bij Sony het gevoel heb dat het qua lenzen aanbod allemaal niet zo opschiet.
f/2.8 zooms zijn nu eenmaal flink aan de maat en vaak ook redelijk prijzig.
wat is wijsheid in dit geval, budget speelt natuurlijk altijd een rol, ik verwacht nog geld terug van de verzekering, maar uitgaande dat dat me ongeveer 1250 euro op gaat leveren wil ik zelf nog ongeveer 1000 euro inleggen, afhankelijk van de keuze die het wordt zullen de oude lenzen ook nog wat geld op brengen ga ik vanuit. Dus zeg in totaal om en rond de 3k
Voor 3k heb je FF-body met f/2.8 standaardzoomlens, maar als je over wil stappen op een ander merk zal je ook nog geld moeten overhouden voor een telezoomlens.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:47
Aangezien je nog een mooie 70-200 f4 IS hebt en een macro en ik niet uit je verhaal opmaak dat je ergenrnissen had m.b.t. de 70D, neem dan weer een 70D of de nieuwere 80D.

Een Nikon fullframe is duurder en je moet vervolgens ook nog eens alle objectieven opnieuw aanschaffen (Nikons zijn zeker niet minder maar het wordt wel een vreselijk dure grap met een 70-200 f4 VR en een fullframe-alternatief voor de 17-55 f2.8 :X ).
Laat je vooral niet gek maken door zaken als dynamic range. Ja, er zijn merken die het beter doen dan Canon maar de vraag is of het jou in de praktijk wat kan schelen?

Systeemcameras zijn een compleet ander verhaal, daar moet je alleen voor gaan als je dat eigenlijk al echt wou en deze onfortuinlijke diefstalervaring kun je dan als duwtje in de rug zien (maar niet als reden om dan maar eens wat anders te proberen).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Das mooi klote van je camera. Gelukkig krijg je nog wat terug van de verzekering.

Als ik je verhaal lees, gaat het voornamelijk om reisfotografie en weinig/geen actie/sport. Dan ligt een systeemcamera eigenlijk wel voor de hand. Maar dan blijft lenzen inderdaad een uitdaging. Zowel Sony als Fuji hebben wel de lenzen die je zoekt maar dan redt je het zeker niet met die 3000 euro.... Niet iedereen is Canon fan maar hun lenzen zijn heel goed en stuk goedkoper dan andere merken.

Wat misschien een optie zou zijn, is de nieuwe A7 II. Met adapter kun je je canon lenzen erop plakken en dat schijnt heel acceptabel te focussen (17-40L erbij voor landschappen). Koop er nog een paar native primes bij en je hebt een prima set voor reis/street/landschap fotografie. Let op, die focus snelheid heb ik alleen uit reviews en ik zou dit ook zeker eerst proberen in camerawinkel en niet blind kopen! Ik zit zelf wel serieus te kijken om deze kant op te gaan iig.

Maar succes met je zoektocht.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 16:30
sys64738 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:55:
Als ik je verhaal lees, gaat het voornamelijk om reisfotografie en weinig/geen actie/sport. Dan...
...is in de reeks van Canon de 6D bijna perfect :P Je hebt nog een telezoom en een macro. Zelfs al verkoop je die 2e hands, om een of andere reden krijg je er altijd minder voor dan je hoopt en betaal je voor andere lenzen meer dan je hoopt :+

Met pricewatch: Canon EOS 6D + EF 24-70 mm f/4L IS USM Zwart (eventueel 2e hands, je 70D was ook niet nieuw) heb je een set die gelijkwaardig presteert aan je APS-C + f/2.8-lens maar dan met veel betere iso-prestaties dus minder ruis. Je kunt wel voor een 24-70 f/2.8 gaan maar gezien hetgeen je fotografeert gaat die ene stop je niet redden. Je wilt geen actie stoppen maar meer licht opvangen, en dan weegt 1 stop sneller niet op tegen een paar stops IS.

Je macro-lens kun je eventueel nog verkopen want de 24-70 f4 IS heeft een 'macro'-stand waarbij deze tot 0.7x gaat. Geen echte macro dus, maar aangezien je sensor groter is dan die van de 70D krijg je dezelfde objecten toch net zo groot op de sensor (als ik het zo snel even goed uitgedacht heb :P )

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
6D met een f/4 levert je geen voordeel qua ruis. Je wint een stop op dezelfde iso-waardes, maar je verliest een stop aan lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Universal Creations schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:34:

Dan heb je weinig andere keus dan of kiezen voor een fullframe body (met een f/2.8 zoomlens), of kiezen voor aps-c met de Sigma 18-35 f/1.8.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met die f2.8 zeer zelden het gevoel had dat ik tekort kwam, misschien 2 of 3 keer, ik heb het vaker gehad in het tele bereik waar je in de ochtend wat wildlife probeerd te foto graferen (vogels etc) en dan toch naar een hoge iso moet om voldoende sluitertijd te hebben
Tsja... je leest dat vaak, maar dat is totaal niet interessant als je er zelf geen last van hebt. Je kunt even wachten op de eerste reviews van de 80D of deze ook een stap voorwaarts heeft gemaakt qua dynamisch bereik net zoals de 1DX-II.
Ook hier geef ik toe dat ik er niet actief tegenop loop, en het is idd meer van lezen waardoor je er op gaat letten, waar nodig en mogelijk heb ik wat HDR foto's geschoten door over en onder belichting en dan samen voegen in lightroom.
Waarom wachten op de 6D2 en niet gewoon de 6D kopen?
Ik heb hier wel aan zitten denken, echter is de 6D ondertussen 4 jaar op de markt, dus een nieuwe zit er denk ik aan te komen, verder heeft deze 11 auto focus punten, en dat vond ik al een dingetje op mijn 30D (die had er 9) dus ik vind het een beetje zonde om dan niet mogelijk nog even te wachten tot er een update uit is.
Abbadon schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:46:
...

Systeemcameras zijn een compleet ander verhaal, daar moet je alleen voor gaan als je dat eigenlijk al echt wou en deze onfortuinlijke diefstalervaring kun je dan als duwtje in de rug zien (maar niet als reden om dan maar eens wat anders te proberen).
De gedachte speelt al wat langer in mijn hoofd, toen ik de 70D begin vorig jaar kocht, echter toen had ik al mijn lenzen nog en ik was ook gewoon tevreden over mijn toenmalige 30D, de reden voor overstap naar system camera zou gewichts besparing zijn. Echter weet ik dus niet of dat ook daadwerkelijk erg veel gaat schelen.
sys64738 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:55:

Als ik je verhaal lees, gaat het voornamelijk om reisfotografie en weinig/geen actie/sport. Dan ligt een systeemcamera eigenlijk wel voor de hand. Maar dan blijft lenzen inderdaad een uitdaging. Zowel Sony als Fuji hebben wel de lenzen die je zoekt maar dan redt je het zeker niet met die 3000 euro.... Niet iedereen is Canon fan maar hun lenzen zijn heel goed en stuk goedkoper dan andere merken.

Wat misschien een optie zou zijn, is de nieuwe A7 II. Met adapter kun je je canon lenzen erop plakken en dat schijnt heel acceptabel te focussen (17-40L erbij voor landschappen). Koop er nog een paar native primes bij en je hebt een prima set voor reis/street/landschap fotografie. Let op, die focus snelheid heb ik alleen uit reviews en ik zou dit ook zeker eerst proberen in camerawinkel en niet blind kopen! Ik zit zelf wel serieus te kijken om deze kant op te gaan iig.
Buiten mogelijke beesten, is er weinig "actie" wat ik fotografeer idd, ik lees erg wisselende verhalen over canon lenzen in combinatie met Sony, maar het is allicht een poging waard om te testen bij een foto winkel, dan kan ik tevens ook meteen ervaren of een systeem camera eventueel wat voor mij is.
Paul schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:48:
...is in de reeks van Canon de 6D bijna perfect :P Je hebt nog een telezoom en een macro. Zelfs al verkoop je die 2e hands, om een of andere reden krijg je er altijd minder voor dan je hoopt en betaal je voor andere lenzen meer dan je hoopt :+

Met pricewatch: Canon EOS 6D + EF 24-70 mm f/4L IS USM Zwart (eventueel 2e hands, je 70D was ook niet nieuw) heb je een set die gelijkwaardig presteert aan je APS-C + f/2.8-lens maar dan met veel betere iso-prestaties dus minder ruis. Je kunt wel voor een 24-70 f/2.8 gaan maar gezien hetgeen je fotografeert gaat die ene stop je niet redden. Je wilt geen actie stoppen maar meer licht opvangen, en dan weegt 1 stop sneller niet op tegen een paar stops IS.

Je macro-lens kun je eventueel nog verkopen want de 24-70 f4 IS heeft een 'macro'-stand waarbij deze tot 0.7x gaat. Geen echte macro dus, maar aangezien je sensor groter is dan die van de 70D krijg je dezelfde objecten toch net zo groot op de sensor (als ik het zo snel even goed uitgedacht heb :P )
Ik zal die 6D toch is aan een nadere inspectie onderwerpen (2de vind ik wat minder toch met dit soort dingen, mijn 70D was net 1 jaar oud, dus zat nog vol in zijn garantie), het is jammer dat er op FF gebied eigenlijk geen echte tegenhanger is voor de 17-55 F2.8 op aps-c, je hebt wel de 17-40 2.8 maar dan zonder IS of de F4 met IS.

Toch binnenkort maar is even een fotowinkel binnen stappen en wat proberen hier en daar

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Die tegenhanger is er wel, namelijk de 24-105 f/4 IS of de 24-70 f/4 IS (of 2.8). Maar bij die eerste ga je er hoogstens iets op vooruit qua bereik van je standaardzoom, die 24-70 2.8 heeft dan nog het voordeel van 1 stop lichtsterktewinst, maar het biedt geen vooruitgang als je nu een 6D + 24-70 f4 zou kopen t.o.v. je vorige kit.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ikzelf zou ook eens naar de Tamron 24-70 kijken als lens voor bij de Canon 6D. Deze is f/2.8 en toch met IS. Heb deze combo zelf en ben er aardig tevreden van. En het marginale verlies aan scherpte t.o.v. de Canon 24-70mm lenzen maakt hij meer dan goed door de IS en de prijs. Volgens mij kan je hem ruim onder de 800 scoren als je Amazon.de een tijdje in de gaten houdt (bij de Blitzangebot).

Samen met de body kom je dan exact op jouw budget uit: zo'n 2200 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door v0LrAtH op 16-03-2016 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-09 14:48
De keuze is eigenlijk vrij simpel: Een 70D + Sigma 17-50 f/2.8 kost €1100. Een vergelijkbare fullframe set-up (Canon 6D + Tamron 24-70mm f/2.8) kost je €2300. Die extra €1200 levert je dus 1 stop meer dynamisch bereik, 1 stop minder ruis en minder scherptediepte op. Of dat her waard is, moet je natuurlijk zelf bepalen.

Uiteraard kan je het hele verhaal nog duurder maken met extra prime-, tele-, macro- en wide-angle-lenzen, maar ook hier geld hetzelfde: Maximaal 1 stop winst.

Ik denk persoonlijk dat het die ene stop niet waard is om zoveel geld aan uit te geven. Dan denk ik dat je beter kan investeren in een mooie APS-C set-up. Kijk eens naar zoiets:Ik denk dat je met deze set-up voor €2200 een meer veelzijdige set-up hebt dan als je naar fullframe zou stappen. Je hebt nu een uitstekende APS-C body, twee lichtsterke primes, een macro lens én twee gestabiliseerde zoomlenzen, die het 17-200mm bereik dekken. Lijkt mij een topdeal :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rnej
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-08 15:01
waarom nieuw kopen? Ik zou in jouw situatie een 5D mark 2 kopen. minder ruis, FF, en een goeie heb je voor onder de 1000 euro. kan je daarnaast met jouw budget een hele mooie lens/lenzen erbij kopen :)

wachten op een nieuwe FF camera en daar heel veel geld op stukslaan is leuk, maar als je geen pro bent (en al ben je dat wel), dan kan je met een 5D Mk2 goed uit de voeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paladin schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 06:45:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met die f2.8 zeer zelden het gevoel had dat ik tekort kwam, misschien 2 of 3 keer, ik heb het vaker gehad in het tele bereik waar je in de ochtend wat wildlife probeerd te foto graferen (vogels etc) en dan toch naar een hoge iso moet om voldoende sluitertijd te hebben
Je gaf zelf aan dat je de ruis snel vond oplopen, vandaar mijn advies om te kiezen voor lichtsterker aps-c glas of voor fullframe.
Ik heb hier wel aan zitten denken, echter is de 6D ondertussen 4 jaar op de markt, dus een nieuwe zit er denk ik aan te komen, verder heeft deze 11 auto focus punten, en dat vond ik al een dingetje op mijn 30D (die had er 9) dus ik vind het een beetje zonde om dan niet mogelijk nog even te wachten tot er een update uit is.
En
Buiten mogelijke beesten, is er weinig "actie" wat ik fotografeer idd, ik lees erg wisselende verhalen over canon lenzen in combinatie met Sony, maar het is allicht een poging waard om te testen bij een foto winkel, dan kan ik tevens ook meteen ervaren of een systeem camera eventueel wat voor mij is.
Spreken elkaar wat tegen. Als je weinig actie schiet, is het AF systeem van de 6D goed genoeg,
De gedachte speelt al wat langer in mijn hoofd, toen ik de 70D begin vorig jaar kocht, echter toen had ik al mijn lenzen nog en ik was ook gewoon tevreden over mijn toenmalige 30D, de reden voor overstap naar system camera zou gewichts besparing zijn. Echter weet ik dus niet of dat ook daadwerkelijk erg veel gaat schelen.
Met echt lichtsterk glas, is het verschil het gewicht van de body.
Ik zal die 6D toch is aan een nadere inspectie onderwerpen (2de vind ik wat minder toch met dit soort dingen, mijn 70D was net 1 jaar oud, dus zat nog vol in zijn garantie), het is jammer dat er op FF gebied eigenlijk geen echte tegenhanger is voor de 17-55 F2.8 op aps-c, je hebt wel de 17-40 2.8 maar dan zonder IS of de F4 met IS.
Er is geen 17-40 f/2.8. Wel een 16-35 f/2.8 en een 17-40 f/4. Er is ook een betere 16-35 f/4 IS. Nog belangrijker is, is dat deze lenzen op FF helemaal geen tegenhangers zijn van de 17-55 op aps-c. Op FF zijn deze lenzen veel wijder dan de 17-55. Wil je een FF standaardzoom, dan moet je kijken naar een zoomlens die begint met ongeveer 24mm (28mm is eigenlijk equivalent aan 17mm op Canon aps-c).

Verder heb ik het idee dat nieuwigheid belangrijker voor je is dan prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Universal Creations schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 22:22:
6D met een f/4 [..] je verliest een stop aan lichtsterkte.
De intensiteit van het licht wel, maar de pixels zijn groter en dus vallen er meer fotonen op één pixel. Tenminste, zo legt men het aan mij steeds uit? Dat 70mm f/4 op FF bij dezelfde sluitertijd erg goed vergelijkbare foto's maakt als 45mm f/2.8 op crop...

Of bedoel je dat met "Je wint een stop op dezelfde iso-waardes"? Want dan zeggen we beiden hetzelfde: 6D + f/4 is vergelijkbaar aan je oude setup (+1 en -1 is samen 0) en een 6D is beter op hogere iso's?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:40:
De intensiteit van het licht wel, maar de pixels zijn groter en dus vallen er meer fotonen op één pixel. Tenminste, zo legt men het aan mij steeds uit? Dat 70mm f/4 op FF bij dezelfde sluitertijd erg goed vergelijkbare foto's maakt als 45mm f/2.8 op crop...
Dat laatste zegt toch precies wat ik zeg. De pixels ongeveer 2,5x zo groot, dus daar zit je stop winst qua ruis. Als je dan een stop minder lichtsterke lens ervoor zet, is je winst weg.
Of bedoel je dat met "Je wint een stop op dezelfde iso-waardes"? Want dan zeggen we beiden hetzelfde: 6D + f/4 is vergelijkbaar aan je oude setup (+1 en -1 is samen 0) en een 6D is beter op hogere iso's?
Je hebt dan niet meer dezelfde isowaardes om dezelfde sluitertijd te halen. De 6D moet dan namelijk 1 stop hoger qua iso. Stel je maakt 's avonds binnen een foto met de 70D met 20mm f/2.8 iso1600 1/50sec. Als je onder dezelfde omstandigheden een foto wil maken met de 6D met een f/4 lens, dan krijg je 32mm f/4 iso3200 1/50sec. De foto's zijn dan "exact" hetzelfde qua DoF, beeldhoek en ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Universal Creations schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:38:

Je gaf zelf aan dat je de ruis snel vond oplopen, vandaar mijn advies om te kiezen voor lichtsterker aps-c glas of voor fullframe.
Klopt maar voornamelijk onder tele omstandigheden, waarin ik de iso zwaar op moet schroeven om voldoende snelle sluitertijden te krijgen en toen merkte ik dat ruis een redelijk negatieve impact had op de uiteindelijke foto's
Spreken elkaar wat tegen. Als je weinig actie schiet, is het AF systeem van de 6D goed genoeg,
Ik ben het met je eens dat voor het landschap stuk de af van de 6D en ook de 30D die ik hiervoor had voldoende was, waar ik tegen aan liep qua autofocus was bv tijdens een vakantie in Peru, waar ik vliegende condors op de foto probeerde vast te leggen, hier merkt ik soms dat de auto focus het af liet weten (ik als fotograaf zal hier ook vast zaken anders hebben kunnen doen ben ik zeker van) maargoed dit zijn wel momenten waarop je achteraf baalt dat de scherpte dan toch op de belangrijke punten te wensen over liet.
Er is geen 17-40 f/2.8. Wel een 16-35 f/2.8 en een 17-40 f/4. Er is ook een betere 16-35 f/4 IS. Nog belangrijker is, is dat deze lenzen op FF helemaal geen tegenhangers zijn van de 17-55 op aps-c. Op FF zijn deze lenzen veel wijder dan de 17-55. Wil je een FF standaardzoom, dan moet je kijken naar een zoomlens die begint met ongeveer 24mm (28mm is eigenlijk equivalent aan 17mm op Canon aps-c).
Ik had het zover ik weet ook over het FF equivalent van de 17-55 namelijk de 24-70 en niet een 16-35 gezien dat idd echt groothoek is, zeker een hele mooie lens echter vond ik het bereik van de 17-55 voor mijn gebruik echten best wel heel ok.

Ik had de tamron 24-70 F2.8 nog niet gezien maar dat lijkt zeker een intressantie optie als het idd een FF camera wordt
Verder heb ik het idee dat nieuwigheid belangrijker voor je is dan prestaties.
Niet persee ik heb 8 jaar met mijn EOS 30D gedaan, echter als ik dan toch iets nieuws moet kopen en de geruchten gaan dat er een nieuw model komt, dan ben ik idd wel eerder geneigd het nieuwe model te nemen ipv een 4 jaar oud model, is die gedachte heel vreemd als je een body koopt die het weer een tijdje moet volhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Tja, de veranderingen gaan niet zo heel hard... Ik heb ook een 70D met 17-55 2.8 en heb nog geen behoefte om over upgraden na te denken. Voordeel van een ouder model is dat de prijs wat mee zit. Ook 2e hands zijn ze te vinden. Nieuwe is iets beter maar of dat het verschil waard is..... Iets anders is misschien beter maar een 70D ken je, dat is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Universal Creations schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:55:
Dat laatste zegt toch precies wat ik zeg. [..] Je hebt dan niet meer dezelfde isowaardes om dezelfde sluitertijd te halen.
Hmm, dan bedoelen we toch beiden iets anders, ik dacht namelijk begrepen te hebben dat door die 2.5x zo grote pixels je helemaal geen stop hoger hoefde qua ISO; dat die grotere pixels voldoende waren om het kleinere diafragma te compenseren. I stand corrected :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paladin schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:06:
Klopt maar voornamelijk onder tele omstandigheden, waarin ik de iso zwaar op moet schroeven om voldoende snelle sluitertijden te krijgen en toen merkte ik dat ruis een redelijk negatieve impact had op de uiteindelijke foto's
Je kunt er dan voor kiezen om voor een f/2.8 telelens te gaan, of FF, al verlies je dan wel veel bereik.
Ik ben het met je eens dat voor het landschap stuk de af van de 6D en ook de 30D die ik hiervoor had voldoende was, waar ik tegen aan liep qua autofocus was bv tijdens een vakantie in Peru, waar ik vliegende condors op de foto probeerde vast te leggen, hier merkt ik soms dat de auto focus het af liet weten (ik als fotograaf zal hier ook vast zaken anders hebben kunnen doen ben ik zeker van) maargoed dit zijn wel momenten waarop je achteraf baalt dat de scherpte dan toch op de belangrijke punten te wensen over liet.
Je 70D kon een vliegende Condor niet goed autofocussen? Dan is er iets niet goed gegaan, want zo lastig is dat niet, aangezien die redelijk op dezelfde afstand van je blijven vliegen/zweven en je veel contrast hebt tussen de vogel en de lucht. Daarnaast is de 70D echt zeer capabel qua autofocus en zul je enkel met een 7D2 echt betere autofocus krijgen.
Ik had de tamron 24-70 F2.8 nog niet gezien maar dat lijkt zeker een intressantie optie als het idd een FF camera wordt
Als je een goede Tamron 24-70 f/2.8 vindt, want dat schijnt nogal een probleem te zijn.
Niet persee ik heb 8 jaar met mijn EOS 30D gedaan, echter als ik dan toch iets nieuws moet kopen en de geruchten gaan dat er een nieuw model komt, dan ben ik idd wel eerder geneigd het nieuwe model te nemen ipv een 4 jaar oud model, is die gedachte heel vreemd als je een body koopt die het weer een tijdje moet volhouden?
Die oudere body (die je nieuw koopt) houdt het net zo lang vol hoor en gaat echt niet opeens minder goede foto's maken. Het enige verschil zit hem in bepaalde features die je dan mist. De vraag is of je echt iets aan die features hebt. Maar dat is per persoon verschillend.
Paul schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:17:
Hmm, dan bedoelen we toch beiden iets anders, ik dacht namelijk begrepen te hebben dat door die 2.5x zo grote pixels je helemaal geen stop hoger hoefde qua ISO; dat die grotere pixels voldoende waren om het kleinere diafragma te compenseren. I stand corrected :)
ISO hangt van lichtintensiteit af en die is met grotere pixels niet anders. De totale hoeveelheid licht is dan wel anders en dat zie je dan terug in de mindere ruis bij dezelfde isowaarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 16-03-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 16:10
Rnej schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:22:
waarom nieuw kopen? Ik zou in jouw situatie een 5D mark 2 kopen. minder ruis, FF, en een goeie heb je voor onder de 1000 euro. kan je daarnaast met jouw budget een hele mooie lens/lenzen erbij kopen :)

wachten op een nieuwe FF camera en daar heel veel geld op stukslaan is leuk, maar als je geen pro bent (en al ben je dat wel), dan kan je met een 5D Mk2 goed uit de voeten :)
Ik zou nagenoeg in geen enkele situatie een 5D mk 2 aanraden omdat de 6D 2e hands ook al op 1000 euro zit. Doe mij dan maar een nieuwere body (lichter, hoger resolutie scherm, etc), beter middelste focuspunt (dat kan focussen bij -3 ev), wifi, gps en betere iso prestaties.

Toegegeven tov de betere shutterspeed (1/8000e vs 1/4000) van de 5D mk2 (voor de volledigheid).

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoest
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-09 18:39
Sinds kort heb ik een 6D als camera,
door zijn vol-formaat sensor is het fotograferen "anders"
En, wat Jur_ schrijft, (Lichter, enz.) klopt.
Niet te groot of zwaar, handelbaar en goede foto,s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Zoest schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:34:
Sinds kort heb ik een 6D als camera,
door zijn vol-formaat sensor is het fotograferen "anders"
En, wat Jur_ schrijft, (Lichter, enz.) klopt.
Niet te groot of zwaar, handelbaar en goede foto,s
Ben het hier helemaal mee eens. Heb zelf anderhalf jaar geleden de stap van 550D naar 6D gedaan, en heb exact dezelfde ervaringen. Was vooral verbaasd van de kwaliteit van de foto's, zoveel scherper dan ik gewend was. Ik had nochtans (domme vergissing, I know) dezelfde Tamron 24-70mm reeds op mijn crop, maar de beelden waren zoveel scherper.

Het enige zwakke puntje is fotograferen bij snelle actie. De tracking is niet optimaal. De neef van mijn vrouw heeft echter een 2e hands 5DII gekocht en heeft net dezelfde problemen als ik. Ik vrees zelfs dat het een stap achteruit op dat vlak is tegenover je oude 70D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
v0LrAtH schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 07:38:
Het enige zwakke puntje is fotograferen bij snelle actie. De tracking is niet optimaal. De neef van mijn vrouw heeft echter een 2e hands 5DII gekocht en heeft net dezelfde problemen als ik. Ik vrees zelfs dat het een stap achteruit op dat vlak is tegenover je oude 70D.
Tsja, het is niet bepaald een geheim dat de 5D2 en 6D geen AF-monsters zijn. De 70D heeft een veel beter AF-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Paladin schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:06:
Zo zie je maar hoe belangrijk het is om volledig accuraat te zijn in je wensen en ervaringen. Voordat je het weet krijg je advies in een richting die je eigenlijk niet zoekt.

Aangezien je het steeds over tele hebt is het wellicht helemaal geen goed idee om voor ff te gaan. Je hebt namelijk al een mooie liggen die op ff alleen maar minder ver komt.
Was het zeker weten de AF? Of was je sluitertijd niet voldoende? Wel de juiste instellingen? Misschien gewoon een oepsje? Ik zou dat wel heel zeker willen weten voordat ik flink knaken ging uitgegeven. Aangezien je steeds iets meer vertelt durf ik niet niet zeker te zijn. :)
Niet heel vreemd, dat gevoel moet ik ook altijd weer onderdrukken. :P

Maar de anderen hebben hierin wel gelijk, brengt het je ook iets? Je mist nu eigenlijk niets zeg je. Als de 80D daadwerkelijk meer DR geeft of de 6DII een totaal nieuwe sensor heeft dan snap ik je heel goed. Is de basis echter hetzelfde en win je voornamelijk aan af punten en wat software opties dan moet je je goed afvragen of dat het prijsverschil waard is.

Overigens kan je, mits je echt graag ff wilt, altijd eerst voor een 6D (al dan niet tweedehands) gaan en mocht je toch wat missen later altijd nog upgraden. Dan weet je ook of de II je beperkingen op zou lossen of dat je liever een 5DIV pakt (ik noem maar wat).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:11:

Zo zie je maar hoe belangrijk het is om volledig accuraat te zijn in je wensen en ervaringen. Voordat je het weet krijg je advies in een richting die je eigenlijk niet zoekt.

Aangezien je het steeds over tele hebt is het wellicht helemaal geen goed idee om voor ff te gaan. Je hebt namelijk al een mooie liggen die op ff alleen maar minder ver komt.
True soms denk je duidelijk te zijn voor jezelf, maar kan een ander het anders interpreteren.
Was het zeker weten de AF? Of was je sluitertijd niet voldoende? Wel de juiste instellingen? Misschien gewoon een oepsje? Ik zou dat wel heel zeker willen weten voordat ik flink knaken ging uitgegeven. Aangezien je steeds iets meer vertelt durf ik niet niet zeker te zijn. :)
Nee in dit geval heb ik gewoon zelf lopen klooien door alleen center punt als AF te gebruiken waardoor de condors scherp zijn, maar op de verkeerde punten :).

Het was in dit geval meer een voorbeeld waarom je bij voorkeur een iets betere AF unit wil hebben (moet je als user het natuurlijk niet FU-en)
Niet heel vreemd, dat gevoel moet ik ook altijd weer onderdrukken. :P

Maar de anderen hebben hierin wel gelijk, brengt het je ook iets? Je mist nu eigenlijk niets zeg je. Als de 80D daadwerkelijk meer DR geeft of de 6DII een totaal nieuwe sensor heeft dan snap ik je heel goed. Is de basis echter hetzelfde en win je voornamelijk aan af punten en wat software opties dan moet je je goed afvragen of dat het prijsverschil waard is.

Overigens kan je, mits je echt graag ff wilt, altijd eerst voor een 6D (al dan niet tweedehands) gaan en mocht je toch wat missen later altijd nog upgraden. Dan weet je ook of de II je beperkingen op zou lossen of dat je liever een 5DIV pakt (ik noem maar wat).
Ik ben recentelijk bij wat foto winkels wezen kijken en vasthouden, moet eerlijk bekennen het heeft de zoektocht er niet makkelijker op gemaakt, het Systeem Camera concept spreekt me toch ook wel aan mede door de wat compactere formaten.

Verder heb ik ook even de 5d Mark III vast gehouden, die vond ik echt veel te bulkie, de 6D was in dat opzicht al beter, maar heeft in dat opzich weer niet de luxe van hedendaagse camera's als draaibaar lcd etc wat ik op mijn 70D wel erg handig vond. Ik ook niet of ik wel bij Canon wil blijven, ga sowieso nog even de 80D bekijken als die in de winkel ligt.

Verder de Nikon 750 ook nog even geprobeerd, ook erg fijne camera, houd ook goed vast, maar betekend wel een grotere investering.

Je zult wel merken ik weet het nog niet echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 80D heeft inderdaad het grotere dynamisch bereik, is gebleken uit testen door dpreview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Paladin schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:16:
Nee in dit geval heb ik gewoon zelf lopen klooien door alleen center punt als AF te gebruiken waardoor de condors scherp zijn, maar op de verkeerde punten :).

Het was in dit geval meer een voorbeeld waarom je bij voorkeur een iets betere AF unit wil hebben (moet je als user het natuurlijk niet FU-en)
Ah zo, als voorbeeld begrijp ik het helemaal. Maar theoretische voorbeelden zijn wel de grootste valkuil voor mensen met GAS.

Er is altijd een voorbeeld of argumentatie te bedenken waarom een duurdere camera of lens een betere keuze zou zijn. Blijf je die volgen dan ga je gegarandeerd blut. (maar heb je wel mooie gear)

Daarom is het erg belangrijk om objectief te beoordelen wat je nu echt nodig hebt en tegen welke beperkingen je aan loopt, of zeker weet dat je tegenaan gaat lopen op niet al te lange termijn. Als je daadwerkelijk bepaalde beperkingen ervaart kan men daar gericht op adviseren, maar nu is dat erg lastig. :)
Ik ben recentelijk bij wat foto winkels wezen kijken en vasthouden, moet eerlijk bekennen het heeft de zoektocht er niet makkelijker op gemaakt, het Systeem Camera concept spreekt me toch ook wel aan mede door de wat compactere formaten.

Verder heb ik ook even de 5d Mark III vast gehouden, die vond ik echt veel te bulkie, de 6D was in dat opzicht al beter, maar heeft in dat opzich weer niet de luxe van hedendaagse camera's als draaibaar lcd etc wat ik op mijn 70D wel erg handig vond. Ik ook niet of ik wel bij Canon wil blijven, ga sowieso nog even de 80D bekijken als die in de winkel ligt.

Verder de Nikon 750 ook nog even geprobeerd, ook erg fijne camera, houd ook goed vast, maar betekend wel een grotere investering.

Je zult wel merken ik weet het nog niet echt :)
Bepaal je prioriteiten. :)

@UC: Gauw eens opsnorren dan, interessant. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peegmehh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-08 20:11
En welke camera is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Ow was mijn hele topic vergeten.

Ik ben dwars tegen alle adviezen in gegaan heb mijn canon spullen voor best een leuk bedrag kunnen verkopen en ben gegaan voor een Nikon D750 met tamron 24-70 en Nikon 70-200 f4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46

MazeWing

The plot thickens...

Haha altijd grappig en leuk om te lezen wat er uiteindelijk van terecht is gekomen.

Nu de grote vraag: ben je tevreden met je overstap en de D750 + lenzen?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:57
Is eem flinke smak geld, no way dat hij nu gaat zeggen dat het eigenlijk toch een beetje tegenvalt. Wat niet gek is trouwens, over het algemeen zijn mensen heel positief over hun (nieuwe) producten. Pas als iets verouderd is, is het ineens wat minder goed/mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
MazeWing schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 09:17:
Haha altijd grappig en leuk om te lezen wat er uiteindelijk van terecht is gekomen.

Nu de grote vraag: ben je tevreden met je overstap en de D750 + lenzen?
Opzich tevreden de Tamron valt wat tegen wat betreft scherpte zeker op wijd open, maarja het alternatief was een Nikon van 1400 euro meer dus daar moet ik mee leven.

Nikon D750 mooie camera moet wel heel erg wennen het is heel anders dan Canon en tevens is FF toch wel even ietsje anders. Het verschil met crop is echt groter dan ik verwacht had. (Met name in het gebruik en dof)

De 70-200 is gewoon fijn en voelt net zo vetrouwd als mijn canon 70-200.

Dus uiteindelijk moet ik er gewoon veel mee gaan doen om meer aan ff te wennen.
ChrisLNFF schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 10:09:
Is eem flinke smak geld, no way dat hij nu gaat zeggen dat het eigenlijk toch een beetje tegenvalt. Wat niet gek is trouwens, over het algemeen zijn mensen heel positief over hun (nieuwe) producten. Pas als iets verouderd is, is het ineens wat minder goed/mooi.
Ik ben blij dat je antwoord voor mij geeft.... want wat ik nu ook zeg het is toch niets meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Paladin schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 11:13:
[...]

Opzich tevreden de tamrol valt wat tegen wat betreft scherpte maarja het alternatief was een Nikon van 1400 euro meer dus daar moet ik mee leven.

Nikon D750 mooie camera moet wel heel erg wennen het is heel anders dan Canon en tevens is FF toch wel even ietsje anders. Het verschil met crop is echt groter dan ik verwacht had.

De 70-200 is gewoon fijn en voelt net zo vetrouwd als mijn canon 70-200.

Dus uiteindelijk moet ik er gewoon veel mee gaan doen om meer aan het ff te wennen.

[...]

Ik ben blij dat je antwoord voor mij geeft.... want wat ik nu ook zeg het is toch niets meer waard.
Er zijn veel zwakkere exemplaren van de 24-70. Een goed exemplaar is ragscherp. Als je zeker weet dat het geen user-error is, maar dat de lens gewoon niet zo scherp is als je verwacht had, dan is het de moeite waard om hem te laten testen bij tamron of terug te gaan naar de winkel als je het nog maar net hebt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Nomad schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 11:15:
[...]

Er zijn veel zwakkere exemplaren van de 24-70. Een goed exemplaar is ragscherp. Als je zeker weet dat het geen user-error is, maar dat de lens gewoon niet zo scherp is als je verwacht had, dan is het de moeite waard om hem te laten testen bij tamron of terug te gaan naar de winkel als je het nog maar net hebt.
Dan ga ik.toch maar even langs de winkel want het valt mij erg tegen zeker ook vanaf een statief is het niet zo rag scherp als bv de 70-200 dat wel is zelf met afstoppen tot 5.6 blijf ik het mwah vinden.

Pagina: 1