Asus P8H67 REV 3.0 + 2x2GB + 2x4GB RAM

Pagina: 1
Acties:

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 08:09
Hallo mensen,

Er heerst voor mij onduidelijkheid omtrent het gebruik van 2 verschillende grootten RAM + merken. Is het mogelijk om zonder problemen en snelheidsverlies, 2 sticks van 2GB en 2 sticks van 4GB naast elkaar te draaien? Ik kom met Google helaas niet aan een duidelijk antwoord.

Het gaat om de Corsair CMV8GX3M2A1333C9 en een of andere Kingston ValueRAM van 2x 2GB. Ik zou alle 4 de sticks in quad channel willen draaien. Beide RAM werken op 1333 mhz.

Mocht het mogelijk zijn, in welke slots zal ik welke moeten plaatsen?

Alvast bedankt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat zegt de handleiding van het moederbord alsmede de QVL die bij het bord hoort?

Voor zover ik weet zal je alsnog in Dual Channel draaien en niet in Quad Channel; dit heeft namelijk meer te maken met de chipset en de CPU dan het aantal RAM-slots wat je vult.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• LostInNight
De RAM van Kingston draait al 5 jaar in het systeem, de RAM van Corsair staat op de QVL. Volgens de handleiding zou ik dus, 4 sticks kunnen gebruiken, maar wel in dual-channel. Dat is geen probleem, zolang ik maar zonder problemen in totaal 12GB zou kunnen runnen. Anders is 8GB ook prima. De CPU is een i5 2500.

• Qruzader
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-04-2025
Het risico hier is dat je twee verschillende reepjes in je moederbord prikt, dat werkt niet altijd even goed.
Ik heb een werk geleden ook mijn geheugen uitgebreid van 2 x2 GB naar 2 x 2gb + 2 x 4gb. Beide van hetzelfde merk een zelfde snelheden. Tot dusver geen issues gehad. Overigens draait mijn werkgeheugen nu in dual channel.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk gaat het prima, werken. Als die Kingston al 5 jaar werkt en die Corsair op de QVL staat moet het goed komen. Zolang je de 2 Corsair modulen maar op 1 kanaal zet en de 2 Kingston modulen in het andere kanaal.

• LostInNight
Bedankt voor de reacties, ik ga het uitproberen! Op welke manier kan ik benchmarken of het tot lagere prestaties heeft geleidt?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
Kaalus schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:39:
Hoogstwaarschijnlijk gaat het prima, werken. Als die Kingston al 5 jaar werkt en die Corsair op de QVL staat moet het goed komen. Zolang je de 2 Corsair modulen maar op 1 kanaal zet en de 2 Kingston modulen in het andere kanaal.
Juist andersom. Er moet in ieder kanaal een 4 en een 2 GB, anders heb je geen dual channel.

@TS: kijk even in de manual hoe je ze dan in je systeem moet stoppen. Als je nu dual channel hebt, zal het een kwestie van bijpluggen zijn.

Succes!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
I stand corrected, je hebt gelijk ;) Maar de bedoeling was hetzelfde. Met jou beschrijving moet het goedkomen :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Quad Channel kan niet op standaard consumentenbordjes (dus de B, H, P en Z) maar alleen op workstation en server (X en C) dus dual channel blijft de max tot je socket 2011 gaat draaien. Verschil merk je niet in standaard workloads.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• LostInNight
Thanks! Het bijplaatsen zal lukken, of het gaat werken is een ander verhaal.
nelizmastr schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:50:
Quad Channel kan niet op standaard consumentenbordjes (dus de B, H, P en Z) maar alleen op workstation en server (X en C) dus dual channel blijft de max tot je socket 2011 gaat draaien. Verschil merk je niet in standaard workloads.
Weer wat geleerd :)

• LostInNight
Ik heb het erin geschoven, en het werkt! Windows herkend 12GB RAM.
Pagina: 1