Nieuwe Videokaart

Pagina: 1
Acties:

• koekienator
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-12-2025
Hey tweakers,

Laatst is mijn pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation kapot gegaan. Dus ik ben opzoek naar een goede opvolger maar op een veel krapper budget dan toen ik de kaart kocht ~3-4 jaar geleden kocht

Ik zoek een?
Nieuwe GPU met gelijkwaardige of betere prestaties dan de XFX HD7970.

Wat is je budget?
Maximaal 250 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb over de jaren heen eigenlijk alleen ATI/AMD kaarten van XFX gekocht, weet niet waarom maar het maakt mij nu niet echt uit of het AMD is of Nvidia, wil weer gewoon kunnen gamen :P

- Hoeveel beeldschermen wil je aansluiten? 1
- Welke resolutie hebben deze beeldschermen? 1920x1080
- Welke aansluitingen moet de videokaart hebben om dit beeldscherm/ deze beeldschermen aan te sluiten? HDMI

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
PC specs(via speccy):
OS - Windows 7 64bit
CPU - intel Core i5 3350P @ 3.10GHz Ivy Bridge 22nm Technology
RAM - 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Moederbord - ASRock B75 Pro3-M (CPUSocket)
Voeding - Seasonic M12II 620W
Opslag - 119GB Samsung SSD 840 PRO & 465GB Western Digital WDC WD5000AZRX-00A8L

Voornaamste games die ik speel zijn CS:GO (high ranked, liefst stabiele 200fps+ vandaar kaart met zelfde of betere prestaties) & Diablo 3. Speel ook nieuwere games voornamelijk shooters

Lengte van de kaart maakt niet echt uit, had nog 15cm over met mijn oude kaart meer dan genoeg ruimte dus.

PS: Is windows 10 een verbetering voor gaming?

[ Voor 7% gewijzigd door koekienator op 15-03-2016 11:55 ]

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2025

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik heb ongeveer dezelfde eisen en budget dus ik ga dit topic volgen. (Alleen mijn huidige videokaart is een aantal jaar ouder)

Wat zijn jou eisen qua beeldschermen. Volgende vragen denk ik dan aan:
- Hoeveel beeldschermen wil je aansluiten?
- Welke resolutie hebben deze beeldschermen?
- Welke aansluitingen moet de videokaart hebben om dit beeldscherm/ deze beeldschermen aan te sluiten
Leuk zo een link, maar welke moet je dan kiezen en vooral waarom ook.

Grote duidelijke verschillen in specs zijn:
  • Stroomverbruik
  • AMD heeft busbreedte van 256 bit, nvidia heeft deze op 128 bit
  • NVIDIA heeft een hogere geheugensnelheid en nominale snelheid dan die van AMD.
Wat is hier belangrijker? De busbreedte of de nominale en geheugensnelheid?

[ Voor 42% gewijzigd door Gertjuhjan op 15-03-2016 11:52 ]

Xbox: Gulpener88

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Welke voeding heb je precies? 620w klinkt als een M12, maar je weet maar nooit.

Een 380(x) valt binnen budget en is ongeveer even snel. Wel zou ik geen XFX meer nemen, sinds de HD7000 serie zijn hun koelers erg matig. Sapphire maakt goede en goedkope 380's dus die zou ik kopen.

W10 is een klein voordeel in gaming, en heeft DX12 ondersteuning.

People as things, that’s where it starts.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt erg pech, de 380 en 960 zijn niet sneller als de 7970.
De 7970 was voor die tijd samen met de 7950 een topkaart kwa prijs/prestatie.
Mede daarom heb ik besloten mijn 7950 niet te upgraden maar te wachten op de nieuwe amd/nvidia kaarten.
Tweede hands vind je ze zo rond de 100,-.
Dan kun je weer ff vooruit en kun je volgend jaar upgraden ;)

[ Voor 71% gewijzigd door KillerAce_NL op 15-03-2016 11:54 . Reden: *edit* als aanvulling op de 1e poster.. ]

• koekienator
Helaas doet mijn 7970 het 2min en dan valt hij uit. ben langs paar computer winkels geweest en niemand wil uberhaupt proberen de kaart te repareren. vandaar dat ik toch echt wel nieuwe kaart wil.

@gertjuhjan ik weet niet precies de voordelen van busbreedte tegen over geheugensnelheid, maar ik denk dat de busbreedte beter is voor stabiele FPS.

PS: heb alle vragen er bij gezet.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:49
[quote]
Helaas doet mijn 7970 het 2min en dan valt hij uit. ben langs paar computer winkels geweest en niemand wil uberhaupt proberen de kaart te repareren. vandaar dat ik toch echt wel nieuwe kaart wil.
[quote]
Word de kaart niet te warm ?
Zo niet is het inderdaad over met die kaart....

• koekienator
de kaart kwam zelde boven de 50c maar van de een op de andere dag crashed de kaart en daarna viel me scherm om de 2min uit

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17

Croga

The Unreasonable Man

KillerAce_NL schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:50:
Je hebt erg pech, de 380 en 960 zijn niet sneller als de 7970.
De 7970 was voor die tijd samen met de 7950 een topkaart kwa prijs/prestatie.
Mede daarom heb ik besloten mijn 7950 niet te upgraden maar te wachten op de nieuwe amd/nvidia kaarten.
Tweede hands vind je ze zo rond de 100,-.
Dan kun je weer ff vooruit en kun je volgend jaar upgraden ;)
Nog sterker; de 380 is nagenoeg volledig gelijk aan de 7950, alleen heeft die laatste een bredere geheugenbus.

Ik zit met grofweg hetzelfde dilemma. Heb voor een habbekrats (€150 een jaar geleden) een 7950 op de kop getikt. Ik zou graag iets snellers willen maar het is simpelweg niet beschikbaar (tenminste niet voor een prijs die ik het waard zou vinden).

Mijn tip aan TS: Probeer ergens een interessante tweedehands 7950/7970 of desnoods een 280 (rebranded 7950) op de kop te tikken voor weinig. Ik realiseer me achteraf pas wat een enorme mazzel ik met de mijne gehad heb; er is nogsteeds niets beters voor een redelijk budget!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat bewijst ook maar weer dat de vooruitgang de laatste 3 jaar minimaal is.
Tuurlijk zijn de kaarten wel wat sneller en zuiniger geworden, maar ook de prijzen zijn fors hoger (mede door de ongunstige dollar koers).
3 jaar geleden had je meer bang for the buck in het midden/hoger midden segment.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:44
koekienator schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 12:16:
de kaart kwam zelde boven de 50c maar van de een op de andere dag crashed de kaart en daarna viel me scherm om de 2min uit
Dat geloof ik echt niet, ik weet niet welke spellen jij speelt tijdens deze metingen? Meeste kaarten lopen toch wel rond de 70 graden, of je fan moet constant 100% draaien :+

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ehm, mijn windforce 3x 7950 wordt ook niet heet, zeker geen 70c.
De XfX zal zo'n 55c tot 60c wordne met standaard fan profile.

• koekienator
Ja me kaart draaide wel bijna altijd richting de 90 - 100% (mogelijk is hij hierdoor na 3 - 4 jaar ook gewoon op). 5 fans van 1500rpm in me kast dragen ook wel hun steentje bij voor koele(re) GPU.
Pagina: 1