Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• zokiz
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08:07
Hallo mede-tweakers.
Ik heb even wat advies nodig.

Wij wonen nu in het centrum van een grote stad met ons gezinnetje. We willen al een aantal jaar verhuizen naar een kindvriendelijke buitenwijk. Maar we willen ons huidige appartement niet kwijt omdat het een fijne appartement is (goede locatie). Ik zie ons huidige appartement ook als een investering voor later. Mijn plan is dus om het te verhuren in de tussentijd. Maar er staat nog een hypotheek op. 10 jaar geleden gekocht. ongeveer helft aflossingsvrij en helft spaar/beleg hypotheek.

Wat raden jullie aan?
Mijn huidige appartement gedeeltelijk aflossen? (aflossingsvrije gedeelte bijvoorbeeld) Omdat ik met 2 huizen geen recht meer zal hebben op hypotheekrente aftrek voor 1e huis. Dan zullen kosten laag blijven. En dan verhuren? Maar mag ik het dan wel verhuren van de bank overigens?

Of

1e huis niet aflossen, maar juist geld gebruiken voor aankoop van nieuwe huis?

Zal ik het wel te koop zetten? Misschien een hoger vraagprijs en dan via leegstandswet laten verhuren na een periode?

Zoals jullie zien zit ik met veel vragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

zokiz schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:20:
Maar mag ik het dan wel verhuren van de bank overigens?
Dat lijkt me een goed begin om uit te zoeken ;) Om vervolgens door te gaan met de vraag of je nog een hypotheek kunt krijgen voor een nieuwe woning, en zo ja hoeveel. De bank zal, zelfs als ze akkoord gaan met verhuur, niet direct je bestaande schuld negeren dus je hypotheek-mogelijkheden zullen flink beperkt worden denk ik.

[Voor 4% gewijzigd door AGee op 15-03-2016 11:34]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• barticus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12-07 20:25
Als er nog een hypotheek zit op je appartement mag je het waarschijnlijk niet verhuren, dus om dit helemaal volgens de regels te doen, zul je die eerst moeten aflossen.

Heb je voldoende inkomen om de dubbele lasten te dragen? Volgens de bank mag je ongeveer 4,5x je jaarinkomen lenen, als je dan op een te hoge schuld uitkomt, dan geven ze je geen hypotheek.

Heb je voldoende vermogen om er zonder hypotheek een huis bij te kopen, of om je huidige hypotheek in 1x af te lossen?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:47

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dit soort vragen horen WI aangezien dit met name om de financiële kant gaat.

1) mag je verhuren van de splitsingsakte? Zo nee, toestemming vragen.
2) mag je verhuren van de bank? Zo nee, toestemming vragen.
3) je huidige woning zal een zware wissel trekken op je financiële armslag. Verhuurd of niet maakt niet uit. Je hebt bv een max hypotheek van 3 ton. Daarvan zit al 1 ton in het appartement. Dan heb je niet nog 2 ton over helaas. Die maandlasten tellen in de regel mee als schuld voor het bepalen van je andere hypotheek.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:10
denk dat je bij je hypotheekverstrekker even na moet gaan wat er wel/niet mogelijk is. Want als ze het niet toestaan dat je het gaat verhuren dan zit je al en moet je op eigen kracht de rest financieren

Drive the way you like, the way you want and make it happen...

• President
  • Registratie: februari 2015
Je weet dat die investering ook onderhoud kosten mee brengt, vve, belasting, onderhoud tijd, verhuurder plichten, etc mee breng?

• zokiz
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08:07
Als ik het een en ander lees ga ik toch twijfelen of het handig is om de woning te houden. Ik zal even een afspraak maken met de hypotheekverstrekker. Bedankt voor de reacties.
Vrees toch dat het moeilijk is. Ik heb namelijk niet genoeg geld om het volledig af te lossen. Eventueel het aflossingsvrije gedeelte, maar dan ben ik er nog niet.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Los van het financiele zou je misschien ook voor jezelf naar sociaal wenselijke aspect moeten kijken. Wat zijn de gevolgen als het een trend wordt. Ja financieel als je het kan opbrengen zijn stenen altijd nog goede investeringen geweest. Vraag jezelf ook af kan je een half jaar leegstand opbrengen wat dan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 07:55
de bank zal eventuele inkomsten uit de verhuur sowieso niet meetellen in je nieuwe hypotheek dus leegstand of niet je moet er van uit gaan dat het gewoon geld kost bij de aanvraag van de nieuwe hypotheek

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Voor dit soort doeleinden moet je het gewoon goed regelen en niet half. Het komt er dus op neer dat je vastgoedbelegger wilt worden!

De meeste banken zijn niet happig op het verstrekken van hypotheken in zo'n geval, maar je zou eens bij NIBC kunnen kijken. Er zitten een hoop voorwaarden aan en de rente ligt relatief hoog, maar dan kun je het wel netjes regelen. Zie bv vastgoedhypotheek.nl .

Voor de woning waar je zelf woont regel je dan een reguliere hypotheek.

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 11:12
zokiz schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:20:
Hallo mede-tweakers.
Ik heb even wat advies nodig.
.....

Zal ik het wel te koop zetten? Misschien een hoger vraagprijs en dan via leegstandswet laten verhuren na een periode?
Leegstandswet is max. 5 jaar. Daarna als er nog een huurder inzit, krijgt hij huurdersbescherming en moet je van te voren al toestemming hebben van de VvE en je hypotheekverstrekker om te verhuren.

Die toestemming is eigenlijk in de meeste gevallen wel te krijgen voor verhuur in de leegstandswet maar regulier verhuur is dus een ander verhaal.

Aan die leegstandswet hangen ook nog eens een aantal voorwaarden. Zo moet je huis bijvoorbeeld zichtbaar te koop staan enzo.

• Moah
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 09-01-2017
Rukapul schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 16:55:
Voor dit soort doeleinden moet je het gewoon goed regelen en niet half. Het komt er dus op neer dat je vastgoedbelegger wilt worden!

De meeste banken zijn niet happig op het verstrekken van hypotheken in zo'n geval, maar je zou eens bij NIBC kunnen kijken. Er zitten een hoop voorwaarden aan en de rente ligt relatief hoog, maar dan kun je het wel netjes regelen. Zie bv vastgoedhypotheek.nl .

Voor de woning waar je zelf woont regel je dan een reguliere hypotheek.
Precies de te volgen weg.

Per saldo komt dit neer op 70% van 70% kunnen financieren dus je moet wel de helft van de waarde van de woning zelf ergens vandaan halen.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10:37
Heb hier ook weleens over nagedacht, en ik had toen een quick and dirty way verzonnen:

Gewoon nieuw huis kopen, en overbruggingshypotheek nemen. Vervolgens bij de bank melden dat het niet lukt om huis te verkopen, en akkoord vragen om te verhuren omdat het anders moeilijk word om dubbele lasten te dragen. (dat was mijn idee).

Ikzelf heb trouwens mijn huis 8 jaar verhuurd gehad, nooit officieel gemeld maar meerdere malen laten vallen dat het verhuurd is. Nooit problemen gehad, mijn gevoel was dat wanneer de hypotheek maar netjes betaald word dat er niets aan de hand is. (ervaring uit het verleden, dus biedt geen garantie voor de toekomst ;) )

Denk als je vooraf open kaart speelt dat je een nee gaat krijgen.

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
ybos schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:14:
Heb hier ook weleens over nagedacht, en ik had toen een quick and dirty way verzonnen:

Gewoon nieuw huis kopen, en overbruggingshypotheek nemen. Vervolgens bij de bank melden dat het niet lukt om huis te verkopen, en akkoord vragen om te verhuren omdat het anders moeilijk word om dubbele lasten te dragen. (dat was mijn idee).

Ikzelf heb trouwens mijn huis 8 jaar verhuurd gehad, nooit officieel gemeld maar meerdere malen laten vallen dat het verhuurd is. Nooit problemen gehad, mijn gevoel was dat wanneer de hypotheek maar netjes betaald word dat er niets aan de hand is. (ervaring uit het verleden, dus biedt geen garantie voor de toekomst ;) )

Denk als je vooraf open kaart speelt dat je een nee gaat krijgen.
zou theoretisch gezien ook moeten kunnen. Maar je zal het maar net treffen dat je een huurder hebt die net niet helemaal conform de regeltjes alles regelt.
Op een gegeven moment heeft die ook huurdersrechten en kun je die ook niet zomaar uit huis zetten.
Misschien iets voor short-stay? tijdelijke verhuur van elke keer 9 maanden?
Airbnb? ;) ik gooi maar even een deur open.
Of als er een HBO/uni in die plaats zit verhuren aan enkele studenten waarbij je zou verwachten dat het netjes blijft. (borg innen etc)

Drive the way you like, the way you want and make it happen...

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10:37
koentjuh1987 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:22:
[...]

zou theoretisch gezien ook moeten kunnen. Maar je zal het maar net treffen dat je een huurder hebt die net niet helemaal conform de regeltjes alles regelt.
Op een gegeven moment heeft die ook huurdersrechten en kun je die ook niet zomaar uit huis zetten.
Misschien iets voor short-stay? tijdelijke verhuur van elke keer 9 maanden?
Airbnb? ;) ik gooi maar even een deur open.
Of als er een HBO/uni in die plaats zit verhuren aan enkele studenten waarbij je zou verwachten dat het netjes blijft. (borg innen etc)
Helemaal eens! Dat is inderdaad een risico wat ik genomen heb en gelukkig heeft dat goed uitgepakt!
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True