Kunnen AA batterijen dit aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 17:20

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Hey tweakers,

ik ben bezig met een hobbyproject met LED lampjes. Ik heb 20 LED's van 10W werkend op 30V. Om deze van stroom te voorzien wil ik standaard AA batterijen gebruiken. Deze hebben een capaciteit van 2000mAh/stuk met een spanning van 1.2V. Natuurlijk moet hier een omvormer tussen die de spanning naar 30V brengt.

Twee vragen. Kunnen standaard AA batterijen een dergelijke spanning/stroomsterkte aan?

En hoe lang kunnen de lampen dan branden? Ik loop wat vast met de berekeningen. Stel dat ik 6 batterijen neem, dan heb ik 12Ah x 1.2V = 13Wh. 13Wh/(20*10W) = 3.9min. Maar waar komt het voltage van de LED's aan te pas?

Alvast dank!

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
-nevermind verkeerd gelezen-

[ Voor 86% gewijzigd door spone op 14-03-2016 21:12 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
amas schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:06:
Hey tweakers,

ik ben bezig met een hobbyproject met LED lampjes. Ik heb 20 LED's van 10W werkend op 30V. Om deze van stroom te voorzien wil ik standaard AA batterijen gebruiken. Deze hebben een capaciteit van 2000mAh/stuk met een spanning van 1.2V. Natuurlijk moet hier een omvormer tussen die de spanning naar 30V brengt.

Twee vragen. Kunnen standaard AA batterijen een dergelijke spanning/stroomsterkte aan?

En hoe lang kunnen de lampen dan branden? Ik loop wat vast met de berekeningen. Stel dat ik 6 batterijen neem, dan heb ik 12Ah x 1.2V = 13Wh. 13Wh/(20*10W) = 3.9min. Maar waar komt het voltage van de LED's aan te pas?

Alvast dank!
Voltage speelt geen rol, wat telt is Watt bij verbruik. LEDs zijn 10W dus je berekening van 20*10W = 200W is goed. Ik denk niet dat batterijen het heel tof vinden om binnen 4 minuten compleet leeg te worden getrokken. Dit gaat namelijk gepaard met hitte ontwikkeling. Verder verliezen AA batterijen snel aan voltage wanneer ze meer leeg raken, dus die 4 minuten ga je waarschijnlijk niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 17:51
Welke leds betreft het? Hoe wil je ze aansturen? Ledjes kan je niet simpelweg 30 volt op zetten, 99 van de 100x moet je een constant current driver gebruiken.

Wat je uit een AA kan trekken: Uit een eneloop ongeveer 7-8 watt. Uit een Sony VTC5 van 5 euro kan je gerust constant 60-80 watt trekken. (18650 Lithium 3.7v)

Dikke kans dat je zogenaamde 10 watt ledjes helemaal geen 10 watt ledjes zijn trouwens, tenzij je weet waar je mee bezig bent en specifieke kwaliteit hebt gekocht. Kan je ze doormeten?

[ Voor 38% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14-03-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Hier kan je beter lithium 18650's voor gebruiken

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 17:20

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
TWeaKLeGeND schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:22:
Welke leds betreft het? Hoe wil je ze aansturen? Ledjes kan je niet simpelweg 30 volt op zetten, 99 van de 100x moet je een constant current driver gebruiken.

Wat je uit een AA kan trekken: Uit een eneloop ongeveer 7-8 watt. Uit een Sony VTC5 van 5 euro kan je gerust constant 60-80 watt trekken. (18650 Lithium 3.7v)

Dikke kans dat je zogenaamde 10 watt ledjes helemaal geen 10 watt ledjes zijn trouwens, tenzij je weet waar je mee bezig bent en specifieke kwaliteit hebt gekocht.
Het gaat om deze setup: YouTube: How to make an AMAZING video ring-light for just $25. + in de binnenste ring, - aan de buitenste. Hij gebruikt deze LEDS's .

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
alkaline, no way.
niet-oplaadbare lithium, waarschijnlijk maar je gaat waarschijnlijk veel voltage verliezen met zo'n ontlaadstroom.

Wil je iets compacts wat maar voor korte tijd hoeft te branden? dan LiMN of andere high-discharge cellen gebruiken.
Bijv: http://www.keeppower.com.cn/products_detail.php?id=488
(of eerder genoemde sony cell)

Maakt grootte niet uit, dan kun je ook standaard Li-ion cellen gebruiken. Normaliter kunnen ze goed 2C trekken. Dat wilt zeggen, 2x zijn capaciteit als ontlaadstroom.
3000mah cellen kunnen dus goed ca. 6A aan. Gebruik er meerdere als dat nodig is.

(oh, en koop niet de allergoedkoopste no-name li-ion cellen asjeblieft :))

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 14-03-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Ebay leds als dat zijn bijna per definitie troep (maar wel bruikbaar voor simpele projecten waar efficienty etc niet telt) en je weet niet wat wat is, als ik een gok moet doen verbruiken ze 3-6 watt per stuk en niet 10, vandaar dat het met die AA's net nog lukt. Volgens de specs however zijn het wel 10 watt leds. Meten is weten. Verder als je een current limited driver met dimmer danwel aansluiting voor een potentiometer hebt (paar dollar) kan je ze altijd dimmen etc tot een niveau acceptabel voor AA's

[ Voor 23% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14-03-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Moraal van het verhaal:

Goede kwaliteit lithium in je leven introduceren gaat je goed doen, ik kan vandaag de dag bijna alle apparaten met lithium van stroom voorzien mocht ik dat willen, maar je zal jezelf er dan wel een beetje in moeten verdiepen om dat veilig te doen. Anders kan je inderdaad wel AA's gebruiken, gebruik er desnoods 12 ipv 6 voor de zekerheid. Het is wel zo dat je met lithium weg komt met minder formaat en gewicht en langere runtime krijgt. Als je dit ding vaak gaat gebruiken en er mee filmt dan is lipo eigenlijk wellicht de beste optie.

[ Voor 255% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14-03-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
amas schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:06:
Hey tweakers,

Alvast dank!
Als ik dit zo lees, dan krijg ik het vermoeden (mede vanwege je opmerking dat je een beetje vastloopt in je berekeningen) dat je met die capaciteit niet helemaal door hebt wat een en ander betekent. Je gaat namelijk uit van 6 batterijen, dus zeg je van een 6-voudige capaciteit. Dergelijke batterijen parallel zetten (waar de berekening correct zou zijn) wordt echter afgeraden vanwege onderlinge vereffeningsstromen waardoor ze in korte tijd spontaan leeg lopen. Blijft dus over ze in serie te zetten. Maar met de serieschakeling van 6 maal 1,2 V = 7,2 V blijft de capaciteit die van één, dus 2000 mAh en beslist niet 12 Ah zoals je veronderstelt.

Daarentegen is je berekende energie-inhoud wel ongeveer goed, 7,2 V en 2000 mA, wordt 14,4 Wh en daar gaat het om. Aan de al geplaatste rekenvoorbeelden en adviezen hoef ik niets meer toe te voegen dacht ik, hooguit dat het beoogde vermogen inderdaad maar voor heel korte duur is. Maar ik meen te begrijpen dat dit wel wordt gerealiseerd en dat zwaardere batterijen niet worden overwogen, zoals b.v. een autoaccu.
Dat zou ook niet passen bij wat je er mee van plan bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Vergeet niet dat hij de leds in dat filmpje niet op vol vermogen laat branden vanwege het ontbreken van een heatsink. Ze zijn afgesteld op 'tot ze een beetje warm worden'. Ik heb ook een aantal van deze leds in gebruik, en op vol vermogen krijgen ze een relatief grote heatsink behoorlijk warm. Er komt wel lekker veel licht vanaf :p

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:43
Die leds doen max 1 of 2 Watt continu zonder heatsink zonder te warm te worden en te verkleuren.
Je kunt zo'n 500 mA uit AA's halen, of 1A met pulsen. Dat is ongeveer 500 mW tot 750 mW.
Met conversieverlies op zo'n 50% heb je 250 mW voor je LED's. Dat is niet zo veel.
Dat doet hij dan voor maximaal twee uur. De capaciteit is altijd afhankelijk van de belasting.

Met C of D cellen heb je meer kans op succes. Maar het is veel makkelijker om lithium of SLA's te nemen.

http://data.energizer.com/PDFs/E91.pdf
http://data.energizer.com/PDFs/e95.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 21-03-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
Voor alkalinebatterijen: 2A max, en dat is al behoorlijk veel. Je batterij haalt dan weinig meer van de opgegeven capaciteit. Vroeger deden digitale camera's dat ook nog wel eens, en die deden ook erg kort met de batterijen.

Wil je 200W uit alkalinebatterijen trekken, dan heb je dus 2A per batterij en 1V per batterij (de spanning zakt snel in bij hoge loads). Je hebt dan 2W per batterij, dus heb je er in totaal 100 nodig. Met minder kom je eigenlijk niet weg :P

Veel beter is gewoon de nodige vermogen een stuk verkleinen. Neem je 20 LED's van 1W, of stuur je simpelweg 1W door je '10W' LED, dan is het benodigde vermogen inderdaad al een stuk kleiner.

Maar alkalinebatterijen blijven over het algemeen slecht in het leveren van vermogen. Waar ze wel goed in zijn, is voor een lange tijd weinig vermogen leveren, zoals in een rookmelder. 10 jaar opslag is prima haalbaar.

Gebruik trouwens al helemaal geen kool-zink (Action) batterijen, die kunnen nog veel minder stroom leveren.
Pagina: 1