hoofdzekering L1 ligt eruit maar inductieplaat werkt wel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 22:40
Bij het ophangen van een lamp heeft een vriend de nul en de fase draden tegen elkaar weten te krijgen.
Aangezien er bovenaan de automaat geen spanning meer stond hebben we een andere automaat gehaald (de oude automaat mat ook niet meer goed door in eerste instantie, een paar uur later wel) Ook werkte de inductieplaat nog die op een 3 fase kookgroep zit. Niet veel verder gedacht en er gewoon van uit gegaan dat een nieuwe automaat het wel zou oplossen.

Echter had een nieuwe automaat geen enkel nut en na wat meten kwam ik erachter dat er direct na de hoofdschakelaar al geen spanning meer staat op de 1e fase.

Nu ga ik er vanuit dat de hoofdzekering gesprongen is van de 1e fase, maar waarom werkt die kookplaat dan nog naar behoren. Heeft de vorige bewoner die op 2x220 aangesloten en zit dit dus eigenlijk fout? Of gebruikt die kookplaat de 1e fase gewoon niet. Het is wel gewoon een 3 fase groep.

[ Voor 4% gewijzigd door Speeddragon op 14-03-2016 18:37 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Veel 3-faseapparatuur lijkt nog prima te werken op 1 of 2 fases, alleen sommige slecht beveiligde apparatuur vliegt wel in de fik bij belasting! Een 3 fasemotor zal bijvoorbeeld niet of langzaam draaien en daardoor niet koelen. Hoe een inductieplaat hier precies mee omgaat weet ik niet maar ik vermoed dat deze gewoon de beschikbare fases gelijkricht, omzet in een hf inductiewisselsstroom en pas bij volle belasting in de problemen zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
Hoe de kookplaat is aangesloten is zonder foto's niet te beoordelen. Wel kan het zijn zoals je zelf zegt dat de kookplaat via 2X230V is aangesloten. Dit kan via 2 groepen (1 kookgroep) op 2x Fase 2, 2X Fase 3, of meer voor de hand liggend; 1x Fase 2 plus 1X Fase 3. Hierbij er vanuit gaande dat jouw Fase 1 inderdaad geen spanning geeft en je koopkplaat toch 100% werkt.
Kun je overigens 4 pannen water op alle pitten zetten en deze met vol vermogen verwarmen? Dit wil ook nog wel eens fout gaan als een fase ontbreekt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-10 11:02
Ik weet niet of jij wel in een groepenkast zou moeten werken als ik dat gepruts zo lees.

Voor je eigen veiligheid zou ik er iemand naar laten kijken die er wel verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Zowiezo is het niet normaal dat er een hoofdstop springt omdat je ergens kortsluiting maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

base_ schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:50:
Zowiezo is het niet normaal dat er een hoofdstop springt omdat je ergens kortsluiting maakt....
Wss gewoon ouderdom

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Een zekering die kapotgaat van ouderdom?! De zekeringen die ik heb liggen uit WW2 doen het nog prima hoor.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
base_ schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:52:
[...]

Een zekering die kapotgaat van ouderdom?! De zekeringen die ik heb liggen uit WW2 doen het nog prima hoor.....
Ongebruikt ja, je moet een zekering een beetje vergelijken met een gloeilamp, die zijn op een gegeven moment gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

base_ schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:52:
[...]

Als ze al een paar klappen hebben gehad ... waarom niet?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Normaal zou een kookgroep toch toch 2x een fase en 2 x een nul moeten hebben?Dit is echt een 3 fase kookgroep. Ik dacht dat er misschien nog veel voorkomend gepruts was met maar 2 fasen aansluiten en een nul doorlussen of iets anders raars en beuns.

Ga er dus gewoon maar vanuit dat die hoofdzekering eruit is. Morgen komt er een electricien langs. Was vooral benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
De meeste 4 pits inductiekookplaten gebruiken maar 2 van de 3 fasen. Niets raars dus wat je nu ervaart...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Speeddragon schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:56:
Normaal zou een kookgroep toch toch 2x een fase en 2 x een nul moeten hebben?Dit is echt een 3 fase kookgroep. Ik dacht dat er misschien nog veel voorkomend gepruts was met maar 2 fasen aansluiten en een nul doorlussen of iets anders raars en beuns.

Ga er dus gewoon maar vanuit dat die hoofdzekering eruit is. Morgen komt er een electricien langs. Was vooral benieuwd!
Nee hoor

1) als het 2 fases zijn heb je maar 1 nul nodig.
2) als het de zelfde fase dubbel uitgevoerd is heb je 2 nullen nodig

Als fase1 geen onderdeel uitmaakt van één deze configuraties zul je er niets van merken.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Het is trouwens vooral interesse en ik doe niet meer dan wat ik veilig acht.

Kan je in theorie trouwens 2 fasen aansluiten en de nul doorlussen om een soort kookgroep te imiteren met 3 fasen? Of is dit überhaupt niet mogelijk omdat de fasen niet gelijk lopen en je dan een probleem hebt met je ALS. Nogmaals, dit is puur theoretisch snap wel dat je dat nooit moet doen haha.

Edit was aan t typen toen ik je antwoord las. Ik bedoel idd 2 verschillende fasen laten werken als een kookgroep met 1 fase. Ik ben benieuwd of er beunhazen zijn die zoiets zouden kunnen doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Speeddragon op 14-03-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
Speeddragon schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:00:

Kan je in theorie trouwens 2 fasen aansluiten en de nul doorlussen om een soort kookgroep te imiteren met 3 fasen? Of is dit überhaupt niet mogelijk omdat de fasen niet gelijk lopen en je dan een probleem hebt met je ALS. Nogmaals, dit is puur theoretisch snap wel dat je dat nooit moet doen haha.
Je bent wel een komiek he? Het hele doel van 3 fasen is om 400v te bereiken en dat ga je dus alleen tussen 2 fasen van 230v meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Speeddragon schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:00:

nul doorlussen ???? fases aansluiten ej wtf. wat is bij bij jou het het verschil tussen doorlussen en aansluiten.

Is zowiezo vaag wat je wil. bij (lichtere) motoren kloten sommigen wel een met condensatoren maar is niet netjes en de belasting is lang niet zo ongelijk als bij een kookplaat.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Nee je kan een nul niet als fase gebruiken en ga er niet mee klooien als je dat niet weet ;)
Leuk experiment als je vuurwerk wilt: de nul niet goed aansluiten op een installatie...

220 wordt dan 380 en 380 nul bijvoorbeeld...... lol

[ Voor 13% gewijzigd door base_ op 14-03-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Altijdgriep schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:03:
[...]

Je bent wel een komiek he? Het hele doel van 3 fasen is om 400v te bereiken en dat ga je dus alleen tussen 2 fasen van 230v meten.
Nee dat is niet "het doel" dan hadden ze gewoon 400 volt op een fase gezet.

Met driefasen motoren heb bijv je altijd wel een krachtmoment, een vaste richting. ja je kan het zo aansluiten dat je 400 volt gebruikt. maar er is dus niet specifiek 1 doel. maar domweg meerdere toepassingen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
Fish schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:07:
[...]

Nee dat is niet "het doel" dan hadden ze gewoon 400 volt op een fase gezet.

Met driefasen motoren heb bijv je altijd wel een krachtmoment, een vaste richting. ja je kan het zo aansluiten dat je 400 volt gebruikt. maar er is dus niet specifiek 1 doel. maar domweg meerdere toepassingen.
Dat is in het geval van een kookplaat wel het doel want die heeft namelijk helemaal geen draaiveld nodig.

Je verhaal van de condensator snap ik trouwens niet echt, kun je dat uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Altijdgriep schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:10:
[...]

Dat is in het geval van een kookplaat wel het doel want die heeft namelijk helemaal geen draaiveld nodig.
Oneens, kookplaten werken vrijwel allemaal (de enkele uitzondering daargelaten) op 220v. Er zijn relatief weining mensen die echt driefases hebben. op deze manier sluiten ze gewoon 2 platen aan op één aansluiting en 2 op de andere. aansluiting. zijn onafhankelijk van de faseverschuiving. Houd ze universeel en makkelijk verkoopbaar.
Je verhaal van de condensator snap ik trouwens niet echt, kun je dat uitleggen?
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Steinmetzschema-1.svg/400px-Steinmetzschema-1.svg.png

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
Fish schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:15:
[...]

Oneens, kookplaten werken vrijwel allemaal (de enkele uitzondering daargelaten) op 220v. Er zijn relatief weining mensen die echt driefases hebben. op deze manier sluiten ze gewoon 2 platen aan op één aansluiting en 2 op de andere. aansluiting. zijn onafhankelijk van de faseverschuiving. Houd ze universeel en makkelijk verkoopbaar.

[...]

[afbeelding]
Dat is een mooi plaatje, maar wat is de relevantie met de kookplaat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Haha, nee jongens bij een automaat vervangen houdt het sowieso wel op voor mij. Ik blijf er nu verder vanaf.
In het kleine jaartje elektrotechniek(was op hbo,dus was ook echt maar een heel klein deel van de stof) dat ik heb gehad heb ik wel een paar basisbegrippen geleerd maar dat is ook wel weer een tijd geleden. Het is dus allemaal puur theoretisch en vroeg me gewoon wat af.

-Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat je als je een 1 fase groepenkast hebt en een kookplaat dat dit wordt aangesloten op een kookgroep die bestaat uit 2x fase en 2x nul (dit is dezelfde fase),(Dit houdt toch gewoon in dat de kookgroep meer vermogen mag trekken omdat hij het verdeelt over 2 groepen? of wordt de spanning meer opgeteld en werkt hij dan intern op 460 volt?)

-En bij 3 fasen zit tussen elke fase en de nul 230 volt en tussen de fasen onderling meet je 400 volt.

Wat ik me dus afvoeg is wat er gebeurt als iemand zou proberen om met 2 verschillende fases(die dus 120 graden van elkaar verschillen) en 1 nul een kookplaat zou aansluiten alsof je een 1 fase kookgroep hebt. Waarvoor je die nul dan dus doorlust om 2x een nul te hebben. Tussen de fasen meet je dan dus 400 volt

Dan krijg je volgens jullie dus vuurwerk omdat je dan 400 volt op de kookplaat zet?

Nogmaals, ik vind het gewoon leuk om er een beetje over te leren en te snappen hoe het nou precies werkt. Zoek wel eens wat op, maar op dit soort vragen krijg je dan niet echt een praktisch antwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door Speeddragon op 14-03-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Altijdgriep schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:18:
[...]

Dat is een mooi plaatje, maar wat is de relevantie met de kookplaat precies?
Ja jezus, lees dan ook alles
Is zowiezo vaag wat je wil. bij (lichtere) motoren kloten sommigen wel een met condensatoren maar is niet netjes en de belasting is lang niet zo ongelijk als bij een kookplaat.
Ja niet relevant voor een kookplaat maar ik ga gewoon in op de ts zijn hypothetische spinsels

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Speeddragon schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:20:
...

Wat ik me dus afvoeg is wat er gebeurt als iemand zou proberen om met 2 verschillende fases en 1 nul een kookplaat zou aansluiten alsof je een 1 fase kookgroep hebt. En dan die 1e nul doorlussen.

Dan krijg je volgens jullie dus vuurwerk omdat je dan 400 volt op de kookplaat zet?

..
Nee dat is een vrij normale configuratie. de nul hoef dan vaak geeneens doorgelust te worden

(de 3e fase wordt dan domweg niet gebruikt)

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 14-03-2016 19:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
Fish schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:23:
[...]

Nee dat is een vrij normale configuratie. de nul hoef dan vaak geeneens doorgelust te worden

(de 3e fase wordt dan domweg niet gebruikt)
Nee het werkt zonder ook wel, maar besef je goed dat dan alle stroom van 2 fases door dezelfde nul gaan en overbelast raakt.

Om op je condensator verhaal te reageren, je noemt dat "kloten" maar dat is een prima oplossing en wordt erg veel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Altijdgriep schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:30:
[...]

Nee het werkt zonder ook wel, maar besef je goed dat dan alle stroom van 2 fases door dezelfde nul gaan en overbelast raakt.
En dat is lulkoek. als het dezelfde fase dubbel is raakt de nul idd ovebelast. Als deze een verschuiving hebben van 120graden (waar we het over hebben bij 2-fasen), zal hij niet de stroom van een van beide fases overschrijden ...
Ik zal het toelichten met een tekening die ik eerder op got heb gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/stroom%20optellen.jpg
De (waarden) van de stromen komen uit een ander topic
Om op je condensator verhaal te reageren, je noemt dat "kloten" maar dat is een prima oplossing en wordt erg veel gebruikt.
als startwikkeling of als capacitieve weerstand, ja.
Je haalt veel meer vermogen uit je driefasemotor als je deze proper aansluit.

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 14-03-2016 19:45 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:53
Speeddragon schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:35:
.......

Nu ga ik er vanuit dat de hoofdzekering

........
Serieus, blijf er van af!!!
Dit weet je zeker of anders doe je helemaal niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
Fish schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:38:
[...]

En dat is lulkoek. als het dezelfde fase dubbel is raakt de nul idd ovebelast. Als deze een verschuiving hebben van 120graden (waar we het over hebben bij 2-fasen), zal hij niet de stroom van een van beide fases overschrijden ...
Ik zal het toelichten met een tekening die ik eerder op got heb gemaakt

De (waarden) van de stromen komen uit een ander topic

[...]

als startwikkeling of als capacitieve weerstand, ja.
Je haalt veel meer vermogen uit je driefasemotor als je deze proper aansluit.
Je hebt gelijk hoor, ik had de indruk dat het met 1 fase gedaan werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
tlpeter schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:45:
[...]

Serieus, blijf er van af!!!
Dit weet je zeker of anders doe je helemaal niets!
Zoals al 2 keer eerder aangegeven, ik kom er zelf niet meer aan. Vandaag is enexis langsgeweest bij hem en de hoofdzekering van fase 1 lag er inderdaad uit. Deze is vervangen en alles werkt weer naar behoren!

Ik begrijp nu ook dat als een kookplaat op 3 fase of op een 2x230 groep werkt dit gedaan wordt voor het vermogen. Niet omdat hij 400 volt nodig heeft.

Zijn er ook toeppassingen waarbij het vooral gaat om de hogere spanning in plaats van eeen zut meer vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Ja, motoren bijvoorbeeld. Of iets als een lasapparaat.

Thuis zul je het niet snel tegenkomen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1