[DS215+]Schijven vanuit RAID 1 overzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:14
(jarig!)
Ik heb een DS211 staan met daarin 2 Western Digital Schijven in Raid 1. Deze wil ik graag overzetten in mijn nieuwe DS215+. Dit zou zonder problemen moeten kunnen, maar ik wil voor de zekerheid wel eerst in mijn pc (ubuntu) een backup maken. Nu doe ik dit via FTP op dit moment, maar kan ik ook 1 van de 2 schijven in mijn pc hangen en mounten als ext4, kopieren en dan in de nieuwe NAS?

Mijn gevoel zegt van wel, maar uiteraard wil ik dit wel zeker weten... Data betreft mijn flac-collectie van 300GB... Dus kwijt is geen ramp, maar wel tijdrovend ;)

Google op data recovery raid 1 zegt dat het wel zou moeten kunnen, maar wat zijn de kanttekeningen?

[ Voor 8% gewijzigd door Paultje3181 op 14-03-2016 17:31 ]

Alle reacties

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Een nas met 2 hd's, is al geen backup.(kopie van elkaar)
En jij wilt 1 schijf omzetten naar een gewone pc, dus je slechte backup wordt nog slechter.
Koop 1 extra externe hd, maak hier een kopie op, en gebruik deze ook voor later als extra backup, die ook los getrokken wordt van stroom en pc, wel regelmatig een kopie maken.

Kopier eerst alles via je nas, ja dit is langzaam, maar wel veiliger.

Wat ook gevaarlijk is, alles op je externe zetten, dan je 2 schijven omzetten naar je nieuwe nas, dus de 2 schijven gaan leeg door bijv een fout, dan heb je nog maar 1 kopie, dit heb ik al zien gebeuren, en toen men de externe aansloot, toen was de externe hd defect, en alle data weg.
Dus dubbel check wat je aan het doen bent.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:14
(jarig!)
Dankje voor je reactie, maar dit is bekend. Dat was dan ook niet de vraag. De vraag is juist om de schijf los te koppelen, in een pc met voldoende ruimte te hangen om een echte backup te maken (al staat die in hetzelfde huis) en vervolgens verder te gaan...